Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Windfarmer skrev (31 minutter siden):

Jeg har allerede benyttet 15 måneder i tjenesten og stod deretter til disposisjon i ytterligere 25 år, men fikk for ca. ti år siden et brev om at jeg var strøket av listene. Jeg hadde faktisk satt stor pris på om jeg fikk et nytt brev, eller helst en e-post, om at jeg fortsatt kan benyttes til noe.

Men hva med majoriten som ikke er som deg, som IKKE har lyst på innkalling men som får det. At du har gjennomført førstegangstjeneste er ikke helt det samme som en innkallelse til faktisk krig der du ikke får velge om du vil eller ikke. Hva med de sivile som vil dø for ingenting? Er det virkelig verdt å gå inn i en ny verdenskrig nå? Har vi helt glemt de to forrige krigene i Europa? Er det ikke påtide å prøve noe annet? For om det blir ny krig nå så viser det seg at de to foregående var forgjeves

Endret av bshagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165
Dart skrev (13 minutter siden):

 

Hvordan beskrives Ukrainas politikk i Sverige? 

 

Forslag til tittel på en ny tråd, for det har forsvinnende lite å gjøre med temaet i denne tråden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
debattklovn skrev (1 minutt siden):

Tenke seg å sitte med et alvorlig ansikt og si at man ikke vil ha krig

Og et russisk ledende Putin-kvinnfolk som spurte sarkastisk på FB: "Jeg må vite når Russland angriper Ukraina så jeg kan planlegge min ferie" Hun blir nå kanskje like berømt som "Komiske Ali". Det er ikke sikkert hun heller visste hva som ville skje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
IT-Henrik skrev (3 minutter siden):

Forslag til tittel på en ny tråd, for det har forsvinnende lite å gjøre med temaet i denne tråden.

Flyktningstrømmen er en direkte kausal følge/resultat av at krigen starter, og er en stor del av problemene vi nå får. Men krigen har startet og hele temaet er endret. Da er alt utenfor tema siden det ikke er aktuelt lenger å stille spørsmålet. En ny tråd er en god ide, sett i gang duh,

Lenke til kommentar
10 minutes ago, bshagen said:

Men hva med majoriten som ikke er som deg, som IKKE har lyst på innkalling men som får det. At du har gjennomført førstegangstjeneste er ikke helt det samme som en innkallelse til faktisk krig der du ikke får velge om du vil eller ikke. Hva med de sivile som vil dø for ingenting? Er det virkelig verdt å gå inn i en ny verdenskrig nå? Har vi helt glemt de to forrige krigene i Europa? Er det ikke påtide å prøve noe annet? For om det blir ny krig nå så viser det seg at de to foregående var forgjeves

Hva er alternativet? Gi Putin det han vil ha og håpe han blir fornøyd? Chamberlain prøvde samme strategi i 1938, det virket ikke da heller...

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Putin tolker FN Artikkel 51 (staters rett til selvforsvar) på en kreativ måte kan en si

 

Sitat

Article 51

Nothing in the present Charter shall impair the inherent right of individual or collective self-defense if an armed attack occurs against a Member of the United Nations, until the Security Council has taken the measures necessary to maintain international peace and security. Measures taken by Members in the exercise of this right of self-defense shall be immediately reported to the Security Council and shall not in any way affect the authority and responsibility of the Security Council under the present Charter to take at any time such action as it deems necessary in order to main-tain or restore international peace and security.

FN har i teorien en rolle som "verdenspoliti" ved at sikkerhetsrådet har mandat til å aksjonere for å gjenopprette internasjonal fred og sikkerhet - men er ganske tannløst i dagens form.

Endret av Rune_says
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (11 minutter siden):

Men hva med majoriten som ikke er som deg, som IKKE har lyst på innkalling men som får det. At du har gjennomført førstegangstjeneste er ikke helt det samme som en innkallelse til faktisk krig der du ikke får velge om du vil eller ikke. Hva med de sivile som vil dø for ingenting? Er det virkelig verdt å gå inn i en ny verdenskrig nå? Har vi helt glemt de to forrige krigene i Europa? Er det ikke påtide å prøve noe annet? For om det blir ny krig nå så viser det seg at de to foregående var forgjeves

Vel, så gi meg et alternativ til "noe annet."

Årsaken til denne krigen er at Russland har tillatt seg selv å gå fra et begynnende demokrati på 90 - tallet til å bli en ren mafiastat. Og jeg vet ikke om deg eller meg representerer "majoriteten." Men en ting er jeg sikker på, den holdningen du legger for dagen minner mye om den som var rådende på 1930 - tallet i Norge, og som gjorde det mulig for Tyskland å ta kontroll på Norge i løpet av noen dager.

Det koster å forsvare det levesett vi har, og det blir vi minnet på i disse dager. Vi kommer til å få en massiv opprustning i Vest Europa, Russland har allerede i flere år brukt langt mer på forsvaret enn landets økonomi skulle tilsi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 minutt siden):

Putin tolker Artikkel 51 (staters rett til selvforsvar) på en kreativ måte kan en si

 

FN har i teorien en rolle som "verdenspoliti" ved at sikkerhetsrådet har mandat til å aksjonere for å gjenopprette internasjonal fred og sikkerhet - men er ganske tannløst i dagens form.

FN's sikkerhetsråd er maktesløs så lenge en av vetostatene er involvert, og Russland er en av de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er pro russisk og stemte i denne tråden på at det ikke blir noe invasjon. Har selv opplevd krig når NATO bombet Serbia i 1999 og det er noe jeg ikke ønsket at folk i Ukraina skal oppleve, hadde håp at diplomati og fornuft skulle komme seirende til slutt. Her kunne Ukraina og NATO møtt Russland halvveis angående de kravene som Putin la til, alt er bedre enn bombing. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Høyst midlertidig vil jeg tro.

Det kan være, men vi skal ikke undervurdere det faktum at Ukraina har opprustet og trent sine soldater de siste årene, og en god del av deres utstyr er bedre enn Russernes. Samtidig, selv om Russland har større militære styrker, så er det også slik at de bare bruker en del av dem her, mot Ukraina som har alt de har involvert. Ukrainske styrker er potensielt bedre motiverte også.

Det kan altså være Russland vil få seg noen på tygga her.

Det sagt, Russland har mer å hente over tid, så det spørs hvor utholdne partene er. Det som kan være en avgjørende faktor som spiller mot Ukraina er der russiske flyvåpenet, og tunge langdistansevåpen som artilleri, raketter og missiler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fictivision said:

Jeg er pro russisk og stemte i denne tråden på at det ikke blir noe invasjon. Har selv opplevd krig når NATO bombet Serbia i 1999 og det er noe jeg ikke ønsket at folk i Ukraina skal oppleve, hadde håp at diplomati og fornuft skulle komme seirende til slutt. Her kunne Ukraina og NATO møtt Russland halvveis angående de kravene som Putin la til, alt er bedre enn bombing. 

Jeg tror ikke du forstår vedtektene til NATO hvis du tror noen av de kravene Putin la fram var reelle. Putin forstår vedtektene godt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
iMarius skrev (2 minutter siden):

Ja, dessverre. Russland kommer til å overkjøre Ukrainske styrker. Kun geriljakrig vil bli mulig for Ukrainerne.

Jeg finner situasjonen helt uvirkelig, et angrep på Ukrainia fra Russland?

Mye kan tyde på at Putin har gått fra forstanden. Selv om han har mobilisert et par hundre tusen mann skal han få mye å slite med når han skal forsøke å dempe raseriet til ca. 40 million ukrainere. Dette kan bli Putins Bagdad og Fallujah x 10.  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Windfarmer said:

Jeg finner situasjonen helt uvirkelig, et angrep på Ukrainia fra Russland?

Mye kan tyde på at Putin har gått fra forstanden. Selv om han har mobilisert et par hundre tusen mann skal han få mye å slite med når han skal forsøke å dempe raseriet til ca. 40 million ukrainere. Dette kan bli Putins Bagdad og Fallujah x 10.  

Frykten Putin sprer vil nok dempe mange Ukraineres lyst til å prøve å gjøre motstand. De vet jo at han har overlegene angrepsvåpen, og han kommer til å bruke en del av disse om han ser at det ikke holder med det han allerede har tatt i bruk.

Lenke til kommentar

På tide med noen Isaac Asimov sitater føler jeg:

“Violence is the last refuge of the incompetent.”
 Isaac Asimov, Foundation

“Your assumptions are your windows on the world. Scrub them off every once in a while, or the light won't come in.”
 Isaac Asimov

“The saddest aspect of life right now is that science gathers knowledge faster than society gathers wisdom.”
 Isaac Asimov

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iMarius skrev (Akkurat nå):

Frykten Putin sprer vil nok dempe mange Ukraineres lyst til å prøve å gjøre motstand. De vet jo at han har overlegene angrepsvåpen, og han kommer til å bruke en del av disse om han ser at det ikke holder med det han allerede har tatt i bruk.

Det vil selvsagt dempe mange, men det skal ikke mange prosentene til av 40 millioner før det blir et alvorlig problem.

Lenke til kommentar
Fictivision skrev (8 minutter siden):

Jeg er pro russisk og stemte i denne tråden på at det ikke blir noe invasjon. Har selv opplevd krig når NATO bombet Serbia i 1999 og det er noe jeg ikke ønsket at folk i Ukraina skal oppleve, hadde håp at diplomati og fornuft skulle komme seirende til slutt. Her kunne Ukraina og NATO møtt Russland halvveis angående de kravene som Putin la til, alt er bedre enn bombing. 

Halvveis? Hva mener du halvveis ville vært? Og NATO, hva med Ukraina. Er det ikke opp til dem å avgjøre hvem de ønsker å støtte seg på? Russland har hatt alle forutsetninger til å være på tilbudssiden, men de har heller brukt makt.

Jeg vokste for øvrig opp med en som opplevde å få nesten hele slekten, alle de kjente og mye av folket der de bodde utslettet. Han så sin tante bli voldttatt og drept, han var vel en 9/10 år den gangen. Akkurat nå er det akkurat det han ønsker at folk i Ukrainia skal oppleve, at NATO gjør det samme der.

I alle tilfeller. Krig har folket fått, og det er kun Russland som har startet denne krigen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...