Delvis Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Verneplikt for kvinner er upassende. Bedre om det var sånn som før, at det var verneplikt kun for herrer, og at det var strengere vilkår for fritak også som før. Men kanskje også strengere vilkår for å være skikket. Kvinner kan gå inn frivillig, men er ikke så sikker på om det er så lurt. De kan lett bli en hemsko om det blir relle kamphandlinger.
Simen1 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Jeg tenker kvinner og menn har ulike styrker og bør fylle ulike roller. Tenk mann = infanteri og kvinne = sanitet, bare for å et klassisk og simpelt eksempel. I mangfoldet av roller bør det gå an å søke seg til de man ønsker mest. Det tror jeg gir bedre motivasjon enn å bare tildele roller tilfeldig. Når det gjelder å føde barn, til nasjonens beste så er det noe som er mer nyttig i fredstid så jeg ser ikke på det som et motstykke til verneplikt. Derfor bør verneplikten gjelde kvinner og menn likestilt. Bare et brainfart forslag til hvordan staten kan påvirke fødselstallene positivt, samtidig som man henter litt historisk motivasjon fram fra skuffen. Fra den tiden mange barn sikret foreldrene en verdig alderdom. Hva med å øke pensjonen med f.eks 10% per barn man har produsert i livet sitt? Som en slags samfunnsmessig takk for hjelpen og motivasjon til å "sikre alderdommen" med flere barn. 1
Populært innlegg Regenburg Skrevet 14 timer siden Populært innlegg Skrevet 14 timer siden Nå moderatorene ikke fjerner de russiske botene som spammer denne tråden med Putin sine talking points, er det på instruks fra Egmont, som eier diskusjon.no? Eller er det på eget initiativ at de legger til rette for dette. Ser at man får advarsel og utestengning på øyeblikket, for temmelig harmløse poster ellers. Så moderatene er definitivt til stede i forumets mange tråder. 13
Thor. Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 1 minute ago, Regenburg said: Bruk rapporter-knappen. Egen metatråd her: 4
Dragavon Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Orake1et skrev (1 time siden): Likevel mener jeg at politipatruljen som kommer til stedet skal avslutte konflikten. Så NATO burde rykke inn og stoppe kampene? 4
jallajall Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden "Due to local laws, we are temporarily restricting access to this content until X estimates your age." UK og EU er så heldig som har fått på plass dette med å begrense innhold før man verifiserer alderen sin....
Simen1 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden jallajall skrev (17 minutter siden): UK og EU er så heldig som har fått på plass dette med å begrense innhold før man verifiserer alderen sin.... Jeg får samme melding når VPN min er innstilt på USA, Mexico og Singapore, eller når jeg slår av VPN (er i Norge). Så det virker ikke spesifikt for hverken UK eller EU.
jallajall Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 2 minutes ago, Simen1 said: Jeg får samme melding når VPN min er innstilt på USA, Mexico og Singapore, eller når jeg slår av VPN (er i Norge). Så det virker ikke spesifikt for hverken UK eller EU. Jeg får den for EU og UK, må bytte til USA eller Norge for at den skal forsvinne.
Orake1et Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Dragavon skrev (3 minutter siden): Så NATO burde rykke inn og stoppe kampene? Som nevnt tror jeg på fred, om nødvendig med tvang. Tvangen ift Ukraina er Trump godt i gang med. Det viktige der er at Europa klarer å holde seg unna så det ikke vannes ut. Tvangen ift Russland har vært for dårlig og der savner jeg en betydelig NATO-styrke som burde stått klare på grensen nå. Budskapet til Russland burde være at styrken rykker inn hvis Russland ikke godtar et seriøst fredsforslag. Poenget med tvangen er ikke å være slem, men Trump har rett i at Ukraina ikke vil godta freds alternativer hvis de har ubegrenset amerikansk støtte. Så lenge det er situasjonen har de ingen grunn til å innrømme noe som helst. Ift Russland vil ikke de godta fred hvis de tror de kan vinne. Av den grunn må den muligheten fjernes fra mulighetsrommet og det krever NATO-styrker og tydelig kommunikasjon rundt hvordan opptrapping vil skje hvis fred ikke nås nå. Det som isteden skjer fremstår for meg som "verken fugl eller fisk" og jeg stiller med undrende til hva som er Ukraina-vennlig med et blodbadet får fortsette i årevis. 1
Dovreekspressen Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Jeg tror på krig. Krig er bedre enn dårlig fred. Krig er det minst dårlige alternativet. Fred er ei det bedste, men at man noget vil. 3
oddeh Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Regenburg skrev (1 time siden): Nå moderatorene ikke fjerner de russiske botene som spammer denne tråden med Putin sine talking points, er det på instruks fra Egmont, som eier diskusjon.no? Eller er det på eget initiativ at de legger til rette for dette. Ser at man får advarsel og utestengning på øyeblikket, for temmelig harmløse poster ellers. Så moderatene er definitivt til stede i forumets mange tråder. Det kan være en hårfin balanse mellom hva som er putins talking points og ytringsfrihet. Åpenbar propaganda slås selvsagt ned på. Som nevnt er det å rapportere et innlegg en god måte å gjøre oss oppmerksomme på et innlegg som kanskje trenger moderering. Jeg er nok den moderatoren som er mest aktiv i denne tråden, er åpenlyst pro-Ukrainsk, men ikke helt varm i trøya ennå samt så står ytringsfrihet høyt i mine øyne. Edit: Det er også et frivillig verv så det er vanskelig å få med seg alt. Endret 12 timer siden av oddeh 3 3
torbjornen Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden VifteKopp skrev (12 timer siden): Ukraina hadde en av verdens verste fødselsrater før krigen også. Kombinert med en massiv utflytning, har det nå dannet seg et enormt demografisk hull som selv ikke en magisk babyboom vil klare å fylle. Vi snakker om et tap på 20 millioner mennesker på 30 år. Det er historisk unikt. Russland har ikke spesielt gode fødselsrater de heller (omtrent på norsk nivå), men de kan fôre kjøttkverna med folk fra bygda, og leiesoldater fra tidligere sovjetrepublikker og andre u-land betalt med oljepenger. Ukraina må altså finne en måte å krige på som nesten ikke involverer mennesker: det betyr enda mer droner, langtrekkende missiler, sabotasjeaksjoner, og håpe at Russland kollapser internt. Før krigen: Tenkjer du på før 2014 eller før 2022? 2
torbjornen Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Mbappe09 skrev (9 timer siden): Orake1et skrev (14 timer siden): Som kjent var det forhandlinger før krigen brøt ut og jeg mener det var NRK som hadde en dokumentar hvor sentrale aktører i de forhandlingene forklarte hva som skjedde. Forhandlinger? Kanskje i ditt pro-russiske hodet. Russland stilte urimelige krav med at NATO skulle trekke seg fra hele øst-Europa. Du kaller dette forhandlinger? Helt ærlig, jeg begynner å bli pisslei at du er på dette forumet også å sprer din pro-russiske agenda. Det eg hugsar er dette - samt Putin og macronen på kvar sin kant av det lange bordet. Eit sterkare symbol på mislukka forhandlingar og ein Putin som aldri var interessert i å forhandle kan ein knapt finne. Endret 9 timer siden av torbjornen 3
Dragavon Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Sitat TOP NEWS TODAY 🔝 27 November 2025 Nov 28, 2025 Ukraine’s drone campaign has pushed deep into Russian territory and occupied Crimea, while fierce urban fighting continues around Pokrovsk and along the eastern front. Peace talks around President Trump’s plan are mired in leaks, pressure and red lines from Kyiv and European capitals, even as Russia escalates missile and drone strikes and openly talks in ultimatums. Inside Ukraine, rolling power cuts, IMF-driven reforms and new security tools are reshaping daily life under war. https://buymeacoffee.com/meaninuak/top-news-today-27-november-2025
skaftetryne32 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Delvis skrev (9 timer siden): Verneplikt for kvinner er upassende. Bedre om det var sånn som før, at det var verneplikt kun for herrer, og at det var strengere vilkår for fritak også som før. Men kanskje også strengere vilkår for å være skikket. Kvinner kan gå inn frivillig, men er ikke så sikker på om det er så lurt. De kan lett bli en hemsko om det blir relle kamphandlinger. Det er ingenting upassende med det, dette er 2025 vi har likestilling, vi skal ha likestilling, men det er klart det er enkelte roller som er bedre egnet for menn og omvendt, men å kaste bort 9000-13000 kvinner vært år er meningsløst, og for uten det så burde alle som ikke gjennomfører militærtjeneste gjennomføre siviltjeneste, også kvinner selvfølgelig. 1
Mbappe09 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Orake1et skrev (11 timer siden): Jeg er redd du snubler i eget narrativ nå. Ingen fare, jeg skal hjelpe. Feilen du gjør er at du erkjenner at NATOs utvidelse østover er en vesentlig del av bakgrunnen for krigen. Det er en feil fordi dette er ikke så viktig for "vesten" at vi vil risikere atomkrig / konvensjonell verdenskrig. For å få støtte til en slik krig må du gjøre som Simen1 er god til: Antyde at krigen handler om å stoppe "super-Hitler" fra folkemord i hele Europa. Det er et mye sterkere budskap og skummelt nok til at folk blir motivert til slik krig. Alternativt kan du puste med magen og tenke på fordelene ved å leve i en verden som ikke er ødelagt av krig. Jeg vil i grunn oppfordre til det. Kanskje du kan komme til at det er verdt et forsøk likevel? Tror det er du som drømmer. Historikken samt realiteten er ikke på din side. Siste nytt: 2 1
Delvis Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden skaftetryne32 skrev (26 minutter siden): Det er ingenting upassende med det, dette er 2025 vi har likestilling, vi skal ha likestilling, men det er klart det er enkelte roller som er bedre egnet for menn og omvendt, men å kaste bort 9000-13000 kvinner vært år er meningsløst, og for uten det så burde alle som ikke gjennomfører militærtjeneste gjennomføre siviltjeneste, også kvinner selvfølgelig. Det er sant, men syns ikke vi bør belaste kvinner med allmenn verneplikt i fredstid. Det bør være ei helt frivillig greie. Ved mobilisering må man nok utkommandere en del kvinner til nøvendige oppgaver som passer.
Orake1et Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Mbappe09 skrev (7 minutter siden): Tror det er du som drømmer. Historikken samt realiteten er ikke på din side. Siste nytt: Og dette er en "gladsak" i din verden? Jeg har lest en del historie om tidligere kriger og ofte lurt på hvordan folk kunne være så dumme. Hvorfor stoppet de ikke opp og tenkte litt. Hvordan havnet de i en massepsykose som ledet til millioner eller titalls av millioner av døde. Dessverre syns jeg denne debatten er klargjørende for hvordan det kunne skje, og hvorfor det kan skje igjen.
Simen1 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) torbjornen skrev (4 timer siden): VifteKopp skrev (16 timer siden): Ukraina hadde en av verdens verste fødselsrater før krigen også. Før krigen: Tenkjer du på før 2014 eller før 2022? Det er riktig uansett hvilket av de to du velger. Man kan jo studere grafene over tid fra alle verdens land og verdensdeler her. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det tar så mye plass i denne tråden. Fødselsrater er uansett ikke noe som påvirker hverken yrkesaktive eller potensielt antall soldater før en generasjon etter fødsel. Så hvis fødselsraten plutselig endrer seg nå så skjer det ikke noe strategisk viktig før rundt 2050. Det er jo greit å være tidlig forberedt og sånt men det er jo ikke superviktig å begynne å føde en hel masse babyer midt under en voldsom krig. Det kan egentlig bare gjør vondt verre ettersom det krever mye tid og ressurser, samt øker risikoen for mange. Endret 4 timer siden av Simen1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå