Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
engavif skrev (34 minutter siden):

Mange i Russland føler ikke på frykten i det hele tatt, grunnet at dem vet selv at Ukraina angriper kun militære mål. 

Enig med @Dragavon at det er en bra ting. Det mest spennende er ikke om de føler på frykten for å bli skadet eller drept i angrep, men om de frykter konsekvensene av bensinmangel. Da tenker jeg ikke bare på de som har bil, men også på de som er avhengig av buss og vareleveranser til butikker etc som skjer med bensin eller diesel-drevne kjøretøy. For hvis tilgangen blir knapp så må jo russerne begynne å prioritere hvem som skal få kjøpe. Jeg spår at militæret, nødetater og eliten prioriteres foran sivil varetransport/mat til butikker, busser så folk kommer seg på jobb etc og at absolutt siste prioritet er hvermansens Ladaer.

Hvordan vil det russiske folk reagere på sviktende drivstofftilgang? Jeg tipper nybilsalget vil dreie ganske kraftig i favør kinesiske elbiler*, noe som igjen kan utløse en del kreativitet med tanke på ladeløsninger ettersom en svært stor andel av middelklassen som har råd til bil  bor i blokker. Kreative ladeløsninger betyr kanskje lite når 1-2 personer i blokka har elbil, men når det blir 10-20 kan det bli spennende.

Stabiliteten til fjernvarme har litt verre de to siste vintrene, først og fremst på grunn av manglende kompetanse til feilretting. Men strøm og gass tror jeg er svært stabilt fortsatt. Vi får se utover vinteren om det blir noen angrep på gassinfrastruktur som er energikilden til fjernvarme. Hvis russerne ikke kommer seg av gårde med buss og bil, og får perioder uten varme i leiligheta så kan det begynne å tære på tålmodigheta.

* Kinesiske biler har en markedsandel i Russland på 62% nå. Men dette er hovedsaklig fossile varianter. Jeg spår altså overgang til elbiler og der har ingen russiske bilprodusenter noe å tilby.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mbappe09 skrev (1 time siden):

Forstår ikke vestlige land hvor svake de fremstår når de skal spørre Russland om aksept for å sende styrker til Ukraina? Ta en Tyrkia og gi litt faen. Russere forstår ingenting annet enn ren og skjær maktdemontrasjon. 

Og hva når Nord-Korea assisterer i større skala med brask og bram? Blir det like enkelt for oss å kjøre Russland i kne da?

Skrevet
Mbappe09 skrev (1 time siden):

Forstår ikke vestlige land hvor svake de fremstår når de skal spørre Russland om aksept for å sende styrker til Ukraina? Ta en Tyrkia og gi litt faen. Russere forstår ingenting annet enn ren og skjær maktdemontrasjon. 

Simen1 skrev (1 time siden):

Vestlige land har ikke spurt. Putin later som han har blitt spurt for å gi inntrykk av at han er i maktposisjon over vesten og kan overprøve oss. Det er et rent narrespill. Det er trist når vestlige media gjengir russisk propaganda ukritisk og underbygger Putins maktprojisering.

Når det først stilles kritiske spørsmål til russisk propaganda så blir det linedance med marionette-slepet (Trump og JD Vance) når de og påstår at ytringsfriheten i Europa er truet og at sannheten redigeres.

Dette handler mye om vestens manglende villighet til å ta egne tap, dessuten en helt reell bekymring for at vi ikke er sterke nok reint militært til å fullstendig overvelde russerne.

Vesten *kunne* bare sendt inn styrker i dag og fortalt russerne at de kommer i henhold til FN-pakten russerne selv har undertegnet. Så ville det vært opp til russerne om de ville tatt sjansen på å angripe. Om vesten hadde vært sterkere enn det vi er i dag(eller om USA ville lånt oss styrke) ville russerene bare måtte trekke seg tilbake. Problemet er at vesten ikke er der ennå. 

Vi er stuck mellom egen manglende styrke og putins faste vilje til å føre krigen videre til siste russer eller ukrainer. Det vesten må gjøre for å komme seg ut av dette dødvannet er dels å styrke oss selv, dels styrke ukraina så de kan svekke russerne. 

Vi *kunne* gjort noe ala 'desert shield', altså bygget opp store styrker med en helt klar trussel om å bli 'desert storm' men det avhenger av noen som er villige til å dra lasset. Vi mangler med andre ord USA.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

At de nå blir observatørstat er også et skritt frem, det betyr at de går mot å bli medlemmer. Vi må dessverre ha lave forventninger til Østerrikes bidrag ovenfor Ukraina, men det går i det minste fremover nå.

Takk, får absolutt håpe på det ja.

Ukrainform: SSU har arrestert en FSB-agent arrestert i Donetsk som gjorde etteretningsarbeid for FSB. Han skal ha lekket ukrainske militære posisjoner og svake punkter langs fronten til russerne gjennom anonyme telegram-kontoer. De opplyser ikke om statsborgerskap. så jeg antar han er partisaner. 39-åringen er tiltalt for høyforræderi under krigslov og risikerer livstid i fengsel og konfiskering av eiendom.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Er litt nysgjerrig bare. Hva er det Peskov har fått på skulderen på bildet her?
Har noen kastet maling på han?
https://www.vg.no/nyheter/i/AvezJA/kremlin-avviser-vestlig-sikkerhet-for-ukraina

Og til dette at putin krever at Zel. skal komme til moskva. Kan ikke noen be han om forklaring på hvorfor møtet ikke kan skje på nøytral grunn? Klart man må regne med at Zel blir fanget, forgiftet eller noe hvis han skal ta sjansen å reise inn dit.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Thor. skrev (Akkurat nå):

Ser ut som sollys. Se på kinnet og håret hans.

Tenkte først det, men kan en dressjakke reflektere sollys på den måten der? 🤔 det ser så markert ut i mønsteret, men ok dere har sikkert rett..

Skrevet
Delvis skrev (2 minutter siden):

Tenkte først det, men kan en dressjakke reflektere sollys på den måten der?

Ser ut som sollyset er filtrert gjennom ett eller annet, og dermed danner denne fargen og mønsteret. kanskje noe fancy farget glass/krystall eller lignende. 

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Enig med @Dragavon at det er en bra ting. Det mest spennende er ikke om de føler på frykten for å bli skadet eller drept i angrep, men om de frykter konsekvensene av bensinmangel. Da tenker jeg ikke bare på de som har bil, men også på de som er avhengig av buss og vareleveranser til butikker etc som skjer med bensin eller diesel-drevne kjøretøy. For hvis tilgangen blir knapp så må jo russerne begynne å prioritere hvem som skal få kjøpe. Jeg spår at militæret, nødetater og eliten prioriteres foran sivil varetransport/mat til butikker, busser så folk kommer seg på jobb etc og at absolutt siste prioritet er hvermansens Ladaer.

Hvordan vil det russiske folk reagere på sviktende drivstofftilgang? Jeg tipper nybilsalget vil dreie ganske kraftig i favør kinesiske elbiler*, noe som igjen kan utløse en del kreativitet med tanke på ladeløsninger ettersom en svært stor andel av middelklassen som har råd til bil  bor i blokker. Kreative ladeløsninger betyr kanskje lite når 1-2 personer i blokka har elbil, men når det blir 10-20 kan det bli spennende.

Stabiliteten til fjernvarme har litt verre de to siste vintrene, først og fremst på grunn av manglende kompetanse til feilretting. Men strøm og gass tror jeg er svært stabilt fortsatt. Vi får se utover vinteren om det blir noen angrep på gassinfrastruktur som er energikilden til fjernvarme. Hvis russerne ikke kommer seg av gårde med buss og bil, og får perioder uten varme i leiligheta så kan det begynne å tære på tålmodigheta.

* Kinesiske biler har en markedsandel i Russland på 62% nå. Men dette er hovedsaklig fossile varianter. Jeg spår altså overgang til elbiler og der har ingen russiske bilprodusenter noe å tilby.

Nja, vet ikke helt jeg. Vil jo selvfølgelig ikke ar sivile skal død,som skjer I Ukraina daglig. Men jeg tenker at det er greit at russere også kjenner litt på den følelsen som Ukraina kjenner på hver eneste dag. Det gjør dem ikke nå, selv om droner sprenger i byen dem lever i. Rett og slett grunnet at dem vet at Ukraina treffer militære mål.

Kinesiske biler har en enorm vekst i Russland, også flere kjøper lada. Prøvde faktisk en lada for en liten stund siden, helt ny. Var faktisk overasket hvor behagelig den var å kjøre.

I småbyer så kan det jo bli ett problem med mangel på drivstoff på buss og div. Men dem største byene så har dem helt nye el- busser. Så igjen dem største byene merker ikke så veldig til dette. Dem kommer seg på jobb med metro, el-buss, trikk. 

Så du har rett, strøm og gass er ikke noe problem i det hele tatt. Det er også fortsatt ekstremt billig. Kona fikk regning på gass som ble brukt i leiligheten for 1 måned. 19 kr. 

• Innsiktsfullt 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...