Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Paul Warburg kom med et interessant perspektiv i forkant av toppmøtet, nemlig at Putin kom i skade for å avsløre russlands største sårbarhet. Da Trump begynte å snakke om sekundærsanksjoner på alvor, tok det ikke lang tid før Putin ville ha et møte. En ganske tydelig indikasjon på at putin frykter dette. Når India importerer billig russisk energi så er det først og fremst gratis penger uten særlig konsekvenser. Det er lite russland produserer deres handelspartnere *egentlig* trenger. Terskelen for å kutte ut russisk energi er med andre ord ganske lav og det vil *virkelig* gi russerne problemer. 

https://www.youtube.com/watch?v=lnEbjp9h5dE

Paul stilte kommentarfeltet spørsmål om hvor mange som faktisk hadde russiske produkter. Beste eksempelet var en nøkkelring laget av en T-80 ødelagt i ukraina. :p 

Selv har jeg en *sovjetisk* produsert mekanisk klokke. Ikke noe russisk jeg vet om..

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Kahuna skrev (11 minutter siden):

Paul stilte kommentarfeltet spørsmål om hvor mange som faktisk hadde russiske produkter.

Jeg har noe sovjetisk nips på loftet et sted, samt to sovjetiske objektiver som passer på et japanskprodusert kamera jeg har. Ingenting russisk jeg kommer på. Men det tror jeg er et fenomen som gjelder russere også i stor grad. Vi kjenner oss sikkert igjen i det i Norge også. Hvilke norskproduserte produkter har du av nyere dato? På grunn av lønnskostnader og konkurranse fra Asia har produksjonen av varer her hjemme stupt. Russland i likhet med Norge har vokst seg store som petronasjoner, mens kjøkkenredskaper, klær, og det meste annet vi omgir oss med produseres i Kina nå.

Spoiler

Screenshot2025-08-16at09-50-43ChinesemerchantsproducematryoshkadollsforglobalmarketonApril.thumb.png.811cb0c79b0a8b98d889f0b39f108440.png

Screenshot2025-08-16at09-57-55HotItemOEMFactoryCustomizedTraditionalNorwegianTrollsSouvenirsResinTro-rollFigureSwedenScandinavianTrollsManufacturerinChina.thumb.png.378b4846de3f2944e20050eccc7fe175.png

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (8 timer siden):

De har nok blitt enige om å møtes fysisk for å signere noen greier, alt er nok forhandlet via telefon, epost eller liknende på forhånd. 

Edit: inside Russia har analysert sine forventninger til møtet for fire timer siden. 

Syns ikke dette var mye til hemmeligheter? Nokså opplagte momenter egentlig. trump har ofte snakket åpent om å gjennopprette forbindelser med russland, handel osv. Og spillet fra galleriet er det mange som påpeker, og de fleste skjønner det. Sikkert ganske mange russere også.
Så dette var lite imponerende til å være "hemmelige grunner".    

• Liker 1
Skrevet (endret)

https://www.vg.no/nyheter/i/jQGEM0/trump-og-putin-i-alaska-ingen-avtale-er-bedre-enn-en-daarlig-en

Meninger Trump ga Putin et propagandashow i Alaska

Det ble ikke signert noen dårlig avtale over hodet på Ukraina. Seansen i Alaska var provoserende, men det finnes lysglimt.

Frøy Gudbrandsen 

Politisk redaktør

Putin fikk rød løper, god stemning og taletid for å formidle sin forvridde historiefortelling. Diktatoren og krigsforbryteren ble behandlet som Trumps likemann. Han har blitt løftet ut av isolasjonen, og inn i Trumps gjeng.

...

Stoler du på at Trump vil støtte Ukraina?

71% Nei (nå) 

..

Endret av linux-fan
et manglende space i tekst
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Over 80 års med fred har gjort europeere svake og mangler en sterk ryggrad. Vi tør ikke å gjøre en dritt og støtter Ukraina halvhjertet bare. Kun baltiske og Øst-Europa som en gang var okkupert av Russland vet hva som står på spill. Jeg gir opp. Bare lag en drittavtale med Russland og bli ferdig med det.....

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg har noe sovjetisk nips på loftet et sted, samt to sovjetiske objektiver som passer på et japanskprodusert kamera jeg har. Ingenting russisk jeg kommer på. Men det tror jeg er et fenomen som gjelder russere også i stor grad. Vi kjenner oss sikkert igjen i det i Norge også. Hvilke norskproduserte produkter har du av nyere dato? På grunn av lønnskostnader og konkurranse fra Asia har produksjonen av varer her hjemme stupt. Russland i likhet med Norge har vokst seg store som petronasjoner, mens kjøkkenredskaper, klær, og det meste annet vi omgir oss med produseres i Kina nå.

Apropos russisk produksjon. Kinesiske biler fikk en markedsandel på ca 62% i Russland i 2024, opp fra 47% året før. Kilde

Bilsalget i Russland har gått helt jojo med et voldsomt fall i 2022 og 2023, etterfulgt av en opptur i 2024, mens hittil i 2025 har det falt voldsomt igjen. Kilde

“Too bad cars aren’t like wine — age doesn’t increase the value,” Sergei Tselikov, director of the AvtoStat analytics agency, said.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Trump lovet 100% toll til Russland om det ikke ble slutt på krigen i løpet av 10 dager. Det er over ti dager siden nå, for å ikke snakke om alle 2 ukers fristene. Er det for å lure Europa til å slepe bena etter seg og ikke gjøre noe  for å hjelpe Ukraina?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mr.M skrev (8 timer siden):

det er åpenbart at russerne føler de har fremgang i krigen og dermed ingen grunn til å komme med innrømmelser eller inngå våpenhvile, selv under press om ytterligere sanksjoner i forkant av møtet.

de kommer til å ha det standpunktet, helt til det er IUkraina/EU som forandrer kurs og signaliserer at enkelte tabuer allikevel kan diskuteres/forhandles. eks. Nato-medlemskap og grenser.

Så du trur at russarane vil føle at dei har mindre framgang dersom ein byrjar å gje etter for Russland?

• Liker 2
Skrevet
ForTheImperium skrev (5 timer siden):

Over 80 års med fred har gjort europeere svake og mangler en sterk ryggrad. Vi tør ikke å gjøre en dritt og støtter Ukraina halvhjertet bare. Kun baltiske og Øst-Europa som en gang var okkupert av Russland vet hva som står på spill. Jeg gir opp. Bare lag en drittavtale med Russland og bli ferdig med det.....

Det kan være noe i det. Perioden etter 2. verdenskrig er den lengste sammenhengende perioden uten en større krig i Europa så vi kan gjerne hevde at vi er i en unntakssituasjon.

• Liker 2
Skrevet
jallajall skrev (17 timer siden):

Det er visst ikke Putin.

image.png.616646ab181dfcd50a4d6c487a03648d.png

image.png.edafb27ce5bc91765e48ba6da8bcea2e.png

Fikk den vibben også da han pekte på øret på spørsmål fra journaliste og når han slo ut med hendene sittende på spørsmål fra journalist igjen.

Det er ikke Putins kropsspråk. Denne karen virker enda kortere også enn Putin. 

Tipper lavrov førte ordet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...