Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min kjæreste er fra Ukraina, den østlige delen. Hun er født på 70-tallet og var dermed født i Sovjetunionen. Etter oppløsningen av USSR i 1991 gikk en økonomi fra å være middels til å bli dårlig. Veldig mye korrupsjon, mye av lån fra verdensbanken gikk i hendene til private personer i Ukrainia. Det gir en følelse av likegyldighet i øst. Så det er et komplisert bilde. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Delvis skrev (28 minutter siden):

Tror det er sant. Den Ukrainske kvinnen i Dagsnytt 18 i går sa det samme, Putin kommer ikke til å nøye seg med dette. Det er en Hitler født på ny. Det er merkverdig så sammenlignbart framgangsmåte og retorikk er.

Det er fristende å sammenligne Putin med Hitler. Og vestens respons med Chamberlin. Tysklands nasjonale ydmykelse etter ww1 med Sovjetunionend fall.

Men Putin _er_ ikke Hitler. Hitler var et menneske i en kulturell/historisk setting, Putin en annen. Det er ingen lovmessighet at historien må gjenta seg eller at vi er stilt ovenfor de samme alternativene.

At Putin okkuperer små naboland kan nok gi støtte på hjemmebane (eller ikke) og gi forsvaret en viss selvtillit. Men lite tyder vel på at det vil gi Putin tilgang til kritiske ressurser eller styrke en laber Russisk økonomi? Den største faren er at Putin «syner bløffen» med USA/vesten som er sterkere men uvillig til å ta kostnaden det er å stoppe ham, og tolker det som et frikort til å fortsette.

Det er en slags styrke i å ikke bry seg om egne tap, å ikke bry seg om konsekvenser eller å være «gal». Men bare til et punkt.

Det kan også være en styrke å ta utradisjonelle valg. Å ikke gjøre det som analytikere og fagfolk mener er mest rasjonelt. Det gjør deg upredikerbar og vanskelig å håndtere. Det var vel noe av grunnen til Hitlers tidlige militære seiere: han tok mye av styringen i krigføringen og var ikke en skolert militær strateg. Derfor kunne ikke motparten gjette hans trekk. Det ble også en belastning når hellet snudde og han fremdeles ikke gjorde de «faglig gode» disponeringene.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Må si jeg blir litt forundret når eldre nyhetsankre i NRK nyheter uttaler hovedstaden i Ukraina som "Viv" (senest i går). Vet de i hele tatt hvilken by de snakker om? Det er feil og vi har aldri sagt "Viv". Jobber man i rikskringkasting så kan man i det minste undersøke slikt først.
image.png.1482b1754a2292b9590026992efe4e44.png

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Må si jeg blir litt forundret når eldre nyhetsankre i NRK nyheter uttaler hovedstaden i Ukraina som "Viv" (senest i går). Vet de i hele tatt hvilken by de snakker om? Det er feil og vi har aldri sagt "Viv". Jobber man i rikskringkasting så kan man i det minste undersøke slikt først.
image.png.1482b1754a2292b9590026992efe4e44.png

Snakker de ikke om Lviv?

Lenke til kommentar

Jeg har lurt på det med navnet som jeg har trodd var Kiev helt fra 1986, men ikke tatt meg tid til å undersøke når jeg hørte Kyiv. Wikipedia skriver:

Sitat

Navn

På norsk har tidligere den russiskbaserte navneformen Kiev vært mest vanlig i bruk, men Språkrådets rettskrivningsnorm har siden 2010-årene anbefalt navneformen Kyiv, en transkripsjon av det ukrainske navnet,[8] dette er også hva Ukraina selv har foretrukket siden 1990-årene.[9] Både Kyiv og Kiev er utbredt på norsk og engelsk.[10]

Den offisielle ukrainske transkripsjonen ble i 1995 endret til Kyiv, mens den internasjonale ISO-standarden ISO 9 fra samme år gir Kiev.[11]

 

Da blir det Kyiv fra nå. :)

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Simen1 said:

Jeg har lurt på det med navnet som jeg har trodd var Kiev helt fra 1986, men ikke tatt meg tid til å undersøke når jeg hørte Kyiv. Wikipedia skriver:

Da blir det Kyiv fra nå. :)

Lett at det kan bli forvirring og jeg tenkte at vi får hvertfall uttale det rett på vegne av ukrainerne og den historiske årsaken. Det i går var nok bare en rask snuble i tungen i en setning når man omtalte flere byer som snikpellik påpekte :)

Jeg har også vokst opp med navnet Kiev (vår generasjon) og kjenner folk derfra via jobb som også har sagt Kiev for at vestlige enklere skal forstå hvilken by de snakket om. Men man merket på de at de ikke likte at man sa det slik og spesielt etter konflikten i 2014.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 minutter siden):

Helt forferdelig om dette er sant, og normen. 

moren; "how did you end up in Ukraine?"

"They told us to go and we did. No one knew anything"

Dette er ikke eneste videoen med russiske krigsfanger der de virker forvirret over både oppdrag og motstand. Tror ikke det er særlig støtte for denne invasjonen i det russiske folk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

*slett* Så ikke editeringen før jeg svarte.

Husk at alle soldater får ordre som man skal utføre uten å stille spørsmål. Millitæret er basert på ordre, ikke frivillighet. Bare gjør som du får beskjed om. Selv amerikanere langt opp i rang i midtøsten har opplevd denne forvirringen "hva er egentlig oppdraget vårt?". Ikke uvanlig i millitær sammenheng dessverre.

Dette er også årsaken til at mange amerikanske veteraner senere blir med i protestbevegelser. Ikke bare pga. lidelsene de bevitner men også pga. løgner og tåkelegging fra millitær ledelse. Men det er slik systemet fungerer, man får ikke vite mer enn man må og man må utføre ordre.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...