Gå til innhold

Er Jimmy Carr for drøy og må stoppes?


Anbefalte innlegg

Jimmy Carr dro en vits som ikke falt i smak blant mange, og som er ganske på kanten, spesielt i disse tider hvor slikt får enorm oppmerksomhet. 

https://www.dagbladet.no/kultur/kan-vaere-ferdig/75179536

Er det riktig at han får en smekk og stoppes? Det er ganske mange av hans vitser som er rimelig drøye, og han har ingen kvaler med å sparke mot feks minoriteter eller andre historisk utsatte "grupper" som feks homofile. 

Selv synes jeg Carr er ganske morsom, selvom han er drøy og det er jo at han til stadighet er på kanten eller litt over som på en måte kjennetegner han.  

Tar folk litt av, eller er tiden inne for å ta hensyn til grupper og historiske hendelser som har vært grusomme? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er veldig glad i Carr og setter pris på den mørke humoren hans, det er det som er greia hans, det er da han er på sitt morsomste. Men synes også denne vitsen egentlig gikk litt over streken for min del. De fleste tåler en vits, men jeg forstår at denne ikke faller i god jord hos de som utsettes for de samme fordommene som i vitsen. 

Man bør helt klart kunne vitse også om både holocaust og romfolk, men det var noe med måten vitsen er skrevet på som jeg synes bikka over til å bare bli stygt og ikke noe morsomt. Punchlinen lener seg på det som er en gjentakende uriktighet om romfolket, og dessverre også har gitt grobunn for både fordommer og konspirasjonsteorier mot disse. Jeg synes han bomma. Hadde han ironisert over fordommene ville det vært annerledes.

Vil si meg enig med det forskeren fra holocaust-senteret sier i artikkelen egentlig. Man absolutt skal ta på alvor at de som vitses om ikke synes det er greit i det hele tatt, og forsøke å forstå hvorfor. Og man skal akspetere at de sier sin mening uten å begynne å slenge om seg med beskyldninger om at de er «woke» og lignende.

Sitat

- Frem til punchlinen er jeg med. Han trekker fram et ukjent element ved holocaust, og det er viktig å få oppmerksomhet rundt disse tingene – men punchlinen blir likevel for drøy, sier Vogt til Dagbladet.

Forskeren beskriver også at vitser som dette treffer dårlig fordi de spiller opp til de omfattende fordommene som romer fremdeles opplever:

- Det er kanskje den mest sårbare minoriteten vi har. I Norge er det den minoriteten som kommer dårligst ut når det gjelder fordommene hos folk flest, og dette spiller opp til fordommer som ligger der, på samme måte som mot det jødiske miljøet, sier Vogt.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å gjøre oppstyr om dette. Ironi og sarkasme er hans metoder, og det kan man se gjennom nokså mange år i hans karriere. Det er heller ingen grunn til å anta at han genuint mener det han sier, og bruker humoren som skalkeskjul. 

Generelt så gjør man jo narr av omtrent hva som helst. Det er jo en teknikk til å sette på spissen det som er absurd -- også det som er skjedd i historien.

Vitsen hans om Holocaust er helt absurd. Og den er i grunnen rettet imot at man gir all fokus til de 6 millioner jøder som ble myrdet, men man glemmer de resterende 6 millionenene. Han gjør altså narr av de som utelar alle de andre, og de er selvsagt svært hårsåre om det. Jeg synes han var svært treffsikker der. 

 

Klarifisering: 12.000.000 døde som følge av systematisk drap i Nazi-Tyskland. Men man fokuserer bare på 6.000.000, for det var synd de døde. Men de utelar 6.000.000 andre -- homofile, politiske motstandere, syke, sigøynere, og mer til --  for det var bare 'positivt'. Han gjør helt og holdent narr av mennesker som ikke bryr seg om de andre som ble myrdet. 

Endret av anon_83104
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Er vitsen drøy og langt over grensen for hva folk synes er OK? Ja, det var den. Men samtidig så har han nå ved hjelp av denne "smakløse" vitsen fått fokus på at sigøynere ble drept i tusenvis. Noe folk flest ikke tenker over når de tenker Holocaust.

Synes noen det er for drøyt så er det helt ok, så lenge ingen begynner å snakke om "Cancel Jimmy Carr" eller noe annet piss.

Vil ikke si at dette er drøyere enn det andre han kommer med. Det er kun folk som bryr seg mer om dette temaet.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Han forteller en ubehagelig sannhet, mange vet ikke at sigøynere også ble myrdet av nazi Tyskland og at de ikke er spesielt godt likt selv i dag.
Vitsen er dypere enn å kun være sjokkerende. Vitsen kaster også et lys tilbake på oss, at vi tross alt ikke har forandret oss så mye.

Ja, det er en vits. Hvis en nazist går rundt og tror at Jimmy Carr er på hans side, så er han bare dum. Om ikke det allerede var åpenbart.
Krenkelsehysteriet er i gang igjen. R.I.P. humor, det var gøy så lenge det varte.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (50 minutter siden):

Man absolutt skal ta på alvor at de som vitses om ikke synes det er greit i det hele tatt, og forsøke å forstå hvorfor. Og man skal akspetere at de sier sin mening uten å begynne å slenge om seg med beskyldninger om at de er «woke» og lignende.

Jeg er enig i at «du er for woke» er et dårlig argument mot kritikk.

Sammen med «whataboutism», «ok, boomer», «gaslighting», og en drøss av andre uttrykk vi ukritisk låner fra Amerikansk diskurs og strør om oss i en slags intellektuell latskap heller enn å forklare _hva_ som er galt med det noen sier.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (19 minutter siden):

Krenkelsehysteriet er i gang igjen. R.I.P. humor, det var gøy så lenge det varte.

Hver gang noen er uenig og ytrer dette, kommer det slike kommentarer; "Krenkelseshysteri", "woke", "lettkrenket" osv. Som om at man må være krenket for å være uenig, hysterisk for å mene, eller beskyldninger om at man ikke ytrer seg personlig, men med en konstruert agenda på vegne av andre. 

Det er faktisk det eneste som er verre enn faktisk lettkrenkede hysterikere. Destruktivt for debatten, fordummende for den enkelte.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Tar folk litt av, eller er tiden inne for å ta hensyn til grupper og historiske hendelser som har vært grusomme? 

Hvis noen blir krenket av en vits og andre mener å «forstå» den og at intensjonen er «god» så er det ikke så lett å si hva «vi» kollektivt skal gjøre.

Hvis 4.5 millioner Nordmenn mener å forstå en vits, og 1 annen Nordmann blir krenket, skal vi da sensurere oss?

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det var vel konteksten for standupen å vise frem noe av det aller mørkeste, og med det som ramme tenker jeg det fint kan være innafor. Mye av problemet oppstår jo når en får halvannet minutt av noe løsrevet fra kontekst, så jeg skal i alle fall se gjennom før jeg uttaler meg for skråsikkert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (50 minutter siden):

Hver gang noen er uenig og ytrer dette, kommer det slike kommentarer; "Krenkelseshysteri", "woke", "lettkrenket" osv. Som om at man må være krenket for å være uenig, hysterisk for å mene, eller beskyldninger om at man ikke ytrer seg personlig, men med en konstruert agenda på vegne av andre. 

Det er faktisk det eneste som er verre enn faktisk lettkrenkede hysterikere. Destruktivt for debatten, fordummende for den enkelte.

Jeg synes det er passende i denne sammenhengen. Jeg vet ikke om kritikerne er humørløse eller bare ikke forstår vitsen, men de har tunnelsyn og klarer ikke å se ting i kontekst.
Komikere i dag har samme rolle som hoffnarrene i middelalderen, de eneste i kongeriket som kunne tulle med og fortelle sannheten til kongen.
Humor er viktig for et sunt samfunn. Humor er utfordrende, og etter min mening viktig for demokratiet.

Jeg synes denne bevegelsen som har reist seg, spesielt siden 2010, er fordummende. Folk som er i mot rasisme river ned statuer av folk som hjalp slaver å rømme forfølgelse, fordi de var hvite og siden det er statuer av dem så må de være rasister.
Folk som overhodet ikke forstår historie men som bare er ute etter å bli forferdet.
Noe lignende ser vi i denne debatten. Historie og kontekst går rett ut av vinduet.

Jeg er ikke noe tilhenger av mobbmentalitet, uansett fra hvor den kommer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 time siden):

Han forteller en ubehagelig sannhet, mange vet ikke at sigøynere også ble myrdet av nazi Tyskland og at de ikke er spesielt godt likt selv i dag.

Enig. 

Som forskaren ved Holocaustsenteret er sitert på:

Sitat

- Det er kanskje den mest sårbare minoriteten vi har. I Norge er det den minoriteten som kommer dårligst ut når det gjelder fordommene hos folk flest, og dette spiller opp til fordommer som ligger der, på samme måte som mot det jødiske miljøet, sier Vogt.

Det Carr har gjort her er å synleggjere at den underliggande rasismen mot romfolk fortsatt er dagsaktuell. Til tross for forsøk på folkemord så har ein fortsatt ikkje tatt romfolket inn i varmen og anerkjent den uretten som blei gjort mot dei for snart 100 år sidan. Jødar, homofile og kommunistar har fått langt meir oppmerksomheit. 

 

Så kan ein sjølvsagt diskutere det kunstneriske om kvar grensa mellom mørk humor og hatefulle ytringar går. Humor er subjektivt, men det faktum at vitsen fekk ein reaksjon frå publikum i det heile tatt viser at det er ei lita kjerne av sannheit i vitsen. Vitsen ville nok ikkje fungert i det heile tatt om han hadde snudd om på jødar og sigøynarar i vitsen. Reint objektivt hadde vitsen våre like ille, men eg trur ikkje like mange hadde tillat seg sjølv å le av at drap på jødar var positivt. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Greit å se hva vi egentlig snakker om.

Jimmy Carr har alltid hatt en hoven og ufyselig stil. Det er lov å kritisere, men er det noen her som ikke skjønner at det er tull og tøys? Publikum skjønte det åpenbart. De lo godt. Kan være ferdig, skriver DB. Who's next? Ricky Gervais? Eller vår egen Otto Jespersen? Skal vi bli kvitt dem hele gjengen? Tenk godt igjennom om det virkelig er hva du ønsker! Skal vi leve i et trangere og trangere rom, eller kunne spøke om ting med hverandre? Slikt stopper ikke der. Det eter seg innover til det konsumerer din egen talefrihet. Helt til du marsjerer i takt. Etter Joe Rogan kategoriseres nå til og med Russell Brand som right-wing. Det begynte vel med Alex Jones. Så ble det Milo Yiannopoulos og etterhvert Jordan Peterson, Ben Shapiro og Dave Rubin. Nå er Russel Brand, Tulsi Gubbard, Sam Harris, Elon Musk og Steven Pinker tydeligvis i samme bås for enkelte. For å ha begått blasfemi eller vært enig med noen "on the wrong side". 🤮🤮🤮 Var det noen som advarte om en slik utvikling for noen år siden?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Carr har gjort karriere av vitser som er langt over grensen. Jeg klarer ikke helt se at denne krysser noen grense han ikke har trått over mange ganger før. Om noe sier den vel heller noe om den ekstreme forskjellesbehandlingen av Jødene og Sigøynerne i tiden etter andre verdenskrig. Hvis den krysser noen ny grense er det vel heller være snakk om vestens dårlige samvittighet for den dårlige behandling av sigøynere.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Hvis noen blir krenket av en vits og andre mener å «forstå» den og at intensjonen er «god» så er det ikke så lett å si hva «vi» kollektivt skal gjøre.

Hvis 4.5 millioner Nordmenn mener å forstå en vits, og 1 annen Nordmann blir krenket, skal vi da sensurere oss?

-k

Jeg har enda tilgode i mitt lange liv å bli krenket av noen som helst form for vits.. jeg har blitt sjokkert og til tider også skremt av folk klarer å lire av seg, men dypt krenket, eller krenket på andres vegne er det ekstremt sjeldent jeg blir. 

"vi" kollektivt kan ikke gjøre noe, men det som skjer med Carr når dette blir blåst opp, tatt som sårende og en sak i media er jo at han sannsynligivis må begynne å moderere seg, eller for en ordentlig knekk i karrieren. Jeg liker ikke den utviklingen, og mener det må være lov å tulle om det meste, og ihvertfall lov å trå feil, før man blir satt i en offentlig gapestokk og i verste fall får sin karriere ødelagt. 

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet, er at jeg faktisk kjenner jeg blir påvirket av all denne PK mentaliteten, jeg veier mine ord før jeg sier noe, og jeg kjenner av og til at "oi, dette kommer noen til å kicke på", i langt større grad enn tidligere. Jeg kjenner såpass på det, at jeg lurer på om på sikt så skal ikke humor være noe som sårer andre, og går heller over i andre former. 

Dersom humor får folk til å le, uten at noen krenkes, så er vel det egentlig en bra sak, så om det på sikt skjer, så er det vel lite negativt i det. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...