Gå til innhold

NRK koster nå 6,5 mrd og passerte 4 100 ansatte


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

OlavEH skrev (2 timer siden):

Når "annen informasjon" er søppeltabloider som VG eller Dagbladet eller en idiot av en "meningsytrer" på Youtube, så tror jeg vi trenger en allmennkringkaster. Faktisk mener jeg behovet er større enn på lenge når det lages så mye absurd meningsinnhold på alle mulige plattformer. Vi trenger virkelig ikke en breitbartisering av medieinnhold i Norge.

Hvis det er slik du ser på det så er det hva det er.

Du kan jo ta det som et lite eksperiment for deg selv å utforske litt av denne "verden" du fordømmer.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LD93 skrev (9 minutter siden):

Hvis det er slik du ser på det så er det hva det er.

Du kan jo ta det som et lite eksperiment for deg selv å utforske litt av denne "verden" du fordømmer.

Jeg tviler ikke på at man kan finne nyttig informasjon også. Dette er f.eks en kanal jeg har sett litt på YT:

https://www.youtube.com/channel/UCW39zufHfsuGgpLviKh297Q 

Problemet er at det ikke nødvendigvis er enkelt å skille ut for den lettere begavede delen av befolkningen, og at en allmennkringkaster dermed er nyttig for en iallfall litt mer balansert fremstilling enn ekkokamrene som enkelte befinner seg i. 

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LD93 skrev (1 time siden):

Sier jeg noe er galt? Tvert imot sier jeg at dette også er arbeidsplasser som bør tolkes slik at det trengs også. HVOR mye de trengs over noe annet er også en annen ting.

Du ber om eksempler som jeg tilbyder med bakgrunn av pengebruk som igjen står for misnøyen folk har til NRK.

Hvis du syntes bransjen skal være som den er så er det din mening og flott er det.  

jeg har ikke noe behov for å overbevise deg over mine observasjoner som jeg praktisk talt anser som ferdige ettersom jeg har levert fra meg rapportene til oppdragsgiver for flere år siden.

Spør bare hva du mener er «unødvendig og forkastelig» med disse tingene du listet opp. Jeg har mange tanker om bransjen selv, men har aldri hørt synspunktene du kommer med og har en helt annen opplevelse gjennom det som etterhvert er blitt mange år. Derfor er jeg nysgjerrig. Er det noe filmbransjen ikke gjør sammenlignet med andre bransjer, så er det å hive penger inn på luksus. Og da spesielt ikke på NRK-produksjoner, hvor det dessverre spares ekstra på alt.

Men jeg registrerer at du ikke ønsker å utdype, ikke en gang hva du mener med catering. Så det er ikke godt å si hva du egentlig mener.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/17/2022 at 2:58 PM, Snikpellik said:

Helt enig. NRK produserer massevis av godt innhold og løsninger, noe som gjenspeiler seg i at 89% av befolkningen over 12 år i Norge bruker NRK hver eneste dag. Det er utvilsomt både et behov og et krav fra samfunnet å ha en allmennkringkaster.

Synes det er litt å dra konklusjonen før man kommer med argumentet. 
NRK er jo et av de eneste mediene som er "allerede betalt" så det er jo da naturlig at mange bruker det da mange andre medier har innhold bak betaling.

Et spørsmål er hvor mange som ville ha betalt for NRK om det var frivillig og kostet 1500 kr i året. Tallet ville vært mye lavere enn 89% for å si det sånn... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Ratleto said:

Jeg synes NRK Super ALENE er verdt pengene. Utrolig mye bra de lager og kjøper inn, for barn og ungdom.

Men NRK har jo en samfunnsoppgave. Er det noen andre TV-kanaler som i det hele tatt som har hatt et diskusjonsprogram om strømprisene for tiden f.eks.?

Hvorfor skulle noen andre lage det når du får det "gratis" på NRK? At NRK lager det ødelegger markedet.

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (51 minutter siden):

Er det noen andre TV-kanaler som i det hele tatt som har hatt et diskusjonsprogram om strømprisene for tiden f.eks.?

TV2 har jo hatt en del. Blant annet denne https://www.tv2.no/v/1715921/ eller denne https://www.tv2.no/v/1715364/.

Nyhetskanalen står på i bakgrunnen ofte på kontoret her, jeg synes det er debatter mellom politikere og eksperter hver dag om dette der. Rimelig lei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (27 minutter siden):

Jeg synes NRK Super ALENE er verdt pengene. Utrolig mye bra de lager og kjøper inn, for barn og ungdom.

Helt enig. NRKs dramaserie for barn «Lik meg» er virkelig bra og fikk en Emmy. https://www.nrk.no/presse/emmy-til-_lik-meg_-1.14968043  Ungdomsserien "Skam" ble så godt mottatt at amerikanerne laget sin egen versjon. Mao. setter NRK Norge på verdenskartet.

Langsom TV,  minutt for minutt-sendinger fra Hurtigruta, Bergensbanen og «Sommeråpent» har også fascinert internasjonalt. Distrikts-Norge blir inkludert og dialektene blir tatt vare på. Nå har feks fjernsynsserien fra 2002 "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" fått et oppsving.

Jeg tror at mange kreative sjeler og talenter vil gå tapt ved bare kommersiell TV, og kulturlivet vil bli fattigere. NRK har feks hele landets symfoniorkester KORK som spiller variert musikk og gleder mange mennesker. NRK jobber også etter etiske retningslinjer slik at man vet at det man ser på er innafor, en trygghet for både foreldre og besteforeldre.

Det er mulig å klage på programmene og man kan melde inn saker til kringkastingsrådet.

NRK nett-TV er gratis. Og nyhetene på nrk.no har ikke betalingssperre.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trolig ikke. I går så jeg feks et interessant program om tømmerhogstdriften i Norge gjennom tidene på NRK2, som jeg ikke ville vært foruten. Programmet var nok for spesielt interesserte - noe jeg trodde jeg ikke var inntil jeg så det-  og det ville nok ikke blitt bekostet i en kommersiell kanal. NRK bevarer kulturarven vår.

Jeg ville kanskje heller sett på en krimserie hvis dette programmet ikke ble vist. Krimserier er også populært å sende på NRK, så sånn sett har de noe for enhver smak.

Endret av Subara
  • Liker 6
Lenke til kommentar
4 hours ago, OlavEH said:

Problemet er at det ikke nødvendigvis er enkelt å skille ut for den lettere begavede delen av befolkningen

Da hadde det vært bedre å ta 5mdr fra NRK's skattepost hvert år og overføre disse midlene til utdanning og voksenopplæring slik at de ikke forble lettere begavede i stedet for å produsere Maskorama, MGP, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 18.1.2022 den 17.45):

Trolig ikke. I går så jeg feks et interessant program om tømmerhogstdriften i Norge gjennom tidene på NRK2, som jeg ikke ville vært foruten. Programmet var nok for spesielt interesserte - noe jeg trodde jeg ikke var inntil jeg så det-  og det ville nok ikke blitt bekostet i en kommersiell kanal. NRK bevarer kulturarven vår.

Jeg ville kanskje heller sett på en krimserie hvis dette programmet ikke ble vist. Krimserier er også populært å sende på NRK, så sånn sett har de noe for enhver smak.

Veldig enig med deg, og her ligger vel en del av mandatet til NRK også (om man kan kalle det et mandat - jeg vet ikke om det er "kontraktsfestet), nettopp det å skulle favne både bredt og smalt, nasjonalt og lokalt, og flere samfunnslag.

NRK har i tillegg en viktig (spør du meg, i alle fall) rolle som sosialt utjevnende. NRK produserer masse innhold beregnet på barn og unge, og som også er beregnet på bruk i skolen. Dette være seg alt fra serier om seksualitet til valgkampsendinger beregnet på barn. Selv om "Stjernekamp" og "Maskorama" stjeler mange overskrifter, så er det så mye mer innhold som produseres i løpet av et år som sjeldent eller aldri kaprer overskriftene, men som - i et lengre tidsperspektiv - kanskje kommer til å bli sett av flere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nrk produserer masse "ukommersielle" programmer for radio og TV som aldri ville blitt produsert av en reklamefinansiert kanal. NRK har en viktig rolle ved å favne bredt. Selv om de har mange programmer som ikke nødvendigvis passer for meg, synes jeg NRK gjør en svært god jobb, og det er viktig at vi beholder dem. 

I tillegg til TV og Radio har de også de mest brukte nettjenestene som yr og den beste nettavisen i nrk.no.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 1/18/2022 at 4:52 PM, Comma Chameleon said:

Så det NRK lager er såpass bra at de andre ikke kan konkurrere? Og vi får det "gratis"? Det er jo kjempeflott.

Hvis det var dårlig ville jo de andre bare laget det bedre.

Om man hadde opprettet et statelig selskap som lagde brød, landets beste brød, og delte ut dette "gratis" (at vi betalte grovt overpris for dette gjennom skatt ser vi bort fra) hvor enkelt tror du det hadde vært å selge brød som en annen aktør i Norge da? 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (21 minutter siden):

Om man hadde opprettet et statelig selskap som lagde brød, landets beste brød, og delte ut dette "gratis" (at vi betalte grovt overpris for dette gjennom skatt ser vi bort fra) hvor enkelt tror du det hadde vært å selge brød som en annen aktør i Norge da? 

Det gir ikke mening å dra den sammenligningen. NRK tilbyr en del programmer, tjenester og lignende som ikke hadde svart seg rent kommersielt og det er derfor jeg er fan. Et privatisert NRK ville sett SVÆRT annerledes ut, naturlig nok, og jeg syns derfor det er bra med et mediehus som har andre mål å styre etter enn mest mulig penger til eierne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Det gir ikke mening å dra den sammenligningen. NRK tilbyr en del programmer, tjenester og lignende som ikke hadde svart seg rent kommersielt og det er derfor jeg er fan. Et privatisert NRK ville sett SVÆRT annerledes ut, naturlig nok, og jeg syns derfor det er bra med et mediehus som har andre mål å styre etter enn mest mulig penger til eierne.

NRK konkurrerer som bare det på primetime. Hadde de sendt "100 år med hekling" klokken 2100 på en lørdag så har du et poeng men de kjører ultra kommersielt med maskorama ol. At de kan og vil produsere mer sære programmer er fordi de har en garantert inntekt og er forpliktet til det. Resten av mediene i Norge er sjanseløse mot denne giganten med utømmelig pengesekk.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Snikpellik said:

Hvordan er resten av mediene i Norge sjanseløse? Eksempelvis var det TV2 som vokste mest på tv i 2021. Selv om NRK fortsatt har en markedsandel på over 30% lineært, er det ikke et usunt marked blant konkurrentene og lineært faller i takt med utviklinga. Her er det plenty av muligheter.

? NRK har 43% markedsandel.. dvs nesten en av to timer som alle i Norge ser på lineær tv tilbringes med NRK som formidler. Dette tilsvarer nesten halvparten av hele det kommersielle markedet for TV i Norge. 

TV3, Tvnorge, tv2.. osv osv .. deler på resten med TV2 klart størst.

 

Når det kommer til fremtiden så er helt klart ikke lineær tv det viktigste men her konkurrerer norske kanaler ikke bare med et gratis NRK men også med resten av verden. Om man ser på TV2 play sine markedsandeler der er de enda værre

https://shared.cdn.smp.schibsted.com/v2/images/54256220-59ca-40e3-affa-aa971de79915?fit=crop&format=auto&h=1000&w=1500&s=c7db7909bb4d15313abc0bbf2c0bf836dcd5625d

Endret av scuderia
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 minutt siden):

? NRK har 43% markedsandel.. dvs nesten en av to timer som alle i Norge ser på lineær tv tilbringes med NRK som formidler. Dette tilsvarer nesten halvparten av hele det kommersielle markedet for TV i Norge. 

TV3, Tvnorge, tv2.. osv osv .. deler på resten med TV2 klart størst.

Beklager, siktet til NRK1, presiserte ikke det. Markedsandel på 32% i 2019. Økte en del til 35,7% i 2020, men med pandemi er det nok riktigere å legge vekt på 2019 for å få et mer reelt bilde av hvordan det forholdet er. TV2 Nyhetskanalen økte også mye.

Sitat

Når det kommer til fremtiden så er helt klart ikke lineær tv det viktigste men her konkurrerer norske kanaler ikke bare med et gratis NRK men også med resten av verden. 

Arbeidsgiverne mine er stort sett nettopp NRKs internasjonale konkurrenter i strømmemarkedet. Det er en helt vanvittig vekst for tiden og jeg tror ikke man er spesielt bekymra for konkurransen fra NRK, i hvert fall er ikke jeg det selv. Man har også samarbeidsprosjekter med NRK og TV2, hvor man i noen tilfeller selger godt til utlandet. Om man satser enda mer på dette i fremtiden, kanskje det kan finansiere større deler av statsstøtten de to får.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...