Gå til innhold

NRK koster nå 6,5 mrd og passerte 4 100 ansatte


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Men den der presentasjonen av Jens Stoltenberg og Ida Wolden Bache var veldig godt egnet til å så tvil om politisk uavhengighet i NRK-redaksjonen. Det første forsøket på "unnskylding" var også ganske flaue greier. De bør virkelig jobbe hardt for å være like upolitiske som Kongen, og av samme grunn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
58 minutes ago, Kajac said:

Helt ærlig så synes jeg det er bra vi har NRK. Alle andre mediekanaler er enten proppet full av reklame, eller bak betalingsmurer. Å ha noe relativt nøytralt som ikke kun tenker på å maksimere profitt synes jeg er bra.

Hvem som helst kunne laget dette om de fikk 6 milliarder kroner garantert hvert år.

problemet er hvor dominerende NRK sin stilling har blitt. Mens denne statlige giganten stadig øker budsjettene sine slåss resten av medie Norge om smulene med resten av verden.
Det er over tusen ansatte «journalister» i nrk. Det er mer enn resten av riksmediene til sammen, aviser og alt. Og når du titter på hva nrk produserer så kan man lure på om det virkelig trengs tusen mennesker til dette. Men hvem bryr seg? Hver fall ikke nrk, de får penger uansett.

Endret av scuderia
  • Liker 6
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Comma Chameleon said:

Ja faen. Hvor er mannfolka fra livets harde skole blitt av??

Make NRK great again 

NRK! NRK! NRK!!

 

Forøvrig; her i huset bruker vi mye nett-TV og podcasts fra NRK (+ en oppsummering av nyhetene hver kveld siden det tvinger oss til å være oppdatert på ting vi ikke nødvendigvis hadde giddet å lese på nett ila. dagen). Synes det er et bra tilbud. Gjør de feil av og til? Definitivt, noe vi sist så med den famøse CV listen. Men jevnt over et langt bedre tilbud enn søppelavisene VG/Dagbladet. De som mener at NRK kun er propaganda viser mer sin egen virkelighetsforståelse som de har formet via ekkokammrene, og da blir sure når noen faktisk utfordrer dem.

Endret av The Very End
  • Liker 9
Lenke til kommentar
scuderia skrev (40 minutter siden):

Hvem som helst kunne laget dette om de fikk 6 milliarder kroner garantert hvert år.

problemet er hvor dominerende NRK sin stilling har blitt. Mens denne statlige giganten stadig øker budsjettene sine slåss resten av medie Norge om smulene med resten av verden.
Det er over tusen ansatte «journalister» i nrk. Det er mer enn resten av riksmediene til sammen, aviser og alt. Og når du titter på hva nrk produserer så kan man lure på om det virkelig trengs tusen mennesker til dette. Men hvem bryr seg? Hver fall ikke nrk, de får penger uansett.

Nei, de har over tusen ansatte journalister. At du føler at du må sette på et par " " viser bare at problemet kanskje ikke er NRK, men på din side av skjermen, og at du sikkert har falt ut på en eller annen ytterside og veiver rundt i mørket overbevist om at det faktisk er du selv som ser...

Endret av Serpentbane
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Helt ærlig så synes jeg det er bra vi har NRK. Alle andre mediekanaler er enten proppet full av reklame, eller bak betalingsmurer. Å ha noe relativt nøytralt som ikke kun tenker på å maksimere profitt synes jeg er bra.

Denne påstanden faller på sin egen urimelighet: man betaler for NRK, så å sammenligne de med en gratis-tjeneste som er reklamefinansiert er fullstendig urettferdig.

Folk må ha valgfrihet ifht medier - su betaler ikke for mine musikk og underholdningstjenester og jeg har ingen forventninger ifht at dette skal endres - jeg og andre derimot tvinges til å betale for din underholdning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Serpentbane said:

Nei, de har over tusen ansatte journalister. At du føler at du må sette på et par " " viser bare at problemet kanskje ikke er NRK, men på din side av skjermen, og at du sikkert har falt ut på en eller annen ytterside og veiver rundt i mørket overbevist om at det faktisk er du selv som ser...

Svare litt forsiktig her (bannes høyt og lavt for tiden) men når du tror alt og alle kommentarer handler om politikk er du trolig litt utenfor sentrum selv.
Dette var mer en kommentar knyttet til arbeidsmengden «journalistisk» arbeid disse tusen «journalistene» faktisk produserer. Når tv2 satset som mest på nyheter toppet de med ca 40 journalister.. nå har de bare gitt opp alt. Tv2 har blitt til engelsk fotball.. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, scuderia said:

Svare litt forsiktig her (bannes høyt og lavt for tiden) men når du tror alt og alle kommentarer handler om politikk er du trolig litt utenfor sentrum selv.
Dette var mer en kommentar knyttet til arbeidsmengden «journalistisk» arbeid disse tusen «journalistene» faktisk produserer. Når tv2 satset som mest på nyheter toppet de med ca 40 journalister.. nå har de bare gitt opp alt. Tv2 har blitt til engelsk fotball.. 

Nå har jo NRK en rekke lokalsendinger i TV og radio, og kan ikke sammenlignes med TV2s riksdekkende nyheter.

Endret av ToxicTed
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er helt absurd å betale skatt for Maskorama, Stjernekamp, Melodi Grand Prix, fotball, ski osv. Folk kan betale for underholdningen sin selv.

NRK burde være én nøytral nyhet og informasjonskanal på nett, TV og radio. Ikke mer.

Man burde selge ut resten. NRK kunne beholde infrastrukturen og leie ut denne.

Selv om man liker NRK's programmer så er ikke det gunn til at det skal betales via en skatt. Skattepengene kan man bruke på helse, utdanning, samferdsel, osv.

Hvis du vil ha reklamefri kvalitets-TV så er det bare å etterspørre og betale for det.
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

mener jeg så "forrige gang" NRK var tema her på forumet, at SVT (Sverige) hadde et par tusen færre ansatte og langt lavere budsjett.

andre får evt. google tallene, men ingen tvil om at NRK har vokst seg for stort, er min mening.

De har mye bra, men altfor omfattende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (3 timer siden):

Svare litt forsiktig her (bannes høyt og lavt for tiden) men når du tror alt og alle kommentarer handler om politikk er du trolig litt utenfor sentrum selv.
Dette var mer en kommentar knyttet til arbeidsmengden «journalistisk» arbeid disse tusen «journalistene» faktisk produserer. Når tv2 satset som mest på nyheter toppet de med ca 40 journalister.. nå har de bare gitt opp alt. Tv2 har blitt til engelsk fotball.. 

Når du skriver "journalister" så indikerer du at du mener at de ikke egentlig er verdige tittelen. Hvis meningen var noe annet tror jeg du bør se litt på hvordan du formulerer deg. Som i dette svaret der du i praksis skriver at jobben de gjør ikke er virkelig journalistikk, samt at du fortsatt hevder at de ikke er skikkelige journalister.

Ut over det viser dette at du har svært lite egentlig innsikt i hva NRK faktisk produserer og hvordan det er strukturert. Hvor mange lokasjoner har NRK rundt om i landet? Hvor mange har TV2? Hvordan er og/eller var nyhetsdekningen til NRK opp mot TV2 lokalt? De to kan ikke sammenlignes.

OG, du skriver de har gitt opp. Hvorfor? Fordi det bare er fotball og reality som genererer penger for dem. De er ikke i stand til å produsere nyheter, og i alle fall ikke (egne) lokale nyheter, fordi finansieringen deres tilsier at det ikke er mulig. 

Så, hva er det folkene i NRK faktisk produserer? Ofte veldig bra innhold TV2 og andre IKKE produserer, heldig vis.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ser noen påstander om TV2 i tråden jeg ikke kjenner meg igjen i. 

TV2 har bygget ned deler av fotballsatsingen det siste halvannet året, og satser mer på nyheter nå enn de noensinne har gjort tidligere. De tapte også rettighetene for Premier League til NENT.

Samtidig har de bygget om tv2.no fra programinnhold og tabloide nyheter til et mer rendyrket nyhetsnettsted, opprettet egen fotojournalistikk-avdeling, ansatt masse nye folk i Lab2-prosjektet, og var pådriver for Media City i Bergen hvor de nå har flere nyhetsstudier og større desk. De er også eneste norske kringkaster med egen nyhetskanal på TV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ørneredet skrev (6 minutter siden):

Så ca 1,6 mill per ansatt. Hva er vanlig pris per ansatt i det private næringslivet?

Det er nok veldig varierende fra bedrift til bedrift? 
Regnestykket blir vel bedriftens samlede utgifter delt på antall ansatte når det settes opp mot hva NRK koster og hvor mange ansatte de har.

Typiske utgifter: Husleie, drift, lønninger, arbeidsgiveravgift, strømregning, firmabiler, firmatelefoner, abonnement, IT ++

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, scuderia said:

Hvem som helst kunne laget dette om de fikk 6 milliarder kroner garantert hvert år.

problemet er hvor dominerende NRK sin stilling har blitt. Mens denne statlige giganten stadig øker budsjettene sine slåss resten av medie Norge om smulene med resten av verden.
Det er over tusen ansatte «journalister» i nrk. Det er mer enn resten av riksmediene til sammen, aviser og alt. Og når du titter på hva nrk produserer så kan man lure på om det virkelig trengs tusen mennesker til dette. Men hvem bryr seg? Hver fall ikke nrk, de får penger uansett.

Ja kunne de det? TV2 hadde i 2020 en omsetning på 5Mrd, altså ganske sammenlignbart. -Samtidig hadde de 913 ansatte i 2017 som er siste kjente tall - hvis dette er noenlunde stabilt så har de altså bare klart å sysselsette opp mot en fjerdedel av det NRK klarer for omtrent samme beløp.

Når du da ser på reklame-helvete og farmen og 71-grader nord søppelet de leverer som produkt, opp mot NRK som leverer norges kanskje beste streaming-tjeneste så vet jeg neimen ikke jeg - det øker ikke min tiltro til "markedet"

Og du levde vel ikke i villfarelsen at det var frivillig å betale for TV2 selv om du ikke ser på det? - Produsenten av alle produktene du bruker i dagliglivet bruker nemlig masse av penger på å kjøpe reklame på TV2, som de tar igjen med høyere priser til deg - antagelig mye mer enn du betaler for NRK i løpet av et år.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...