Gå til innhold

Arbeiderpartiet skal ansette ny Sentralbanksjef


Anbefalte innlegg

scuderia skrev (1 minutt siden):

Jens har vært politiker hele sitt voksne liv. Det å være politiker er negativt for en uavhengig sentralbank fordi man ikke ønsker en kobling mellom politikere og banken. Så Jens har altså mer eller mindre hele sin karriere drevet med ting som diskvalifiserer han til jobben. NATO jobben er også en politisk stilling.

Mannen er jo rett og slett åpenbart ukvalifisert til stillingen.

Nei, det gjør han ikke ukvalifisert. Faktisk viser det at han er en moden leder, og kan bringe mye til spill både når man ser på hans tidligere utdanning og hans utrolige ledererfaringer. Hans politiske tilknytninger gjør ham nogenlunde problematisk fra noen folks perspektiv, men ikke nok til å hviske ham ut fra arket… 

Amerikanske sentralbanksjefer pleier å starte deres karriere ved å være en del av presidentens stabbe, bare for å forhåndserfare hvordan økonomien påvirkes fra den politiske siden.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Askeladd said:

Nei, det gjør han ikke ukvalifisert. Faktisk viser det at han er en moden leder, og kan bringe mye til spill både når man ser på hans tidligere utdanning og hans utrolige ledererfaringer. Hans politiske tilknytninger gjør ham nogenlunde problematisk fra noen folks perspektiv, men ikke nok til å hviske ham ut fra arket… 

Amerikanske sentralbanksjefer pleier å starte deres karriere ved å være en del av presidentens stabbe, bare for å forhåndserfare hvordan økonomien påvirkes fra den politiske siden.

Vi ønsker ikke amerikanske tilstander her

 

Og siden politikere er så fantastisk egnet til å være sentralbanksjefer så kan du sikkert ramse opp en mange tidligere sentralbanksjefer som kom fra politikken de siste 30-50 årene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (9 minutter siden):

Og siden politikere er så fantastisk egnet til å være sentralbanksjefer så kan du sikkert ramse opp en mange tidligere sentralbanksjefer som kom fra politikken de siste 30-50 årene?

Men så er det ikke mange topp-politikere som har en fagbakgrunn som Stoltenberg. Det er neppe mange politikere som er faglig kvalifisert innenfor økonomi til å ha en slik stilling, men Stoltenberg kan være en av disse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, OlavEH said:

Men så er det ikke mange topp-politikere som har en fagbakgrunn som Stoltenberg. Det er neppe mange politikere som er faglig kvalifisert innenfor økonomi til å ha en slik stilling, men Stoltenberg kan være en av disse. 

Han har to års økonomi påbygg på utdannelsen som gav han en Cand.oecon. Hva studerte han de tre årene før?

Ellers har han en fantastisk yrkesbakgrunn, deltidsjournalist i Arbeiderbladet 1979–1981,  konsulent i Statistisk sentralbyrå 1989–1990 og som timelærer i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo 1989–1990.. Kan man regne inn medlemsjukset i AUF som erfaring i hvordan å slippe unna ?

 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Jeg tror helt ærlig talt at selv om mange kanskje ikke ønsker Stoltenberg inn i stillingen så stemmer folk på Ida først og fremst fordi…

Facebook-feeden min er full av kommentarer ala «nå er det på tide med en kvinnelig sjef», eller «&@%€££ Arbeiderpartiet». Det er selvsagt ikke en ufarget spørreundersøkelse, men det tyder på at noen tenker i de baner.

Refleksjonsnivået på FB er noen ganger under det man skulle ønske.

Sitat

PS.
Når det er sagt. Å mene at Ida er mindre kvalifisert til jobben enn én politiker som tok en utdannelse innen økonomi for snart 40 år siden fremstår bare som merkelig.

Jeg har ikke klart for meg hva denne jobben egentlig går ut på. Jeg antar at sjefen har tilgang på ferske (og erfarne) PhD-er og forskere, slik at grundig og oppdatert faglig grunnlag er tilgjengelig.

Er oppgaven så først og fremst å omforme snevert fag til konkrete avgjørelser? Eller å stå i stormen og tåle kjeft fra enten fagfolk, politikere eller media uten å bryte sammen? Eller å bryte med private banker og pengefolk? Er ikke politisk teft og erfaring med ansvar isolert sett en fordel i alle lederjobber?

I mange organisasjoner så ønsker man at topplederen skal være rekruttert utenfra. Litt rart, kanskje, men tanken er nok at det skal gi litt avstand til fag, personer og historikk.

 

Er det viktigere at sjefen for sentralbanken ikke kjenner statsministeren personlig, enn at riksrevisoren ikke gjør det (Foss <-> Erna)?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (9 minutter siden):

Han har to års økonomi påbygg på utdannelsen som gav han en Cand.oecon. Hva studerte han de tre årene før?

Ellers har han en fantastisk yrkesbakgrunn, deltidsjournalist i Arbeiderbladet 1979–1981,  konsulent i Statistisk sentralbyrå 1989–1990 og som timelærer i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo 1989–1990.. Kan man regne inn medlemsjukset i AUF som erfaring i hvordan å slippe unna ?

 

Stoltenberg har en mastergrad i samfunnsøkonomi, han har vært leder i AUF i 4 år, nestleder i norges største politiske parti i 10 år, leder for partiet i 12 år, finansminister, energi- og næringsminster, statsminister i 9 år og generalsekretær i NATO i 8 år. Det er ganske smålig å bagatellisere kvalifikasjonene hans bare fordi at du misliker han som person.

Når det gjelder medlemsjukset så omfattet dette 24 ulike ungdomsorganisasjoner, ikke bare AUF. Stoltenberg var ikke delaktig i dette og ble bare innkalt som vitne i rettsaken mot de fire som ble dømt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Avero said:

Stoltenberg har en mastergrad i samfunnsøkonomi, han har vært leder i AUF i 4 år, nestleder i norges største politiske parti i 10 år, leder for partiet i 12 år, finansminister, energi- og næringsminster, statsminister i 9 år og generalsekretær i NATO i 8 år. Det er ganske smålig å bagatellisere kvalifikasjonene hans bare fordi at du misliker han som person.

Når det gjelder medlemsjukset så omfattet dette 24 ulike ungdomsorganisasjoner, ikke bare AUF. Stoltenberg var ikke delaktig i dette og ble bare innkalt som vitne i rettsaken mot de fire som ble dømt.

Han har et to år påbygg med økonomi men hva er de tre første årene? Lurer faktisk siden det ikke står noen steder. I dag tilsvarer det master ja..  Resten er da bare politiske stillinger som diskvalifiserer han til jobben. 

Jeg syntes Jens er en veldig dyktig politiker og virker faktisk veldig hyggelig. Trolig den beste Ap lederen siden Gro. Men hater når partier igjen skal dytte sine inn i viktige stillinger. Støre skal altså  ansette sin nærmeste venn og tidligere sjef inn i en rolle hvor regelen er at det ikke skal være politikere.. og vi skal tro på at de da kutter alle bånd.. dette blir for dumt. Jeg er sikker på at Jens finner noe bedre å gjøre.

Jens ble beskyttet av sine egne på den tiden.. normalt ville dette ha blitt kalt for korrupsjon eller det som verre er.. Men at Jens var involvert, som så mange andre, er uten tvil.

Quote

 siste halvdel av 1990-tallet ble det kjent at en rekke ungdomsorganisasjoner hadde operert med for høye medlemstall, og at de slik hadde mottatt for mye offentlig støtte. Den første avsløringen kom i VG 2. mars 1995 og gjaldt Oslo AUF. Saken rullet videre og omfattet til sist 24 ungdomsorganisasjoner, som ble anmeldt for bedrageri i en eller annen form av Samferdselsdepartementet.[24] For AUF lød tiltalen på mildeste form. Dette ble kritisert som en vennetjeneste overfor regjeringskollega Stoltenberg. Simpelt bedrageri har nemlig en foreldelsesfrist på bare fem år, slik at Stoltenbergs ledertid falt utenfor etterforskningen. Samferdselsminister Opseth avviste dette. Etter klager ble forøvrig tiltalen mot AUF og de fleste andre organisasjonene frafalt på grunn av bevisets stilling.[25]

Forstår ikke hvorfor du mener at siden andre jukset så er det ikke så galt?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Avero skrev (15 timer siden):

Spørs om folk flest vet hvem hun er eller om det handler mest om at man ikke vil ha Stoltenberg

ja, jeg tror pollen blir slik ene å alene fordi folk (i alle fall hos Nettavisen) ikke vil ha Jens Stoltenberg.

de færreste har hørt om eller aner noe som helst om Ida Wolden Bache, bortsett fra det de har lest seg opp på om henne siste dagene.

Men hun kan selvsagt være beste kandidat til jobben som ny sentralbanksjef, uavhengig av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Vi ønsker ikke amerikanske tilstander her

 

Og siden politikere er så fantastisk egnet til å være sentralbanksjefer så kan du sikkert ramse opp en mange tidligere sentralbanksjefer som kom fra politikken de siste 30-50 årene?

Gunnar Jahn var statsråd for Venstrepartiet, og ble senere sentralbanksjef.

100 år tilbake var også Karl Gether Bomhoff stortingsrepresentant før han ble sentralbanksjef.

For ikke å nevne Erik Brofoss og Torstein Moland, begge tidligere AP-politikere og etterhvert ble til sentralbanksjefer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (37 minutter siden):

Hvordan kvalifiserer dette til å være sentralbanksjef mener du?

Finansminister er vel ganske relatert til å lede Norges Bank?

Så kan man spørre seg om det er sunt at en tidligere forsvarssjef pensjonerer seg og blir forsker og kommentator på forsvarspolitikk. Eller om det skaper rare linjer.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke noe imot Stoltenberg, og han er nok kvalifisert, men sentralbanksjefen bør være uavhengig av regjeringen slik at man ikke blir påvirket av kortsiktige politiske mål.

Merkelig at det ikke er flere seriøse søkere.

Ja han måtte jo tross alt ringe å finne ut hva jobbe gikk ut på, så topp kvalifisert fyr.

 

Lenke til kommentar

min egen begrunnelse hvorfor jeg ikke ønsker Stoltenberg, er at han gir meg assosiasjoner til ulike despoter rundt omkring som nekter å gå av etter å ha sittet "i hundre år"

Han kunne valgt å se på statsministerembedet og toppjobben i Nato som livs- karriere-høydepunkter og gitt seg der. Men neida, akkurat som despotene som klorer seg fast og tror de er unnværlige for fedrelandet, så skal han spøke for oss til evig tid.

Den eneste forskjellen på Jens Stoltenberg og diverse despoter, er at Jens ikke har hogd hodet av noen, men han er like opptatt å ha "evig liv"

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Vil det si at alle som har vært finansminister er like godt kvalifisert til stillingen som sentralbanksjef? Eks. Vedum? Sanner? Jensen? Johnsen? Halvorsen?

Hvorvidt de er kvalifisert sett under ett vet jeg ikke men min (legmannsvurdering) er at finansministerposten trekker like mye opp for alle sammen.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...