Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SuperKrokodille skrev (58 minutter siden):

Med moderne infanteribaserte missilvåpen (TOW osv.) burde de likevel ha vært i stand til å "ta ut" store mengder tanks og helikoptre. 

Jeg har sett to russiske helikopter skutt ned live sikkert med slike våpen.

Kalkulerte tap, Russland har et hav av helikopter, så å skyte ned noen blir ikke akkurat utslagsgivende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Er du sikker på at han ikke kalkulerer med et smell eller to i Russland???

Ja. Om en atomkrig blir startet blir det ikke bare et smell eller to. Det blir om å gjøre å ødelegge mest mulig fra fienden før fienden ødelegger for mye av deg. Russland har enorme mengder atomvåpen, men ikke like mange utskytningsramper. Nato vil fyre alt de har om de fyrer noe som helst. Et smell eller to er meningsløst. Spesielt med tanke på protokollen russland har med å fyre alt de har tilnærmet automatisk om de selv skulle bli angrepet av atomvåpen.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, FrihetensRegn said:

Men ikke vesteuropeiske nasjoner som UK, som da heller velger å trekke seg ut. Da ender man opp med koalisjoner og unioner med kun sentraleuropeiske og østeuropeiske land.

Jeg tror du ikke finner ett eneste vesteuropeisk nasjon som er i EU som ikke har blitt styrket i troen og støtten til EU etter den russiske invasjonen.

Som sagt, dette har styrket troen til EU både øst og vest. Man ser problemet med å være alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (Akkurat nå):

Jeg mener invasjonen av Irak i 2003 var mye verre enn det vi ser i Ukraina nå. Men jeg vil også tørre å påstå at Bush og Blair ikke var like galne som Hitler, selv om de kanskje kan betegnes som krigshissere og krigsforbrytere.

Ukraina er et demokratisk land. Jeg ser ikke helt hvordan du klarer å sammenligne det med irak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (7 minutter siden):

Ja. Om en atomkrig blir startet blir det ikke bare et smell eller to. Det blir om å gjøre å ødelegge mest mulig fra fienden før fienden ødelegger for mye av deg. Russland har enorme mengder atomvåpen, men ikke like mange utskytningsramper. Nato vil fyre alt de har om de fyrer noe som helst. Et smell eller to er meningsløst. Spesielt med tanke på protokollen russland har med å fyre alt de har tilnærmet automatisk om de selv skulle bli angrepet av atomvåpen.

Selvom det blir et par nukes så er nok Både NATO og Putin forsiktig med å fyre av alt sammen..

Dette er en mer åpen krig trass, propaganda etc, USA har vist lenge at Russland skulle invadere Ukraina.

I kalde krigen gjaldt overaskelses momentet.. mht atomvåpen.

Idag blir atomvåpen brukt som pressmiddel samt gass/energi strøm.

NATO har sin røde linje som gjelder NATO land som Polen, Romania og Norge.

Russland har det mot at vi involverer oss med styrker i Ukraina.

Allikevel er dette noe helt annet enn kalde krigen, dette er en åpen krig, der kortene ligger på bordet.

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (3 minutter siden):

Ukraina er et demokratisk land. Jeg ser ikke helt hvordan du klarer å sammenligne det med irak.

Og hva så? Hvem som sitter med makten er ganske irrelevant når det er en unødvendig krig der hundre tusener av menneskeliv går tapt. Jeg likte ikke Saddam særlig, men å ofre så mange mennesker for å få på plass en my, ustabil og svak stat for så at diverse terrorgrupper som IS skal få blomstre er idiotisk og vi har betalt for konsekvensene her i Europa med flyktninger og terrorangrep.

Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (8 minutter siden):

Ja. Om en atomkrig blir startet blir det ikke bare et smell eller to. Det blir om å gjøre å ødelegge mest mulig fra fienden før fienden ødelegger for mye av deg. Russland har enorme mengder atomvåpen, men ikke like mange utskytningsramper. Nato vil fyre alt de har om de fyrer noe som helst. Et smell eller to er meningsløst. Spesielt med tanke på protokollen russland har med å fyre alt de har tilnærmet automatisk om de selv skulle bli angrepet av atomvåpen.

Jeg tror du har feil, hverken Russland eller NATO vil fyre av alt sammen...

Men det betyr ikke at det ikke ligger nukes i arsenalet.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pettersenper said:

Vedder på at putins plan ikke faktisk er å holde på Kiev, men å få ukraina til å gi fra seg noen områder i utkanten mot at russland trekker seg ut igjen

Tror ikke han vil holde, i form av okkupere, noe i Ukraina. Derimot vil han ha sin egen regjering på plass, som lukker døra til vesten. Kall det gjerne marionettregjering, som er en populær sak blant stormakter. Jeg tror dessuten han egentlig driter en lang marsj i utbryterområdene, de var kun påskudd for å invadere og avsette regjeringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (14 minutter siden):

 

Her kan det være mye grums i kulissene. Skulle jeg tippe så ser Putin at dette kostet litt mer enn antatt, særlig når de er så avhengig av internasjonale markeder som de er. Tror han kjøpte mer enn han kunne betale for rett og slett. Ren synsing selvsagt, men å krige mot Ukraina tror jeg ikke er mye enkelt når pengebingen går tom og vennene ikke får noe godt fra godteposen noe mer

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (1 minutt siden):

Tror ikke han vil holde, i form av okkupere, noe i Ukraina. Derimot vil han ha sin egen regjering på plass, som lukker døra til vesten. Kall det gjerne marionettregjering, som er en populær sak blant stormakter. Jeg tror dessuten han egentlig driter en lang marsj i utbryterområdene, de var kun påskudd for å invadere og avsette regjeringen.

Lykke til med å beholde denne regjeringen mot en lokalbefolkning som hater dem, om de trekker styrkene ut igjen. Putin vil nok ha de regionene han erklærte som uavhengige. Samme som han gjorde i 2014.

Lenke til kommentar
1 minute ago, bshagen said:

Her kan det være mye grums i kulissene. Skulle jeg tippe så ser Putin at dette kostet litt mer enn antatt, særlig når de er så avhengig av internasjonale markeder som de er. Tror han kjøpte mer enn han kunne betale for rett og slett. Ren synsing selvsagt, men å krige mot Ukraina tror jeg ikke er mye enkelt når pengebingen går tom og vennene ikke får noe godt fra godteposen noe mer

 

 

Henger nok veldig mye med det her å gjøre, begynner Kina å tvile så er Russland sjanseløse, de er nødt til å ha full støtte fra Kina.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

Her kan det være mye grums i kulissene. Skulle jeg tippe så ser Putin at dette kostet litt mer enn antatt, særlig når de er så avhengig av internasjonale markeder som de er. Tror han kjøpte mer enn han kunne spise rett og slett. Ren synsing selvsagt, men å krige mot Ukraina tror jeg ikke er mye enkelt når pengebingen går tom og vennene ikke får noe godt fra godteposen noe mer

Man tilbyr alltid fienden å overgi seg. Det sparer både liv og penger.

Lenke til kommentar

Alle kriger vil få sine helter. The Ghost of Kyiv er vel den første store denne gangen. I følge ryktene skal denne piloten stå bak 5 nedskytinger over Kiev. 

Jeg vet forøvrig hvor historien startet, og at helter ofte får usedvanlige egenskaper. Men, der var allerede snakk om at en pilot var særlig vellykket i går, men det kan også ha vært flere. 

I alle tilfellet, navnet er gitt og har gått viralt. Blir spennende å se om det var en enkelt pilot bak denne historien. 

Om han lever gjennom krigen mot oddsene som stadig blir værre gjenstår å se.

20220225_130802.jpg.b614e1ca47998259aab7b47706f2a23f.jpg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...