Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Abigor skrev (48 minutter siden):

Ser bare "X trackers and ocontent blocked". Hva med noen skikkelige kilder?

Så finn dem selv hvem stopper deg? Står jo over alt på Twitter. 

Samtlige ukrainske kanaler på Twitter melder om dette. Så tror ikke det er tull. 

Endret av Mbappe09
  • Liker 2
Skrevet

Så interessant nok en sammenligning mellom tempoet i fremrykningen til russerne i Ukraina og andre historiske slag. Slaget ved Somme i 1916 er et av de mest beryktede når det kommer til feilslåtte offensive operasjoner. De allierte rykket da frem med et tempo på ca 80 meter pr dag i snitt de 140 dagene offensiven pågikk. Til sammenligning har de russiske fremrykningene ved Kharkiv erobret ca 50 meter pr dag i snitt i år, og selv der russerne har rykket frem hurtigere (enkelte frontavsnitt i Donetsk) har tempoet ligget på rundt 135 meter pr dag.

Så gir jo ikke dette noe fullstendig bilde av hvordan krigen går, men det vitner samtidig sterkt om hvor lite bevegelse det faktisk er ved frontene i Ukraina.

• Liker 3
Skrevet
Mbappe09 skrev (1 time siden):

Så finn dem selv hvem stopper deg? Står jo over alt på Twitter. 

Samtlige ukrainske kanaler på Twitter melder om dette. Så tror ikke det er tull. 

Han har sikkert blokkert den fascistiske plattformen fra verdens rikeste Oligark, sånn som meg. Jeg bruker VPN og egen nettleser-instans i anonym modus også trykker jeg "vis likevel". Litt knotete, men jeg støtter ikke fascisme.

Blusky er en mer etisk riktig konkurrent.

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sedsberg skrev (5 timer siden):

Vi kunne startet en spleis og kjøpt inn en kontainer med disse og sent til stortinget.

Skjul innhold

s-l1600.thumb.webp.f58dd87c6105509ba76312330a8233fb.webp

Opprett heller ein underskriftskampanje samt ein spleis der pengane går til Ukraina.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (3 timer siden):

Baller av stål.

Det er godt med oppmuntrande nyheiter. Det har vore mykje negativt i seinare tid, og då særleg når det gjeld tafatte europeiske politikarar og Trump si mindre og mindre fordekte støtte til Russland.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Det er godt med oppmuntrande nyheiter. Det har vore mykje negativt i seinare tid, og då særleg når det gjeld tafatte europeiske politikarar og Trump si mindre og mindre fordekte støtte til Russland.

Zelenskyj var bare to kilometer fra det nærmeste kjente russiske holdepunktet i en by hvor et par hundre russiske soldater skal ha blitt omringet og siden jagd ned etter å ha blitt kuttet fra resten av et ukrainsk fremstøt i nordvest som nådd Oskilelven mot øst. I en front som er tungt infiltrert endog med russerne i stjålne ukrainske uniformer eller i sivil antrekk.

Så det er utvilsomt meget modig og oppsiktsvekkende, selv amerikanerne kunne ikke overse dette. 

Forresten har ukrainerne mistet store deler av byen Siversk, de østre deler er omstridt etter forsvarerne trakk seg ut etter førti måneder. I sør fortsatte russerne videre mot Dnipro langs floden, de er i ferd med å tvinge seg inn i søndre del av Stepnohirsk etter å ha brukt et halvt år på å komme dit fra Plawni bare få hundre meter vekk. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 6
Skrevet (endret)
Sitat

Ukraina: Tyrkisk skip ødelagt i russisk angrep mot ukrainsk havn

Publisert klokken17:59 iKrigen i Ukraina

Et tyrkisk lasteskip ble fredag rammet av et russisk angrep i havneområde sør i Ukraina, opplyser den ukrainske regjeringen.

Ifølge president Volodymyr Zelenskyj befant skipet seg i havnen Tjornomorsk. Han mener angrepet viser at Russland ikke tar den diplomatiske innsatsen for å få slutt på krigen, på alvor.

Det er ikke meldt at noen ble såret eller drept.

Tidligere fredag oppga ikke navngitte kilder til Reuters at et skip sto i brann i en havn i Odesa fylke. Nyhetsbyrået meldte senere at det er det tyrkiskeide lasteskipet M/V Cenk T som var rammet.

Det ble truffet rett etter at det la til kai, noe som førte til at det brøt ut en brann om bord, opplyser operatøren Cenk Denizcilik. (NTB)

Det er i det minste flott at Russland legg seg ut med Tyrkia.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Det er i det minste flott at Russland legg seg ut med Tyrkia.

Men denne saken viser også hvorfor jeg er litt skeptisk til "folkeretten", og at det ikke alltid er så svart/hvitt:
https://www.nrk.no/urix/ukraina-angriper-russlands-skyggeflate_-_-ulovlig-krigforing-1.17687777

Sitat

Selv om angrepene skjer mens krigen raser, er orlogskaptein Tor Ivar Strømmen klar på én ting: De er ulovlige.

– Angrepene på de nøytralt flaggede tankskipene er i strid med folkeretten. De faller inn under ulovlig krigføring og er et brudd på sjøkrigens folkerett, sier han.

Han nevner flere grunner:

• Skipene seiler under flagg fra land som ikke deltar i krigen
  • Ukraina har ikke vist at lasten direkte støtter Russlands krigsinnsats eller at skipene deltar i kamp
  • Skipene ble ikke varslet på forhånd og fikk ikke mulighet til å stanse eller snu
  • Ukraina har ikke erklært en blokade

Vel...
Kyss meg.

Dette var transport fra Russland, som er sanksjonert. Jeg mener dette må være legitime mål. 

Greit at man skal være forsiktig for hva som kan skape presedens, men her mener jeg Ukraina er innenfor det som i hvert fall er moralsk forsvarbart.

(Men når det gjelder konfiskering av de russiske verdiene, som har blitt diskutert litt her, er jeg mer usikker på om dette er lurt. Dette kan skape en farlig presedens. Særlig for et land oss som bor i Norge, siden vi har penger i nesten alle land i verden gjennom oljefondet. Plutselig finner en eller annen smarting ut at vi gjør noe som er "ulovlig", og konfiskerer i vei. Mandatet til internasjonal rett er også svakt, så selv om en eller annen domstol finner ut et eller annet, kan mange velge å tolke ting på sin egen måte.)

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Han har sikkert blokkert den fascistiske plattformen fra verdens rikeste Oligark, sånn som meg. Jeg bruker VPN og egen nettleser-instans i anonym modus også trykker jeg "vis likevel". Litt knotete, men jeg støtter ikke fascisme.

Bsky er venstreorientert og ganske polarisert av Eivind Trædal og hans like for ein norske referanse. Tru kor mange som er klar over at di har ramla ned i venstresidas kaninhull som ser fascisme og nazisme overalt samtidig som di indirekte støtter opp om Putin og dets like. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
KalleKanin skrev (1 time siden):

Jeg mener dette må være legitime mål. 

Krigens folkerett er temmelig streng på dette området. Sivile skip er beskyttet så lenge de ikke deltar direkte i stridighetene (og da holder det ikke at skipet bidrar til handel som finansierer krigføringen) eller bryter en lovlig blokade.

Når det er sagt, kan jeg se for meg at det vil bli en diskusjon rundt hvorvidt Folkeretten her er utformet på en måte som tar hensyn til krigføringen slik den utspiller seg i praksis. Det gir fullstendig mening at Ukraina ønsker å svekke Russlands finansiering av krigen, og i så måte at de ønsker å blokkere russernes evne til å eksportere olje. Samtidig er reglene for hvordan en blokade skal opprettes og håndheves for at den skal være lovlig så omfattende, at det i praksis kun er nasjoner med store marineressurser som har mulighet til å innføre dette. I så måte kan man diskutere hvorvidt den bryter med likhetsprinsippet.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (16 minutter siden):

… eller bryter en lovlig blokade.

Det er vel nettopp blokade-brudd skipene mistenkes for. 

Skipene smugler russisk olje! En vare som det er sanksjoner mot.

Ergo er dette legitime mål. 

Eneste som er viktig, er at Ukraina har god etterretning, og at det faktisk stemmer at båtene tilhører den russiske skyggeflåte.

Jeg stoler på at Ukraina stort sett har god nok etterretning, og i stor grad handler rett. Kan feil skje? Åpenbart! Men da får vi heller nøste opp i den ubeleilighet hvis så skjer. Jeg tar ikke sorgene på forskudd. Sannsynligheten for at oljetankerne frakter sanksjonert russisk olje er høy. Meget høy. Håper resten av skyggeflåten også settes ut av spill, og at andre skippere og rederier tenker seg godt om, før de takker ja til slike tvilsomme oppdrag.

• Dropp slike oppdrag!
  • Si nei!
  • Ikke opphev blokaden vår!
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
24 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Krigens folkerett er temmelig streng på dette området. Sivile skip er beskyttet

Da kan den folkeretten dra til h***... Det gir liten mening å beskytte skip som aktivt frakter våpen til en krigførende part – våpen som senere brukes til å drepe og lemleste uskyldige. Når sivile fartøy blir en del av den militære forsyningslinjen, mister de sin beskyttelse i praksis. Å insistere på immunitet i slike tilfeller er å ignorere realitetene på bakken.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

I det øyeblikket Ukraina forhåpentligvis vinner krigen, så er jeg ferdig på Twitter/X. Men det er dessverre alt for mye info som kommer der først som jeg ikke kan ignorere. 

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...