Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

1 hour ago, iblazeqt said:
Helt forferdelig om dette er sant, og normen. 

moren; "how did you end up in Ukraine?"

"They told us to go and we did. No one knew anything"

Det er ikke mulig at "ingen vet noe". Han har nok fått beskjed om å si dette om han skulle bli tatt til fange. 
Videre er jo need to know-restriksjoner ganske normalt i militære operasjoner for at fienden ikke får sensitiv informasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (8 timer siden):

aogKbDm_700bwp.webp

Oppdaterte tall lørdag morgen i følge Ukrainas militære: 3500 russiske soldater skal være drept, 200 til fange. 102 stridsvogner, 14 fly og 8 helikoptere og over 530 andre militære kjøretøy.

Russland regnes ofte som en stormakt pga Sovjetunionens tidligere posisjon under den kalde krigen, men mye har skjedd siden den gangen. Sovjetunionen med sine 293 millioner innbyggere er splittet opp og i dag har Russland "bare" 147 millioner innbyggere, ca 50% av Sovjets innbyggere. Den største delen som er splittet ut er Ukraina med sine 41,5 millioner innbyggere. Med unntak av Hviterussland med sine 9,5 millioner ser resten ut til å ta avstand fra Putins krigshissing. Russerne selv ser ut til å være delt i synet på konflikten med flere protester mot Putin de siste dagene. Det russiske militæret er på ingen måte svakt og skal ikke undevurderes, men de har ikke lengre den posisjonen i verdensmålestokk som de hadde under den kalde krigen. Det skal også sies at befolkningstettheten og den militære tettheten i Russland er spredt over et enormt område, mens Ukraina er mye tettere befolket og militært konsentrert. Poenget er at man skal ikke ta det for gitt at Russland kommer godt ut av konflikten fordi de er store. Russland kan komme til å lide store tap. Dette kan bli spikeren i kista for Putins karriære og Russlands farcistiske retning.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Spoiler
1 hour ago, Roger Moore said:

Dette er ikke eneste videoen med russiske krigsfanger der de virker forvirret over både oppdrag og motstand. Tror ikke det er særlig støtte for denne invasjonen i det russiske folk.

Herlighet! Det er sterkt!

Men bra at dette gjøres. Jeg kan tenke meg at mange i Russland ikke vet hva som skjer eller er påvirket av propagandaen til Putins regime. Også veldig viktig at fanger blir behandelet humant og at alle humanitære konvensjoner blir holdt på begge sider. De som bryter disse vil bare skade sitt eget omdømme.

I dag morges hørte jeg i media at det ble oppfordret til å sende bilder av døde russiske soldater tilbake til Russland og i sosiale medier der for å gi et bilde av hva som skjer i Ukraina nå og som ikke kommer frem i Russland. Det er sterkt, men det må gjøres og det kan hjelpe hvis folket står opp mot overmakten og Putins regime. Hvis folket skulle snu seg mot regimet så vil Putin etter hvert kunne slite veldig i opinionen. Der er det et håp for å få slutt på denne galskapen.

Endret av Enceladus
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Oppdaterte tall lørdag morgen i følge Ukrainas militære: 3500 russiske soldater skal være drept, 200 til fange. 102 stridsvogner, 14 fly og 8 helikoptere og over 530 andre militære kjøretøy.

Russland regnes ofte som en stormakt pga Sovjetunionens tidligere posisjon under den kalde krigen, men mye har skjedd siden den gangen. Sovjetunionen med sine 293 millioner innbyggere er splittet opp og i dag har Russland "bare" 147 millioner innbyggere, ca 50% av Sovjets innbyggere. Den største delen som er splittet ut er Ukraina med sine 41,5 millioner innbyggere. Med unntak av Hviterussland med sine 9,5 millioner ser resten ut til å ta avstand fra Putins krigshissing. Russerne selv ser ut til å være delt i synet på konflikten med flere protester mot Putin de siste dagene. Det russiske militæret er på ingen måte svakt og skal ikke undevurderes, men de har ikke lengre den posisjonen i verdensmålestokk som de hadde under den kalde krigen. Det skal også sies at befolkningstettheten og den militære tettheten i Russland er spredt over et enormt område, mens Ukraina er mye tettere befolket og militært konsentrert. Poenget er at man skal ikke ta det for gitt at Russland kommer godt ut av konflikten fordi de er store. Russland kan komme til å lide store tap. Dette kan bli spikeren i kista for Putins karriære og Russlands farcistiske retning.

Jeg håper så inderlig du har rett! 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Jeg sliter med å forstå Putin. På et nivå så er nok alle diktatorer kyniske og paranoide.

Men tidligere har Putin framstått som en «Bond skurk» for meg. Smart, iskald, manipulerende. En som fikk utdelt svakere kort enn vesten men har spilt dem mesterlig.

 

Inntil nylig ville dette være akkurat min beskrivelse av han også. Mulig jeg har tatt feil hele tiden, men flere hevder at han har forandret seg i det siste. Det var jo noen rykter om at han hadde kreft for en stund siden. Hvis ryktene var sanne, så er det kanskje en mulighet for at han føler at det haster å skaffe seg et ettermæle. 

Lenke til kommentar

En multi livestream jeg fant:

 

Det føles litt godt å ha direkte kontakt på denne måten og se hva som skjer, betryggende på en måte. Flere strømmer jeg har sett ender ofte opp med å bli tatt ned/forsvinner som er forståelig i en slik situasjon. Og all respekt til reporterene som er i området og raporterer direkte; f.eks NRK sine rapportere. At de tørr! Men det er en viktig jobb å dokumentere!

Den ble linket til her for noen dager siden men her er en samling av livestreams fra Ukraina. Ikke alle fungerer men noen er fortsatt oppe. https://www.webcamtaxi.com/en/ukraine.html

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...