Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Det nå så populære partiet Rødt, sies å få tosifret oppslutning på ferske meningsmålinger. Altså over 10 %.
Lurer på om de fremdeles mener at Norge bør meldes ut av NATO.
Fra programmet deres:

Rødt vil melde Norge ut av NATO, fordi NATO gjør Norge mer utsatt for angrep og verden mer utrygg. Rødt ønsker heller at Norge søker mot et forsvarssamarbeid med våre nordiske naboland.

Ellerse har jeg forståelse for at de går fram, og at de sier en del bra. Men akkurat det der har jeg aldri vært enig med dem i.
Det sies at de Baltiske statene nå kan være sjeleglad, for at de fikk "lurt" seg inn i NATO, på et tidspunkt da det var mer kaotisk i Russland. 
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var en av dem. En av dem som svarte nei til at russland kom til å invadere. Enten det var et håp, eller ren benekting av at noe slikt ikke kan skje i dag, i Europa, så var jeg sikker på at dette klarte vi å inngå via diplomati. Jeg trodde også det var først og fremst forhandlingskort for å unngå Ukrainas medlemskap til Nato. Men nå kommer den egentlige agendaen tydeligere frem ja. 

Ukraina skal bli russlands marionettstat (russland vil jo ikke okkupere landet, sier føreren), en buffer mot vesten. Så den russiske befolkningen ikke kan se hvor jævlig landet er stilt innenriks.

Bare skuffet nå, har ikke ord.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har et lite håp om at den jevne russer ikke kommer til å godta det her. Putin var jo inne på det i talen sin nylig, Ukrainerne er naboer, venner, slektninger. Det er helt hinsides å gå til angrep sånn. Hvis mange nok russere samler seg og står opp mot faenskapen så blir det kanskje en stopp på det. 

Uendelig trist. Fy faen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (10 timer siden):

Ja, helt enig. Vi lever ikke i en ideel verden, der forsvarsallierte deler alle våre verdier. Vi må samarbeide med våre venner, til tross for feilene vi mener de har, og våre venner er først og fremst vestlige land som tror på demokrati og menneskerettigheter.

Jeg skulle gjerne ha sett at vi inngikk et nærmere økonomisk og militært samarbeid i Norden og Europa. Altså en allianse med USA for å hindre neste storkrig, men et sterkere nabolag for selv å rydde opp i mindre problemet og være en ideologisk, økonomisk og militær korreksjon til USA. 

fox skrev (6 minutter siden):

Jeg kan legge forøvrig at det var mange kommunister i Norge som støttet USSR etter andre verdenskrig og trodde at dette ville være best for Norge å ta parti med USSR kontra Vesten. I ettertid kan vi si at de tok feil, det var noe jævlig og grusomt å være en del av USSR. Jeg tror ikke at det er noe annerledes idag og dette bør dere, som er russiske sympatisører, innse. Lær av historien vår og unngå å gjenta feilen.

Jeg har liten sans for Putin og Russland, men det bør være rom for å peke på gråtoner og dobbeltmoral uten at man dermed er en «overløper». Det er ingenting i veien for at Putin kan være en farlig j*vel og at vesten kan ha skjulte motiver samtidig.

Spørsmålet er om man underbygger sitt ståsted eller om man framstår som en apologet eller oppgulper av talking points fra en eller annen alternativ nettside uten tegn til selvstendig tanke.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis informasjonen i dette skrivet fra rumenske myndigheter stemmer, så viser det hvor lett krigen kan smitte over på NATO-land. En ukrainsk SU-27 skal ha krenket rumensk luftrom, og Romania er et NATO-medlem. Flyet ble hjulpet og eskortert til landing av to rumenske F-16. Hadde russerne forfulgt det ukrainske flyet, kunne det blitt kaos. 

FMWHl_sX0AAY-jU?format=jpg&name=medium

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ok folkens, da ble det krig.

Vestlige makter er maktesløse i denne situasjonen, og jeg skal fortelle hvorfor.

Russland har startet en invasjon på en av de mest gunstige tidspunktene som er mulig å få. Verden har vært igjennom en tøff pandemi, og fortsatt er det. Flere land har fått regjeringsskifte og mange sliter med å bli enige om hvordan man løser krisen i eget land. Det er mye ustabilitet internt, og krig på toppen av dette, er veldig ugunstig.

Russland og Putin har oddsen på sin side. Ved å true vesten med utenkelige midler om det kommer et militært mottrekk, har Putin satt oss i en helt forferdelig situasjon. Vi begynner å innse at denne mannen skyr absolutt ingen midler, og Russland er som vi vet en av atommaktene i verden med mest atomvåpen.

Putin har også et annet ess i ermet. Kina. De vet at kineserne er mer på deres side enn på vesten sin side, og hvis det blir militær konfrontasjon, er sannsynligheten stor for at Kina tar Russland sin side, og vi får et maktskifte i verden. Kina er store nok sammen med Russland til å avskrekke all form for militær intervensjon fra NATO og forskjellen mellom NATO/vestmaktene og Kina+Russland, er at sistnevnte skyr ingen midler, men det gjør NATO/vestmaktene. 

Både Kina og Russland har mange autoritære komponenter i seg. Det vil si at makten er sentrert rundt få personer, og befolkningen i landene har ikke så mye de skulle hatt sagt. All form for protester blir slått ned på. I vestlige land er det helt annerledes. Her har folket mye å si, og de færreste av oss ønsker krig. Og enda færre ønsker å kjempe andre lands kriger.

 

Det vesten og NATO bør gjøre, og ja, dette høres helt absurd ut, er å la være å gripe inn militært i Ukraina. Putin har bestemt seg. Han vil ha deler eller hele Ukraina til enhver pris, og kommer til å bruke hele sitt arsenal for å oppnå dette. Sannsynligheten for kinesisk støtte er stor, og konsekvensene av at de blander seg inn i krigen vil bli helt katastrofale både økonomisk og militært. Kina og Russland greier helt fint å leve uten handel med vesten om alliansen styrker seg ytterligere. Derfor er de heller ikke redde for vestlige sanksjoner. Vi kan egentlig ikke gjøre annet enn å fordømme det som skjer.

Militært kan det se ut som NATO og vesten har et overtak, men det er kun om Kina og andre allierte med Russland holdes utenfor. Vi er ikke så sterke som vi tror, og dette tror jeg mange ikke helt skjønner.

Det å starte en krig mot en fiende som ikke eier skrupler, er ekstremt farlig. Da starter 3.verdenskrig, og denne gangen er det ikke vestlige makter som kommer til å ha de største vinnersjansene.

Endret av iMarius
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Jeg har liten sans for Putin og Russland, men det bør være rom for å peke på gråtoner og dobbeltmoral uten at man dermed er en «overløper». Det er ingenting i veien for at Putin kan være en farlig j*vel og at vesten kan ha skjulte motiver samtidig.

Spørsmålet er om man underbygger sitt ståsted eller om man framstår som en apologet eller oppgulper av talking points fra en eller annen alternativ nettside uten tegn til selvstendig tanke.

-k

 

Ja, så klart! Det er aldri enten eller, alt er gråsoner. Men når det gjelder krig og hvilket parti vi bør ta, så er kommunistere den siste gruppen man bør høre på. Partiet Rødt må man holde seg langt unna, historien peker på det samme.

Jeg håper at Vesten klarer å stå imot, Russland har en helt annen kultur og holdning enn Vesten har. Det gjelder ikke å være diplomatisk, men rett på sak og si ting som det er. Jeg har vært i Russland fire ganger (2-3 uker opphold hver gang) og har mange russiske venner, så jeg har plukket opp en del der som jeg hadde vansker å forstå meg på i begynnelsen av. Om det er noen ting de forstår, så er det smøret i grøten. Ikke noe rundt grøten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (12 minutter siden):

Det nå så populære partiet Rødt, sies å få tosifret oppslutning på ferske meningsmålinger. Altså over 10 %.
Lurer på om de fremdeles mener at Norge bør meldes ut av NATO.
Fra programmet deres:

Rødt vil melde Norge ut av NATO, fordi NATO gjør Norge mer utsatt for angrep og verden mer utrygg. Rødt ønsker heller at Norge søker mot et forsvarssamarbeid med våre nordiske naboland.

Ellerse har jeg forståelse for at de går fram, og at de sier en del bra. Men akkurat det der har jeg aldri vært enig med dem i.
Det sies at de Baltiske statene nå kan være sjeleglad, for at de fikk "lurt" seg inn i NATO, på et tidspunkt da det var mer kaotisk i Russland. 
 

Jeg tror det er mest på grunn av strømkrisen de har fått økt oppslutning, men krigssituasjonen bidrar nok også til at de får vind i seilene. Det er jo nå spådd at vi blir enda mer stuck med skyhøye strømpriser når Nord Stream stenges.

 

Pop skrev (12 minutter siden):

Jeg var en av dem. En av dem som svarte nei til at russland kom til å invadere. Enten det var et håp, eller ren benekting av at noe slikt ikke kan skje i dag, i Europa, så var jeg sikker på at dette klarte vi å inngå via diplomati. Jeg trodde også det var først og fremst forhandlingskort for å unngå Ukrainas medlemskap til Nato. Men nå kommer den egentlige agendaen tydeligere frem ja. 

Ukraina skal bli russlands marionettstat (russland vil jo ikke okkupere landet, sier føreren), en buffer mot vesten. Så den russiske befolkningen ikke kan se hvor jævlig landet er stilt innenriks.

Bare skuffet nå, har ikke ord.

De fleste er ganske skuffet ja og jeg hadde håpet på diplomatisk løsning. Men det virker som det er en tendens i nyere tid til at ting eksalerer før man har rukket å sette seg ved forhandlingsbordet, som om noen har ønsket krig helt fra starten og aktivt sabotert forsøk på å komme til løsninger; da tenker jeg begge parter i en såpass komplisert situasjon, men man kan jo bare spekulere.

Lenke til kommentar
iMarius skrev (1 minutt siden):

Ok folkens, da ble det krig.

Vestlige makter er maktesløse i denne situasjonen, og jeg skal fortelle hvorfor.

Russland har startet en invasjon på en av de mest gunstige tidspunktene som er mulig å få. Verden har vært igjennom en tøff pandemi, og fortsatt er det. Flere land har fått regjeringsskifte og mange sliter med å bli enige om hvordan man løser krisen i eget land. Det er mye ustabilitet internt, og krig på toppen av dette, er veldig ugunstig.

Russland og Putin har oddsen på sin side. Ved å true vesten med utenkelige midler om det kommer et militært mottrekk, har Putin satt oss i en helt forferdelig situasjon. Vi begynner å innse at denne mannen skyr absolutt ingen midler, og Russland er som vi vet en av atommaktene i verden med mest atomvåpen.

Putin har også et annet ess i ermet. Kina. De vet at kineserne er mer på deres side enn på vesten sin side, og hvis det blir militær konfrontasjon, er sannsynligheten stor for at Kina tar Russland sin side, og vi får et maktskifte i verden. Kina er store nok sammen med Russland til å avskrekke all form for militær intervensjon fra NATO og forskjellen mellom NATO/vestmaktene og Kina+Russland, er at sistnevnte skyr ingen midler, men det gjør NATO/vestmaktene. 

Både Kina og Russland har mange autoritære komponenter i seg. Det vil si at makten er sentrert rundt få personer, og befolkningen i landene har ikke så mye de skulle hatt sagt. All form for protester blir slått ned på. I vestlige land er det helt annerledes. Her har folket mye å si, og de færreste av oss ønsker krig. Og enda færre ønsker å kjempe andre lands kriger.

 

Det vesten og NATO bør gjøre, og ja, dette høres helt absurd ut, er å la være å gripe inn militært i Ukraina. Putin har bestemt seg. Han vil ha deler eller hele Ukraina til enhver pris, og kommer til å bruke hele sitt arsenal. Sannsynligheten for kinesisk støtte er stor, og konsekvensene av at de blander seg inn i krigen vil bli helt katastrofale både økonomisk og militært. Kina og Russland greier helt fint å leve uten handel med vesten om alliansen styrker seg ytterligere. Derfor er de heller ikke redde for vestlige sanksjoner. Vi kan egentlig ikke gjøre annet enn å fordømme det som skjer.

Militært kan det se ut som NATO og vesten har et overtak, men det er kun om Kina og andre allierte med Russland holdes utenfor. Vi er ikke så sterke som vi tror, og dette tror jeg mange ikke helt skjønner.

Det å starte en krig mot en fiende som ikke eier skrupler, er ekstremt farlig. Da starter 3.verdenskrig, og denne gangen er det ikke vestlige makter som kommer til å ha de største vinnersjansene.

Et annet spørsmål er om vi her i nord vil sitte med svarteper og skyhøye strømpriser, ja at det kanskje går så langt at man innfører strømrasjonering, dunno.

 

Enceladus skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke hvordan dette på noen måte er godt for Russland. Hva tjener de på fullskala krig med Ukraina og okkupasjon av landet? Hele den frie og demokratiske verden vil jo stå samlet mot dem nå og innføre kraftige sanksjoner.

Helt uvirkelig!

Det er 2022 nå og USA og Vesten er ikke så viktige for verdenshandelen lenger som de var. Russland kan handle fritt med Kina og India og få de råvarene de trenger. Og olje hahr de jo, samt fra tidligere sovjetrepublikker de står på god for med.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (2 minutter siden):

Er det noe grunn til å tro at dersom nato blir innblandet i en krig mot Russland, så vil Kina også banke på døra?

Det vet jeg ikke.

Men når vesten er svekket, har oppmerksomheten et annet sted, og innfører sanksjoner så kan det tenkes at Kina benytter muligheten til å gjøre opp territoriale ambisjoner i egen bakgård, eller å fylle vestens rolle som handelspartner.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle gjerne ha sett at vi inngikk et nærmere økonomisk og militært samarbeid i Norden og Europa. Altså en allianse med USA for å hindre neste storkrig, men et sterkere nabolag for selv å rydde opp i mindre problemet og være en ideologisk, økonomisk og militær korreksjon til USA. 

Jeg har liten sans for Putin og Russland, men det bør være rom for å peke på gråtoner og dobbeltmoral uten at man dermed er en «overløper». Det er ingenting i veien for at Putin kan være en farlig j*vel og at vesten kan ha skjulte motiver samtidig.

Spørsmålet er om man underbygger sitt ståsted eller om man framstår som en apologet eller oppgulper av talking points fra en eller annen alternativ nettside uten tegn til selvstendig tanke.

-k

I går, onsdag den 24. februar 2022, hadde jeg en lengre telefonsamtale med X. Jeg har kjent han svært godt siden 90 - tallet da jeg benyttet han som tolk på ulike oppdrag i bl.a. Murmansk og Moskva. Han er nordmann og utdannet bl.a. på et universitet i Moskva. Han er nå gift med en russisk kvinne og bor mesteparten av tiden i Russland. Han befant seg i Russland når jeg snakket med han i går.

Han uttalte at Putin aldri ville gjennomføre en full invasjon av Ukrainia. At Putin tok de to fylkene i Donbassområdet var bare en bekreftelse av det Putin hadde drevet med siden 2014. At Putin hadde stilt opp store styrker nord for Kiev var bare ment som en trussel slik at de fikk roligere forhold i øst, og at en full invasjon av hele Ukrainia var galskap, og ikke ville skje. Det var også noe det russiske folk ikke ville ha noe av, det var tross alt et broderfolk.

Da jeg generelt har tillit til X sine vurderinger angående russiske forhold la jeg meg litt roligere i går kveld.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (20 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan dette på noen måte er godt for Russland. Hva tjener de på fullskala krig med Ukraina og okkupasjon av landet? Hele den frie og demokratiske verden vil jo stå samlet mot dem nå og innføre kraftige sanksjoner.

Helt uvirkelig!

Det som er å håpe, er at noen enes om å gjøre et komplott mot Putin og avsette han. Tror det må finnes krefter i det Russiske apparatet som tenker slik nå. De må kunne se hva slags skrulling som leder dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (41 minutter siden):

Respekt og tillit til Russland er totalt borte, dette er et råttent spill fra ende til annen. Jeg klarer ikke å forstå at Russland i det hele tatt skal opptre oppriktig i Kirkenes når Kirkenesmøtet har startet. 

Tro meg, verden vil glemme det. Og syklusen starter igjen.

Nesten som om konflikt er vår drivkraft… 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...