Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Det vil ikke være mulig å stoppe russiske strategiske ballistiske missiler om det blir et angrep i større skala. 

F-35 og andre fly vil kunne skyte ned missiler, men vinduet de har for å gjøre det er ekstremt lite, og de må være innenfor rekkevidde og riktig tidspunkt, som gjør at det i praksis ikke er noe å satse på.

F-35 har den fordelen at den lettere kan operere i bestridt luftrom enn konvensjonelle fly, men man ville måtte ha flere hundre fly på vingene til enhver tid, over Russland. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Det statlige kraftselskapet Energoatom sier ifølge Reuters at nestleder Valery Martyniuk ved atomkraftverket i Zaporizjzja er kidnappet av russiske styrker.

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927?festet=1.16135515#festet

Ikke deja vu. Forrige gang var det direktøren, nå er det nestlederen.

hva oppnår de egentlig med å bortføre slike administrative figurer? Er det bare en slags barokk trofé-jakt?

Går vel neppe utover selve virksomheten, da det er haugevis med ingeniører/teknikere som uansett tar seg av daglig drift. 

Lenke til kommentar

Ser på et intervju med Zelenskyj på BBC, gjort før missilangrepene de siste to dagene. Han nevnte 'the finish line', og ble spurt om hva han mente med det. Litt beroligende å høre ham svare "Today, the minimum task is to get back to the line before 24th of February. This is the firat stage....But the main plan, the finishing line as you say, is of course our entire territory according to international law and the internationally recognised borders as of 1991, including Donbas, Donetsk region, Luhansk region, the currently occupied parts of our regions, and also Crimea ".

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Litt USA: Tulsi Gabbard, en politiker jeg har trukket frem her tidligere, er den eneste demokratiske kongress-representanten som er pro-Russland. Hun annonserer nå at hun forlater det demokratiske partiet.

Hun begrunner valget blant annet med at hun ikke lenger vil være en del av det hun kaller «en kabal av feige krigshissere drevet av wokeness». Gabbard er tidligere kjent for å støtte Assad, for krasse utsagn mot skeives rettigheter, og hevder «Biden forsøker å skape et nytt Afghanistan i Ukraina». Hun har nylig deltatt på republikanernes konferanse CPAC som taler, og det har vært spekulert i om hun har direkte koblinger til Putin-regimet.

https://www.axios.com/2022/10/11/tulsi-gabbard-leaving-democratic-party

Det er nå bare en måneds tid til mellomvalgene i USA som vil kunne få stor betydning for fremtidig amerikansk støtte til Ukraina.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (40 minutter siden):

hva oppnår de egentlig med å bortføre slike administrative figurer? Er det bare en slags barokk trofé-jakt?

Går vel neppe utover selve virksomheten, da det er haugevis med ingeniører/teknikere som uansett tar seg av daglig drift. 

I en melding på Telegram skriver selskapet videre at de mener russiske styrker forsøker å presse Martyniuk for informasjon om ansatte ved kraftverket.

Sitat fra linken. Hvilken informasjon de ansatte har, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Litt USA: Tulsi Gabbard, en politiker jeg har trukket frem her tidligere, er den eneste demokratiske kongress-representanten som er pro-Russland. Hun annonserer nå at hun forlater det demokratiske partiet.

Hun begrunner valget blant annet med at hun ikke lenger vil være en del av det hun kaller «en kabal av feige krigshissere drevet av wokeness». Gabbard er tidligere kjent for å støtte Assad, for krasse utsagn mot skeives rettigheter, og hevder «Biden forsøker å skape et nytt Afghanistan i Ukraina». Hun har nylig deltatt på republikanernes konferanse CPAC som taler, og det har vært spekulert i om hun har direkte koblinger til Putin-regimet.

https://www.axios.com/2022/10/11/tulsi-gabbard-leaving-democratic-party

Det er nå bare en måneds tid til mellomvalgene i USA som vil kunne få stor betydning for fremtidig amerikansk støtte til Ukraina.

En muldvarp ?

Ellers kan det ikke fremholdes sterkt nok, det siste du sa der. Landskapet i USA kan forandres fort til det værre. Og skulle en MAGA-politiker komme til president-makten i 2024, forsvinner nok USA, og dermed NATO's ryggrad, ut av NATO, og da sitter vi lagelig til for hugg her i Europa.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (8 minutter siden):

En muldvarp ?

Ellers kan det ikke fremholdes sterkt nok, det siste du sa der. Landskapet i USA kan forandres fort til det værre. Og skulle en MAGA-politiker komme til president-makten i 2024, forsvinner nok USA, og dermed NATO's ryggrad, ut av NATO, og da sitter vi lagelig til for hugg her i Europa.

Merk at hun ikke sitter i kongressen nå, så det spiller ingen rolle for maktfordelingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 time siden):

Ja. Med russisk kvalitet så blir noen raketter ikke å fly. Noen bommer. Noen kan skytes ned. Noen detonerer ikke. Tror vi kommer billig fra det med noen titalls millioner drepte i aller verste fall.

Tipper vi har god kontroll på ubåtene også til enhver tid. Mange liv vil gå tapt, men Russland vil bli jevnet med jorden på kort tid. Det blir ikke vesten. Så jeg holder med deg. Russland er ikke noe å frykte

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Tipper vi har god kontroll på ubåtene også til enhver tid. Mange liv vil gå tapt, men Russland vil bli jevnet med jorden på kort tid. Det blir ikke vesten. Så jeg holder med deg. Russland er ikke noe å frykte

Nå tror jeg dere tar fryktelig feil, denne ideen om at det er mulig å "vinne" en atomvåpenutveksling mellom Russland og Vesten, er det kun enkelte her inne på bloggen som tror. Russland har bygget flere moderne u - båter de siste årene, dette i tillegg til faste og flyttbare utskytningsramper, hvis bare 5 % av disse fungerer, så er det absolutt noe å frykte.

Når det er sagt så er jeg ikke så redd denne atomvåpenraslingen til Putin. Benytter han bare ett taktisk atomvåpen så snur han opp ned på "atomklubbens" uskrevne regler og setter bl.a. hele ikke spredningssystemet under press. Hvis Russland ikke greier å ta et par oblast i Ukraina uten bruk av atomvåpen, vil Russland på en eller annen måte bli presset ut av "atomklubben," og står i fare for å miste sin faste plass i Sikkerhetsrådet. Og hvis Putin virkelig er opptatt av sitt ettermæle, så vil dette være noe av det tåpeligste han kan gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (8 minutter siden):

Nå tror jeg dere tar fryktelig feil, denne ideen om at det er mulig å "vinne" en atomvåpenutveksling mellom Russland og Vesten, er det kun enkelte her inne på bloggen som tror. Russland har bygget flere moderne u - båter de siste årene, dette i tillegg til faste og flyttbare utskytningsramper, hvis bare 5 % av disse fungerer, så er det absolutt noe å frykte.

Jeg sitter ikke på fasiten men, vi trodde jo at det russiske militæret var noe å frykte også. Der vet vi jo fasiten, de klarer ikke ta byer få km fra egne grenser mot en nasjon de skulle være overlegen. Husker du dag 1 av krigen? Da sa ekspertene "Kyiv kan falle om få timer". Det russiske militæret har vist seg å være en vits, snart går de tom for materiell også ble det meldt tidligere idag. Dermed synes jeg ikke Regensburg sine tanker virker usannsynlige. Husk på at USA sitt budsjett på atomvåpen hvert år overgår hele Russlands totalte militærbudsjett.

Men jeg er enig med deg, helst bør man selvsagt unngå atomkrig helt. Dette er ikke noe man bør ta noen sjanser med. Og mange liv vil gå tapt uansett selv i best case scenario.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (6 minutter siden):

Nå tror jeg dere tar fryktelig feil, denne ideen om at det er mulig å "vinne" en atomvåpenutveksling mellom Russland og Vesten, er det kun enkelte her inne på bloggen som tror.

Vesten trenger ikke vinne over "hele" Russland i et slikt scenario, men først og fremst utrydde regimet og den innerste kretsen i en tidlig fase. Hvis lojaliteten i brede lag av samfunnet (inkl. militærvesenet) er såpass skranten som vi har inntrykk av, -vil resten falle fra hverandre som et korthus og vegre seg/være beslutningsudyktig. (optimistisk scenario)

Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...