Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

.berZerk skrev (59 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som har skjedd med dette forumet de siste årene, men skrullinger som deg er det blitt så ufattelig mange av. Alle som følger fotballseksjonen her vet hvor langt ute på viddene du er der, og det er ingen overraskelse hvilket synspunkt du har i denne tråden heller.

Jøss ikke et eneste arguemtn annet enn personhets. Sterkt. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aiven skrev (1 time siden):

Poenget er at det er slik verden fungerer. Rimeligvis kan man ikke fordømme noe man selv har gjort for kort tid siden, slik NATO/USA gjorde/gjør i Serbia/Syria. Den eneste måten å ikke være dobbeltmoralsk på er å fordømme all utenlandsk intervensjon uten tillatelse fra et suverent lands myndigheter, men her som andre steder Norge så er trenden å heie på  alt USA/NATO/Norge gjør uansett hva og fordømme alt Russland gjør, uansett hva. Dette er primært et resultat av tung propaganda over en generasjon.

Og den kunnskapsløse Aiven slår til igjen?

Han er til og med så arrogant at han kan fortelle oss alle hvordan "verden fungerer." Endog Putin hadde rødmet etter en slik tåpelig uttalelse. Den dagen jeg vet hvordan "verden fungerer" vil det gå ca. to uker, og jeg er verdens enerådende hersker.

Jeg vet ikke hva Aiven arbeider med, men jeg tror jeg vet hvilke sympatier Aiven har, i den grad han har noen. Men denne uttalelsen får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg:

"Rimeligvis kan man ikke fordømme noe man selv har gjort for kort tid siden, slik NATO/USA gjorde/gjør i Serbia/Syria. Den eneste måten å ikke være dobbeltmoralsk på er å fordømme all utenlandsk intervensjon uten tillatelse fra et suverent lands myndigheter, men her som andre steder Norge så er trenden å heie på  alt USA/NATO/Norge gjør uansett hva og fordømme alt Russland gjør, uansett hva. Dette er primært et resultat av tung propaganda over en generasjon."

Jeg trenger ingen orientering om at bl.a. England, Frankrike, Tyskland, USA, Spania og en del andre land har har utvist av total forakt for menneskerettighetene, FN's charter og alminnelig folkeskikk. Og den som leser mine innlegg på Diskusjon.no vil se at jeg ikke er tilbakeholden med min kritikk mot bl.a. USA og GB da disse eklatant brøt FN's charter når de invaderte Irak for ca. 20 år siden, og åpenbart begikk en krigsforbrytelse.

Jeg kan også meddele at den overbevisningen vi i Europa har hatt for at våre uendelig store koloniale ofrer bare var til fordel for koloniene og at vi kun gjorde dette for å spre Jusu ord og gjerninger:

Dr Shashi Tharoor - Looking Back at the British Raj in India - YouTube

Jeg tror vi skal forberede oss på en ny tid, og en ny tid med historieskrivning. Men Aivens tåpeligheter om at mine og andres oppfatning av Putin og hans handlinger:

"er et resultat av tung propaganda over en generasjon."

Får meg til å undre meg over om Aiven er en slags Putin agent, eller om han bare mangler elementære analytiske egenskaper.

 

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mannen1 said:

Jøss ikke et eneste arguemtn annet enn personhets. Sterkt. 

Jeg har observert deg nok her at jeg vet fint at det er totalt nyttesløst å starte en diskusjon med deg på noe som helst tema, spesielt ikke dette her. Du sprer så mye feilaktig piss at jeg er direkte overrasket at du fortsatt har en bruker. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (28 minutter siden):

Hei! Du det stemmer faktisk, googlet det nå og det er vist en øy som heter balkan. 

Jeg har nok hørt folk i nyheter osv kalle det balkan og at de har ment Baltikum så har jeg ikke fått med med at det var en forskjell. Dette sitter jeg pris på å bli bevist på! 😅

Ei øy? Dette er Balkan: https://no.wikipedia.org/wiki/Balkan

Dette er Baltikum: https://no.wikipedia.org/wiki/Baltikum

Ja, er mange som tar feil. Synes det er litt flaut når nyhetsopplesere klarer å si feil. 

Endret av Mr.Duklain
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (48 minutter siden):

Russere i Ukraina blir forfulgt og nektet å snakke sitt eget morsmål. De burde tenkt på at russere ikke ville ha et kupp der USA-puppets ble satt inn. Men for USA handlet det kun om å sikre territorier og hindre russerne tilgang til svartehavsflåten. Derfor fordømmelsen av KRIM-annekteringa. Du hadde vel også hyllet det om Russland kuppet Canada og innsatte en USA-fiendtlig regjering. 

Når blei Russere i Ukraina nektet å snakke sitt eget språk?
Yanukovich forlot Ukraina 22. februar 2014 mens Donetsk folkerepublikk blei opprettet 7. april 2014 og Luhansk folkerepublikk 27 april samme år.
Det har altså vært svært liten tid for overgangsregjeringen i Kyiv eller amerikanske nynazister som du beskriver å undertrykke russerne i østukraina.
Noe lukter fisk at påstandene dine.

Endret av perpyro
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Til dere som henger dere opp i USA, NATO, og Russlands ugjerninger i verden. 

 

Man kan helt og holdent være i mot alle disse gjerningene. At USA har begått gjerninger som er uetiske, unnskylder ikke Russland for å gjøre tilsvarende. Russland har i grunnen vært litt verre enn USA de siste tiårene. Og i Ukraina er de definitivt den største av bøllene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (2 timer siden):

Ja, helt riktig "opprøret" Det var betalte opprørere, nynazister og allierte med USA. Ukraina var et bedre land før dette såkalte opprøret. Morsomt. Selvfølgelig ble Yanukovitsj kjeppjaget av yankeene. 

Du er på feil forum. Betalte russiske propaganda-troll kan gå til RT og TASS.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Mr.Duklain skrev (1 minutt siden):

Hehe regnet med det måtte bare dobbeltsjekke at det ikke var ei øy som også het Balkan 😛 Litt som kommunen Lier i Viken og kommunene Lier i Belgia. 

Ser den :)

Lenke til kommentar

Det er bedre at USA, NATO, EU styrer verden, enn Russland og Kina. Det er jo det som er alternativet. 

De vestlige landene bør holde sammen. Hvordan skal f eks Norge beskytte seg mot Russland, uten støtte fra USA og NATO? 

Det er klart at USA og Vesten har begått ugjerninger i fortiden, men det betyr ikke at verden blir et bedre sted om Russland og Kina styrer. Vesten tror på demokrati og menneskerettigheter. Det gjør ikke Russland og Kina. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

Det var eks-kubanere som ble støttet av USA. En av grunnene til at de feilet var mangel på støtte fra USA. Om du lurer på om det var en selvmotsigelse der, nei, det var det ikke.

Og nei, det var ikke en invasjon som sådan. En invasjon er per definisjon militære styrkers inntrenging på fremmed territorium. Det skjedde i praksis ikke i det tilfellet. Det var heller en USA-støttet motrevolusjon. Av alle eksemplene er kanskje dette det som ligner mest på situasjonen i Ukraina. Bortsett fra at Russland faktisk aktivt støtter utbryterne, og nå har gått til det steget å invadere områdene.

Uansett hva som skjedde i Libya og Irak i ettertid, så er ikke dette sammenlignbart med Ukraina. Verken om man ser på forløpet eller etterspillet. Stabilitet er naturligvis et relativt begrep, men ja, for mange stemmer det at deres hverdag har vært preget av større ustabilitet, spesielt som følge interne stridigheter og posisjonering der etableringen av et demokrati er har vært og er svært sårbart. Men, det er ikke direkte sammenlignbart, da stabiliteten i Libya kom som følge av at man forsvant om man var uenig. Til og med motstandere av regjeringen som opererte fra andre land ble drept av regimet. 

Det er vanskelig å ta inn et tankesett som demokrati når man har vokst opp under et regime som det Gaddafi administrerte, islamistiske ekstremisters fremmarsj i landet har også vært svært ødeleggende. Men, også mindre ekstreme islamistiske grupperinger, som det muslimske brorskap, har ødelagt mye av prosessen ved å, hva skal vi si, forstyrre alle politiske prosesser de ikke selv anerkjenner. Til tross for dette, valgene som er planlagt for 2022 kan være neste steg på veien mot et stabilt demokrati. Demokrati kommer aldri uten kostnad, og kan være vanskelig for folk som aldri har opplevd et demokrati å forholde seg til.

 



 

SNL klassifiserer det som skjedde i Grisebukta som en invasjon. Første gang jeg hører noen si at hendelsen var en «revolusjon», når det var eksiler støttet av en fremmed nasjon som iverksatte hendelsen. Altså ikke noe innvendig. Og de invaderende styrkene er ikke akkurat folkevalgte, oppriktige mennesker som har interessen til Kuba i hodet. Men skjønner hvor du kommer fra.
 

Hva som skjedde i Lybia var at NATO støttet rebeller som ikke representerte hva flertallet i nasjonen ville, og fikk derfor ikke støtte fra hele folket. Det var Gaddafhis sterke lederskap som gjorde at mange rivaliserende klaner var villige til å samarbeide. Uten diktatoren var det uten tvil at landet skulle bli ustabil. Ironisk nok påpekte diktatoren dette også.

Uansett, likhetspunktet her er at det også er separatister i Ukraina som er støttet av et fremmed land; Russland. Og rebellene søkte og fikk Russisk intervensjon.

En annen viktig ting å peke ut her er dobbeltmoralismen. Men enda viktigere er å innse at det er noe større på spill; geopolitikk. Begge sider vet godt spillereglene, og vil gjøre alt de klarer for å få deres innbyggere til å se dem som de moralsk overlegne.

Et annet interessant punkt, som både NATO og Russland har gjort, er falske beskyldninger. Hillary Clinton anklagde Gaddafhis hær for å ha brukt voldtekt som et krigsvåpen. Noe Amnesty internasjonal tvilte på og spurte om konkrete kilder.

Russland beskylder Ukraina for undertrykkelse av etnisk russere i Donbass-området. Noe det ikke er konkrete kilder på, og ble brukt som propaganda akkurat som Hillary gjorde.

Jeg sammenlignet situasjonene. Som begge har de samme temaene; utenlandsk innblanding, hykleri, propaganda og geopolitikk.

Dette knytter godt til hva jeg sa i første post.

 

Takk for omfattende replikk.

 

 

Endret av Askeladd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (1 time siden):

Jeg har observert deg nok her at jeg vet fint at det er totalt nyttesløst å starte en diskusjon med deg på noe som helst tema, spesielt ikke dette her. Du sprer så mye feilaktig piss at jeg er direkte overrasket at du fortsatt har en bruker. 

Ja, man skal straffes for å ha andre meninger enn de som svelger all propaganden fra norske medier?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Han er til og med så arrogant at han kan fortelle oss alle hvordan "verden fungerer." Endog Putin hadde rødmet etter en slik tåpelig uttalelse. Den dagen jeg vet hvordan "verden fungerer" vil det gå ca. to uker, og jeg er verdens enerådende hersker.

Jeg vet ikke hva Aiven arbeider med, men jeg tror jeg vet hvilke sympatier Aiven har, i den grad han har noen. Men denne uttalelsen får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg:

"Rimeligvis kan man ikke fordømme noe man selv har gjort for kort tid siden, slik NATO/USA gjorde/gjør i Serbia/Syria. Den eneste måten å ikke være dobbeltmoralsk på er å fordømme all utenlandsk intervensjon uten tillatelse fra et suverent lands myndigheter, men her som andre steder Norge så er trenden å heie på alt USA/NATO/Norge gjør uansett hva og fordømme alt Russland gjør, uansett hva. Dette er primært et resultat av tung propaganda over en generasjon."

Jeg trenger ingen orientering om at bl.a. England, Frankrike, Tyskland, USA, Spania og en del andre land har har utvist av total forakt for menneskerettighetene, FN's charter og alminnelig folkeskikk. Og den som leser mine innlegg på Diskusjon.no vil se at jeg ikke er tilbakeholden med min kritikk mot bl.a. USA og GB da disse eklatant brøt FN's charter når de invaderte Irak for ca. 20 år siden, og åpenbart begikk en krigsforbrytelse.

Jeg kan også meddele at den overbevisningen vi i Europa har hatt for at våre uendelig store koloniale ofrer bare var til fordel for koloniene og at vi kun gjorde dette for å spre Jusu ord og gjerninger:

Dr Shashi Tharoor - Looking Back at the British Raj in India - YouTube

Jeg tror vi skal forberede oss på en ny tid, og en ny tid med historieskrivning. Men Aivens tåpeligheter om at mine og andres oppfatning av Putin og hans handlinger:

"er et resultat av tung propaganda over en generasjon."

Får meg til å undre meg over om Aiven er en slags Putin agent, eller om han bare mangler elementære analytiske egenskaper.

 

 

:D Liberalt av diskusjon.no å la denne stå, er ikke lenge siden jeg ble bannet i 3 dager for mindre.

Det er fint at du fordømmer vestlig imperialisme i sin allminnelighet, nå er det dessverre slik at mange her inne ikke gjør det. Og det var ikke deg jeg svarte. Jeg skjønner ikke helt hvorfor en setning du virker nokså enig i får det til å gå kaldt nedover ryggen på deg.

At kolonialismen skjedde "kun for å spre Jesu ord og gjerninger" ville vært en ålreit setning uten ordet "kun". Selvsagt var dette en faktor, men jeg tror nok at å tilegne seg mer rikdom og makt var mer drivende faktorer, slik det pleier å være. 

Du kan jo starte med å sette deg inn Russlands perspektiv på situasjonen. Uten å kjenne dette, så kan det være forvirrende, det skjønner jeg :)

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (Akkurat nå):

Ja, man skal straffes for å ha andre meninger enn de som svelger all propaganden fra norske medier?

Hvordan vet du at det dreir seg om å svelg7e propaganda fra Norske medier?
Det finnes da mange andre muligheter til å få informsjonen sin en bare Norske medier.
At folk ikke er enige med deg betyr ikke at de nødvendigvis at de har svelget propaganda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (6 minutter siden):

Det er bedre at USA, NATO, EU styrer verden, enn Russland og Kina. Det er jo det som er alternativet. 

De vestlige landene bør holde sammen. Hvordan skal f eks Norge beskytte seg mot Russland, uten støtte fra USA og NATO? 

Det er klart at USA og Vesten har begått ugjerninger i fortiden, men det betyr ikke at verden blir et bedre sted om Russland og Kina styrer. Vesten tror på demokrati og menneskerettigheter. Det gjør ikke Russland og Kina. 

 

 

Jeg tror nesten at jeg må gjenta det jeg skrev på dette forumet for noen dager siden.

Vi kan som det lille landet Norge ikke velge fra øverste hylle i sikkerhetspolitikken. Vi må tilslutte oss det som alt i alt tjener våre interesser, og der valgt Einar Gerhardsen med sin Kråkerøy tale for oss, nå for ca. 70 år siden:

Kråkerøy-talen – Wikipedia

Og det valget har fungert godt for Norge i over 70 år, og det til tross for at Einar Gerhardsen nærmest gråt blod etter å ha levert denne talen siden innholdet brøt med alle de prinsipper Einar Gerhardsen hadde annammet i hele sitt voksne liv.

Vi er et lite land med svært begrensede militære resurser, og det minste vi bør forstå er at Putins forakt for territorial integritet kan ramme oss neste gang, og at vårt beste og enste svar er; NEI, DETTE FINNER VI OSS FAEN IKKE I.    

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 time siden):

Når blei Russere i Ukraina nektet å snakke sitt eget språk?
Yanukovich forlot Ukraina 22. februar 2014 mens Donetsk folkerepublikk blei opprettet 7. april 2014 og Luhansk folkerepublikk 27 april samme år.
Det har altså vært svært liten tid for overgangsregjeringen i Kyiv eller amerikanske nynazister som du beskriver å undertrykke russerne i østukraina.
Noe lukter fisk at påstandene dine.

Før kuppet kunne man bruke russisk språk i det ukrainske samfunnet. etter det ulovlige kuppet er ikke dette lenger tillatt og russisk vennlig media er forbudt i "demokratiet" Ukraina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...