Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, knutinh said:

Jeg sliter med å forstå Putin. På et nivå så er nok alle diktatorer kyniske og paranoide.

Men tidligere har Putin framstått som en «Bond skurk» for meg. Smart, iskald, manipulerende. En som fikk utdelt svakere kort enn vesten men har spilt dem mesterlig.

Etter taler hvor han fremstår nesten emosjonell i sin nasjonal-epos-retorikk og offer-mentalitet så lurer jeg. Er dette et spill for å få med seg sine egne (og de få i vesten som sympatiserer), eller er dette hans egentlige jeg?

Hvis han ikke primært er motivert av ønske om å berike seg selv (enda mer), holde nede innenriks opposisjon, men faktisk frykter NATO og prøver å bygge et ettermæle så er det en helt annen aktør å forholde seg til enn jeg hadde trodd.

-k

Det er flere europeiske statsledere de siste årene som har sagt at putin virker paranoid

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Askeladd skrev (10 minutter siden):

Vi er kun på dag 3. 
Og russerne har kontroll over en del områder. 
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Temporarily_occupied_territories_of_Ukraine

De russiske styrkene bombarderer storbyene og mykner det opp for større angrep senere.

Ukraina prøver å holde ut til de har mobilisert en god del av befolkningen, også venter de på utstyr fra europeiske land. 
Vi burde sende våpner. Faen meg Sverige gjør det jo…

Rapporter om tap fra begge sider er ikke nøyaktige, siden både Ukraina og Russland vil endre på slik sensitiv info for å holde soldatene og befolkningens moral oppe.

Dag tre er ikke «kun» i mine øyne. Jeg føler meg ganske sikker på at russerne ikke har på langt nær nådd sine daglige mål til nå. Tror ikke de hadde regnet med så bra motstand spesielt i lufta. Fremdeles er de uten kontroll over luftrommet. 

Jeg vet at de offisielle rapportene om tap ikke er nøyaktige i det hele tatt. Men ut fra bilder, videoer og rapporter fra bakken har russerne hatt ganske store tap i enkelte områder. Kanskje opp mot et par tusen hvis man skal være litt nøktern, men som er et høyt tall allerede. USA mistet vel rundt 4400 i Irak gjennom hele krigen, uten sammenligning forøvrig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hører nå snakk om en "No Fly Zone" over Kiev og deler av Ukraina.

Men det blir nok bare snakk tenker jeg. Men det sier jo litt om hvor alvorlig situasjonen tas nå, selv blant enkelte tilbakeholdne euro politikere.

Edit:

Quote

Ukraine: UK defence secretary rules out no-fly zone, warning it would be ‘declaring war on Russia’

‘To do a no-fly zone, I would have to put British fighter jets directly against Russian fighter jets’

https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/ukraine-invasion-russia-ben-wallace-b2023072.html

Ja det blir nok helt uaktuelt. Aldri så mye som Zelensky ber om det.

Endret av Enceladus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 minutter siden):

Dag tre er ikke «kun» i mine øyne. Jeg føler meg ganske sikker på at russerne ikke har på langt nær nådd sine daglige mål til nå. Tror ikke de hadde regnet med så bra motstand spesielt i lufta. Fremdeles er de uten kontroll over luftrommet. 

Jeg vet at de offisielle rapportene om tap ikke er nøyaktige i det hele tatt. Men ut fra bilder, videoer og rapporter fra bakken har russerne hatt ganske store tap i enkelte områder. Kanskje opp mot et par tusen hvis man skal være litt nøktern, men som er et høyt tall allerede. USA mistet vel rundt 4400 i Irak gjennom hele krigen, uten sammenligning forøvrig.

Ukraina meldte fra om at de drepte tusener av russere bare ett par timer etter England rapporterte at 450 russiske soldater var døde.

Du kan umulig ha sett hundrevis av videoer og bilder som viser Russiske soldater i døende stillinger. Det er sinnsykt.

Rapportene fra bakken er ikke til å stoles på. Ikke helt enda.

Men jeg er enig med at russerne har mistet en god del flere soldater enn det de hadde forventet.

 

Hvis Ukraina klarer å mobilisere styrkene sine, blir dette til en storkrig. Så for nå er det «kun» dag 3, større dødstall kommer helt sikkert. 

Enten svir lommeboka til Russland grunnet sanksjonene, eller må en storkrig til for at Russland stopper invasjonen.

Alternativt kan et internt protest få krigen til å stoppe.

 

 

Endret av Askeladd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Askeladd skrev (9 minutter siden):

Ukraina meldte fra om at de drepte tusener av russere bare ett par timer etter England rapporterte at 450 russiske soldater var døde.

Du kan umulig ha sett hundrevis av videoer og bilder som viser Russiske soldater i døende stillinger. Det er sinnsykt.

Rapportene fra bakken er ikke til å stoles på. Ikke helt enda.

Men jeg er enig med at russerne har mistet en god del flere soldater enn det de hadde forventet.

Hehe nei, jeg har ikke sett hundrevis av slike videoer og bilder, og det sier jeg heller ikke. Men vi har sett såpass mye ødeleggelse av russiske styrker at jeg tror vi kan slå fast at de har tapt mange hundre, kanskje over tusen mann til nå.

Så vi er nok i stor grad enige om poenget, som er at dette ikke har gått like smooth som Putin ønsket og sannsynligvis trodde det ville gjøre. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Askeladd skrev (8 timer siden):

Jeg ble litt nysgjerrig også.

Hvorfor plukker ambulansen opp den russiske soldaten som er utkledd som Ukrainsk soldat?

Kanskje soldaten ikke er Russisk, men faktisk Ukrainsk…

 

7883BD86-E369-4304-8E25-2B21EE91799F.png

 

AF57088A-0D8F-4EA5-8B95-7A9042BD78D3.jpeg

Fordi det er det helsepersonell gjør, og alltid har gjort så lenge det har vært kapasitet kanskje? 

PS: Vi vet for øvrig ikke hvem som plukkes opp der heller. 

Videre er det nødvendig å fjerne død og sårede i alle tilfeller.

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (8 timer siden):

Oh shit, det tar virkelig Syria ut av diskusjonen, siden alle syrere sikkert er enig med de der 😕 Du overgår deg selv med dårlige argumenter i dag. Men jeg kan spørre deg det samme som jeg spurte Pallehysa: Har du noen gang sett en vestlig krig du ikke likte? Jeg har argumentert mot hver eneste vestlige krig her på forumet. Jeg har aldri sett så mange motstandere av vestlig krigføring som her i en tråd om russisk krigføring.

Mange har demonstrert mot vestlige kriger, argumentasjonen din er tåpelig og uvesentlig, for det har uansett ikke noe med denne situasjonen å gjøre.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote
8:32

France sending weapons to Ukraine

Weapons and equipment are en route from France to Ukraine, as the West supplies aid to Ukraine in their battle with advancing Russian troops.

President Zelensky tweeted that he had spoken to France's President Macron early on Saturday morning as a "new day on the diplomatic frontline began".

"The anti-war coalition is working!" Mr Zelensky tweeted.

On Saturday, Mr Macron posted a video of himself declaring: "The war will last - we must prepare for it!"

 

https://www.bbc.com/news/live/world-europe-60517447

Stadig flere land ser nå ut til å sende våpen.

Jeg hørte noe om at Sverige også sender våpen, men kan ikke finne meldinger som bekrefter dette. Noen andre her som ser dette?

Edit:

Quote

Swedish regulations prevent the export of weapons to countries that are at war except in exceptional circumstances.

https://www.reuters.com/world/europe/swedish-defence-minister-look-measures-help-ukraine-2022-02-24/

Noe av det samme som Norge altså bortsett fra?; "except in exceptional circumstances"

Edit 2:

Jeg ser ikke noe om våpen; bare dette:

 

Endret av Enceladus
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Raude skrev (7 timer siden):

Jeg så at Russland hadde krematoriumbiler, er det for å brenne ukrainere og skjule hvor mange de har drept? Eller er det for å brenne sine egne? Vet noen det?

Vil tro at det er noe ødeleggende for moralen til nye styrker som sendes inn hvis de må "tråkke seg gjennom" døde landsmenn på vei til fronten. Krematoriumbiler sier kanskje litt om det russiske synet på en vanlig soldat, hvis det er sånn at de brukes for å rydde opp fortest mulig og da fratar familien muligheten til en ordentlig begravelse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
BadCat skrev (25 minutter siden):

Russerne har en lang konvoi av militære kjøretøy inne i Ukraina og enda flere kjøretøy er på vei inn. Det kjøres inn store mengder personnel og utstyr.

Frustrerer vettet av meg at vi ikke tar dem ut. Gi Ukraina alt de trenger for å ta ut og stanse russiske forsyninger. Stanser vi ikke despoten Putin nå vil det bli et blodig tiår i hele Europa.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Askeladd skrev (3 timer siden):

Flyalarmen har gått i byen Lviv, som viser seg å være helt vest i Ukraina.

Distraksjon? Jeg trodde de kun ville ta øst-Ukraina; men kanskje de også prøver å nå Transnistria som ligger øst for Moldova. Eller bare bomber Russland de militære basene der både for å ødelegge basens infrastruktur, og for å fortynne de Ukrainske styrkene.

Putin skal ha Stor-Russland. Dette stanser ikke med Ukraina. Det er derfor Putin må stanses hardt og brutalt nå, og da på en måte som gjør at det russiske folket vender seg mot ham. Dette stanser ikke før Putin er tatt ut.

Endret av Roger Moore
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, cuadro said:

Mindreverdighetskompleksene dine er ikke et interessant tema for meg..

Tja, at han sier at det er lurt å forholde seg til kilder som ikke utelukkende er propaganda fra personer med manglende forståelse eller egeninteresser av å spre usannheter på YouTube, vil jeg ikke kalle mindreverdighetskomplekser.

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (5 minutter siden):

Putin skal ha Stor-Russland. Dette stanser ikke med Ukraina. Det er derfor Putin må stanses hardt og brutalt nå, og da på en måte som gjør at det russiske folket vender seg mot ham. Dette stanser ikke før Putin er tatt ut.

Tror det er sant. Den Ukrainske kvinnen i Dagsnytt 18 i går sa det samme, Putin kommer ikke til å nøye seg med dette. Det er en Hitler født på ny. Det er merkverdig så sammenlignbart framgangsmåte og retorikk er.
Er nokså sikker på, at det også fins krefter i Russland som er oppsatt på å stoppe han nå. Kanskje det burde settes i gang et omfattende etteretningsbasert kommando-oppdrag i samarbeid med slike Russere. Mulig det jobbes med noe sånt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Roger Moore said:

Frustrerer vettet av meg at vi ikke tar dem ut. Gi Ukraina alt de trenger for å ta ut og stanse russiske forsyninger. Stanser vi ikke despoten Putin nå vil det bli et blodig tiår i hele Europa.

Det kan være svært farlig. Jeg er ikke veldig lysten på å oppleve termonukleær krig.

image.png.bef5a6a98ed7495806a527f6752cb18e.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...