Simen1 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Nordvarg skrev (7 timer siden): Vil for ordens skyld minne om amerikansk støtte vs. europeisk støtte de siste årene... Det hadde vært interessant å se hvordan det ser ut nå i november og hele året når den tid kommer. 2
Simen1 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden jallajall skrev (7 timer siden): Om man skulle mene det er grunnlovsstridig er det i så fall et enda mer interessant spørsmål hvorfor han har bidratt i den grad han har gjort. Kanskje et forsøk på å redde eget skinn på en eller annen måte? En mann som konstant forsøker å redde eget skinn for tida heter Donald Trump. Både fra Epstein-skandalen og nå senest i morges når han hevdet at kapitulasjonsplanen egentlig var uferdig, egentlig bare var en skisse som Russland hadde presentert og ikke var ferdig bearbeidet, samt at han påsto han kunne komme til å endre deler av planen. Bare sånn apropos lovstridig. Epstein-skandalen, "valget er stjålet"-skandalen, en tirade med forretningsmessige skandaler tidligere og ja, egentlig er det fånyttes å klare å liste opp alle Trump-skandalene på ett sted. Grunnlovstridigheten er ikke en "mening". Jeg har sitert fra den ukrainske grunnloven her i tråden denne uka. Det er et svart på hvitt faktum: grunnlovstridig. 3 4
Simen1 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden DukeNukem3d skrev (7 timer siden): Kan noen skyte amøben snart? Kan ikke noen bare lekke alle Epstein-filene med svært grafiske vedlegg sånn at han ikke blir martyr, men at et gjenforent amerikansk folk stiller seg i kø for å pisse på grava hans. 5
Mannen med ljåen Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Alexander Dugin Called Me a Coward – Here’s My Answer Dugin, putins hjerne, har blitt oppmerksom på Inside Russia. Konstantin presiserer at han ikke er suicidal, og unngår vinduer. 1 1
jallajall Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 20 minutes ago, Simen1 said: Grunnlovstridigheten er ikke en "mening". Jeg har sitert fra den ukrainske grunnloven her i tråden denne uka. Det er et svart på hvitt faktum: grunnlovstridig. Det er forskjell på de jure og de fatco, en de facto anerkjennelse er politisk og behøver forsåvidt ikke innebære noe annet enn hva man har gjort med Crimea og dets "temporarily occupied territory" status. I Axios teksten er det stilt noen premisser eller krav til hva en slik anerkjennelse skal inneholde. 1
Snikpellik Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Bloomberg skriver at kapitulasjonsplanen Trump har lagt frem ble utformet av Witkoff og Dmitriev i oktober sammen med Kushner. Rubio var ikke fullt involvert, og ble ikke informert før sent i prosessen. Trump visste ikke om planen før like før den ble offentliggjort, men han godkjente den. https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-11-23/secret-us-russia-talks-led-to-peace-plan-that-blindsided-ukraine?embedded-checkout=true Endret 9 timer siden av Snikpellik 1 4
Pop Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 8 hours ago, sedsberg said: Så... fredsplanen er altså: Russland skal belønnes med alt de nå har okkupert. Ukraina må ikke ruste opp for mye slik at Russland lettere kan ta enda mer neste gang de går til angrep. En sikkerhetsgaranti som er like mye verdt som da de gav fra seg atomvåpnene. ??? Ikke glem at usa vil ha halvparten av de russiske fryste midlene i europeiske banker og finansinstitusjoner. Kan skjønne at trumpadministrasjonen skal ha klekkelig betalt for å snekre sammen den mest ufyselig aggresjonsbelønnende overgivelsesplanen i historien, hvor man regelrett pisser på offeret. 3
<generisk_navn> Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Fant denne listen (på 9Gag av alle steder): Om dette er Europas forslag til avtaletekst så viser det nokså tydelig forskjellen på en avtale forfattet og presentert av folk med diplomatisk og politisk kompetanse og erfaring, og en avtale forfattet av Putins folk og komplett ukritisk presentert av Trumps folk. Her er ingen punkter som sier noe som helst om forretningstransaksjoner, forrang på markeder eller hvem som skal ha hvor mye overskudd, ref Trump-tekstens punkter 10, 12 og 14. Her er ingen punkter som nekter Ukraina å ha andre lands styrker på eget territorium dersom Ukraina ønsker dette selv. Her er ingen punkter som nekter Ukraina medlemskap i hverken NATO eller EU. Det står rett nok at medlemskap i NATO krever enstemmighet blant alliansens nåværende medlemmer, men det er samme ordning som man allerede har i NATo. Det var derfor Tyrkia og Ungarn kunne trenere opptak av hhv Finland og Sverige i alliansen. Og så skal Ukraina få full kontroll over atomkraftverket i Zaporizhzhia og Kharkhova-dammen. Dette er viktige elementer for Ukrainas kraftproduksjon og dermed industrielle utvikling. Videre vil sanksjonene mot Russland vil kunne løftes først etter at man har oppnådd en bærekraftig fred, og de vil kunne gjeninnføres ved brudd på denne freden. Når det er sagt: jeg oppfatter dette som en god våpenhvileavtale, og et brukbart utgangspunkt for forhandlinger om en endelig fredsavtale. Men det er ingen komplett fredsavtale. Ikke før Russland er ute av Ukrainas territorium. Endret 8 timer siden av <generisk_navn> 3 2
Simen1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) DukeNukem3d skrev (17 timer siden): Nå begynner jeg å forstå hvorfor de mister 1000+ menn per dag lol. Til og med jeg ville sett ut som en bedre soldat enn dette og jeg er nok fullstendig uegnet.. Dette er langt i fra noe enkeltstående tilfelle. Mange sånne videoer florerer. Vi kan le, men fakta er at disse folkene er en utgift og belastning for Russland. Ukraina hjelper faktisk Russland når disse dør på slagmarka. Orake1et skrev (17 timer siden): Du belyser det jeg håper Europa for en gangs skyld klarer å styre unna: En forelesning om moral. Krig er urettferdig og dette kommer ikke til å ende på en måte som du er fornøyd med. Det betyr imidlertid ikke at den beste løsningen er ingen løsning. Denne krigen får en løsning og det er ikke usannsynlig at det kan bli riktig løsning: 1. Putin død, 2. Hele Ukraina frigjøres. JK22 skrev (16 timer siden): Enig, men det er umulig av tre grunner; Så den russiske revolusjonen i 1917 var egentlig umulig? Jeg tror historien kan gjenta seg, selv med de tre punktene. Det første punktet er jo det enkleste. 1. Den gale mannen må dø. 2. Det russiske folkets offervilje er betinget av maktmisbruk. Forsvinner makta så forsvinner offerviljen. Se tilbake til 1990. 3. De land som ikke bidrar til å presse Russland er irrelevant. Det er presset fra oss som bidrar som teller. Mbappe09 skrev (16 timer siden): Vi må virkelig kutte bistand til land som ikke vil oss vel. Det er ikke så unyansert. Vi støtter demokratiske krefter, humanitære organisasjoner og lignende i slike regimer. Støtten "til slike land" undergraver diktatorer og tyranner verden over. Det arbeidet må vi fortsette med, men vi må selvsagt kontrollere at pengene blir brukt riktig og spisse bidragene ennå mer i demokratisk og folkerettslig retning. Endret 6 timer siden av Simen1 4 1
Simen1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Viktig signal til Trump, Xi, andre diktatorer og statsledere med stående arrestordre fra ICC: Loven gjelder også for statsledere / tidligere statsledere. VG: Jair Bolsonaro er arrestert 5 1
Sovna Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden AtterEnBruker skrev (20 timer siden): Noen burde påminne den nåværende administrasjonen i USA hvor mye støtte de fikk fra Europa og vesten etter 9/11. Trolig hadde ikke USA under WW2 vært like aktiv i samarbeidet mot den tyske galskap hadde det ikke vært for at det var Tyskland selv som erklærte krigen mot USA.
Svein M Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden https://www.reuters.com/business/finance/full-text-european-counter-proposal-us-ukraine-peace-plan-2025-11-23/ 1
Simen1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden torbjornen skrev (11 timer siden): Skal sikkerheitsgarantiar ha noko meining må dei vere meir verdt enn Budapestmemorandumet. Eg tvilar. Godt poeng! Enn så lenge ikke noen ny / erstattende avtale er signert så er det Budapestmemorandumet som gjelder. For at det skal være interessant å oppgradere til ny avtale må den nye tilføre fordeler over den gamle, for begge parter. Spesielt USA burde overholde sin nåværende avtale før de forsøker å forhandle fram noen gjensidig bedre avtale. 3
Orake1et Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Pop skrev (1 time siden): Ikke glem at usa vil ha halvparten av de russiske fryste midlene i europeiske banker og finansinstitusjoner. Kan skjønne at trumpadministrasjonen skal ha klekkelig betalt for å snekre sammen den mest ufyselig aggresjonsbelønnende overgivelsesplanen i historien, hvor man regelrett pisser på offeret. Jeg har forståelse for at fredsplanen i stor grad ivaretar russiske krav. Det er krigens spilleregler og hvis man ønsker et annet utfall må styrkeforholdene på slagmarken endres. Derimot er det umulig å ha forståelse for at USA skal rane til seg tusenvis av milliarder. Det skinner tydelig igjennom at de ser for seg at Ukraina skal bruke tusenvis av milliarder på amerikanske produkter og tjenester, og regningen skal gå til Europa. USA skal også ha naturressursene, men regningen for å bygge opp infrastrukturen som gjør slik utvinning mulig skal gå til Europa. Dette kommer etter "handelsavtalen" mellom EU og USA hvor Europa også ble tvunget til å "investere" absurde beløp i USA og akseptere vilkår som ødelegger Europas konkurransekraft for tiår fremover. Jeg vet at dette er en tråd hvor alt fokus er på Ukraina og den russiske trusselen, men hvis en slik avtale inngås vil Europa kollapse. Det minner om vilkårene Tyskland måtte leve med etter WW1 og vi husker (forhåpentligvis) hvordan det ga grobunn for neste verdenskrig. Jeg frykter tilsvarende når EU blir et fjell av gjeld uten konkurransekraft globalt. Når det er situasjonen vil europeere brenne ned det gamle og gå i en helt annen retning. Deretter kommer verdenskrigen og det kan fort bli det siste som skjer. Jeg mener at vi må være reelt bekymret for at dette kan være den største trusselen Europa står ovenfor og "venner" som dytter oss over kanten (USA) trenger vi ikke. Vi kan heller ikke akseptere at alle kostnader forbundet med Ukraina skal gå til Europa og alle inntekter til USA. Det er grovt urimelig og vil være en katalysator for sosial uro. 2
Simen1 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Mannen med ljåen skrev (10 timer siden): Alexander Dugin Called Me a Coward – Here’s My Answer Dugin, putins hjerne, har blitt oppmerksom på Inside Russia. Konstantin presiserer at han ikke er suicidal, og unngår vinduer. Wow! Konstantin er temmelig tøff som tør å stå i det tross så alvorlige trusler. Jeg har lurt på hvor mange andre kjente youtubere som har mottatt alvorlige trusler og hva de gjør for å beskytte seg og sine. Når til og med folk som har vært svært kritiske til Russlands invasjon i denne tråden har mottatt drapstrusler så må man begynne å vurdere sitt personvern. Den russiske mafiaen har lange tentakler! Jeg har gjort tiltak for å ikke være identifiserbar, men hvis noen likevel skulle klare å identifisere eller lokalisere meg på noen måte så setter jeg pris på en PM der jeg blir gjort oppmerksom på mine sikkerhetshull. 4
Mars2029 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Har ikke Ukrainske menn og kvinner ofret nok nå? Og om Europa er redd for at det skal gi Putin motivasjon om Ukraina "kapitulerer" så er det på tide at de setter inn egne soldater?
<generisk_navn> Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Mars2029 skrev (11 minutter siden): Har ikke Ukrainske menn og kvinner ofret nok nå? Og om Europa er redd for at det skal gi Putin motivasjon om Ukraina "kapitulerer" så er det på tide at de setter inn egne soldater? Hva mener du her? At Ukraina skal gå med på å gi Russland 20 % av sitt territorium fordi du mener at ukrainerne ikke tåler mer? 4
Simen1 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Mars2029 skrev (13 minutter siden): Har ikke Ukrainske menn og kvinner ofret nok nå? Og om Europa er redd for at det skal gi Putin motivasjon om Ukraina "kapitulerer" så er det på tide at de setter inn egne soldater? 8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå