Simen1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Casey skrev (8 timer siden): USA er blitt en fiendestat for Europa. Tja. Det er viktig å huske at Divided States of America er svært delte*. Den nåværende administrasjonen med agent Krasnov i spissen har blitt en fiende av Europa, alliert med vår største og nærmeste fiende. Men det finnes massevis av gode krefter igjen i USA og det er viktig å ikke miste disse gode forbindelsene når vi sliter med fienden i det hvite hus. Det kommer en tid etter han. Forhåpentligvis langt tidligere enn ved neste ordinære valg. Europa har som mål å gjenopprette de gode relasjonene når Putins agent er ute av bildet. * Delelinjen mellom moralsk rett og galt i Russlands invasjonskrig går i følge meningsmålingen som @Snikpellik postet, heldigvis sånn at moralsk rett har kraftig dominans. Det var beroligende å se. Endret 1 time siden av Simen1 2
Snikpellik Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mbappe09 skrev (11 minutter siden): Er Spetsnaz helt utslettet? Har ikke hørt det navnet på lenge. Ikke helt utslettet, men de ble påført store tap spesielt i starten av den fulle invasjonen ifølge en Pentagon-rapport som ble lekket i 2023. Alle unntatt én av de fem Spetsnaz-brigadene som deltok i begynnelsen led voldsomme tap. Ifølge anslaget til Pentagon hadde en av Spetsnaz-brigadene bare igjen "125 aktive personell av 900 utplasserte". Tapstallene forventes også å ha økt etter den ukrainske motoffensiven i september 2022 som frigjorde store territorier. Under denne motoffensiven ble GRUs tredje garde Spetsnaz-brigade, ansett som en av de mest elite russiske enhetene, fanget i retrett i Lyman. En rapport fra BBC kom til at denne Spetsnaz-enheten mistet opptil 75% av sine menn. Tar lang tid å bygge opp spesialstyrker, så vi kan vel anta at Russlands Spetsnaz er betydelig svekket. Men de er nok som sagt absolutt ikke utslettet. Russia's prized Spetsnaz commando units have suffered a 95% casualty rate in Ukraine, leaked documents and photos show https://www.businessinsider.com/russian-spetsnatz-units-suffer-95-casualty-rate-in-ukraine-leaks-2023-4 https://nationalinterest.org/blog/buzz/russias-elite-spetsnaz-special-forces-devastated-ukraine-war-213488 1 1 3
<generisk_navn> Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mbappe09 skrev (6 minutter siden): Er Spetsnaz helt utslettet? Har ikke hørt det navnet på lenge. Om jeg har forstått det rett så er Spetsnaz en fellesbetegnelse som har vært brukt om flere en bare de "ekte" Spetsnaz. Spetsnaz er en forkortelse av uttrykket “spetsialnovo naznacheniya” som er russisk for "spesielt formål". Her er jeg åpen for at jeg kan ha misfortstått informasjonen så korriger meg gjerne. Russland har flere typer av spesialstyrker, og det kan gjerne være at man har brukt Spetsnaz om mer enn bare GRU-soldatene som var omtalt i boken til Viktor Suvorov, kanskje til og med for å oppnå et mentalt overtak på motstanderen da de opprinnelig omtalte Spetsnaz i sin tid var fryktet av militære og politi over hele verden. Jeg leste en gang et utdrag av Viktor Suvorovs bok "Inside the Soviet Army" oversatt til norsk, og i den stod det om Spetsnaz at de trente på dødelige nærkampteknikker mot fanger. De trente på å håndtere vakthunder med å faktisk forsvare seg mot ekte hundeangrep. Og de hadde med seg en liten fil i støvelskaftet som de kunne bruke til å få folk til å snakke gjennom å begynne å file på fortennene til folk. Når det kommer til de opprinnelig omtalte Spetsnaz så vil jeg anta at GRU har holdt sine best trente avdelinger av disse soldatene utenfor krigen i Ukraina, og at de har disse soldatene tilgjengelige for hemmelige aksjoner slik som å kappe kabler, sabotere jernbaner, tenne på kjøpesentra og lignende episoder som vi har sett i Europa de siste årene. Så nei, jeg tror ikke Spetsnaz er utslettet, jeg tror de er i full virksomhet i Ukraina og Europa for øvrig. 2
Marzo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 13 hours ago, TTELPMOK said: Men Ukraina knekker før russerne. Og da drar de med seg delvis resten av oss. Russland kan produsere og sende inn tusenvis av droner hver uke, samt missiler og millioner av granater årlig (er det 4-5 mill de produserer i året nå!? ) langs den 1000+ lange grensen. Dette til en relativt lav kostnad. Ingen griper inn grunnet deres gale autokrat og 5000 kjernevåpen. Det eneste de vil merke er droneangrep i begrenset oppslag. Hvis Russland sitter på enorme ressurser, hvorfor klarer de ikke å avslutte krigen og ta kontroll over Ukraina? Hvorfor selge råvarer til India, Nord-Korea og Kina til dumpingpriser, i stedet for å bruke ressursene til å styrke egen økonomi? Hva er det Kreml ikke skjønner eller ikke evner, som gjør at de mislykkes med det som burde være åpenbart? Er Russland rett og slett inkompetent? 3
<generisk_navn> Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Snikpellik skrev (4 minutter siden): Ikke helt utslettet, men de ble påført store tap spesielt i starten av den fulle invasjonen ifølge en Pentagon-rapport som ble lekket i 2023. Alle unntatt én av de fem Spetsnaz-brigadene som deltok i begynnelsen led voldsomme tap. Ifølge anslaget til Pentagon hadde en av Spetsnaz-brigadene bare igjen "125 aktive personell av 900 utplasserte". Tapstallene forventes også å ha økt etter den ukrainske motoffensiven i september 2022 som frigjorde store territorier. Under denne motoffensiven ble GRUs tredje garde Spetsnaz-brigade, ansett som en av de mest elite russiske enhetene, fanget i retrett i Lyman. En rapport fra BBC kom til at denne Spetsnaz-enheten mistet opptil 75% av sine menn. Tar lang tid å bygge opp spesialstyrker, så vi kan vel anta at Russlands Spetsnaz er betydelig svekket. Men de er nok som sagt absolutt ikke utslettet. Russia's prized Spetsnaz commando units have suffered a 95% casualty rate in Ukraine, leaked documents and photos show https://www.businessinsider.com/russian-spetsnatz-units-suffer-95-casualty-rate-in-ukraine-leaks-2023-4 https://nationalinterest.org/blog/buzz/russias-elite-spetsnaz-special-forces-devastated-ukraine-war-213488 Et viktig element i bruken av spesialstyrker er at slike styrker gjerne ikke egner seg særlig godt til regulære infanterikamper da de hverken er utstyrt for eller trent for dette. Spetsnaz var opprinnelig trent for å operere i små enheter bak fiendens linjer eller på fremmed territorium. Formålet var da sabotasje og etterretning, litt i samme klasse som norske fallskjermjegere som vi ikke må oppfatte som sammenlignbare med regulære luftbårne styrker. Det kan da også forklare hvorfor de ikke klarte seg så bra mot de ukrainske styrkene. De var rett og slett ikke godt nok trente for den situasjonen de befant seg i. 2
pølsemaker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Ukraina vinner aldri denne krigen og tar igjen alt tapt land, uten full intervensjon fra NATO. Vi kan hyle og fordømme at USA "gir vekk" deler av Ukraina til Russland. Men hva er alternativet? Hva vil du personlig ofre? Putin og regimet hans vet at Europa og USA er motvillige til å sende egne tropper til slagmarkene i Ukraina. Selv om Russland viser tegn på slitasje snakker vi allikevel om mange år før de eventuelt vil bukke under av utmattelse. Putin kan plutselig falle om og blabla...Men det er ikke det vi kan forholde oss til. Slik det er i dag vil Ukraina miste mer og mer. Dersom en avtale kan tre i kraft nå, kan man benytte fremtiden på intense forhandlinger og opprustning for å stagge russerne. Trolig løser det ikke faren for nye konflikter på lang sikt så lenge Putins regime rår, eller noe lignende eller værre kommer til makten. Man må uansett utfall jobbe hardt for å påvirke til et fredeligere og et mindre aggresivt regime i fremtiden. Russerne er naboer vi før eller senere må finne fred med. Det hele koker ned til ganske enkle og brutale fakta dersom rettferdighet skal oppfylles etter skrivebordstigernes ambisjoner. Europa må gå inn med uforbeholden støtte. USA kan vi kanskje ikke regne med. Vi må innse at vi risikerer store tap av egne soldater og sivile. Vi vet kjernefysiske våpen kan bli brukt. For egen del har jeg mentalt begynt å forberede meg på at vi går mot krig. Skal Ukraina seire og russerne krype skamfulle ut av krigen må vi stille oss til disposisjon og være forberedt på konsekvensene. Det må være en unison vilje og et ønske om å gå til krig for å stoppe Russland og slå de tilbake. Hvor villig er vi til å ofre egen helse og økonomi for å hjelpe Ukraina til seier? Vel, man må kanskje se forbi Ukrainas skjebne. Dersom våre styresmakter beslutter at Russland er en eksistensiel trussel mot vår egen nasjon og våre allierte, er det bare å stålsette seg for fremtiden. Begynn allerede nå for å finne ut hva du selv kan bidra med dersom du ikke allerede er en del av befokningen det norske forsvar kan reservere. Enten du kan strikke sokker eller verve deg til fronten. Alle kan bidra.
agvg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Marzo skrev (1 minutt siden): Hva er det Kreml ikke skjønner eller ikke evner, som gjør at de mislykkes med det som burde være åpenbart? Er Russland rett og slett inkompetent? Russland er en bløff, millitæret var en bløff, det er totalt korrupt, hjerneflukten er enorm, de unge stikker av naturligvis. Russland er en liten økonomi som ikke evner og henge med, det ryktes jo også at utdanningsinstitusjonene har forfalt noe helt enormt og har blitt veldig korrupte. Rett og slett særdeles mørke utsikter for folket når Putin-regimet kollapser. Ingen med vettet i behold støtter gamle menn sine drømmer om fordums storhet i form av Sovjetunionen. Befolkningsutviklingen er katastrofal, drepe hundretusener i en meningsløs krig er alt annet en smart. 2
<generisk_navn> Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Marzo skrev (3 minutter siden): Hva er det Kreml ikke skjønner eller ikke evner, som gjør at de mislykkes med det som burde være åpenbart? Er Russland rett og slett inkompetent? På mange måter, ja. De er så gjennomkorrupte at mye av det som skulle ha gått til anskaffelse av materiell og trening av tropper i stedet har gått i lommene til generalene. I tillegg har gjerne offiserer fått roller og stillinger på basis av lojalitet heller enn reelle kvalifikasjoner, og dermed evner de i mindre grad å tilpasse sine planer til endringer i forutsetninger. Russiske militære er svært så toppstyrt, og soldatene er trent til å følge ordre fremfor å ta initiativ til å løse uforutsette problemer. Dermed vil operasjoner stoppe opp i påvente av instrukser og nye ordre dersom soldatene møter på ting de ikke har planlagt for. Dette viser seg også i næringsliv og samfunn for øvrig. Autoritær toppstyring og belønning av lojalitet fremfor kvalifikasjoner ødelegger for innovasjon og nytenkning. Omfattende korrupsjon undergraver økonomien i investeringer og samfunnsbygging. Etter min oppfatning er Russland et råttent byggverk som henger sammen mye på grunn av gammel vane, og ikke så mye på grunn av at det russiske samfunnsmaskineriet faktisk fungerer så veldig bra. 1 1
agvg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden pølsemaker skrev (4 minutter siden): Ukraina vinner aldri denne krigen og tar igjen alt tapt land, uten full intervensjon fra NATO. Vi kan hyle og fordømme at USA "gir vekk" deler av Ukraina til Russland. Men hva er alternativet? Hva vil du personlig ofre? Ville neppe blitt noe særlig offer for noen, ett samlet amerikansk/europeisk forsvar av Ukraina ville ha utryddet den russiske hæren i Ukraina, massive luftangrep på russisk infrastruktur ville gjort Russland fullstendig ødelagt og ute av stand til og fungere. Slike små menn som Putin lever av og bløffe, de leker store og sterke, hvis de blir avslørt så kollapser systemet rundt dem, ingen av ogliarkene i Russland er lojale så fort de merker den sterke mannen er svak, slike som Putin kjøper som posisjon, og straffer de som ikke lar seg kontrollere, når ingen av disse tingene fungerer lengre er Putin ferdig. 2 1
Simen1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Veldig interessant @Snikpellik . Så vidt jeg forstår sorterer VDV (fallskjermsoldater) under Spetsnaz. De har jeg ikke hørt noe om på veldig lenge (2023?), så de utgjør kanskje ikke en samlet enhet lengre, men har nok fått andre oppgaver enten operativt eller som instruktører. Wagner er jo også helt ute av bildet. Etter den famøse kolonnen mot Moskva så døde raskt lederne Prigozhin og Utkin. Resten av leiesoldatene, rundt 4000 om jeg husker rett, gikk visst i asyl i Belarus en periode og skal visstnok ha blitt instruktører for opplæring av russisk personell. Men etter det har det blitt ganske stille. Mulig de er flyttet til utenlandsoperasjoner i Syria og Afrika - som forsåvidt har gått katastrofalt. Wagner er antagelig sterkt redusert og absorbert helt av andre enheter. Kadyrovittene har også forsvunnet fra mediebildet, men de hadde nok mindre kontakt med fronten så jeg vil anta de rett og slett har trukket seg mer tilbake og mistet folk til deserteringer. NK soldatene har nesten forsvunnet fra mediebildet. Det skal visstnok være noen få igjen i bakre stillinger i Kursk og deler av de kan være satt til droneproduksjon sammen med andre, flere arbeidere fra NK. Hvis jeg ikke husker helt feil er det en stor Shaed-fabrikk i Samara-regionen som har skalert voldsomt opp med arbeidere fra både Kina og NK. Endret 1 time siden av Simen1 2
torbjornen Skrevet 48 minutter siden Skrevet 48 minutter siden (endret) pølsemaker skrev (52 minutter siden): Ukraina vinner aldri denne krigen og tar igjen alt tapt land, uten full intervensjon fra NATO. Afghanistan-krigen tok 8 år. Krigen i Syria tok 13 år. Putin lever ikkje evig. Han bør elles vere forsiktig slik at han ikkje tilfeldigvis ramlar og fell ut av eit vindauge. Endret 47 minutter siden av torbjornen 3
torbjornen Skrevet 42 minutter siden Skrevet 42 minutter siden Sitat Bloomberg: Lekket telefonsamtale avslører at USA ga Russland råd om landbytteavtale Trumps spesialutsending Steve Witkoff skal ha gitt russerne råd om hvordan de skal få gjennomslag for landkravene i fredssamtaler med Ukraina. https://www.nrk.no/urix/bloomberg_-lekket-telefonsamtale-avslorer-hemmelige-fredsstrategisamtaler-mellom-usa-og-russland-1.17667771 3
Hugo_Hardnuts Skrevet 36 minutter siden Skrevet 36 minutter siden <generisk_navn> skrev (34 minutter siden): Om jeg har forstått det rett så er Spetsnaz en fellesbetegnelse som har vært brukt om flere en bare de "ekte" Spetsnaz. Spetsnaz er en forkortelse av uttrykket “spetsialnovo naznacheniya” som er russisk for "spesielt formål". Her er jeg åpen for at jeg kan ha misfortstått informasjonen så korriger meg gjerne. Russland har flere typer av spesialstyrker, og det kan gjerne være at man har brukt Spetsnaz om mer enn bare GRU-soldatene som var omtalt i boken til Viktor Suvorov, kanskje til og med for å oppnå et mentalt overtak på motstanderen da de opprinnelig omtalte Spetsnaz i sin tid var fryktet av militære og politi over hele verden. Jeg leste en gang et utdrag av Viktor Suvorovs bok "Inside the Soviet Army" oversatt til norsk, og i den stod det om Spetsnaz at de trente på dødelige nærkampteknikker mot fanger. De trente på å håndtere vakthunder med å faktisk forsvare seg mot ekte hundeangrep. Og de hadde med seg en liten fil i støvelskaftet som de kunne bruke til å få folk til å snakke gjennom å begynne å file på fortennene til folk. Når det kommer til de opprinnelig omtalte Spetsnaz så vil jeg anta at GRU har holdt sine best trente avdelinger av disse soldatene utenfor krigen i Ukraina, og at de har disse soldatene tilgjengelige for hemmelige aksjoner slik som å kappe kabler, sabotere jernbaner, tenne på kjøpesentra og lignende episoder som vi har sett i Europa de siste årene. Så nei, jeg tror ikke Spetsnaz er utslettet, jeg tror de er i full virksomhet i Ukraina og Europa for øvrig. Ja, det stemmer ganske greit det du skriver. Spetznaz er ikke en bestemt avdeling/våpengren, men en type avdelinger. Nå er ikke spesialstyrker/SOF noe klart definert begrep i utgangspunktet, og det er sånn sett litt uklart når man kan si at denne typen styrker begynte å bli etablert som en egen type avdelinger. Men mtp. organisering, knytter mye seg til det som skjedde under 2.vk., der flere land etablerte avdelinger med høyt treningsnivå og som hadde sitt primære oppdrag knyttet til etterretning og sabotasje på fiendtlig territorium; SAS, SOE, FSSF, OSS, GRU, osv. Så har det gjennom årene skjedd hva man typisk kaller for "mission-creep" i spesialstyrkene i både Russland og Vesten, særlig etter den kalde krigen, der spesialstyrkene har fått et stadig større oppdragsportefølje. Dette knytter seg igjen til bortfallet av det tradisjonelle fiendebildet kombinert med at man i større grad gikk over til å bedrive begrensede militære operasjoner i utlandet. Sistnevnte har knyttet seg mye til spesialstyrkene, fordi det er naturlig for en nasjon å ønske å begrense sine tap i størst mulig grad i denne typen oppdrag, hvilket gjør at man benytter de styrkene med høyest treningsnivå. I tillegg er disse styrkene i utgangspunktet også godt egnet når det er snakk om oppdrag som ikke krever store eller tungt bevæpnede styrker. Dette har allikevel ført til at det er gått en viss inflasjon i begrepet "spesialstyrker", siden dette nå også dekker avdelinger - særlig i Russland - som ikke primært fokuserer på etterretning og sabotasje "på dypet". I Russland finner man dermed spetznaz-avdelinger i flere av våpengrenene i det russiske forsvaret, og også avdelinger underlagt FSB, nasjonalgarden, innenriksdepartementet og justisdepartementet. Sånn for å komplisere det ytterligere, har man i Russland i tillegg betegnelsen gvardeyskaya ("garde") som en del av navnet til flere militære avdelinger, inkl. Spetznaz-avdelinger. Dette er en betegnelse som er ment å beskrive at det er en eliteavdeling, og er en ærestittel som tildeles avdelinger som har utmerket seg i kamp og som - i hvert fall på papiret - belønnes med å bli prioritert når det kommer til materiell og treningsstandard. Onde tunger vil dog - ikke helt ukorrekt - si at det primært forteller oss at avdelingene på et tidspunkt har tatt store tap i kamp. Så stemmer det nok ikke helt at GRU har skjermet sine best trente avdelinger. Det kommer selvfølgelig an på hvem man definerer "best trente" som, og de har nok ikke satt avdelinger som primært driver med etterretning og sabotasje inn i rollen som kampavdelinger. Men det er dokumentert at flere av GRU sine enheter har deltatt i kamp i Ukraina, og også har tatt store tap. Og apropos trening, så jeg en NRK-reportasje for mange år siden om rekrutteringen til GRU. Der inkluderte seleksjonsøvelsen de filmet fra, at et befal skjøt mot aspirantene med skarpt under kryssing av vei. Han siktet riktignok i bakken noen meter foran de, men han skjøt fra relativt stor avstand (typ 20-30meter). Det sier litt om hvilket perspektiv man har på sikkerhet...
Kahuna Skrevet 18 minutter siden Skrevet 18 minutter siden agvg skrev (1 time siden): Rett og slett særdeles mørke utsikter for folket når Putin-regimet kollapser. Nåja. Jeg vil si at utsiktene uten Putin er bedre enn med Putin. Det er en betydelig usikkerhet for hva vi kan få om(når?) Putin blir borte men jeg vil si det er mer sannsynlig enn usannsynlig at vi får noe som er bedre enn det vi har i dag, både for russere og ikke-russere(oss).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå