Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jalla21 skrev (26 minutter siden):

De skal i følge innkallingen ikke bli sendt i krigen, men som vi vet så er Russland best i klassen for løgner.

3 dager rekrutttskule, døde etter ei veke 💩

• Liker 7
Skrevet
Sitat

17:40

Ukraina kan bli EU-medlem raskere

Sentrale EU-topper jobber for å endre reglene for å ta opp nye medlemsland. Det kan gjøre blant andre Moldova og Ukraina til EU-medlem raskere enn antatt.

Til nå har det krevd enstemmighet i EU for å starte medlemsforhandlinger med nye land. På toppmøtet i København skal man diskutere at kvalifisert flertall er nok, opplyser EU-tjenestemenn i Brussel.

Ungarn har tidligere varslet veto mot å ta opp Ukraina som EU-medlem

Forslaget om kvalifisert flertall er også lagt fram av EU-rådets president Antonio Costa i møter med enkeltland.

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
Jalla21 skrev (2 timer siden):

Som en nærmest bekreftelse på enorme tapstall under krigen så gjør nå Putin dette.

Russland kaller inn 135.000 til militærtjeneste – største høstinnkalling siden 2016.

I innkallingen, som ble sendt ut mandag, beordrer Putin innkalling av 135.000 unge menn fra hele Russland mellom 1. oktober og 31. desember.

Russland kaller inn menn mellom 18 og 30 år til obligatorisk militærtjeneste hver høst og vår. Dette er den største høstinnkallingen siden 2016. Sammen med de 160.000 som ble innkalt på våren, ligger også hele 2025 an til å bli året med størst antall innkalt siden 2016.

De skal i følge innkallingen ikke bli sendt i krigen, men som vi vet så er Russland best i klassen for løgner.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/russland-kaller-inn-135000-til-militaertjeneste-storste-hostinnkalling-siden-2016/1231821

Så høst-innkallelsen er altså mindre enn vår-innkallelsen som var for et halvt år siden? 

Hva er normalen borti der, da?

Er dette godt utenfor normalen, eller bare marginalt fler? 

Ikke at jeg ønsker å forsvare Putin eller Kreml, men det er ikke alle nyheter som faktisk er like nyhetsverdige. Uten kontekst eller andre tall, så sier ikke dette tallet meg noe. Russland er en nasjon på ca 150 millioner. Hvis ca 150k kalles inn til militær verneplikt to ganger for året, så utgjør det to promille av befolkningen. Jeg aner ikke hva som er normalt, hverken i Russland eller her i vesten, men jeg antar at godt over to promille er i sesjons-alder hvert år. Vi er altså milelangt unna "full militærtjeneste" eller lignende. Altså milelangt unna at familier flest må sende poden inn.. 

Enkelte andre land har til sammenligning obligatorisk militærtjeneste. Som altså dreier seg om en langt større andel av befolkningen hvert år, enn det vi ser her. Med mindre jeg har regnet feil, tenkt feil, eller så?! (Arrester meg gjerne!)

• Liker 1
Skrevet (endret)
<generisk_navn> skrev (27 minutter siden):

Det skrur seg til i Russland: 

Drivstoffmangelen må jo være et emosjonelt øyeblikk for alle nostalgikerne over der som ønsker Sovjetunionen tilbake!

Endret av Cascada81
"nostalgisk" til "emosjonelt"
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
qualbeen skrev (46 minutter siden):

Så høst-innkallelsen er altså mindre enn vår-innkallelsen som var for et halvt år siden? 

I 2024 annonserte Russland planer om å øke antallet aktive tjenestemenn til 1,5 millioner innen 2026, en økning på rundt 180 000 over tre år. Så jeg vil påstå at det er en ganske kraftig økning som pågår.
Og det er avslørt flere ganger at flere av de vernepliktige faktisk havner opp i fronten i Ukraina selv om Putin lover noe annet.

• Liker 2
Skrevet
Jalla21 skrev (30 minutter siden):

I 2024 annonserte Russland planer om å øke antallet aktive tjenestemenn til 1,5 millioner innen 2026, en økning på rundt 180 000 over tre år. Så jeg vil påstå at det er en ganske kraftig økning som pågår.
Og det er avslørt flere ganger at flere av de vernepliktige faktisk havner opp i fronten i Ukraina selv om Putin lover noe annet.

Mitt brukte dopapir har større verdi enn løfter frå putin.

• Liker 6
Skrevet (endret)
<generisk_navn> skrev (10 timer siden):

Det skrur seg til i Russland:

Hehe :)

Langtidsvarslet er sånn grovt sånn her: Fra rundt null til noen minusgrader øst for Ural de neste 14 dagene. Det gjelder ca 15% av den russiske befolkninga. Det skal bli morsomt med statusrapporter fra bensinkøene der borte.. :p

Screenshot 2025-09-30 at 08-04-49 Professional weather forecast.png

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Et "oljeraffineri" i Feodosia på Krim ble satt i brann mandag 29. september ca midt på dagen (bildene er postet kl 13.53).

Kilde X, omtale hos United24Media.com (jeg kjenner ikke det nettstedet så en klype salt er lurt)

Edit: Jeg satt anførselstegn for det ser mer ut som et tankanlegg enn noe raffineri i mine øyne.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, hva tror dere?

• Boligfotograf som har flydd feil?
  • Stjerner & planeter?
  • Ordinær helikopter-trafikk i nærheten av plattformen?
  • «Noen» som ønsker å spre frykt, slik at befolkningen enten mister lyst på å motarbeide Russland, eller ønsker å ruste opp inne i eget land, i stedet for å sende våpen til Ukraina?

Uansett; best valuta for pengene er å fortsette å hjelpe Ukraina. Øk gjerne hjelpen, attpåtil! 

For hver eneste uønskede handling på norsk territorium, bør vi øke hjelpen i Ukraina. 

IMG_7588.thumb.jpeg.a6074876215221631c6ca83be0054b09.jpeg

https://www.nrk.no/rogaland/melding-om-droneobservasjon-ved-sleipner-plattforma-1.17591103

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
qualbeen skrev (8 timer siden):

Ikke at jeg ønsker å forsvare Putin eller Kreml, men det er ikke alle nyheter som faktisk er like nyhetsverdige. Uten kontekst eller andre tall, så sier ikke dette tallet meg noe. Russland er en nasjon på ca 150 millioner. Hvis ca 150k kalles inn til militær verneplikt to ganger for året, så utgjør det to promille av befolkningen. Jeg aner ikke hva som er normalt, hverken i Russland eller her i vesten, men jeg antar at godt over to promille er i sesjons-alder hvert år. Vi er altså milelangt unna "full militærtjeneste" eller lignende. Altså milelangt unna at familier flest må sende poden inn.. 

Enkelte andre land har til sammenligning obligatorisk militærtjeneste. Som altså dreier seg om en langt større andel av befolkningen hvert år, enn det vi ser her. Med mindre jeg har regnet feil, tenkt feil, eller så?! (Arrester meg gjerne!)

Det er rundt 700 000 gutter i kohorten på 18 år. Så de innkaller rundt halvparten. 

Det er temmelig mange, når man vet hvor mange som er tjenesteudyktig i Russland, samt i tillegg hvor mange som betaler for legeattest på at de er fritatt/ikke tjenestedyktig. I tillegg er eliten, samt de 2 største byene med sine 15-20 millioner i praksis fritatt. Mulig universitetsstudenter også er fritatt (de pleide gå rett inn som offiserer i militæret etter endt grad).

Det er fattige som må i militæret i Russland.

Endret av Regenburg
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)
qualbeen skrev (7 timer siden):

Nei, hva tror dere?

• Stjerner & planeter?
  • «Noen» som ønsker å spre frykt, slik at befolkningen enten mister lyst på å motarbeide Russland, eller ønsker å ruste opp inne i eget land, i stedet for å sende våpen til Ukraina?

Uansett; best valuta for pengene er å fortsette å hjelpe Ukraina. Øk gjerne hjelpen, attpåtil! 

For hver eneste uønskede handling på norsk territorium, bør vi øke hjelpen i Ukraina.

Du glemte et femte punkt: En turist som "ikke visste bedre". Det er en gjenganger av forklaringene ved Tromsø lufthavn. Den forklaringen begynner å bli tynn nå som bagasjebåndet ved ankomst er dekorert med beslaglagte droner (gjennomhullet) og det står store advarselskilt om forbudssone, ulovlighet og konsekvenser.

e63f553e-9f01-4093-95d1-1b736cebd685-w_960.thumb.jpg.505363ad5116cf5d29e6cbd8d79d22bc.jpg

Den siste uka har det vært dronehendelser ved Bardufoss lufthavn (militært område, operatøren ikke funnet), Ørlandet lufthavn (Militær, F35-base), Brønnøysund lufthavn (operatøren ikke funnet), Gardemoen (en 60-åring som bare skulle..) og nå Sleipner i tillegg til en drøss hendelser i utlandet. Det begynner å bli drøyt med "tilfeldigheter" på en gang.

For min del kan det godt bli krav om registrering a la våpenregisteret / kjøretøyregisteret og merking av dronene med registreringsnummer for å kunne finne eieren lettere hvis det blir nødvendig å skyte ned. I tillegg kan vi kreve førerprøve for droneførerkort, sånn at alle skal være klinke klar over reglene når man flyr. Da unngår vi i hvert fall en stor del av de sivile feilvurderingene.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Skrevet
qualbeen skrev (7 timer siden):

Nei, hva tror dere?

• Stjerner & planeter?

IMG_7588.thumb.jpeg.a6074876215221631c6ca83be0054b09.jpeg

https://www.nrk.no/rogaland/melding-om-droneobservasjon-ved-sleipner-plattforma-1.17591103

Kan det tenkes at Russland ønsker at vi skal skyte ned disse dronene; at de prøver å fremprovosere oss til å handle militært?

Kanskje de trenger et narrativ å spille inn til Kina, India, Iran og andre potensielle kompanjonger? 🤔

P.t. så kjemper Russland ganske alene i Ukraina. De får litt kanonføde fra Nord-Korea, men det tok jo ikke lang tid før de strøk med. 😕 Propagandamessig er verden veldig enig om at dette er Russlands krig – og ikke en felles "joint effort" opp mot fiende X. (Russerne ønsker å fortelle en historie hvor X=Nato, noen vil kanskje påstå at x=EU/EØS, mens i realiteten er X=Ukraina p.t., men kunne fort blitt flere tidligere Sovjet-stater dersom de ikke hadde møtt så «kjip» motstand.)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...