Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Quote

Nye russiske rakettangrep mot Ukraina

Flere ukrainske byer skal være rammet av nye rakettangrep tirsdag morgen. I Zaporizjzja er det meldt om tap av menneskeliv.Angrepet i Zaporizjzja skal ha rammet en utdanningsinstitusjon, en helseinstitusjon og flere boligbygg, ifølge nyhetsbyrået Interfax Ukraina.

Myndighetene i hele Ukraina har bedt folk om å holde seg i bomberommene i dag, ettersom det er muligheter for nye rakettangrep gjennom dagen.Også i havnebyen Odesa og i Ukrainas nest største by Kharkiv har det kommet ubekreftede meldinger om rakettangrep tirsdag morgen, samt angrep med såkalte kamikazedroner. Det skjer dagen etter omfattende russiske rakettangrep mot en rekke ukrainske byer mandag morgen. (NTB)

Faen ass. Putin er jo selveste satan. Rakettangrep mot sivile, igjen. Jævla svin. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Anonym36 said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-vesten-om-ukontrollert-eskalering/77424593
 

Inndirekte trussel om å bruke avåpen mot byer i vesten?

Quote

Viseutenriksministeren la også til at Moskva synes det er «beklagelig» med den storstilte bistanden til Kyiv fra det internasjonale samfunnet, og trakk blant annet frem opplæring av militærpersonell og utlevering av etterretning og satelittbilder.

Urettferdig? Det er det russerne tenker? Hva med drap av sivile slik russerne driver på?

tullinger, de er jo helt frakoblet tenkehjernen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anonym36 skrev (3 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-vesten-om-ukontrollert-eskalering/77424593
 

Inndirekte trussel om å bruke avåpen mot byer i vesten?

Russland har raslet med atomsabelen mer eller mindre hele konflikten. Og det virker, bare ikke så bra som russerne skulle ønske. ;) 

Trusselen om bruk av atomvåpen har gjort at NATO ikke har involvert seg direkte. Det er i praksis ingen ikke-ukrainske tropper som deltar på ukrainsk side. De utlendingene som deltar gjør det som privatpersoner innrullert i ukrainske styrker. Klar 'win' for Russland der altså.

Derimot deltar NATO-land indirekte i mye større grad enn russerne ønsker. Våpenleveranser, etteretning, opptrening, sivil og humanitær bistand, sanksjoner.. Russerne hater det og for hver gang russerne krysser en ny rød linje med grusomhetene sine øker Ukrainas venner sin støtte. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 minutter siden):

Urettferdig? Det er det russerne tenker? Hva med drap av sivile slik russerne driver på?

tullinger, de er jo helt frakoblet tenkehjernen. 

Russisk logikk.

1: russland har rett til å innvadere naboland som ikkje danser etter deres pipe.

2: det er urettferdig av andre nasjoner å hjelpe russlands innvaderte nabo å forsvare seg, for da får ikkje russland gjøre som dei vil uten forstyrrelser.

3: russland dreper aldri uskyldige sivile, alle de drepte er onde nazister.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (1 time siden):

Russisk logikk. (...)

3: russland dreper aldri uskyldige sivile, alle de drepte er onde nazister.

Ikke glem homofile, grådige og narkomane.

 

Apropos. Når Putin beskylder noen for noe, passer ofte beskrivelsen godt på ham selv. Han er tvers gjennom ond, og fascistisk. Han terroriserer Ukraina, og beskylder dem for terror. Han mener Vesten er for grådig kapitalistisk, men er verdens rikeste mann. Han påstår at Ukraina styres av narkomane homofile, men er selv en skilt 70-åring med ansiktet til en steroide-misbruker ifølge noen.

Gay-Clown-Putin-from-https-knowyourmemec

Dette bildet er forbudt i Russland.

https://www.amnesty.org/en/latest/press-release/2017/04/russia-putin-gay-clown-meme-homophobic-killings/

 

Mangler bare bekreftelse på at hen er homofil. Ikke at det er noe galt i det, men han er veldig opptatt av emnet. Lurer på hvorfor han ble skilt.

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bilder fra Zaporizjzja i dag tidlig. 12 stk. S-300 missiler ifølge ukrainske myndigheter.

En Skoda-butikk, en utdanningsinstitusjon, boliger og en klinikk er blant det som er rammet.

https://t.me/dsns_telegram/10096

FexBuS4WYAE7cB4?format=jpg&name=large

Flere i spoiler:

Spoiler

FexUOQnWAAIIsWk?format=jpg&name=large

FexUOQpXgAAhsbD?format=jpg&name=large

FexBuS4X0AESxJD?format=jpg&name=large

Few-pwWWYAEGjOE?format=jpg&name=900x900

 

Jeg har funnet geolokasjonen: 47°48'40.2"N 35°10'34.4"E

Russiske bots på Twitter presenterer det slik:

Spoiler

576566444_Skjermbilde2022-10-11kl_10_00_09.thumb.png.9516f12321bfe19f3b3e80a72365f642.png

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Albania skrev (2 timer siden):

Hentet denne fra en dyktig debattant på fridiskusjon som jeg også limer inn her da dette er høyst relevant.

"Det er viktig å ha i bakhodet at den russiske propagandaen i Vesten ----

 

Late to the party her, men noe slo meg etter å ha lest en del innlegg rundt dette.

Listen er sikkert riktig nok, så stiller ikke noe spørsmålstegn ved den biten. men den har også en effekt som virker motsatt av hensikten : den bidrar til å spre unødvendig mistenksomhet mellom mennesker der den sirkulerer, slik at det blir mindre rom for divergerende meninger og faktisk fri debatt. Heretter må man kanskje vokte hvert eneste ord man skriver for ikke å bli stemplet som en slags femtekolonnist, og det er i grunnen ganske trist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Gouldfan said:

Taktiske små Atomvåpen feks rettet mot Ukraina. Så akkurat på VGtv nå  og Svenske medier informerer om hva man skal gjøre ved atomvåpen angrep.. Så har fått full innføring i ting som vi ikke har lært siden barneskolen (Sovjet).

Jeg støtter Ukraina, men er ikke overbegeistret over bombingen av Krimbroen eller Belarus tropper på grensen. Hvorfor? Fordi konflikten eskalerer og vokser...

Faren for krig med atomvåpen er liten, men om Russland fortsetter å tape terreng, og OM Ukraina går mot Krim så øker risikoen litt...

"Faren for krig med atomvåpen er liten, men om Russland fortsetter å tape terreng, og OM Ukraina går mot Krim så øker risikoen litt..." 

Faren er der, men man kan ikke gi etter for trusler heller. Russland må skjønne at de ikke har krav på å få vinne fordi de har atomvåpen. Hadde det vært et angrep på Russland selv, så kunne Russland forsvart bruk av atomvåpen, men ikke fordi de vil beholde okkuperte områder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (2 minutter siden):

Late to the party her, men noe slo meg etter å ha lest en del innlegg rundt dette.

Listen er sikkert riktig nok, så stiller ikke noe spørsmålstegn ved den biten. men den har også en effekt som virker motsatt av hensikten : den bidrar til å spre unødvendig mistenksomhet mellom mennesker der den sirkulerer, slik at det blir mindre rom for divergerende meninger og faktisk fri debatt. Heretter må man kanskje vokte hvert eneste ord man skriver for ikke å bli stemplet som en slags femtekolonnist, og det er i grunnen ganske trist.

Tja...jeg er mer der at vi får skrive det vi mener, og så får folk gjerne stille saklige, avklarende spørsmål om innhold og mening om man ønsker det. Om vi båndlegger oss selv for å unngå å støte noen eller unngå å bli beskyldt for å tilhøre feil side båndlegger vi også ordskiftet, og det er usunt.
Saklighet, sunn fornuft og selvbeherskelse der, altså.

*feil side = Russlands side (etter min mening)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

Hele dette utkastet til Albania er helt søkt. 
å skal kategorisere alle som ønsker å unngå atomkrig, og ønsker en stopp på denne krigen, som kjøpt og betalt av Russland er nærmest like ille som russisk propaganda. Jeg skjønner ikke hvorfor det er et mål om å ha mest mulig ekkokammer inne i denne tråden. Jeg er først og fremst på diskusjon.no for nyanser, ulike synspunkt, høyt nivå på debattene, og for egen læring. Da bør det være takhøyde for å ha en annen tilnærming, så kan man heller diskutere fordeler/ulemper ved nevnt tilnærming. 
 

Jeg kan sikkert kategoriseres som en kjøpt og betalt russerbot fordi jeg ønsker å unngå en atomkrig, til nesten enhver kostnad. Mange er nok i min kategori, som ønsker å se dette ende i noe annet enn fullskala atomkrig. Derfor ønsker man at partene skal komme til en enighet (det fordrer en avtale begge parter kan leve med). 
 

 

Alle her ønsker å unngå atomkrig, alle her ønsker en stopp i krigen. 

Forskjellen ligger i om man mener at Ukraina overgir seg og gir bort land/sitt land til Russland og Putin.

Den beste måten å unngå atomkrig på er å møte Russlands trusler uten å høyne innsatsen, slik at det blir klart at de ikke kan vinne eller vinne på bruken av ABC våpen.

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, SilverShaded said:

Late to the party her, men noe slo meg etter å ha lest en del innlegg rundt dette.

Listen er sikkert riktig nok, så stiller ikke noe spørsmålstegn ved den biten. men den har også en effekt som virker motsatt av hensikten : den bidrar til å spre unødvendig mistenksomhet mellom mennesker der den sirkulerer, slik at det blir mindre rom for divergerende meninger og faktisk fri debatt. Heretter må man kanskje vokte hvert eneste ord man skriver for ikke å bli stemplet som en slags femtekolonnist, og det er i grunnen ganske trist.

Folk glemmer at selv om B følger av A, så følger ikke A av B. 

Altså oversatt, A er ruSSiske bots og ekkohøytalere, B er lista. Da er det ikke riktig å begynne med lista og fra den finne ut hvem som er raSSland-medarbeider. Men det er en klar forventning til at raSSland-bots vil benytte punktene i lista.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

Ikke glem homofile, grådige og narkomane.

 

Apropos. Når Putin beskylder noen for noe, passer ofte beskrivelsen godt på ham selv. Han er tvers gjennom ond, og fascistisk. Han terroriserer Ukraina, og beskylder dem for terror. Han mener Vesten er for grådig kapitalistisk, men er verdens rikeste mann. Han påstår at Ukraina styres av narkomane homofile, men er selv en skilt 70-åring med ansiktet til en steroide-misbruker ifølge noen.

 

Mangler bare bekreftelse på at hen er homofil. Ikke at det er noe galt i det, men han er veldig opptatt av emnet. Lurer på hvorfor han ble skilt.

 

Å bruke det at Putin er homofil som argument er kvalmt, faen ta deg. Det bildet du deler er jævlig sårende for skeive, skal det virkelig brukes som poeng kun fordi Putin har et iboende homohat? 

"Mangler bare bekreftelse på at hen er homofil.""

hva faen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

Jeg kan sikkert kategoriseres som en kjøpt og betalt russerbot fordi jeg ønsker å unngå en atomkrig, til nesten enhver kostnad. Mange er nok i min kategori, som ønsker å se dette ende i noe annet enn fullskala atomkrig. Derfor ønsker man at partene skal komme til en enighet (det fordrer en avtale begge parter kan leve med). 

Hvor den enigheten havner på skalaen fra 100% Ukrainsk selvstendighet til 100% Russisk kontroll over hele landet (slik Putin forestilte seg i februar) kommer an på hvor langt Russlands militære svekkes. Hadde Putin trukket seg ut tidlig ville han beholdt stor militær kapasitet, Krim og muligens Donbas. Putin utarmer sitt eget militære ved å sende de i kjøttkverna. Han svekker ikke bare sitt militære men hele Russlands forsvarsevne og suverenitet. Balansen i det fremtidige oppgjøret blir stadig dårligere for Putin. Selv i Russland finnes det grenser for hvor mye en diktator klarer å rasere landets interesser før han blir tatt av dage. Putins makt er sterkt svekket, men det trengs ytterligere svekking før han kastes på hodet ut av Kreml. Bare gi det litt mer tid så ordner Russland opp selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (3 minutter siden):

Folk glemmer at selv om B følger av A, så følger ikke A av B. 

Altså oversatt, A er ruSSiske bots og ekkohøytalere, B er lista. Da er det ikke riktig å begynne med lista og fra den finne ut hvem som er raSSland-medarbeider. Men det er en klar forventning til at raSSland-bots vil benytte punktene i lista.

Jada, skjønner det der....men vanskelig å unngå at innleggene her vil bli gransket mens man har lista i bakhodet.. Da snakker jeg for meg selv, men regner med at det vil være tilfelle for flere enn meg.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Bare gi det litt mer tid så ordner Russland opp selv.

Hater å være en partypooper, men her har jeg mistet troen nå tror jeg. Nå fjernes raskt de siste restene av opposisjon og i en fryktkultur som det pillråtne kreml er bygget på, tenker alle på egen overlevelse og egne gevinster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...