Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
DukeRichelieu skrev (28 minutter siden):

Ekstremt mange? Kilder?

Har Putin overtaket?

Usikker hvor mye dette har å si. Historisk sett har vel russerne vært et kuet folk med sterke ledere. All opposisjon blir jo knust og mange har jo blitt fengslet fordi de protesterte mot krigen i starten, så jeg tror det er et stykke igjen til det skulle bli noen opprør i gatene.

Russland er ett imperie, Moskva og St Petersburg lever av og rundstjele fattige republikker i de fattigste områdene av Russland, og Russland kan fort kollapse, sånn som Sibir har jo aldri følt at de er annet enn folk som kan utnyttes på det groveste uten at de får noe igjen, nå må de også fylle armeen for og hjelpe Putin.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
freedomseeker skrev (1 time siden):

Er ekstremt mange på ukrainsk side som tjener seg styrtrike på denne krigen, jeg stiller meg også spørsmålstegn ved at det er så ekstremt mange ukrainsk menn i stridsdyktig alder i Norge.

De burde ikke fått bli etter min mening.
For de er desertører. Ukraina er avhengig av at alle i alderen 19-60 år gjør sitt.
Blir feil at noen skal leve i sus og i dus i Norge mens andre gjør sin plikt for fedrelandet.
Sannsynligvis blir det vanskelig å få dem ut etter krigen på grunn av dette.

• Liker 2
Skrevet
agvg skrev (2 timer siden):

Nei, ikke for vesten, men for Russland er de en reell trussel, Kineserne leker ikke, de har en langvarig strategi ovenfor Russland, den går neppe ut på og styrke Putin-regimet.

Derfor er det så vanskelig å forstå at de legger seg ut med Vesten ved å støtte Russland.
Sannsynligvis gjør de ikke dette med glede, men jeg vet ikke hvilket tak Russland har på dem. 
Russland har omdirigert olje og gass til Kina (i stedet for Europa), men Kina klarte seg uten tidligere.

Skrevet
Neptun1 skrev (1 time siden):

Derfor er det så vanskelig å forstå at de legger seg ut med Vesten ved å støtte Russland.
Sannsynligvis gjør de ikke dette med glede, men jeg vet ikke hvilket tak Russland har på dem. 
Russland har omdirigert olje og gass til Kina (i stedet for Europa), men Kina klarte seg uten tidligere.

De støttet de neppe militært, av de selger sivile varer til Russland, vi får se hva som skjer nå som USA truer med tøffe sanksjoner mot de som kjøper russisk olje og gass.

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (På 1.8.2025 den 10.15):

Utfordringen der er at Norges lover har svært begrenset jurisdiksjon utenfor Norge og utenlandske sosiale medier dominerer.

Apathy skrev (På 1.8.2025 den 11.24):

Ja vi burde ha en form for sikring av at Norske fora krever Norsk ID. Men å lage ett eget Norsk Some er jeg ikke helt overbevist om at er veien å gå.

Norge har ikke sjans til å få innført dette alene nei. Derimot burde vi ha gode sjanser til å få med EU,Japan og andre vestlige land på en slik ordning.

torbjornen skrev (På 1.8.2025 den 14.38):

Eg tvilar på at dette er vegen å gå. Ville ikkje desse tiltaka minne litt for mykje om korleis ein styrer media i autoritære land som f.eks. Kina?

Dette er arbeid som må gå over flere 'akser'. Direkte sensur/moderering er ikke ønskelig. Derimot kan vi tenke oss et sett med 'merkeordninger'.

Identitet er kanskje enklest. Brukernavnet jeg har her inne for eksempel bør ikke ha særlig vekt, selv om jeg fortsatt kan henvise til andre med større autoritet. Facebook-brukernavnet mitt har større vekt, siden det peker tilbake til meg som person men det krever bare et øyeblikks ubetenksomhet fra min side før noen har kapret det og jeg kan ikke møte opp på mitt lokale facebook-kontor med pass for å få tilbake kontoen min. FB er med andre ord bedre enn diskusjon.no men fortsatt ikke bra nok(BBB?).

Etterettelighet er mye værre å håndtere, spesielt siden 'vår viktigste allierte' nå har en leder som dikter opp sine egne fakta på inn- og utpust. Det er i det minste enkelt å peke på risikofaktorer, som hvor lenge et nettsted har eksistert, eller om det har vært store endringer i eierskap osv i det siste, eller eierne sitter i russland..

For ikke å snakke om kvalitet, transparans osv..

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Kahuna skrev (8 timer siden):

Trump er misunnelig på Medvedev som kan true med atomvåpen. :p 

vel, uansett har Medvedev "kødda med feil person" som vi pleier si.

Biden eller Obama kunne aldri gjort slikt, mens med Donald "Mad Dog" Trump føles det helt innafor :D

Realistisk sett, trenger ikke Trump forflytte ubåter (hvis det er Ohio-klassen SSBNs med Trident-missiler med atomstridshoder, da de er interkontinentale med rekkevidde 12.000 km. og kan treffe russerne fra hvorsomhelst i verden. Ergo er det mest "et signal" han sender for å få Medvedev og hans likesinnede ned på jorda.

• Liker 6
Skrevet
freedomseeker skrev (15 timer siden):

Er ekstremt mange på ukrainsk side som tjener seg styrtrike på denne krigen, jeg stiller meg også spørsmålstegn ved at det er så ekstremt mange ukrainsk menn i stridsdyktig alder i Norge.

Ekstremt mange ukrainske menn er det ikke i Norge. De siste årene har det tross alt vært utreiseforbud for ukrainske menn.. 

Før krigen brøt ut, var det derimot fritt frem for å søke lykken i andre land. Og det var det helt sikkert en god del ukrainere som gjorde. Ikke alle finner seg en grei betalt jobb i eget land, og søker seg derfor til naboland. Jeg vet ikke nok om prosessen ukrainere må igjennom for å få lovlig arbeidsvisum i Norge (eller andre land), men jeg antar det ikke er altfor vrient – så lenge du har en reell arbeidsgiver å vise til. 

Neptun1 skrev (14 timer siden):

De burde ikke fått bli etter min mening.
For de er desertører. Ukraina er avhengig av at alle i alderen 19-60 år gjør sitt.
Blir feil at noen skal leve i sus og i dus i Norge mens andre gjør sin plikt for fedrelandet.
Sannsynligvis blir det vanskelig å få dem ut etter krigen på grunn av dette.

De fleste av de "ekstremt mange" ukrainere du møter på, har kanskje bodd her lenge? Lenge før krigen brøt ut? I så fall blir det helt feil å bruke ord som "desertør", synes nå jeg! Å kalle noen for desertør er en svært alvorlig anklage, og ikke et begrep man bare kaster rundt seg, uten å kjenne godt nok til situasjonen for den enkelte. 

Ved alle kriger, er det noen som prøver å rømme vekk. Selv om man er i tjenestedyktig alder, betyr ikke det alltid at man er tjenestedyktig. De som forsvarer Ukraina, trenger flere attributter, enn å bare være i rett alder. De må også beherske de oppgavene de settes til. Opplæring og trening vil bli gitt, men ikke alle egner seg like godt. Det vet vi som har vært på sesjon. Noen bør lukes ut. Oppgavene skal tross alt utføres på korrekt måte, uten at man forstyrrer og plager alle andre som prøver å utføre sine oppgaver, igjen. Er man svært udyktig til tjenste, er det kanskje til det beste for Ukraina, at de ikke blir satt på post?? 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
qualbeen skrev (16 minutter siden):

Ekstremt mange ukrainske menn er det ikke i Norge.

men det er visst mange leger her, borti 1000 stk.

snublet over denne

https://www.nrk.no/trondelag/fire-ukrainske-leger-i-levanger-sliter-med-a-fa-jobb-1.17508684

gjorde et google-søk: does ukraine need doctors

AI-oversikt

Yes, Ukraine is in urgent need of medical professionals, including doctors, nurses, and other healthcare workers. The ongoing conflict has created a significant strain on the Ukrainian healthcare system, leading to a critical shortage of personnel to treat both civilians and military personnel affected by the war. 

videre,

27. feb. 2025  Trauma surgeons, emergency doctors, volunteers and nurses are very much needed to treat wounded civilians and Ukrainian military personnel.

https://visitukraine.today/blog/5720/foreign-doctors-in-ukraine-can-medical-professionals-from-abroad-work-in-ukraine-and-does-ukraine-need-volunteer-doctors-in-2025?srsltid=AfmBOoqtdE9fzWA_Jh036LAI_2OcrXoUg5SyrgxV9MXlY3HO4f-qpPbp#can-foreign-doctors-work-in-ukraine

denne situasjonen "bekrefter" vel noe vi ofte ser i krig/konflikter, -det er de ressurssterke som har muligheten å rømme først. Og når kvotene er fylt opp og land ikke greier ta imot flere flyktninger, er det for sent for gamle, og de ressurssvake som faktisk har opplevd bomber og kunne trengt en trygg havn.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Kahuna skrev (13 timer siden):

Trump er misunnelig på Medvedev som kan true med atomvåpen. :p 

At du må true med disse våpnene er ett utrolig sterkt tegn på svakhet og desperasjon, spørsmålet er jo om Russland virkelig har noe særlig med fungerende a-våpen, de er ekstremt kostbart og krever stor kompetanse for og holde de i live. Alt annet er jo gjennomført korrupt, når de ikke hadde diesel eller dekk på kjøretøyene så er det jo lite sannsynlig at atomvåpen har blitt behandlet bedre, sannsynligheten for at man får bruk for de er jo mikroskopisk vs behov for diesel og dekk og lignende så og stjele penger fra atomvåpenbudsjettet er mye tryggere.

Russiske milbloggere har jo ønsket en liten prøvesprengning av i det minste ett lite taktisk a-våpen, men den gang ei.

Endret av agvg
  • Liker 4
Skrevet
Mr.M skrev (4 timer siden):

Realistisk sett, trenger ikke Trump forflytte ubåter (hvis det er Ohio-klassen SSBNs med Trident-missiler med atomstridshoder, da de er interkontinentale med rekkevidde 12.000 km. og kan treffe russerne fra hvorsomhelst i verden. Ergo er det mest "et signal" han sender for å få Medvedev og hans likesinnede ned på jorda.

I MAD-doktrinen er avstand og dermed flytid for missilene en ekstremt viktig faktor. Så det er nok et litt sterkere signal enn du tenker.

Ellers så vil jeg bare nyansere at atomubåt (nuclear submarine) ikke sier så mye mer enn at den har reaktordrevet framdrift. Det ikke være atomstridshoder om bord for å kalle den atomubåt. Men de aller fleste vil nok anta at det er atomstridshoder om bord på disse ubåtene. I prinsippet vil en slik ubåt uten atomstridshoder utgjøre en like stor trussel som en som har det.

Dette går også andre veien når Russland sender atomubåter rundt i verden og Medvedev slenger trusler.

Personlig vil jeg anta at sannsynligheten for bløffing er betydelig større på russisk side enn på amerikansk siden Russland har forsømt alle deler av militæret siden Sovjetunionen. Russland sier de har over 5000 atomstridshoder, men analyser antyder at godt under 2000 er vedlikeholdt godt nok til å være i fungerende stand. På amerikansk side viker det som de har både hatt økonomi og industri til å vedlikeholde sine og at bløffing er en langt mindre brukt av militæret.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...