Gå til innhold

NRK koster nå 6,5 mrd og passerte 4 100 ansatte


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Snikpellik said:

Beklager, siktet til NRK1, presiserte ikke det. Markedsandel på 32% i 2019. Økte en del til 35,7% i 2020, men med pandemi er det nok riktigere å legge vekt på 2019 for å få et mer reelt bilde av hvordan det forholdet er. TV2 Nyhetskanalen økte også mye.

Arbeidsgiverne mine er stort sett nettopp NRKs internasjonale konkurrenter i strømmemarkedet. Det er en helt vanvittig vekst for tiden og jeg tror ikke man er spesielt bekymra for konkurransen fra NRK, i hvert fall er ikke jeg det selv. Man har også samarbeidsprosjekter med NRK og TV2, hvor man i noen tilfeller selger godt til utlandet. Om man satser enda mer på dette i fremtiden, kanskje det kan finansiere større deler av statsstøtten de to får.

NRK1 er på 35,7% ja.. med 2 og 3 så er andelen 43% ca som jeg vil si er ganske dominerende. Det som er rart er hvor små de andre er i forhold til NRK og tv2.. bare smuler igjen der.

https://no.wikipedia.org/wiki/NRK1

Helt klart at lineær tv vil falle og falle til vi står igjen med direktesendte programmer og sport. Resten vil være streaming tjenester på godt og vondt. Dette vil ramme konkurrentene til NRK som igjen må konkurrere om sportssendinger etc. og her står tv2 på veldig utrygg grunn. Mister de premier league så er jeg redd de virkelig er ute å kjører.

Men ja, potensialet for kanalene og lage noe nytt og spennende er stort men her er det også en fordel for NRK som slipper å tenke på det kommersielle og kan tenke nytt og eksperimentere. 

Og når vi snakker om NRK, lykkeland må da være noe av det bedre som er laget av Norsk produksjon noen gang? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
scuderia skrev (2 timer siden):

NRK konkurrerer som bare det på primetime. Hadde de sendt "100 år med hekling" klokken 2100 på en lørdag så har du et poeng men de kjører ultra kommersielt med maskorama ol. At de kan og vil produsere mer sære programmer er fordi de har en garantert inntekt og er forpliktet til det. Resten av mediene i Norge er sjanseløse mot denne giganten med utømmelig pengesekk.

Det var ikke poenget mitt at de kun leverer sære, ulønnsomme programmer som ikke er primetime materiale. De skal også treffe bredt, men i motsetning til de kommersielle har de frihet til og også krav om å tilby innhold som ikke ville skjedd om de skulle tjene penger på det. Det er alt fra tilrettelegging til folk med vansker (døve/blinde osv.), programmer rettet mot minoritetsgrupper og lignende. 

Ellers er det jo selvfølgelig bare tull at resten av mediene er sjanseløse. Vi har jo et hav av tilbud og konkurransen virker egentlig veldig sunn i det markedet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

NRK har i noe grad utspilt sin rolle og det virker som de har mistet litt gangsynet i hva de egentlig skal levere. Dvs. de må gjerne fortsette med innholdet som skal skille seg fra komersielle kringkastere men til dette trenger man på ingen måte 4100 ansatte. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg liker godt NRK som en motpol til privat finansierte og utenlandske kilder, og en bidragsyter til at vi Nordmenn har noen felles referanser heller enn å sitte i hvert vårt ekkokammer og donere til Zuck.

Hvor langt NRK skal (få) gå i å jakte på masse-appell? Det er vanskelig. Selv får jeg lite ut av mgp og maskorama, og tenker at de private like gjerne kan drive med sånt. Samtidig er det noe som gjør kanalen relevant, hvis de bare hadde sameradio, trim for eldre og stortingskanalen så hadde de blitt veldig marginale.

Tilbudet NRK har til barn er enestående i en hverdag hvor barn stirrer mer og mer på en skjerm med adhd-fremkallende youtubere og tiktokere.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

NRK har i noe grad utspilt sin rolle og det virker som de har mistet litt gangsynet i hva de egentlig skal levere. Dvs. de må gjerne fortsette med innholdet som skal skille seg fra komersielle kringkastere men til dette trenger man på ingen måte 4100 ansatte. 

Alternativet hvis man har den oppfatningen er jo fort å privatisere NRK, men ha støtteordninger på anbud for ulønnsomme "prosjekter". Vi har vel allerede lignende ordning. TV2 får også statsstøtte for spesifikke områder, blant annet det å drive nyhetssendinger. Jeg tror dog det vil bli minst like mye byråkrati og ikke noe billigere. Og jeg tror det vil føre med seg andre, store negative konsekvenser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 1/16/2022 at 12:29 PM, Dart said:

 

Trenger Same-TV 100 ansatte og et bygg til 60 mill? Det er mange flere grupper i Norge som har behov for å høre sitt morsmål.

Jeg er for å kutte i NRK. Men! Samisk er et offisielt språk i Norge, og selv om få prater det i dag, så er også dette en konsekvens av fornorskningspolitikken. Viktig å ta vare på samisk språk, og jeg mener selv at Norge har et ekstra ansvar for å støtte opp om det samiske språket akkurat pga fornorskningspolitikken, som man kan si "lyktes bra".

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Som en som snakker dialekt i Oslo så vil jeg argumentere for det «språkmangfoldet» som NRK gav min generasjon ved å ha trøndere og bergensere og sogninger på skjermen.

Når dagens barn i større grad lytter til kommersielle kilder på bokmål (eller engelsk) så blir evnen til å forstå dialekt deretter.

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
knutinh skrev (2 timer siden):

Som en som snakker dialekt i Oslo så vil jeg argumentere for det «språkmangfoldet» som NRK gav min generasjon ved å ha trøndere og bergensere og sogninger på skjermen.

Når dagens barn i større grad lytter til kommersielle kilder på bokmål (eller engelsk) så blir evnen til å forstå dialekt deretter.

-k

Jeg har hørt mye på andre dialekter. Det er ikke så givende. Selv Haugesund er en by der jeg trenger en parlør ofte. Jeg forstår bedre dem fra østblokklandet Sverige. De forstår ikke meg, ofte ikke i det hele tatt, så de yngre foretrekker ofte at jeg snakker engelsk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
hoophoop skrev (14 timer siden):

Viktig å ta vare på samisk språk,

Hvordan skal man demme opp og stoppe det at samer flytter til byene og der nekter å tone flagg som samer, og at de nekter å komme på besøk til hjembygda. Og hvorfor skal de tvinges?

Lenke til kommentar
6 hours ago, knutinh said:

Som en som snakker dialekt i Oslo så vil jeg argumentere for det «språkmangfoldet» som NRK gav min generasjon ved å ha trøndere og bergensere og sogninger på skjermen.

Når dagens barn i større grad lytter til kommersielle kilder på bokmål (eller engelsk) så blir evnen til å forstå dialekt deretter.

-k

Å representere det norske mangfoldet tror jeg vi alle er enig i at vi ønsker og mener er en del av samfunnsoppgaven til NRK. Men det betyr ikke at man behøver å satse like bredt i antall programmer, serier og kjøpt innhold.

Et eksempel av dusnivis. Man kan vurdere om det er nødvendig å dekke nivået på sport som andre kanaler dekker godt allerede og vurdere å dekke det andre ikke gjør. Det er mange nivåer innen idrettsgrener og et mangfold av idrettsgrener som ikke får dekning i det hele tatt, som jeg mener NRK heller bør bruke ressursene sine på. Men dette er ett av dusinvis områder.

Jeg synes at NRK på flere områder bedriver statssponset konkurranse og i min bok blir det feil. Jeg tror det er -mye- penger å spare på å se på disse tingene.

Forøvrig er programmer rundt språk, dialekter, historie, tradisjoner, kriker og kroker av Norge noen av mine favoritter på NRK. Det er ikke slikt innhold som gjør at jeg mener de satser for bredt.

Jeg vokste opp med NRK, samt i en tid hvor NRK var eneste kanal. Jeg vil absolutt ha et NRK som dekker mitt hjemland godt og har enkelte innslag av programmer og serier (også utenlandsprodusert) som andre ikke synes er verdt å prioritere. Ikke minst synes jeg det er  topp at NRK prioriterer å hente innhold fra statskanaler i andre land. Men ikke et NRK som mener det er deres oppgave å konkurrere med andre på områder andre liksågodt kan levere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er ikke noe fan av at NRK tar en del av skatten min. Selv er jeg for noe som jeg kaller for "selektiv skatt" hvor folk kan velge, fullt eller delvis, om hvor dems skatt skal gå til. Ingen form for media burde bli opprettholdt gjennom skatt.

Selv synes jeg NRK burde behandles som alle andre medier: De får overleve gjennom sine egne måter, om det er abonnement, donasjoner, etc. Å ta penger fra det norske folk ser jeg på som å stjele.

Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (5 timer siden):

Selv synes jeg NRK burde behandles som alle andre medier: De får overleve gjennom sine egne måter, om det er abonnement, donasjoner, etc. Å ta penger fra det norske folk ser jeg på som å stjele.

NRK er jo selvfølgelig i en særstilling i så måte, men likevel er det jo fort et sted mellom 150 og 200 avismedier som får pressestøtte av staten. Er dette stjeling?

TV2 får jo 100 millioner/år (?) over statsbudsjettet for å oppfylle oppgavene som kommersiell allmennkringkaster.

Jeg forsøker ikke å vri debatten bort fra NRK, men tenker bare å skyte inn at langt fra alle medier i Norge overlever utelukkende på abonnenter og reklame.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Raspeball said:

NRK er jo selvfølgelig i en særstilling i så måte, men likevel er det jo fort et sted mellom 150 og 200 avismedier som får pressestøtte av staten. Er dette stjeling?

TV2 får jo 100 millioner/år (?) over statsbudsjettet for å oppfylle oppgavene som kommersiell allmennkringkaster.

Jeg forsøker ikke å vri debatten bort fra NRK, men tenker bare å skyte inn at langt fra alle medier i Norge overlever utelukkende på abonnenter og reklame.

De og. Og ja, jeg ser det på som stjeling. Dette er penger som nordmenn jobber for, og jeg er imot å støtte media gjennom skatt, punktum finale.

Klarer de ikke overleve slik som de er nå så får de utvikle seg til å være kommersielt konkurransedyktig eller legges ned. Det gjør de ved å skape innhold som faktisk har kvalitet. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Yakamaru said:

og jeg er imot å støtte media gjennom skatt, punktum finale.

De fleste stater har en eller måte å spre propaganda til sine borgere på. Det er slettes ikke sikkert NRK gjør den jobben så dyrt som du tror. Subsidier eller ei, det meste av pengene som brukes kommer inn i statskasse igjen i form av skatter og avgifter, underleverandører osv.

Lenke til kommentar

NRK bør eksistere og betales via skatteseddelen, men de må skaleres ned til 1500 ansatte. Teknologien har kommet så langt at man trenger ikke å ha x antall personer for å dra noen spaker opp og ned. DAB bør legges ned, det er kun plass til noen få radiostasjoner med denne teknologien og selvfølgelig dannet disse radiostasjonene med NRK i spissen en allianse for å få politikerne til å gå med på dette. D.v.s en teknologi som begrenser mulighetene for hvem som får være i "markedet".  Hvorfor må NRK eksistere? Det er ingen andre som dekker landet så bra med nyheter og reportasjer + at det i krig vil være viktig å ha en "kanal" for å ut viktige nyheter og som er en motpol mot disse A-B-C-Z kjendisstyrte kanalene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...