Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye som står på spill i denne konflikten. Dessverre er det en stor del av befolkningen som ikke ser hva slags verden de lever i. 

USA og Kina kommer til å splitte Europa og deretter dele kontinentet vårt mellom seg, med mindre vi begynner å ta trusselen på alvor. USA gir faen i Europa, og Kina ønsker å hevne seg på Europa for ydmykelsen de måtte lide seg igjennom. Det at det ikke finnes en norsk wikipedia artikkel for emnet, bør si deg nok om nordmenns kunnskap til historie og utenrikspolitikk.

Europeiske land kvittet seg med rivaler i Midtøsten ved å splitte de opp for deretter dominere de. Det er det USA og Kina kommer til å gjøre med Europa (og det inkluderer Norge for alle tilbakestående Senterpartivelgere der ute) med mindre vi tar til fornuften. Både USA og Kina ønsker å kverke Europeisk industri, og gjøre oss 100% avhengig av de, på samme måte som Afrika er avhengige av resten av verden. Vi har nyttige idioter som UKIP/REFORM i Storbritannia, Senterpartiet/FRP her i Norge, AFD i Tyskland, og mange andre store partier i Europa som alle arbeider for å fremme en politikk som kommer til å drepe oss. 

Hvis Europa feiler her, så kommer vi til å lide i hundrevis av år. USA og Kina kommer til å bestemme innenrikspolitikken vår, og de ønsker oss ikke godt. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
torbjornen skrev (1 time siden):

Ser ein teikn til at Trump er på glid, og nok ein gong vinglar vekk frå Putin?

Nei, nå ønskedrømmer du. Altså, én ting er å bli rundlurt én gang, men hvor mange runder har Agent Krasonv gitt de håpefulle håp nå, bare for å dolke de i ryggen like etterpå?

Jeg sa for minst to runder med håp og dolking siden at det bare er å avskrive han totalt. Trump har ingen intensjoner om noe fred.

En annen ting: Jeg lar meg stadig irritere av norske medier, denne gangen sitatet fra NTB, som også sluker kremls krok og snøre når de kaller det for en fredsplan. Det er selvsagt ikke det. Nå må norske medier begynne å kalle en spade for en spade. Dette er en kapitilasjonsplan og ønskeliste fra Kreml.

• Innsiktsfullt 5
Skrevet
torbjornen skrev (2 timer siden):

Samstundes må ein hugse at russarar er individ med ulike meiningar, akkurat som oss. Det er synd at Russland sine handlingar skaper mistanke mot russarar flest, samstundes er det gode grunnar til å vere årvakne.

Det stemmer, men man vet aldri når man treffer på råtne epler. Det er litt som russisk rulett. Jeg mener det er god grunn til å aldri stole på en russer selv om det finnes både ærlige og gode russere også. Russland har dessverre høy andel råtne epler som vil oss vondt. Derfor bør vi være mer på vakt mot de enn mot f.eks finner.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis USA presser Ukraina og Europa til å akseptere denne «fredsplanen», vil dette medføre et endelig brudd mellom Europa og USA. Dvs et skudd for baugen for hele Nato-samarbeidet. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-vaere-katastrofalt-1/83886823

Da er veien ryddet for en EU-hær som vil vise fingeren til Trump og som må konfrontere Putin.
Dette er ikke fordelaktig for noen selv om Putin vil gni seg i hendene i første fase.
USA mister sin internasjonale rolle, Russland må forholde seg til et langt mer aggressivt Europa og et Europa som må bruke vesentlig mer penger på sikkerhetspolitikk og forsvar.

Stabilitetens æra er over…..

Endret av Vokteren
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Sitat

Trump er åpen for endringer i fredsforslaget

Den amerikanske presidenten, Donald Trump, sier at hans nåværende fredsforslag til Ukraina og Russland ikke er endelig, melder Reuters.

Trump har tidligere gitt Ukraina en frist til torsdag for å godkjenne en 28-punkts fredsplan.

Utenfor Det hvite hus svarte Trump «nei» da han ble spurt av en journalist om dette var hans siste tilbud.

- Krigen må ta slutt på en eller annen måte, sa han.

Donald Trumps 28-punkts fredsplan har blitt møtt med svært lunken respons fra Ukraina og Europa.

https://www.dagbladet.no/studio?kanal=72720&post=10578534

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (19 minutter siden):

Trump er åpen for endringer i fredsforslaget

Agent Krasnov bare fortsetter å trenere situasjonen på vegne av sjefen i Kreml. Det kommer ingenting ut av Trump. Det er bare å avskrive hele fyren.

Vokteren skrev (20 minutter siden):

Hvis USA presser Ukraina og Europa til å akseptere denne «fredsplanen», vil dette medføre et endelig brudd mellom Europa og USA. Dvs et skudd for baugen for hele Nato-samarbeidet. 

Da er veien ryddet for en EU-hær som vil vise fingeren til Trump og som må konfrontere Putin.
Dette er ikke fordelaktig for noen selv om Putin vil gni seg i hendene i første fase.
USA mister sin internasjonale rolle, Russland må forholde seg til et langt mer aggressivt Europa og et Europa som må bruke vesentlig mer penger på sikkerhetspolitikk og forsvar.

Så ille er det faktisk ikke siden det forsatt er sterke demokratiske krefter i USA, inkludert Pentagon, militæret og kongressen. Europa vet at problemet er nokså isolert til Trump-administrasjonen og håper USA ordner opp selv. Sånn jeg ser det så har spenningene innad i USA økt voldsomt etter Trump kom til makta - i en tid mange trodde at polariseringen skulle ta seg en hvil etter en ekstremt polarisert valgkamp. Den gang ei. Jeg tror rett og slett at USA er på vei mot en mer alvorlig tilstand av fiendtligheter og at Trump, Vance med flere, ikke klarer å holde på makta ut presidentperioden. Hva som vil skje er selvsagt helt åpent. Men det er uhyre anspent og noe "må" skje. Det gleder meg å se at republikanere og særlig MAGA, inkludert en del markante figurer, begynner å ta sterk avstand til Trump eller deler av hans politikk. Jeg tror det brygger opp til et eller annet klimaks. Noe "må" skje.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (30 minutter siden):

Dette er fasit.
Europa må ta mer ansvar for Ukraina nå!

Tenker også at USA vil slite voldsomt med økonomien uten våpensalg til sine (tidligere) europeiske allierte.

Endret av Neptun1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Hva som vil skje er selvsagt helt åpent. Men det er uhyre anspent og noe "må" skje. Det gleder meg å se at republikanere og særlig MAGA, inkludert en del markante figurer, begynner å ta sterk avstand til Trump eller deler av hans politikk. Jeg tror det brygger opp til et eller annet klimaks. Noe "må" skje.

Så lenge partene fortsetter sin krigsretorikk og eskalerer situasjonen, er jeg dessverre tilbøyelig til å gi deg rett.

Trump har ikke den fornuften som Kennedy viste under Cuba-krisen og vil neppe være i stand til å stoppe i tide.
Da skal det svært lite til for å skape en helt ukontrollerbar situasjon.
Pessimismen, aggresjonen og realismen er i ferd med å innhente oss.

• Liker 2
Skrevet

Fredsforslaget som ligger på bordet nå er som å bo i et hus hvor du leier en del og en annen del leies av en narkoman. Den narkomane stjeler tingene dine, voldtar dama di og generelt bruker leiligheten din, og når du klager til utleier så får du beskjed om at du ikke får lov til å låse inngangsdøra di, og du må kvitte deg med rottweileren din... Du får heller ikke lov til å ha besøk av venner.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Som flere skriver er det bra at Europa står relativt samlet mot putintrump planen for Ukrainas kapitulasjon, og ikke minst bra at sentrale republikanere i USA også går hardt ut mot å legge seg ned for russeren. En god sammenfatning av den siste utviklingen i saken:

• Hjerte 2
Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

Både Trump og Putin vet at EU for tiden har svake kort etter årevis med naive, militære forsømmelser.

Derfor spiller de også høyt. Trump som vil at EU skal ta mer ansvar for sin egen sikkerhet og Putin som vil vinne mest mulig terreng.

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (7 minutter siden):

Både Trump og Putin vet at EU for tiden har svake kort etter årevis med naive, militære forsømmelser.

Derfor spiller de også høyt. Trump som vil at EU skal ta mer ansvar for sin egen sikkerhet og Putin som vil vinne mest mulig terreng.

Hørt at Trump mener at Europa må ta mer ansvar for sikkerheten i Europa, men da må jo Europa iallefall være med på forhandlinger om fred i Europa. 

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, Vokteren said:

Uenig. Trodde lenge at dette var det eneste jeg var enig med Trump om, men det har blitt ganske tydelig at Trumps motivasjon ikke handler om hvem sitt ansvar det er å beskytte Europa, men heller at han vil at vi skal investere penger i amerikansk utstyr. Regner med at han og/eller noen av de rike vennene hans eier selskaper og aksjer innen selskap som produserer og selger militært utstyr, og at dette er nok en strategi for å berike seg og sine. 

• Liker 4
Skrevet
Krig og fred skrev (7 timer siden):

USA og Kina kommer til å splitte Europa og deretter dele kontinentet vårt mellom seg, med mindre vi begynner å ta trusselen på alvor. USA gir faen i Europa, og Kina ønsker å hevne seg på Europa for ydmykelsen de måtte lide seg igjennom. Det at det ikke finnes en norsk wikipedia artikkel for emnet, bør si deg nok om nordmenns kunnskap til historie og utenrikspolitikk.

Det er interessant at du nemner dette. Denne ferske nrk-artikkelen kjem inn på det same:

Sitat

Historiens bakteppe spøker bak all samhandling mellom Japan og Kina.

Kineserne glemmer ikke japansk aggresjon mot nasjonen i flere av fortidens kapitler, senest under andre verdenskrig.

Kina er tydelig på at «århundret med ydmykelser» aldri skal skje igjen.

https://www.nrk.no/urix/kina-og-japan-i-konflikt-over-taiwan-1.17660252

• Liker 1
Skrevet

https://www.nettavisen.no/nyheter/sveriges-utenriksminister-urimelig-at-norden-skal-sta-for-mesteparten-av-ukraina-stotten/s/5-95-2738169

"Sveriges utenriksminister: Urimelig at Norden skal stå for mesteparten av Ukraina-støtten"

"Sveriges utenriksminister Maria Malmer Stenergard er uvanlig skarp i sin omtale av den europeiske støtten til Ukraina i et intervju med Politico torsdag.

– Noen få land bærer nesten hele byrden. Det er ikke rettferdig, og ikke bærekraftig i lengden, sier Stenergard på vei inn til EUs utenriksministermøte i Brussel."

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (6 timer siden):

Det stemmer, men man vet aldri når man treffer på råtne epler. Det er litt som russisk rulett. Jeg mener det er god grunn til å aldri stole på en russer selv om det finnes både ærlige og gode russere også. Russland har dessverre høy andel råtne epler som vil oss vondt. Derfor bør vi være mer på vakt mot de enn mot f.eks finner.

Eg er heilt einig. Finnane er elles eit folk som vi har svært mykje til felles med, og som generelt går godt i lag med nordmenn. Det var ein som kommenterte ein gong at når nordmenn, svenskar og finnar var på skiferie var nordmenn og finnar ofte ilag, men ikkje nordmenn og svenskar. Men no er vi ute på viddene i forhold til temaet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (6 timer siden):

Agent Krasnov bare fortsetter å trenere situasjonen på vegne av sjefen i Kreml. Det kommer ingenting ut av Trump. Det er bare å avskrive hele fyren.

Så ille er det faktisk ikke siden det forsatt er sterke demokratiske krefter i USA, inkludert Pentagon, militæret og kongressen. Europa vet at problemet er nokså isolert til Trump-administrasjonen og håper USA ordner opp selv. Sånn jeg ser det så har spenningene innad i USA økt voldsomt etter Trump kom til makta - i en tid mange trodde at polariseringen skulle ta seg en hvil etter en ekstremt polarisert valgkamp. Den gang ei. Jeg tror rett og slett at USA er på vei mot en mer alvorlig tilstand av fiendtligheter og at Trump, Vance med flere, ikke klarer å holde på makta ut presidentperioden. Hva som vil skje er selvsagt helt åpent. Men det er uhyre anspent og noe "må" skje. Det gleder meg å se at republikanere og særlig MAGA, inkludert en del markante figurer, begynner å ta sterk avstand til Trump eller deler av hans politikk. Jeg tror det brygger opp til et eller annet klimaks. Noe "må" skje.

Når det gjeld MAGA-profilar, så var iallefall Marjorie Taylor Greene enno sprøare enn Trump. Det er nesten litt trist at ho gjev seg i politikken, for ho skapte ein del underhaldning og sirkus. Men ho var absolutt ikkje nokon Ukraina-ven, så slik sett er det positivt.

Endret av torbjornen
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...