Gå til innhold

Hvem fastsetter prisen på strøm?


Anbefalte innlegg

qualbeen skrev (5 timer siden):

Sannsynligvis kommer det tiltak som kun rammer de som trenger det mest. Altså de med lavest inntekt. 

Dette er i og for seg bra, problemet er at det ofte tar lang tid å utrede og implementere. 

Hvem er f.eks. mest trengende? De som har bostøtte fra før? Alle med skattbar inntekt under 3G (fra selvangivelsen)? Husstander med samlet inntekt under 6G?Andre? Studenter som juridisk bor hjemme, men i praksis leier?  

 Nei ... Slike velmenende utbetalinger er komplekse å vedta, samt krever masse byråkrati å gjennomføre. Byråkrati koster penger!

Av den grunn liker jeg enkle løsninger bedre. Gi alle nordmenn 2000 kr ekstra å rutte med som en engangsutbetaling.

Akkurat hvordan pengene skal utbetales vet jeg ikke, men alle over 18 har vel gjerne oppgitt et kontonummer gjennom selvangivelse? Dersom barn eller folk uten registrert kontonr skal få utbetalt, må det vel sendes en form for giro/utbetalingsblankett i (digi)post? 

Ja, nei, jeg ser jo at mangemillionærer ikke har behov for disse tusenlappene. Men det koster så mye, både i tid, penger og antall ansatte å gjøre det på en annen og mer sosial måte.  

kundene bør vel kompenseres utifra hva de har brukt/betalt i strøm? Jeg er skeptisk til å gjøre for stor forskjell i hva hver enkelt strømkunde får, basert på f.eks. inntekt. Sjøl er jeg i nedre inntekt-sjikt, men "opprører meg ikke" om den velstående villaeieren i åsen får kompensert samme prosentvise beløp, av sitt forbruk/utgift, som jeg med mitt. Egentlig er det jo selve systemet i kraftmarkedet som burde tas tak i, for i hele tatt unngå å havne i slike absurde situasjoner som nå. Men det er på lengre sikt.

så de bør ikke gjøre det innviklet, å dra inn diverse sosiale vilkår og parametre, men beregn enkelt og greit kompensasjonen til alle, basert på den enkeltes kundes strømforbruk/utgift. min mening da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, D0vendyret said:

Skjønner ikke prissettingen, for f.eks i midt-norge gikk prisen plutselig opp mye - over natten liksom. Magasiner og vind forsvinner jo ikke over natta så ekstremt, så fatter ikke hvordan denne prissettingen foregår

"Islagte elver i sverige" var vel en av forklaringene. Svada som vanlig selvsagt.

Lenke til kommentar
Dart skrev (14 minutter siden):

Hvis penger bare skal tilbakebetales til de med bostøtte eller de med lavest inntekt, så blir det en skjult ekstra skatt å betale for de som "har råd". Det er ikke moralsk riktig å ilegge skatter som verken er varslet eller ventet. Tenkt eks: En som har dårlig råd får 10 000 kr og havner på null mens en som har god råd (i teorien) får en ekstraskatt på 10 000 som kommer som lyn fra det blå via en uregulert omvei som bestemmes av et "marked".

forsåvidt det synet jeg har og, ref. innlegg.

er vel å bra å tilgodese folk som har bostøtte, studenter, og de med laveste inntekter, "men livet kan være tøft" selv for de som befinner seg noen hakk høyere opp, og.

 

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

forsåvidt det synet jeg har og, ref. innlegg.

er vel å bra å tilgodese folk som har bostøtte, studenter, og de med laveste inntekter, "men livet kan være tøft" selv for de som befinner seg noen hakk høyere opp, og.

 

Også enig i dette. Forøvrig sier skattbar inntekt lite om den økonomiske situasjonen mange har. Feks er en enslig med 1,1 mill skattbar inntekt egentlig dårligere stilt enn en familie på 5 med 1,3 mill? Vil også anta de må bruke tall fra 2020, stor sjanse for at situasjonen for mange er endret siden da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mr.M skrev (14 timer siden):

"men livet kan være tøft" selv for de som befinner seg noen hakk høyere opp, og.

Det er bare å skaffe seg gjeld nok. Studiegjeld f eks. Det "overskuddet" du hadde tenkt å ha det godt for med familien i jula blir du fratatt. Det er ikke moralsk riktig å ilegge skatter som verken er varslet eller ventet, eller som ikke er en konsekvens av en bevisst handling som f eks uttak av utbytte eller uttak av avkastning fra ASK-konto. Disse uttakene er bevisste og forfaller til betaling opptil 14 mnd etter - hvis man tar det ut i januar.

Jeg kom på nå at styringsrenta kan være uforutsigbar både på opptreden og virkning, men det tar tid før den virker og kommer ikke som en stor "klatt" med skatt i en kort tidsluke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sett i forhold til året 2019, så mener jeg 5-6000 kr må vi ha til hver husstand for å dekke det som påløper ekstra så lenge strømprisen ligger på 3 kr inkl skatter og avgifter - da etter at momsen er fjernet for hele perioden okt - mai.

Nå får vi se hvor trege våre styresmakter er når de skal betale ut noe.
De er "gjerrige" (for sent og for lite) når folk skal ha noe direkte, og sløser vanvittig når det f eks skal bygges broer på Vestlandet. Sosialistene er livredde for at noen "uverdige" skal få litt ekstra, de som har noe fra før. Hvis det er mulighet for at 1% uverdige kan få litt for mye, så stoppes alt sånn at ingen får noe. Kjøpekraft er et bannord, mens offentlig forbruk og flere offentlig ansatte er vakker musikk. 

En fyr som sto fram og tilbød 8-10 øre mindre i strømpris i forrige uke var bare søt. 

En annen som sa: jeg har heldigvis fjernvarme! Vil slutte å smile en av de første dagene etter postkassebesøk. 

Vi så jo forskrekkelsen hos de grønnmalte røde da det viste seg for noen år siden at noen få fikk bostøtte som hadde litt for mye, og så ble bostøtta endret så en hel bøling andre mistet den også (litt svinn og knuste egg må vi regne med). Uføretrygd og bostøttegrenser ble dessuten lagt akkurat slik at nesten ingen uføretrygda fikk bostøtte lenger. Det ligner skjebnen til de 250 000 fattigpensjonistene i Sverige hver gang det skal kuttes, De får lide fordi det er så mange av de.... De burde fått mere da så mange av de døde av covid, men det fikk de heller ikke, siden totalen ble endret i deres disfavør. Minner litt om en kvelerslange, den strammer til når byttet puster ut, og slipper ikke opp når det puster inn, gang på gang.

Litt å tenke på: EUs fattigdomsgrense, 60% av median-inntekten (midt på juletreet) er neste år ca 247 000 kr. En uførepensjon er 250 000 kr, minus skatt på 40 000 neste år vil de uføre ligge 40 000 kr under fattigdomsgrensen. Minstepensjonister vil ligge på netto 190 000 kr, 57 000 kr under.  Livsoppholdssats i Norge hos NAV er nå 9300 kr pr enslig + husleie og strøm = > 18 300?  Minstepensjonister vil da ligge 2500 i underskudd pr mnd, og da passer det fint med et ekstra strømsjokk på 2000 kr/mnd?

Hvordan overlever man på underskudd? Og ikke minst: hvorfor er Norge et av verdens dyreste land? Et brød koster dobbelt så mye som i andre land. 

Lokale kraftverk går ofte på vann og underskudd.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sedsberg skrev (13 minutter siden):

Ikke noe problem! Pensjonistene kan bare sette av en buffer. Det burde jo alle vite nå. 😛

Jeg har en stor gammel krukke merket BUFFER. Den er merkelig nok tom. Kanskje jeg burde ha penger til overs å legge der?

A pro pos buffer: Et sted i USA sto en krukke i en nærbutikk. Påskrevet at her kunne man legge småpenger man fikk igjen, og ta om man bare manglet litt til noe man skulle kjøpe. Den så jeg ble stadig litt fullere. Hver mnd ble 90% av det som var igjen levert et godt formål. Den måtte settes bak disken pga noen smågutter som ikke helt fattet poenget. 🤑

Lenke til kommentar

Jeg har buffer, men min mor som er minstepensjonist etter et liv som ufør (pga. arbeidsskade uten erstatning) og har ikke sjangs til å skape noe buffer. Hennes buffer er kredittkort noe hun nærmest har forbud mot å bruke. Jeg kjører litt ved til henne da vi har fått flyttet henne til en bolig med vedovn. Ellers er det dusjing annenhver dag eller hver tredje dag og vasking med fuktig klut ellers. Ullpledd, ullklær og ultøfler. Sover i det varmeste rommet. Lys av i alle rom med unntak av rommet hun er i og drikker kun varmt vann for å holde varmen. Ingen TV titting men har en strømgjerrig gammel laptop som brukes.

Det står ikke om livet men det det blir en kjip vinter. Av ulike årsaker kan vi ikke ha henne hos oss.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Theo343 said:

Jeg har buffer, men min mor som er minstepensjonist etter et liv som ufør og har ikke sjangs til å skape noe buffer. Hennes buffer er kredittkort noe hun nærmest har forbud mot å bruke. Jeg kjører litt ved til henne da vi har fått flyttet henne til en bolig med vedovn. Ellers er det dusjing annenhver dag eller hver tredje dag og vasking med fuktig klut ellers. Ullpledd, ullklær og ultøfler. Sover i det varmeste rommet. Lys av i alle rom med unntak av rommet hun er i og drikker kun varmt vann for å holde varmen. Ingen TV titting men har en strømgjerrig gammel laptop som brukes.

Det står ikke om livet men det det blir en kjip vinter. Av ulike årsaker kan vi ikke ha henne hos oss.

Sånn er det grønne skifte.. Vår velstand er bygget på billig energi.  Så når billig energi byttes ut med dyr så rakner samfunnet.

Det er egentlig veldig enkelt 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er sosialismens sanne ansikt, dvs. at den sosialistiske regjeringen passer på å ha nok til seg selv og sine mens deres hardt arbeidende undersåtter må gå for lut og kaldt vann. Med andre ord: velstand til dem selv og sosialrealisme til folket.

Jeg husker forøvrig at Kristin Halvorsen, som var finansminister under deres forrige regjeringsperiode uttalte i valgkampen at hun skulle fjerne fattigdommen med et pennestrøk og at det skulle innføres skolemåltider i grunnskolen osv. osv. Merkelig at slike folk ikke blir tiltalt og straffet for bedrageri.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Lyncs said:

Dette er sosialismens sanne ansikt, dvs. at den sosialistiske regjeringen passer på å ha nok til seg selv og sine mens deres hardt arbeidende undersåtter må gå for lut og kaldt vann. Med andre ord: velstand til dem selv og sosialrealisme til folket.

Jeg husker forøvrig at Kristin Halvorsen, som var finansminister under deres forrige regjeringsperiode uttalte i valgkampen at hun skulle fjerne fattigdommen med et pennestrøk og at det skulle innføres skolemåltider i grunnskolen osv. osv. Merkelig at slike folk ikke blir tiltalt og straffet for bedrageri.

Nå må du huske smilende Erna åpne eksportkabler fra tidligere i år. Med en tårefylt Merkel ved siden av seg. 

Ingen av regjeringene i Norge de siste 20 årene har prioritert Norge og nordmenn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (17 minutter siden):

Nå må du huske smilende Erna åpne eksportkabler fra tidligere i år. Med en tårefylt Merkel ved siden av seg. 

Ingen av regjeringene i Norge de siste 20 årene har prioritert Norge og nordmenn

Erna er ikke sosialist, dvs. at hun er ikke en ulv i fåreklær. Man må derfor forvente en helt annen politikk av den regjeringen vi har nå men som sagt så sørger de bare for å ha nok til seg selv og sine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Lyncs skrev (2 timer siden):

Erna er ikke sosialist, dvs. at hun er ikke en ulv i fåreklær.

Mens Angela er en politiker og ideologisk levning fra det gamle DDR. Der halve økonomien var svart, og halve de yrkesaktive jobbet med å overvåke og registere de andre. Ekte ledere fantes ikke, bare partipamper. Selv mellomledere og byråkrater var ekte sovjetbarn. Vanlige mennesker kunne leve "smått men godt" så lenge de fulgte alle regler og bukket for alle store og små pamper. Alle drev svartebørs halve sin våkne tid.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (7 timer siden):

Dette er sosialismens sanne ansikt, dvs. at den sosialistiske regjeringen passer på å ha nok til seg selv og sine mens deres hardt arbeidende undersåtter må gå for lut og kaldt vann.

Du må gjerne skrike dette så mye du orker, men det er jo faktafeil. Det er de blåe partiene som har lagt til rette for eksportkablene. 

Uten eksporten ville vi sluppet europeiske priser. Men strømprodusent går samtidig glipp av store inntekter. 

Vil tro det har vært langvarig og massiv lobbyvirksomhet for å få til dagens løsning. Lobbyen jobber sterkt, og egentlig spiller det liten rolle hvilken farge regjeringen har, dersom lobbyistene klarer å lure og lede både politikere og befolkningen generelt.. 

Jeg ønsker dog ikke å klippe kabelen. Jeg ser poenget med mulighet for import og eksport. Men jeg ønsker et todelt system, hvor kun reell overskuddsenergi får lov til å sendes ut av landet -- og da til en høyere pris enn vi betaler internt! 

Detaljer for hvordan dette skal gjøres i praksis har jeg (selvfølgelig) ikke. Men noe må det da være mulig å gjøre ... For dette fungerer ikke!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...