Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Lodium skrev (Akkurat nå):

Dersom ett rakettskjolds missiler bommer så vil jo det være sant for atommisiler også

Det er faktiskt en litt større sjanse for at ett russisk atommissil enten bommer eller ikke ekpoderer fordi man har kuttet noen plasser på forsvars og vedlikeholdssystemene og at det slik sett vil være en blindgjenger

 

Jeg tror ikke man bør bruke russland som sannhetsvitne i forhold til det

Hæ? Nei. Å treffe et enormt stillestående mål som en by er bare barnemat i forhold til å treffe en fiendtlig bitteliten missil som beveger seg i enorm hastighet 

Lodium skrev (Akkurat nå):

 

Jeg tror ikke man bør bruke russland som sannhetsvitne i forhold til det

Du mener du har kompetanse til å motsi både usa og russland? Interessant... Når to fiendtlige sider er enige om noe burde du lytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Lodium said:

Jeg tror ikke man bør bruke russland som sannhetsvitne i forhold til det

Det finnes ingen kjente våpensystemer som kan skyte ned hypersoniske missiler. Til og med Amerikanerne innrømmer at Russland ligger langt foran på dette området. Om Russland har hypersoniske missiler med atomstridshoder er jeg derimot litt mer usikker på.

Lenke til kommentar
Selvbyggern skrev (22 minutter siden):

Jeg aner ikke om Russland har 10 000 utskytningsramper for å sende 10 000 atombomber samtidig, men det vet tydligvis du. Uansett har det ikke noe med poenget å mitt å gjøre om raketter klare å komme forbi rakettskjoldet. Det er den konstante utvildesen av rakettskjolde og framskutte baser mot Russisk jord som får Putin til å svette om natten slik jeg har forstått det.

Når det kommer til Pentagon, hvis du tror de ikke kan gå ut å lyve om slike ting, så vil jeg si du er ganske naiv.

Jeg vet ikke om Putin faktisk tror på historien sin om at rakettskjoldet er en så stor trussel mot Russlands sikkerhet, men uansett ser jeg ikke poenget med at Russland skal ha en slags rett til å utslette Europa hvis de føler for det. Et annet poeng er jo også at den eneste grunnen til at NATO kan sette opp rakettskjold i østeuropeiske land, er at disse landene føler seg truet av Russland. I dag har vi alle sett at den frykten er langt fra ubegrunnet.


Det er alltid to parter i en konflikt, men når så mange av dine naboland ønsker beskyttelse fra deg, er det vel på tide å se litt på din egen oppførsel? Dessuten har Russland/Sovjetunionen ligget som en truende skygge over Europa i 70 år nå, og personlig begynner jeg å bli pokker så lei av hele greia.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (3 minutter siden):

Det er derfor jeg håper Vesten sin taktikk er å få kretsen rundt Putin til å ta seg av Putin.

Spissede økonomiske sanksjoner mot kretsen rundt ham er nok kanskje den mest effektive måten å få til dette på ja. Og da tenker jeg at det er de rike oligarkene som ikke er Sovjet-nostalgikere som kan komme til å ta noen grep.

Hvordan toppsjiktet i militæret sitt forhold til Putin er vet jeg ikke, men det ser i hvert fall ikke ut til at Putins sikkerhetsråd vil komme til å gjøre noe. "Rådsmøtet" de hadde 21. februar om situasjonen minner mer om en skoleklasse som presenterer foran en uinteressert lærer, enn om et sikkerhetsråd der noen tør å ha egne meninger.

hK7TTnMAyOeKwEhN8qLwRAWjGuusgcQM.thumb.jpg.242d880878578238a0718942e14fb147.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Per H skrev (Akkurat nå):

Til og med Amerikanerne innrømmer at Russland ligger langt foran på dette området.

Noe amerikanerne kan tjene på å si, så det betyr ikke at det stemmer, bare fordi de er våre allierte.

Det er rett og slett for mye luring frem og tilbake fra begge sider, til at vi vanlige folk kan vite hva som er fakta eller ikke, så det er lite vits å late som noen av oss er eksperter på området.

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Pettersenper said:

Hæ? Nei. Å treffe et enormt stillestående mål som en by er bare barnemat i forhold til å treffe en fiendtlig bitteliten missil som beveger seg i enorm hastighet 

Du mener du har kompetanse til å motsi både usa og russland? Interessant... Når to fiendtlige sider er enige om noe burde du lytte.

Det er uansett teit å spekulere og å fastslå noe med sikkerhet

det blir alt for mye usikkerhetsmomenter

Uansett håper jeg ikke dette noensinne blir testet for å se hvilken debatant på ett nettforum som hadde rett

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, IT-Henrik said:

Noe amerikanerne kan tjene på å si, så det betyr ikke at det stemmer, bare fordi de er våre allierte.

Det er rett og slett for mye luring frem og tilbake fra begge sider, til at vi vanlige folk kan vite hva som er fakta eller ikke, så det er lite vits å late som noen av oss er eksperter på området.

 

Russerne har faktisk operative systemer: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Kh-47M2_Kinzhal

Amerikanerne bare driver og utvikler foreløpig.

https://www.armscontrol.org/act/2021-11/news/us-hypersonic-capabilities-advance

En teori om at Amerikanerne egentlig har hypersonisk kapasitet, men bare skjuler den, blir litt søkt for meg, men klart alt er mulig i disse dager :D

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Roger Moore skrev (30 minutter siden):

Jeg tror Putin har tråkket over en linje, for nå dreper han det russere flest ser på som sine venner og slektninger.

Det er godt mulig men jeg tror ikke det er godt nok for at de skal begynne å prøve å styrte han. 

Lenke til kommentar
Lodium skrev (6 minutter siden):

Det er uansett teit å spekulere og å fastslå noe med sikkerhet

det blir alt for mye usikkerhetsmomenter

Uansett håper jeg ikke dette noensinne blir testet for å se hvilken debatant på ett nettforum som hadde rett

Det er ikke spekulasjon. Det er 100% sikkert. Man vet hvor mye forsvar USA har og de har ikke nok til å stoppe et fullskala atomangrep fra Russland. Det er ikke som om rakettskjoldet er en hemmelig ting. Landene som de blir plassert i er inkludert. Begge sidene sier du tar feil. Teknologien sier du tar feil. Da er det tåpelig å sitte å dikte konspirasjonsteorier du har ingen grunnlag til å påstå. Tror du usa er styrt av satanister også?

Endret av Pettersenper
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (1 minutt siden):

Russerne har faktisk operative systemer: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Kh-47M2_Kinzhal

Amerikanerne bare driver og utvikler foreløpig.

https://www.armscontrol.org/act/2021-11/news/us-hypersonic-capabilities-advance

En teori om at Amerikanerne egentlig har hypersonisk kapasitet, men bare skjuler den, blir litt søkt for meg, men klart alt er mulig i disse dager :D

 

Amerikanere har hypersonisk kapasitet, de har allerede flere hypersoniske system. Bare ikke (offisielt iallfall) i form av hypersonisk missil.

Lenke til kommentar

Fra TV2: Det er en ganske desperat handling å dele ut våpen til sivile, i håp om at sivile utrente, uorganiserte skal ha stridskapasitet mot en profesjonell styrke som Russlands. Ikke et bra tegn. 

Quote

10.000 automatrifler skal være delt ut til sivile i Kyiv

Innenriksminister i Ukraina, Anton Gerashchenko, ha uttalt at 10.000 automatrifler er delt ut til sivile i den ukrainske hovedstaden Kyiv. Det skriver journalist Illia Ponomarenko i The Kyiv Independent i en twitter-melding. 


Og etterretning indikerer at Kyiv kan falle allerede i dag. Urovekkende og overraskende med tanke på hvor store væpnede styrker Ukraina faktisk har. 

Quote

Vestlig etterretning: Kyiv kan falle innen få timer

Den ukrainske hovedstaden Kyiv kan falle under russisk kontroll innen få timer, ettersom Ukrainas luftforsvar i praksis har blitt satt ut av spill. Det sier en ikke-navngitt høytstående vestlig etterretningskilde ifølge Bloomberg. Russiske styrker har beveget seg mot Kyiv hele torsdag, og har ifølge kilden også kontroll over flere flyplasser som kan brukes til å frakte flere styrker inn i landet. Selv om russiske militære fremstøt så langt har skjedd øst i landet, virker det stadig mer sannsynlig at Vladimir Putin forsøker å få kontroll over hele Ukraina. Ved å ta Kyiv kan Putin oppnå sitt mål om å avsette regjeringen og innsette et regime som er lojalt mot Moskva. 

 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 minutt siden):

Fra TV2: Det er en ganske desperat handling å dele ut våpen til sivile, i håp om at sivile utrente, uorganiserte skal ha stridskapasitet mot en profesjonell styrke som Russlands. Ikke et bra tegn. 


Og etterretning indikerer at Kyiv kan falle allerede i dag. Urovekkende og overraskende med tanke på hvor store væpnede styrker Ukraina faktisk har. 

 

Kun 10 000 ? Det er bare en dråpe i havet i forhold til det ukraina vil trenge. Om de skal ha håp med sivile styrker må de ha en overveldende mengde . Nok til å både sakke ned russerne, og gjøre det vanskelig og kostbart å holde på områdene de har tatt over. Om de hadde 50 ganger flere kanskje, men 10 000 vil ikke utgjøre en forskjell. Hvis 10 000 er alt det folkerike ukraina på 40 millioner er villig til å ofre for frihet er de dømt til å feile.

Lenke til kommentar

Interessant artikkel i Dagbladet. 

Sitat

I Budapest-avtalen fra 1994 forpliktet Russland, Storbritannia og USA seg til å respektere Ukrainas uavhengighet, suverenitet og eksisterende grenser, mot at Ukraina kvittet seg med alle atomvåpen. Russland har også skrevet under på avtaler som Istanbul-dokumentet fra 1999. Dokumentet slår fast at alle stater står fritt til å velge sin egen sikkerhetspolitiske forankring.

Holtsmark mener det er «en fullstendig mangel på proporsjonalitet» å sammenlikne slike bindende avtaler med det Mikhail Gorbatsjov må ha oppfattet for mer enn 30 år siden [at det ikke ville bli en Nato-utvidelse østover]

- Løse samtaler kan ikke veies opp mot folkerettslige bindende traktater Russland har inngått gang på gang. Politikere snakker sammen, men det er traktatene som gjelder, sier han.

https://www.dagbladet.no/nyheter/den-russiske-bloffen/75462236

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Pettersenper said:

Det er ikke spekulasjon. Det er 100% sikkert. Man vet hvor mye forsvar USA har og de har ikke nok til å stoppe et fullskala atomangrep fra Russland. Det er ikke som om rakettskjoldet er en hemmelig ting. Landene som de blir plassert i er inkludert. Begge sidene sier du tar feil. Teknologien sier du tar feil. Da er det tåpelig å sitte å dikte konspirasjonsteorier du har ingen grunnlag til å påstå. Tror du usa er styrt av satanister også?

Nei, man vet ikke alt om USA,s forsvar

De kan ha holdt noe hemmelig

Det er fremdeles spekulasjoner om hva amrikanerne skjuler ved diverse baser

Noen tror det er Aliens, andre tror det er ekprimentelle våpen eller annet som ikke er vist til offentligheten enda

 

 

 

Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 minutt siden):

Nei, man vet ikke alt om USA,s forsvar

De kan ha holdt noe hemmelig

Det er fremdeles spekulasjoner om hva amrikanerne skjuler ved diverse baser

Noen tror det er Aliens, andre tror det er ekprimentelle våpen eller annet som ikke er vist til offentligheten enda

 

 

 

Og i stedet for å bruke dette til avskrekking så skjuler de det sånn at andre land kan skape problem, og usa til slutt blir tvunget til å bruke dem i stedet? Når ting allerede er ødelagt og liv tapt?

 

Dette er siste svaret mitt til konspirasjonsteoretikere som deg. Skjulte aliens klar til å hjelple dem? Dette blir for useriøst

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pettersenper said:

Og i stedet for å bruke dette til avskrekking så skjuler de det sånn at andre land kan skape problem, og usa til slutt blir tvunget til å bruke dem i stedet? Når ting allerede er ødelagt og liv tapt?

 

Dette er siste svaret mitt til konspirasjonsteoretikere som deg. Skjulte aliens klar til å hjelple dem? Dette blir for useriøst

Det kan være god taktikk å vente å vise noe fram til det faktisk blir bruk for det

Dersom det ikke avsløres så er det mye vanskligere for fienden å utvikle motrekk mot dette

og man vet jo at USA holdt ufo observasjoner hemmelig/classified i mange tiår så jeg blir ikke overasket om noe fortsatt holdes hemmelig.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...