Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

.berZerk skrev (8 minutter siden):

Det er Storbritannia, Usa og enkelte nato land som har gjort at Ukraina i det hele tatt har en sjanse her, de har fått mye våpen og opplæring. Om du skal sikte til noen så er det Tyskland, Norge osv som ikke har gjort en forbanna skit. Vi tviholder fortsatt på oljefondet vårt, holde "gode" relasjoner i finnmark, som om Putin bryr seg om det.

 

Det hjelper ikke å gå halveis til verks her

Jeg er enig, reglementet om å selge, eller å gi bort, våpen fra 1959 er for øvrig ikke så firkantet som en kan få inntrykk av. Uansett kan det endres. Skal dette forstås slik at om Finland eller Sverige blir utsatt for angrep så kan ikke Norge hjelpe med våpen? Uansett burde regjeringen løse dette på en eller annen måte. Hva med å lure en milliard over til en amerikansk bankkonto og be de sende våpen? Jeg vet heller ikke om det er noen begrensninger de 200 millioner Norge allerede har bevilget, kan ukrainerne bare benytte pengene til å kjøpe våpen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (2 minutter siden):

Da forstår jeg ikke helt hvor du vil med denne rekken av poster. 

Det er ikke vanskeligere å forstå enn om en likvidasjon er forsvarlig og nødvendig, må avgjøres i det enkelte tilfelle. Norsk motstandsbevegelse likviderte under andre verdenskrig knappe 100 nordmenn som samarbeidet med tyskerne, avgjørelsen ble tatt av Hjemmefrontens ledelse med godkjenning fra høyeste hold i London. 

Var etter ditt syn Stauffenberg aksjonen den 20. juli 1944 en nødvendig og forsvarlig handling?

Lenke til kommentar

da er det bare å konstatere at det kun er innført halvhjertede sanksjoner fra alle hold. (sammenlign det f.eks. med sanksjonene mot Iran)

Russland kan fortsette å selge olje, gass, metaller, og alt som gir eksportinntekter. De er heller ikke utestengt fra SWIFT-systemet.

Kort og godt tafatt og feigt av vestens politikere.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Svein M said:

Store demostrasjoner i Russland mot krigen

1800 anti-krigsdemonstranter pågrepet i Russland – VG

Fortsatt ikke store nok. Jeg er overbevist om at frykten for hvor langt det russiske regimet kan gå i å slå ned demonstrasjoner hos sitt eget folk, når et kritisk punkt før de russiske fengslene er fylt opp. De har vel enda god plass i sibir. Samt en god tradisjon for å ikke bry seg med hvor mange som forsvinner, heller ikke i egen befolkning.

For denne krigen må stanses fra innsiden av russland, ikke fra utsiden. Tenker jeg.

Edit: Leif

Endret av Pop
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Får han det? Hvor villig er USA til å følge opp med ww3 dersom Putin bruker atomvåpen mot en nasjon som ikke har strategisk interesse for NATO?

-k

Alle former for atomvåpenbruk vil nok skape reaksjoner. Men, det er klart at det er forskjell på små taktiske soldatbårne våpen og interkontinentale missiler. 

Altså vil størrelsen på angrepet være veldig avgjørende. 

NATO har god kontroll på de større balistiske våpenene, og Russland vil ikke kunne fyre av noen av disse uten at det oppdages. En slik avfyring vil potensielt kunne føre til umiddelbar respons fra andre nasjoner. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (40 minutter siden):

da er det bare å konstatere at det kun er innført halvhjertede sanksjoner fra alle hold. (sammenlign det f.eks. med sanksjonene mot Iran)

Russland kan fortsette å selge olje, gass, metaller, og alt som gir eksportinntekter. De er heller ikke utestengt fra SWIFT-systemet.

Kort og godt tafatt og feigt av vestens politikere.

Fordi det er som å skyte gass på fienden i motvind. 

Det kan fremdeles skje, men faktum er at man har en komplisert verdenshandel, og et umiddelbart kutt vil skade flere egne nasjoner like mye som Russland. Man vil i beste fall behøve tid til omstilling. 

Lenke til kommentar

Hvordan skal russerne få full kontroll i Kyiv raskt? Ser for meg at dette krever flere tusen spesialsoldater og etterhvert fallskjermjegere. Og da må de vel ta flyplassene helt først, mørklegge byen, potensielt forsøke å skape en situasjon der lite av informasjon finner veien inn og ut. Det har de ikke gjort ennå. Går dette litt saktere enn russerne trodde?

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snikpellik said:

Hvordan skal russerne få full kontroll i Kyiv raskt? Ser for meg at dette krever flere tusen spesialsoldater og etterhvert fallskjermjegere. Og da må de vel ta flyplassene helt først, mørklegge byen, potensielt forsøke å skape en situasjon der lite av informasjon finner veien inn og ut. Det har de ikke gjort ennå. Går dette litt saktere enn russerne trodde?

Det meldes jo om kamper i byen nå. Flere nærliggende flyplasser er vel også tatt? 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Hvordan skal russerne få full kontroll i Kyiv raskt? Ser for meg at dette krever flere tusen spesialsoldater og etterhvert fallskjermjegere. Og da må de vel ta flyplassene helt først, mørklegge byen, potensielt forsøke å skape en situasjon der lite av informasjon finner veien inn og ut. Det har de ikke gjort ennå. Går dette litt saktere enn russerne trodde?

Hvis de tar kontroll over regjeringskvartalet og får tak i presidenten så stopper nok motstanden ganske raskt dessverre. Ser ikke for meg at Ukraina kommer til å bruke tungt skyts midt inne i hovedstaden. Hvis et par russiske tankser og et fly med fallskjermhoppere kommer seg inn der så nærmer det seg slutten.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (9 minutter siden):

Det meldes jo om kamper i byen nå. Flere nærliggende flyplasser er vel også tatt? 

Jaja. Men jeg skrev «full kontroll». Det vil ta ganske lang tid ser det ut til slik situasjonen er nå. Flere dager.

Rapporteres mye om russiske Spetznaz ikledd ukrainske uniformer i Kiev. Dette er en klar krigsforbrytelse. 

Flere av de er drept, og ukrainere legger ut bilder og videoer av dem (advarsel, kan være fælt innhold).

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (20 minutter siden):

Fordi det er som å skyte gass på fienden i motvind. 

Det kan fremdeles skje, men faktum er at man har en komplisert verdenshandel, og et umiddelbart kutt vil skade flere egne nasjoner like mye som Russland. Man vil i beste fall behøve tid til omstilling. 

det er ikke tid til omstilling, den fristen gikk ut "i går"

Vi ofrer jo ikke noe eget blod for Ukraina, er ikke det minste vi da kunne gjort være å ofre noe finanser?

De tyngste arsenalet av sanksjoner ville uansett rammet Russlands økonomi langt hardere enn fellesskapet i vest.

men neida,

fzXnshV.png

MQdxrwc.png

Oljefondet eier Norge aksjer i russiske selskaper verd rundt 30 milliarder kroner.

Men Jonas Ghar Støre har ikke tenkt løfte en finger. "Vi følger EU's sanksjoner"

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2022/02/24/ber-store-regjeringen-gi-tydelige-signaler-til-equinor-kan-ikke-fortsette-samarbeid/

Vestens ledere er en gjeng løgnhalser. "Vi har innført strengeste sanksjoner noensinne"

De pleier å være opptatt av hva som skal skrives i historiebøkene. Håper det også blir et kapittel om hvordan de sviktet Ukraina.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Battaman skrev (1 minutt siden):

Begynt med sportsboikott av Russland nå også, Norge nekter å sende skiløpere og UEFA flytter Mesterligaen. Ser ikke noe serlig sport så spør heller. Er dette ting som virker eller er det mest symbolsk?

Putin er faktisk svært opptatt av sport, særlig vintersport. Symbolsk er det jo og jeg syns det er litt viktig også, samt at ingen utøvere vil til Russland nå så det er nok av praktiske årsaker også, særlig CL-finalen som kanskje er verdens største TV-begivenhet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Battaman said:

Begynt med sportsboikott av Russland nå også, Norge nekter å sende skiløpere og UEFA flytter Mesterligaen. Ser ikke noe serlig sport så spør heller. Er dette ting som virker eller er det mest symbolsk?

Symbolsk. Putin driter i menneskeliv, så sjansen for at han bryr seg om verdenscup, fotballkamp i eget land osv er heller dårlig.

Lenke til kommentar

Er det noen som tror nato benytter seg av element of suprise? At de planlegger et militært svar? De kan jo umulig tro at de sanksjonene som er iverksatt per nå vil ha noe særlig stor effekt på Russland og Putins ambisjoner. 

Jeg tenker at når det gjelder Putin og Russland, så er ikke trusler noe å ta lett på. Vi ser jo at han er villig til å gå veldig langt for å få det som han vil. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...