Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Askeladd skrev (2 minutter siden):

Enten så kjemper sivile og soldater i Ukraina beinhardt og det blir enda mer bombardering, eller så gir de opp fortere og det blir mindre skader… eller kanskje vil de klare å vinne konflikten hvis de står på og gjør slik at konflikten varer i årevis.

 

er mange måter å formulere det på ja.

jeg synes det var trist/urovekkende å høre at folk forlater hovedstaden. (selv om det er forståelig)

det er noe med dynamikken og psykologi i krig, å bildet forandres plutselig, uten av skudd nesten ikke avfyres.

men vi for se an litt til, mulig at rapporteringen om at folk flykter er overdrevet.

Lenke til kommentar

Jeg håper Putin og hans sammensvorne brenner et visst sted i all evighet.

Det er mange nyanser i en konflikt, men en storskala invasjon som dette kan ikke forsvares på noen som helst måte. Hvor lenge skal man la Russland få invadere landmasser i Europa?

Europeiske ledere har med dette vist hvor ryggradløse de er. Nei, Ukraina er ikke medlem av NATO (mye pga Russland sitt press), men det er et av våre demokratiske naboland og det forplikter mer enn sanksjoner mot noen milliardærer. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (9 minutter siden):

I første omgang faller den nåværende ukrainske regjeringen, og erstattes av russiskvennlige ... russere. Deretter er det vanskeligere å spå neste steg, om målet er at sovjetunionen skal samles fullt ut igjen. Særlig siden noen av de tidligere landene nå er Nato-medlemmer. Ikke det at det nødvendigvis vil bremse samlingsviljen til putin. Er man størst, gjør man jo som man vil.

Putin har allerede disponert store deler av sine militære landstyrker rundt Ukrainia, deler av de er hentet helt fra Vladivostok, 6500 km øst for Moskva. Uansett hva Putin tror, er han en mygg i forhold til USA og Europas samlede kapasitet.

Selv om om Ukrainia ikke er NATO medlem er det ingenting som hindrer de ulike NATO land å engasjere seg på ulike måter. Det avgjørende her er at Putin står politisk og moralsk ribbet tilbake, uansett hva han sutrer over er dette angrepet en så grotesk handling at Europa og USA har fritt spillerom.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 minutter siden):

Selv om om Ukrainia ikke er NATO medlem er det ingenting som hindrer de ulike NATO land å engasjere seg på ulike måter. 

FN burde jo ha noe å si om dette? Man kan ikke bare gå rett inn?

Uansett, man MÅ finne fredelige løsninger her, om NATO klinker til nå så er vi i total krig. Dvs oss også. Jeg er for min del ikke så gira på å hente ut våpen i alle fall, jeg veit ikke med dere andre?

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

FN burde jo ha noe å si om dette? Man kan ikke bare gå rett inn?

Uansett, man MÅ finne fredelige løsninger her, om NATO klinker til nå så er vi i total krig. Dvs oss også. Jeg er for min del ikke så gira på å hente ut våpen i alle fall, jeg veit ikke med dere andre?

FN er allerede spilt ut, og fredelige løsninger finnes ikke. Her er bare en løsning, drep rotta, alternativet er en rotteinvasjon senere.

Lenke til kommentar

Forståelig nok er rettferdig gjengjeldelse vanskelig av åpenbare grunner. Men hva om vi låser Russland helt ute nå i en lengre periode, kanskje det kan gi signal om at det ikke er greit å herje steintulling på egne prismisser utenfor sine landegrenser. (De er ikke alene om dette nei, men invasjoner i Europa på denne skala, det er en stund siden) 

Ser EU hevder at Russland alt leverer sine laveste mengder gass til markedet i en 10 års periode, så å stenge helt er kanskje mulig? 

Legger man til da knallharde sanksjoner, og da LANGvarige, så blir det kansje litt mer ustabilt innad i Russland, og da vil man få motsatt effekt av det Putin nå prøver å oppnå. 

Taperen blir som vanlig det sivile folket, og det er aldri bra, men da svir det i hvert fall innenfor rett landegrense. 

Om dette forverrer det politiske landskapet vet jeg ikke, men det ser ikke ut til å fungere særlig bra i dag heller.......

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (13 minutter siden):

FN burde jo ha noe å si om dette? Man kan ikke bare gå rett inn?

Uansett, man MÅ finne fredelige løsninger her, om NATO klinker til nå så er vi i total krig. Dvs oss også. Jeg er for min del ikke så gira på å hente ut våpen i alle fall, jeg veit ikke med dere andre?

Angrepspakten NATO.
Du hadde passet rett inn i Guri Melby sine rekker
Sorry jeg siterte feil person. Den var rettet mot Windfarmer

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Ryddet bort noe avsporing og unødvendig provosering, samt svar på dette. Vi forventer høyere kvalitet enn kjappe onelinere, og forsøk å hold det relevant til den pågående konflikten. Ønsker en å diskutere andre ting, så kan en opprette egen tråd for det.

Kommentering av moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
Juggel skrev (23 minutter siden):

Europeiske ledere har med dette vist hvor ryggradløse de er. Nei, Ukraina er ikke medlem av NATO (mye pga Russland sitt press), men det er et av våre demokratiske naboland og det forplikter mer enn sanksjoner mot noen milliardærer. 

ja, vi så det her om dagen, -sanksjoner mot noen oligarker var et rent pinlig trekk, og skulle liksom skremme" Putin fra å gå videre.

 

Mr.M skrev (På 22.2.2022 den 22.57):

 

"Utenrikssjef i EU Josep Borrell sier at 27 personer og enheter som underminerer Ukrainas integritet nå er sanksjonert av EU, men at Putin ikke skal være blant personene som er på sanksjonslisten, ifølge Reuters.

Borrell skrev om sanksjonene på Twitter, men slettet senere meldingen:

– Ikke mer shopping i Milano, festing i Saint Tropez, diamanter i Anwerpen. Dette er et første steg. Vi står sammen."

 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Så du er klar for en innkalling? Eller trenger du ikke tenke på sånt?

Jeg har allerede benyttet 15 måneder i tjenesten og stod deretter til disposisjon i ytterligere 25 år, men fikk for ca. ti år siden et brev om at jeg var strøket av listene. Jeg hadde faktisk satt stor pris på om jeg fikk et nytt brev, eller helst en e-post, om at jeg fortsatt kan benyttes til noe.

Problemet med de fleste under 40 år er at de ikke setter pris på, eller forstår at fred og demokrati faktisk har noen kostnader forbundet med seg. Og det som nå skjer i Ukrainia er det største og farligste angrepet mot vår måte å leve på som har skjedd etter 1945. Det er alvorligere en Cubakrisen og den kalde krigen. Vi står nå overfor en person uten noen hemninger som - om ikke han stoppes - kan ramme oss når som helst. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
bruker-540634 skrev (På 22.2.2022 den 14.03):

Equinor? Passer bra for meg ihvertfall, kjøpte aksjer for for 6mnd siden og har allerede hatt en meget bra utviklingen.

Da kan du beholde aksjene og kjøpe flere om du har råd. Oljeprisen vil stige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mr.M skrev (51 minutter siden):

men vi for se an litt til, mulig at rapporteringen om at folk flykter er overdrevet.

Sveriges ledende politikere vil ikke ta i mot ukrainske flyktninger. De har ikke riktig "politisk farge". Og det er nok riktig.

Hvordan beskrives Ukrainas politikk i Sverige? 

(det oppfordres over her til å skrive lange innlegg, men de slettes jo, så hvem har tid og krefter til å lage store lange innlegg som så  slettes?)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...