Gå til innhold

NRK koster nå 6,5 mrd og passerte 4 100 ansatte


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, kjetilkl said:

Ja kunne de det? TV2 hadde i 2020 en omsetning på 5Mrd, altså ganske sammenlignbart. -Samtidig hadde de 913 ansatte i 2017 som er siste kjente tall - hvis dette er noenlunde stabilt så har de altså bare klart å sysselsette opp mot en fjerdedel av det NRK klarer for omtrent samme beløp.

Når du da ser på reklame-helvete og farmen og 71-grader nord søppelet de leverer som produkt, opp mot NRK som leverer norges kanskje beste streaming-tjeneste så vet jeg neimen ikke jeg - det øker ikke min tiltro til "markedet"

Og du levde vel ikke i villfarelsen at det var frivillig å betale for TV2 selv om du ikke ser på det? - Produsenten av alle produktene du bruker i dagliglivet bruker nemlig masse av penger på å kjøpe reklame på TV2, som de tar igjen med høyere priser til deg - antagelig mye mer enn du betaler for NRK i løpet av et år.

Tv2 har lavere lønnskostnader nå sammenlignet med 2016 så regner med at det er færre ansatte nå enn da. 

Om man sammenligner NRK med TV2 sitt regnskap så ser man hvor mye mer penger tv2 bruker på rettigheter (les fotball) som nok står for en betydelig del av omsetningen til kanalen. Som en kommersiell kanal så må de bruke penger der de kan få noe tilbake og det betyr at de bruker enorm del av sitt budsjett på ganske få men betalingsvillige nordmenn. NRK er garantert en gigant sum år etter år og dominerer fullstendig i tv verden med nesten halve markedet. 

NRK gjør jo en bra jobb siden de har klart å bli så dominerende men er det bra for Norge at de dominerer så mye? Som sagt er det nå kun NRK som kjører politiske debatter og markedsandelen på nyheter er total. Ikke bra

 

Du lever ikke i den villfarelsen at man må kjøpe de produktene som det reklameres for ?  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
The Very End skrev (17 timer siden):

NRK! NRK! NRK!!

Minner litt om Fagbevegelsen, Fagbevegelsen, Fagbevegelsen.

Martin Kolbergs utsagn. Med NRKs hjelp skulle de sørge for at Ap vant valget. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, scuderia said:

Stråmann..Om du leser hva jeg skriver så ser du at jeg ikke skriver det.

 

Det var vel heller ditt argument som var stråmann? Jeg vil påstå at det er svært få i norge som ikke bidrar til TV2s omsetning gjennom å kjøpe omreklamerte produkter selv om de aldri skulle se på tv2 .....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, kjetilkl said:

Det var vel heller ditt argument som var stråmann? Jeg vil påstå at det er svært få i norge som ikke bidrar til TV2s omsetning gjennom å kjøpe omreklamerte produkter selv om de aldri skulle se på tv2 .....

Nei, du påstod at det ikke gikk å unngå

Quote

Og du levde vel ikke i villfarelsen at det var frivillig å betale for TV2 selv om du ikke ser på det? 

 

Lenke til kommentar

Problemet er at om NRK forsvinner så blir nok (i veldig stor grad) norske og norskproduserte debattprogrammer, lokal-TV, naturprogrammer, dokumentarer, etc., borte. Det blir noe småtterier på TV2 og enda mindre på TV Norge. Ellers blir det tilnærmet nada. Bare ei endeløs suppe med dokusåper, reality-TV og disse helvetes kjendisprogrammene (som NRK burde holdt seg for å gode til å lage). Det eneste av interesse ville vært sport og innimellom et habilt underholdningsprogram.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nrk burde reduseres til hva det "burde" være.  Nemlig informasjon som er "must have" for Ola Nordmann.. Med andre ord.. Veldig lite.

Slik dagens samfunn er kunne du klart å ha et fullverdig nyhetsopplegg med 5-10 ansatte. ( bare se på de forskjellige youtube kanalene som har bedre kvalitet på levering enn samtlige kanaler vi har her i Norge ) Og dette er selvlærte "barn" som holder på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (17 timer siden):

NRK burde iallfall slankes. Det er litt å gå på for å komme ned på et minimum på NRK-plakaten:

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kkd/medier/nrk_plakat.pdf

Dette kan jeg være enig i. NRK er nok litt for trygg arbeidsplass og litt for komfortabelt for mange i den bransjen.  Ser f.eks at NRK er nr 2 på listen over drømmearbeidsgivere for studenter i kategorien "Humanities" i Universum sin årlige undersøkelse. "Bordet fanger", og man kan bli litt ukritisk til pengebruk når man blir god og varm i et slikt miljø. NRK bør ikke gape over for mye. De skal primært være en allmennkringkaster som gir oss ting som andre ikke gjør. Da er grisedyre dramaproduksjoner og latterlig fredagsunderholdning i form av "Stjernekamp" og "Maskorama" i mine øyne helt feil.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (5 minutter siden):

Problemet er at om NRK forsvinner så blir nok (i veldig stor grad) norske og norskproduserte debattprogrammer, lokal-TV, naturprogrammer, dokumentarer, etc., borte. Det blir noe småtterier på TV2 og enda mindre på TV Norge. Ellers blir det tilnærmet nada. Bare ei endeløs suppe med dokusåper, reality-TV og disse helvetes kjendisprogrammene (som NRK burde holdt seg for å gode til å lage). Det eneste av interesse ville vært sport og innimellom et habilt underholdningsprogram.

Hvorfor er det et problem? Supply & demand styrer det meste allerede.

Hvis du har vært på et filmsett gjennom hele perioden vil de fort se ( dersom du ser etter det) at her er det mye unødvendig som drar opp kostnaden til det forkastelige sett fra en vanlig Nordmann sitt ståsted.  

 

Men man må også se på det som at det er arbeidsplasser. En av de mer morsomme tingene jeg rapporterte om var at en av Norges "store" kjendiser krevde å ha en skopusser på sett hver dag, Og kun rød vingummi godteri som en i castingen måtte sitte å sortere ut fra godt & blandet posen etter hver sending. ( det var en god del til, men man forstår tegningen)

  Så hvordan vi skal komme frem til hva som er rett vil være en større jobb ( kudos til den som har en løsning som er realistisk )

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LD93 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det et problem? Supply & demand styrer det meste allerede.
Hvis du har vært på et filmsett gjennom hele perioden vil de fort se ( dersom du ser etter det) at her er det mye unødvendig som drar opp kostnaden til det forkastelige sett fra en vanlig Nordmann sitt ståsted.  

Men man må også se på det som at det er arbeidsplasser. En av de mer morsomme tingene jeg rapporterte om var at en av Norges "store" kjendiser krevde å ha en skopusser på sett hver dag, Og kun rød vingummi godteri som en i castingen måtte sitte å sortere ut fra godt & blandet posen etter hver sending. ( det var en god del til, men man forstår tegningen)

Du mener ikke det er et problem om det knapt lages et eneste norsk dokumentarserie, naturprogram eller debattprogram? Da er vi i så fall svært uenige. En allmennkringkaster har absolutt sin nytte, se bare på BBC i UK. Sannsynligvis verdens beste kringkaster. Men den gemene hop er kanskje fornøyd om de får søppel-TV i form av dokusåper, talentprogrammer og kjendismasturbasjonsprogrammer. 

Endret av OlavEH
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (10 minutter siden):

Du mener ikke det er et problem om det knapt lages et eneste norsk dokumentarserie, naturprogram eller debattprogram? Da er vi i så fall svært uenige. En allmennkringkaster har absolutt sin nytte, se bare på BBC i UK. Sannsynligvis verdens beste kringkaster. Men den gemene hop er kanskje fornøyd om de får søppel-TV i form av dokusåper, talentprogrammer og kjendismasturbasjonsprogrammer. 

Hva jeg mener er et fett, ettersom hver og en skattebetaler må punge ut for dette. Og da er det som du antar.  At hvis det ikke lages noe doku, natur ++ pga dette er det fordi etterspørselen ikke er høy nok, eller kostnaden er for stor.  Personlig får jeg nok informasjon via bøker eller annet media basert på hva jeg selv ønsker å konsumere.
At "folk flest" vil heller se på 2 tyveåringer ha sex på nasjonal tv er dermed ikke et problem for de som ønsker å innhente annen informasjon.  Alt er tilgjengelig uten NRK. ( Nrk trenger ikke legge ned, men de trenger å reduseres kraftig )

Men absolutt.. Det er jo lov å være uenig uansett.

 

Lenke til kommentar
LD93 skrev (1 minutt siden):

Hva jeg mener er et fett, ettersom hver og en skattebetaler må punge ut for dette. Og da er det som du antar.  At hvis det ikke lages noe doku, natur ++ pga dette er det fordi etterspørselen ikke er høy nok, eller kostnaden er for stor.  Personlig får jeg nok informasjon via bøker eller annet media basert på hva jeg selv ønsker å konsumere.
At "folk flest" vil heller se på 2 tyveåringer ha sex på nasjonal tv er dermed ikke et problem for de som ønsker å innhente annen informasjon.  Alt er tilgjengelig uten NRK. ( Nrk trenger ikke legge ned, men de trenger å reduseres kraftig )

Når "annen informasjon" er søppeltabloider som VG eller Dagbladet eller en idiot av en "meningsytrer" på Youtube, så tror jeg vi trenger en allmennkringkaster. Faktisk mener jeg behovet er større enn på lenge når det lages så mye absurd meningsinnhold på alle mulige plattformer. Vi trenger virkelig ikke en breitbartisering av medieinnhold i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Hvilke ting sikter du til? Noen eksempler?

Jeg har kun vært på 13 sett etter oppdragsgivers ønske. 

  • Catering 
  • Respektløse kjendiser som forsinker produksjon ( Dette skjer dessverre alt for ofte skal vi ta produsentene på ordet)
  • Assistenter som skal etterkomme visse krav.
  • Antall statister
  • Unødvendig markedsføring
  • Ekstreme leiekostnader ( Denne posten er ekstrem og borderline svindel, uttaler ikke noe offentlig om dette per nå)
  •  

Dette er de største postene som jeg erindrer.

Lenke til kommentar
LD93 skrev (2 minutter siden):

Jeg har kun vært på 13 sett etter oppdragsgivers ønske. 

  • Catering 
  • Respektløse kjendiser som forsinker produksjon ( Dette skjer dessverre alt for ofte skal vi ta produsentene på ordet)
  • Assistenter som skal etterkomme visse krav.
  • Antall statister
  • Unødvendig markedsføring
  • Ekstreme leiekostnader ( Denne posten er ekstrem og borderline svindel, uttaler ikke noe offentlig om dette per nå)
  •  

Dette er de største postene som jeg erindrer.

Aha. 

- Hva er galt med catering? At staben får mat én gang i løpet av 10-12-timersdagen når de er ute på jobb? Catering på settet leveres stort sett alltid av cateringbyråer som ikke kan sies å være dyre per mage i det hele tatt. Det er på ingen måte noen luksus her. Cateringbordet utenom lunsj ellers består av tørrvarer som kjeks, noen energibarer, kaffe, vann, bananer og kanskje noe juice. Staben spiser ofte ute i kalde telt på plastbord om vinteren. Mener du dette er et unødvendig og forkastelig?

- Jeg har aldri i mine 12 år i bransjen opplevd at en skuespiller har forsinket en produksjon på grunn av noe annet enn sykdom, skade eller uhell. Har derimot på samtlige produksjoner sett skuespillere som er blant de ansatte på settet med klart lengst arbeidsdager, under press til å levere hele tiden. Å være skuespiller i film- og serieproduksjon er hardt arbeid, med veldig lange dager over lange perioder.

- Assistenter som skal etterkomme hva slags krav?

- Statister er det vanskelig å få tak i nok av. Dette baserer seg i stor grad på frivillighet. Er man statist får man 500,- eller 1000,- for å bruke en hel dag. Dette er ikke akkurat en voldsom sum.

- Hva er unødvendig markedsføring i denne forbindelsen?

- Ekstreme leiekostnader kan det være, men produsentene sparer inn mye her med egne avtaler med underleverandører. For eksempel bilutleie. Ellers er lys- og kameraleie billig i Norge sammenlignet med andre land. Det dyreste er gjerne location, hvor privatpersoner tar seg svært godt betalt for å leie ut f.eks. bolig.

Så igjen, hva er "unødvendig og forkastelig"? Film- og serieproduksjon er ikke akkurat en luksuriøs tilværelse, det er ikke mye glamour i denne bransjen og det brukes definitivt ikke mye penger på unødvendige eller ekstra ting sammenlignet med andre bransjer. Og nei, heller ikke i NRK-støttede produksjoner.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Aha. 

- Hva er galt med catering? At staben får mat én gang i løpet av 10-12-timersdagen når de er ute på jobb? Catering på settet leveres stort sett alltid av cateringbyråer som ikke kan sies å være dyre per mage i det hele tatt. Det er på ingen måte noen luksus her. Cateringbordet utenom lunsj ellers består av tørrvarer som kjeks, noen energibarer, kaffe, vann, bananer og kanskje noe juice. Staben spiser ofte ute i kalde telt på plastbord om vinteren. Mener du dette er et unødvendig og forkastelig?

- Jeg har aldri i mine 12 år i bransjen opplevd at en skuespiller har forsinket en produksjon på grunn av noe annet enn sykdom, skade eller uhell. Har derimot på samtlige produksjoner sett skuespillere som er blant de ansatte på settet med klart lengst arbeidsdager, under press til å levere hele tiden. Å være skuespiller i film- og serieproduksjon er hardt arbeid, med veldig lange dager over lange perioder.

- Assistenter som skal etterkomme hva slags krav?

- Statister er det vanskelig å få tak i nok av. Dette baserer seg i stor grad på frivillighet. Er man statist får man 500,- eller 1000,- for å bruke en hel dag. Dette er ikke akkurat en voldsom sum.

- Hva er unødvendig markedsføring i denne forbindelsen?

- Ekstreme leiekostnader kan det være, men produsentene sparer inn mye her med egne avtaler med underleverandører. For eksempel bilutleie. Ellers er lys- og kameraleie billig i Norge sammenlignet med andre land. Det dyreste er gjerne location, hvor privatpersoner tar seg svært godt betalt for å leie ut f.eks. bolig.

Så igjen, hva er "unødvendig og forkastelig"? Film- og serieproduksjon er ikke akkurat en luksuriøs tilværelse, det er ikke mye glamour i denne bransjen og det brukes definitivt ikke mye penger på unødvendige eller ekstra ting sammenlignet med andre bransjer. Og nei, heller ikke i NRK-støttede produksjoner.

Sier jeg noe er galt? Tvert imot sier jeg at dette også er arbeidsplasser som bør tolkes slik at det trengs også. HVOR mye de trengs over noe annet er også en annen ting.

Du ber om eksempler som jeg tilbyder med bakgrunn av pengebruk som igjen står for misnøyen folk har til NRK.

Hvis du syntes bransjen skal være som den er så er det din mening og flott er det.  

 

jeg har ikke noe behov for å overbevise deg over mine observasjoner som jeg praktisk talt anser som ferdige ettersom jeg har levert fra meg rapportene til oppdragsgiver for flere år siden.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...