Gå til innhold

Arbeiderpartiet skal ansette ny Sentralbanksjef


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (12 minutter siden):

min egen begrunnelse hvorfor jeg ikke ønsker Stoltenberg, er at han gir meg assosiasjoner til ulike despoter rundt omkring som nekter å gå av etter å ha sittet "i hundre år"

Han kunne valgt å se på statsministerembedet og toppjobben i Nato som livs- karriere-høydepunkter og gitt seg der. Men neida, akkurat som despotene som klorer seg fast og tror de er unnværlige for fedrelandet, så skal han spøke for oss til evig tid.

Den eneste forskjellen på Jens Stoltenberg og diverse despoter, er at Jens ikke har hogd hodet av noen, men han er like opptatt å ha "evig liv"

Alle bør kunne søke på alle jobber. Om noen skal klandres så er det de som ansetter feil person.

Kan det se «rart» ut om noen prøver å få en jobb «under sin stilling» på tampen av karrieren? Ja. Hvis man mener at man fremdeles har noe å gi og konkurrerer på rettferdige vilkår, så kjør på.

Ødela Erik Solheim for eget ettermæle når han «klamret» seg til ministerposten? I mine øyne ja. Samtidig: han viste at han var menneskelig mer enn taktiker, og det er liten tvil om at han brant for jobben.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (25 minutter siden):

Ja han måtte jo tross alt ringe å finne ut hva jobbe gikk ut på, så topp kvalifisert fyr.

 

Det er ganske vanlig å snakke med arbeidsgiver for å vise interesse for en stilling, det betyr ikke at han ikke vet hva jobben går ut på

brbmay skrev (17 minutter siden):

Indirekte kanskje siden han var pådriver for å bombe Libya?

Alt mulig som brukes som argument/angrep mot Stoltenberg, nå har han halshugget mennesker ved å være ansvarlig for bombing av Libya?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Askeladd said:

Gunnar Jahn var statsråd for Venstrepartiet, og ble senere sentralbanksjef.

100 år tilbake var også Karl Gether Bomhoff stortingsrepresentant før han ble sentralbanksjef.

For ikke å nevne Erik Brofoss og Torstein Moland, begge tidligere AP-politikere og etterhvert ble til sentralbanksjefer.

Ja det var noen for 70 år pluss siden..  men da var politikere litt annerledes også. Derfor jeg skrev 30-50 år siden..

 

 

Torstein Moland er jo et strålende eksempel på hvorfor vi sluttet med dette. Han varte et år pluss før han måtte gå fra jobben pga skandale. Selvsagt arbeiderparti politiker da..   og artig nok støtter han Jens sin kandidatur..  https://www.tv2.no/a/14488017/

Forbigått sier han om Jens ikke får jobben som om det er en naturlov at AP skal kunne putte sine der de vil. Old school AP :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Han har to års økonomi påbygg på utdannelsen som gav han en Cand.oecon. Hva studerte han de tre årene før?

Ellers har han en fantastisk yrkesbakgrunn, deltidsjournalist i Arbeiderbladet 1979–1981,  konsulent i Statistisk sentralbyrå 1989–1990 og som timelærer i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo 1989–1990.. Kan man regne inn medlemsjukset i AUF som erfaring i hvordan å slippe unna ?

Har du en høyere grad i samfunnsøkonomi, er dette rimelig tunge greier. Det er ikke bare en påbygging med noen tilfeldig valgte og lette økonomifag oppå en ellers irrelevant grad. 

Om han har nok relevant yrkeserfaring siden den tid til å kunne utkonkurrere Bache er et annet spørsmål, men jeg tror så definitivt at Stoltenberg er en mer kvalifisert søker til akkurat denne jobben enn nær sagt alle andre tidligere topp-politikere ville vært.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Typisk AP retorikk. Den eneste som blir forbigått i dette er vel Ida Wolden Bache om hun ikke får stillingen.
Eller har de kanskje forvekslet "Vise" tittelen med personlig sekretær?

Ida Wolden Bache begynte i stillingen som visesentralbanksjef i 2020; du har flere ganger tidligere skrevet at hun har hatt denne stillingen "i mange år" og den formuleringen er ikke korrekt. Hun som har vært nestleder i mindre enn 24 måneder blir på ingen måte "forbigått" når det er snakk om en såpass godt kvalifisert ekstern søker som Jens Stoltenberg.

Begge er godt kvalifiserte og det er antageligvis en krevende prosess for de som skal ta det endelige valget, spesielt med all medieoppmerksomheten i det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Avero said:

Ida Wolden Bache begynte i stillingen som visesentralbanksjef i 2020; du har flere ganger tidligere skrevet at hun har hatt denne stillingen "i mange år" og den formuleringen er ikke korrekt. Hun som har vært nestleder i mindre enn 24 måneder blir på ingen måte "forbigått" når det er snakk om en såpass godt kvalifisert ekstern søker som Jens Stoltenberg.

Begge er godt kvalifiserte og det er antageligvis en krevende prosess for de som skal ta det endelige valget, spesielt med all medieoppmerksomheten i det siste.

Flere år. Selvsagt mener jeg at Visesentralbanksjef er mer aktuell en generalsekretær i NATO til denne stillingen.
Men vi får se ja.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (8 timer siden):

Og der krøp de til korset og viste hele CV'en til Ida Wolden Bache 😂

Dagsrevyens bilde vekket harme - slik gjorde NRK opp for seg (m24.no)

For en patetisk gjeng det er som jobber i det statsforetaket 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 time siden):

Og der krøp de til korset og viste hele CV'en til Ida Wolden Bache 😂

Dagsrevyens bilde vekket harme - slik gjorde NRK opp for seg (m24.no)

For en patetisk gjeng det er som jobber i det statsforetaket 🙄

Jeg gjetter på at du stemmer Fremskrittspartiet; du er så hoverende, generaliserende og negativ til alt som du er uenig med at det kan ikke være noe annet.

Syns du at alle mennesker som er ansatt av Norsk Rikskringkasting AS er patetiske?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (1 time siden):

Klarer ikke å se reportasjer om barn som flyter i havet utenfor Libya uten å tenke på Jens. 

Hvis du tenker veldig mye på Jens i ulike situasjoner så råder jeg deg til å snakke med noen du er fortrolig med sånn at du kan utforske følelsene dine for han. Mannen er uten tvil veldig kjekk og verden har kommet såpass langt i 2022 at menn som har lengtende følelser overfor andre menn på ingen måte er noen skam.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (9 timer siden):

Ja det var noen for 70 år pluss siden..  men da var politikere litt annerledes også. Derfor jeg skrev 30-50 år siden..

 

 

Torstein Moland er jo et strålende eksempel på hvorfor vi sluttet med dette. Han varte et år pluss før han måtte gå fra jobben pga skandale. Selvsagt arbeiderparti politiker da..   og artig nok støtter han Jens sin kandidatur..  https://www.tv2.no/a/14488017/

Forbigått sier han om Jens ikke får jobben som om det er en naturlov at AP skal kunne putte sine der de vil. Old school AP :)

 

 

Erik Brofoss er jo innen tidsrammen din. Ca. 50 år siden han meldte seg av i 70-tallet.

Og Airbus-skandalen er jo ikke politisk tilknyttet.

Likevel kan jeg si at tildelingen av sentralbanksjef-stillingen til en med politisk bakgrunn var nokså kontroversielt for sin tid.

Poenget er mer at Stoltenbergs politiske bakgrunn ikke gjør ham uaktuelt for banksjef-stillinga ettersom det historisk sett ikke er noe nytt.

Lenke til kommentar
Avero skrev (9 timer siden):

Syns du at alle mennesker som er ansatt av Norsk Rikskringkasting AS er patetiske?

De aller fleste ja, men selvfølgelig mest i nyhetsredaksjonene.

Det lyser et umiskjennelig rødskjær over hele bunchen og nå når venstresida sliter på meningsmålingene oppstår det paniske tilstander i hele organisasjonen, noe som nå kommer enda tydeligere fram i de aller fleste nyhetssendinger og reportasjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe kan tyde på at Norges Bank har valgt Sentralbanksjef. 

VG: "Jens Stoltenberg har fått gjentatte oppfordringer fra flere store Nato-land om å fortsette som Natos generalsekretær, også etter at hans nåværende avtale går ut 1.oktober i år"

Hvis dette er tilfelle, er nok den egentlige årsaken begrunnet i at AP-nettverket har mislyktes å plassere sin mann i rollen som sentralbanksjef.

Jensemann må bruke plan B

Endret av Branden
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...