Jump to content

Ørneredet

Medlemmer
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

13 :)
  1. Så lenge det blir gravd ned et sted hvor det ikke er fare for å lekke ut i noe grunnvann eller noe slikt så skjønner jeg ikke hvorfor de stresser slik om kapslene vil holde eller ikke. Koroderer det hull i kapselen så er det jo fremdeles gravd langt ned i jorda, så hva er problemet? Men hva med å bryte det ned i tilstrekkelig små biter også sende det ned i gamle borrehull for olje som skal dekommisjoneres? Da er det jo langt unna alt som kan ta skade av det for "evig" tid framover.
  2. I en bil har man vinduer og speil så man ser hva som er bak før man rygger. Bak kanten på et stort hopp så ser man ingen ting. Det får være grenser for hvor langt man skal gå for å ikke kjøre på noen som befinner seg i denne blindsonen. Er det noen som hopper før deg og de kommer fint ut på undersiden av hoppet burde det være mer enn nok til å forsikre deg om at blindsonen bak hoppet er klart. Og når noen som i tilfellet som ble diskutert har med vilje stillt seg nedi gapet på et hopp så er han skyld i hva som skjer, ikke den som bruker hoppet slik det er konstruert for å gjøres. INGEN driver å går ned for å sjekke at det ikke er noen bak hoppkanten før de går opp igjen for å hoppe, og det tror jeg ingen ting på at du gjør heller.
  3. Jeg skrev all transport. Ikke bare privatbiler. Så når bare privatbiler tar nesten hele det årlige kraftoverskuddet vi har så vil jo varebiler, lastebiler, vogntog, busser, annleggsmaskiner, ferger, fly, osv. ta knekken på hele nettet. Selv med overføringskabler fra utlandet. Jeg snakket ikke spesifikt om her i landet, men i Europa, eller verden generelt.
  4. Hvordan skal det fungere når alt av transport skal over fra forbrenningsmotorer til strøm?
  5. Og hvor mye koster den når vinden ikke blåser? Skal fabrikken stoppe når vinden stopper? Å prate om vindkraftpriser med utgangspunkt i topp produksjonen, og ikke ta med backup kraften som trengs i regnestykket når vinden ikke blåser er så uærlig som det kan få blitt.
  6. Finnes det ikke noe regler mot å bruke sivil infrastruktur til å skjule millitære våpen? Slik som de vil gjøre med shipping konteinere som fungerer som rakettutskytere her. Hva er forskjellen på en guidet glidebombe med rakettmotor, og en missil? Har de bare gitt dette et nytt navn her for pr?
  7. Så ca 1,6 mill per ansatt. Hva er vanlig pris per ansatt i det private næringslivet?
  8. Hvorfor drive med dyre og urettferdige tilbakebetalings ordninger når man bare kunne ha satt ned prisen på kraft innenlands? Det er kommuner og staten som eier kraftverkene og som kan sette prisen.
  9. Norge har vel ganske begrenset med antiluft skyts. Og disse resursene vil jo også bli bundet opp hvis de skal brukes til å forsvare tanks. Med mindre man er sikker på at man vil ha totalt luftherredømme så ser jeg ikke helt nytten med tanks i dag. Da de bare vil være lette mål for fly og missiler.
  10. Under andre verdenskrig brukte man da veldig grove antiluft skyts. Og likevel tok det veldig mange skudd for å skyte ned et bombefly som jo er et mye lettere mål å treffe enn et moderne jagerfly. Og en tanks har vel heller ikke muligheten for ekstern radarstyring til antiluft skyts formål?
  11. Tja med tanke på hvor mange skudd man brukte per treff på dette mot bombefly som fløy relativt sakte i en rett strekning under andre verdenskrik så vil jeg tro dette er særdeles lite effektivt. I hvert fall når man ikke en gang har radarer til å guide kannonen med.
  12. Er ikke stridsvogner en rimelig utdatert millitær teknologi i dag da? Uansett hva man gjør med dem så er de vel et enkelt bytte for jagerfly og missiler, og de vil også være et høyverdi bytte som dermed vil tas ut veldig tidlig i en strid. På et skip så har man jo i det minste plass til forsvarssystemer mot jagerfly og missiler, men dette har man jo ingen mulighet til på stridsvogner (utover kort distansa forsvar mot RPG'er da)
  13. Enda værre med folk på langrennski som går og står over alt midt i veien for de som står alpint eller snowboard. Holdt på å kutte halsen av en av de en gang. En eldre mann på langrennski som hadde fått det for seg at å stå nedi gropa på gapet til et bigjump var en god ide. Så man ikke ser han før man er over kanten på hoppet. Så jeg tok en 360 på snowboard og stålkanten på tuppen av brettet mitt var vel bare noe få centimeter fra halsen hans. Også presterer idioten å begynne å kjefte på meg etterpå... Han fikk svar på tilltale for å si det slik.
  14. I USA eier ikke alpintannleggene jorda de er bygd på. Det er offentlig eid jord som annlegget bare har fått lov til å bygge på. Og de kan dermed heller ikke kreve at man har heiskort for å bruke bakkene, kun heisene. Nå vet jeg ikke hvordan det er med eierskap av tomtene til alpintannleggene i Norge, men i samtlige annlegg jeg har sett har det stått at det er forbudt å oppholde seg i annlegget utenom åpningstidene. Man kan de egentlig håndheve dette? Eller kan man bruke bakkene utenom eller innenfor åpningstidene uten heiskort hvis man går opp på egenhånd uten å bruke heisene? Og om de eier tomten annlegget er bygget på så gjelder vel fremdeles allemannsretten i tilfelle? Dette kommer litt av en frustrasjon jeg har over at så og si alle annlegg nå de siste par år har gått bort fra å selge 2 eller 3 timers kort, eller klippekort til å bare selge fulle dagskort eller sessongkort som koster skjorta. Jeg har et lite annlegg rett i nærheten, men når det koster nærmere 500 kr for å ta seg en swipptur bort dit en helg så blir det heller til at jeg dropper det... Og å f.eks bruke heisen til å komme seg opp til toppen for å f.eks fly paraglider ned er jo totalt uaktuellt når man ikke får kjøpt klippekort.
×
×
  • Create New...