Gå til innhold

Hvem fastsetter prisen på strøm?


Anbefalte innlegg

Mangemiilionæren Støre tar det hele med stor ro. Han har mer enn nok til seg og sine så ingenting som haster for hans del..

Det ville vert mye rimeligere og enklere å vedtatt en regulering av strømprisene istedenfor å sette i gang et tilbakebetalingssystem, men dette blir vel gjort for å behovsprøve hvem som har behov for å ikke bli flådd, noe som betyr at det hele fungerer som en ekstra skatteinnkreving fra de rikeste og middelklassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Lyncs skrev (1 time siden):

noe som betyr at det hele fungerer som en ekstra skatteinnkreving fra de rikeste og middelklassen.

Sånn kan det se ut som det blir til ja - men jeg tror det heller er en utilsiktet virkning som i ettertid er (mis)brukt for alt det er verd av en rekke aktører.

Klart at vi i Norge med vår (>90%) miljøvennlige energiproduksjon må få fordeler av å bo i et miljøvennlig Norge. Om vi ikke får noen fordeler, hvorfor skulle vi strebe etter det? 

Lenke til kommentar

Hvis du vil spare litt på strøm så har Motkraft et greit langsiktig tilbud ulikt de lokketilbudene du får midlertidig med 0 Kr påslag pr mnd og negativ variabel kostnad. Personlig falt jeg i sin tid for denne triksingen hos Agva, men de rettet i alle fall opp i dette når jeg klaget da i alle fall.

Motkraft tar 19 Kr pr. mnd og 1 øre variabel kostnad utover spotpris, noe resten av bransjen er satt i sjakk matt av i.o.m at alle har like vilkår når man kjøper kraft i Nord Pool og videreselger det til kundene.

Er du superskviset av strømprisene vil det fremdeles lønne seg å være "hoppekunde" på de riktige lokketilbudene, men da må du også følge godt med og agere til rett tid.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (5 timer siden):

Mangemiilionæren Støre tar det hele med stor ro.

... Joda, men jeg kan ikke huske at Erna stod opp for deg rett før valget, heller! 

Hva gjorde hun? Jo, hennes regjering klarte å ikke bare vedta behov for ny (og dyrere?) nettleie, men de klarte også å få åpnet for mer eksport og konsolidering mot europeisk prisnivå!!

Er svært usikkert på hvem vi skulle ha stemt på, for å få redusert kostnader på vår miljøvennlige og grønne energi, egentlig.. 🥴

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/1/2021 at 5:48 PM, Mr.M said:

fordi hele greia er markedsstyrt på europa-nivå, så i stedet for å gi oss strøm til f.eks. 50 øre kWt, må vi betale likt den prisen Statkraft kan oppnå utenlands. Hadde enda overskuddet fra dette blitt tilbakeført norske kundemassen, øremerket i form av lavere nettleie etc. kunne det kanskje vært å leve med, men det blir det jo ikke.

Det må selvsagt ikke være slik, er ingen naturlov, det mangler bare politisk vilje til å forandre på det.

Takk! Det er så mye snakk om nordpool, tilbud/etterspørsel og annet svada. Men det trenger ikke være slik!!!

Selv om europa har kjempehøye priser, kan vi, hvis vi vil, ha lave priser. Selv om vi eksporterer dyr strøm, kan vi, om vi vil, ha lave priser. Så hvorfor har vi ikke det? Virker som det er en lang rekke som skal ha sine penger fra en dråpe faller på fjellet til den renner igjennom en turbin. Stat, kommune, kraftselskap, nordpool, strømspekulanter, sjefer og statnett skal alle ha hver sin store kakebit. Og sluttprisen sitter vi med. Men hvorfor må vi det? Er det ikke bedre for oss om vi har billig strøm, uavhengig av prisen i Europa?

Slik det er nå, hvor for eksempel stat og kommune håver inne penger på strøm, så er jo dette bare en ekstra skatt å betale. Skoler og helsevesen skal betales. Om en kommune må betale 20 millioner for å drifte en skole, spiller det noen rolle om de pengene kommer fra strøm eller skatt?!?

Og hvis det er slik at strøm nå er en skatteavgift som går til det offentlige, hvorfor er ikke det oppe til politisk debatt som alle andre avgifter? Vi diskuterer jo ja/nei til bompenger, toppskatt, arveavgift, eiendomsskatt og formueskatt. Men helt tyst om strøm som også er en skatt vi betaler. Fordi strømprisen bestemes av nordpol, tilbud/etterspørsel og fandens oldemor?

Nå er det jo til og med snakk om at "snille" politikere skal "gi" penger til de som blir hardest rammet av høye strømpriser. WTF?!? Det er å ta med en hånd og gi med den andre. Hvis man skal gi ut penger fordi strøm er for dyrt, hvorfor ikke skru ned prisen, det er jo der problemet er? Om politikere nå skal dele ut penger til de som trenger det, så er det omfordeling av fellesgoder, som igjen er kjennetegn på skatt. Ikke at jeg har noe imot det, men da skal en spade være spade.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
2 hours ago, vidor said:

Hvis du vil spare litt på strøm så har Motkraft et greit langsiktig tilbud ulikt de lokketilbudene du får midlertidig med 0 Kr påslag pr mnd og negativ variabel kostnad. Personlig falt jeg i sin tid for denne triksingen hos Agva, men de rettet i alle fall opp i dette når jeg klaget da i alle fall.

Motkraft tar 19 Kr pr. mnd og 1 øre variabel kostnad utover spotpris, noe resten av bransjen er satt i sjakk matt av i.o.m at alle har like vilkår når man kjøper kraft i Nord Pool og videreselger det til kundene.

Er du superskviset av strømprisene vil det fremdeles lønne seg å være "hoppekunde" på de riktige lokketilbudene, men da må du også følge godt med og agere til rett tid.

Jeg vet ikke når motkraft startet, men det har skjedd noe i strømmarketed. Jeg har lenge lett etter et billig strømselskap. Trodde jeg fant det etter å sjekke listen over beste priser et eller annet sted (konkurransetilsynet?). Så viste det seg at det selskapet hadde 5-6 ulike spotpris avtaler! For samme varen! Og alle med ulike priser. Og da jeg ringte og spurte om dette var alle avtalene de hadde, så fikk jeg svar at det var enda flere avtaler som var skjult på nettsiden og som man ikke kunne klikke seg frem til!

Makan til svindel. Å lage en drøss med spotpris avtaler, hva er poenget med det? Forvirre kunden?

Så det er fantastisk å se motkraft med kun 1 avtale. Nøyaktig hva jeg har lett etter i årevis. Av nysgjerrighet kikket jeg over på de vanlige strømskurkene, og hva har skjedd? De har kuttet ut alle avtalene bortsett fra 1 spot, 1 fast og 1 variabel. Når skjedde dette? Nærmeste snapshot jeg fant hos waybackmachine var i sommer, og da var alle svindelavtalene der.

Så på et tidspunkt mellom i sommer og sent på høsten har de ryddet opp i mangfolkdet av forrvirrende svindelavtaler (vinterspot, sport spot, grønn spot, spottespot).

Lenke til kommentar
6 hours ago, qualbeen said:

... Joda, men jeg kan ikke huske at Erna stod opp for deg rett før valget, heller! 

Hva gjorde hun? Jo, hennes regjering klarte å ikke bare vedta behov for ny (og dyrere?) nettleie, men de klarte også å få åpnet for mer eksport og konsolidering mot europeisk prisnivå!!

Er svært usikkert på hvem vi skulle ha stemt på, for å få redusert kostnader på vår miljøvennlige og grønne energi, egentlig.. 🥴

Dersom jeg hadde (eiendoms-)rett på min del av overskuddet av strømsalget, så ville jeg heie på salg av strøm til høystbydende.

Imidlertid, skal AP bare gi ut milde almisser til noen av oss, så blir saken en helt annen.  

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fra landet i øst: Det stora statliga energibolaget Vattenfall i Sverige gick med 42 miljarder i vinst, pengar som går in i statskassan. Men inte en krona har av den socialdemokratiska regeringen aviserats gå ut ur statskassan för att hjälpa de hushåll och företagare som drabbats av elkaoset.  Les mere her 

De tenker nok at samme hva de gjør eller ikke gjør nå, så vil det stå igjen en stor del misfornøyde som må punge ut. 

Den norske statskassen har også fått tatt utbytte på 50 mrd ekstra et år for lenge siden. Det var ikke mye som kom strømkundene til gode. Det var vel bare sosialklientene som fikk kompensert så vidt jeg vet. Jeg måtte ut med 11 000 kr ekstra den gangen, det dobbelte av snittet mitt på de foregående 10 år. Beløpet fikk jeg bare delt opp i tre, og sydenferien i mai måtte jeg droppe.

Jeg forsto ikke et døyt av hvorfor det måtte skje den gangen. Avmakten satte seg dypt.

 

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
12 hours ago, Abigor said:

Så det er fantastisk å se motkraft med kun 1 avtale. Nøyaktig hva jeg har lett etter i årevis. Av nysgjerrighet kikket jeg over på de vanlige strømskurkene, og hva har skjedd? De har kuttet ut alle avtalene bortsett fra 1 spot, 1 fast og 1 variabel. Når skjedde dette? Nærmeste snapshot jeg fant hos waybackmachine var i sommer, og da var alle svindelavtalene der.

Det er mange som starter opp noe nytt og revolusjonerende. Ta f.eks Nabobil, Too good to go og slike tjenester. Typisk er at de drives noen år og er populære, nyskapende tjenester. Deretter kommer det en ny stor eier og kjøper det opp, og alt går rett til dass med kraftig økning i priser og totalt fravær av kundeservice.

Jeg er spent på hvor lenge denne tjenesten vil vare. Regnet på det selv og ser at det blir omtrent det samme som jeg har, så da gidder jeg ikke bytte med det første hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulempen blant de tradisjonelle strømselskapene er at du har kanskje en grei avtale nå, men så fort de har flest kunder på samme avtale som deg så skrur de opp prisen på din avtale, og skrur ned prisen på en av sine mindre populære avtaler, slik at selskapet fortsatt står representert med en avtale på listen over de billigste. Det er med andre ord et forvirrende sirkus som går ut på å lure og forvirre kundene mest mulig. Nærmest uavhengig av pris ønsker jeg å belønne et selskap som gjør det motsatte - en enkel avtale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (3 timer siden):

Er det muligens noen skjulte kostnader der som lurer kundene?

ingen aktører har vel en magisk tryllestav som gjør at de over tid kan være "billigere enn alle andre"? så for egen del er jeg skeptisk. men for de som gidder følge med på priser opp/ned og annet hele tiden, så er det vel muligens noe å spare.

jeg er muligens lat i så henseende, men orker ikke tull med fakturaer, misforståelser, gebyrer(?) og potensielt rot, ved å bytte mellom ulike leverandører. og ikke minst irriterende ringing/venting på Kundeservice tlf.

Kunne evt. strekt meg til å bytte avtale-type, men da "internt" hos nåværende leverandør. men sitter langt inne det og. med et forbruk på rundt 6500 kW i året er det vel bare smuler å spare tenker jeg. :roll:

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
5 hours ago, Lyncs said:

Der fant jeg ut at selskaper som NordlysEnergi AS og Huskraft Energi var billigere med garanti på 13 og 14 mnd. Er det muligens noen skjulte kostnader der som lurer kundene?

Du kan spare på å hoppe-gamet, men da må du sjekke bindingstid opp mot tilbudsperioden og se om det blir lønnsomt. Du må også bytte selskap rett etter garantiperioden, for de *må* skru opp prisen for å tjene tilbake pengene de har lagt ut for å ha deg som kunde, noe endel synes er lumpent å gjøre. Dette er i praksis lokketilbud. Bruker du Motkraft som er non-profit så kan du slippe å gjøre dette og samtidig ha en langsiktig rimelig pris uten berg-og-dalbane prising sånn som det må bli med lokketilbud.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Er ikke både Agva, fjordkraft og motkraft inne i noen lite pene forbruker saker omtalt i media nå da?

De som driver lokketilbud og flår kundene etterpå må nok svare for seg. Selskaper som f.eks Motkraft og Tibber jobber etter en annen modell og blir sånn sett en fiende mot hele strøm-salgsbransjen som bare er "fløteskummere" uansett, så de blir naturlig en skyteskive og vil bli forsøkt skutt ned etter alle kunstens regler, inkl. dårlig PR i media.

Lenke til kommentar

Egentlig skal man være glad for slike lokketilbud, samt fastpris avtaler. Hvis de ikke kunne tjent på dette, måtte de satt opp prisen på spot avtalene. Det skal mye til for at spot ikke blir billigst. Selv har jeg en ganske gunstig avtale hos los, men det er jo ikke noe magisk. Ser et par andre leverandører har omtrent like vilkår, så man kan lett bytte dersom man ønsker. Tibber føler jeg er veldig hypet, særlig de som har elbil og lading. Det er svært begrenset hva man faktisk kan spare. Men de har sikkert en veldig fin app du kan trykke på.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...