Gå til innhold

Hvem fastsetter prisen på strøm?


Anbefalte innlegg

Nå er det vanskeligere å produsere strøm eller mindre effektivt med solcelle og vannkraft på vintereren vannet fryser og tetter seg raskere, er mindre sol så blir mindre varme og slik, man kan jo gå over til atomkraftverk istedenfor gass og kull og brensel.

Så det er jo prisen på miljøvennlighet så folk får velge om miljøet eller prisen er viktigst. Man kan vel ikke lagre strøm så lenge selv om vekselspenning taper seg mindre på lange strekk en likespenning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Mr.M skrev (4 minutter siden):

Det må selvsagt ikke være slik, er ingen naturlov, det mangler bare politisk vilje til å forandre på det.

Hvordan forklares det faktum at dette kom som lyn fra klar himmel? Jeg hørte på hele forklaringen, men var like klok. Det hadde noe med gasspriser å gjøre, men i Norge bruker vi jo nesten ikke gass. Gassen ble så dyr, i Russland eller var det Nederland og da måtte elkraft i Norge også bli dyr? i Norge? Den får de dra lenger ut på landet med. Først prøvde de med lite regn og en del andre bortforklaringer, så gikk de over til gassen, og tilbake til regn og ikke regn, og så gikk de helt i surr.

Jeg kan handle gass som koster 2 kr pr kWt på 10 kgs beholdere. En relativt nyinnkjøpt gasspeis bruker jeg nå og prøver å finne ut når det lønner seg å tenne den og slå av el-ovner. Den er billig og egentlig ganske praktisk: fort varm og fort kald, ingen sot og ingen lukt eller pipe, ingen gnister osv.

Lenke til kommentar
Dart skrev (2 minutter siden):

Hvordan forklares det faktum at dette kom som lyn fra klar himmel? Jeg hørte på hele forklaringen, men var like klok. Det hadde noe med gasspriser å gjøre, men i Norge bruker vi jo nesten ikke gass. Gassen ble så dyr, i Russland eller var det Nederland og da måtte elkraft i Norge også bli dyr?

Jeg kan handle gass som koster 2 kr pr kWt på 10 kgs beholdere. En relativt nyinnkjøpt gasspeis bruker jeg nå og prøver å finne ut når det lønner seg å tenne den og slå av el-ovner. Den er billig og egentlig ganske praktisk: fort varm og fort kald, ingen sot og ingen lukt eller pipe, ingen gnister osv.

Det er nok utlanske og staten som får ektra betalt:

https://www.nrk.no/norge/staten-tjener-milliarder-pa-hoye-strompriser-1.15750724

Staten tjener mye på olje og gass også. Over 80% avgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Atomkraftverk må være tingen. Eller kjernekraft eller thorium eller hva det kalles . Skummelt? Jau, det var elektrisitet for 120 år siden også. Det gikk store demonstrasjoner mot den skumle elektrisiteten i London og Paris. Og mange døde av den, både folk, fe og hester. Det brant og gnistret både her og der. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Lyncs skrev (På 14.11.2021 den 2.27):

så er vel ikke det helt stuerent med tanke på den høye bonusen de får som følge av høy inntjening.

Jeg har også kommet fram til at det kan ikke være annet enn hensynsløst profittjag og provisjoner som driver dette og gjør aktørene både døve, blinde og stumme. Litt sånn gullgraverstemning? Over lik etter gull. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De 50 mrd som tilfalt statskassen våren etter forrige "strømbonanza" gjorde aktørene nesten bevisstløse både under og etter, og fryktelig gjerrige med VÅRE penger. Minst mulig av det skulle tilbake til oss her nede. Politikerne mente vi hadde for mye penger, og ville redusere kjøpekraften. De som hadde minst led mest, som vanlig. Og de er for tillitsfulle og for dumme til å forstå det hele. Vi lot det gå!

Lenke til kommentar
Dart skrev (10 minutter siden):

Jeg har også kommet fram til at det kan ikke være annet enn hensynsløst profittjag og provisjoner som driver dette og gjør aktørene både døve, blinde og stumme. Litt sånn gullgraverstemning? Over lik etter gull. 

det er mye verre enn gullgraving, for der må de slite og ta risiko for gevinst, mens fete bonuser for å tjene penger på vannkraft, kunne en apekatt i direktør-stolen fått til, for durer og går av seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har ikke alternativer, men må bruke strøm og en gassovn. 

Stakkars de med fjernvarme

Det er synd på de som har fjernvarme, de kan ikke gjøre noe. De fleste i Oslo og andre byer ble lurt inn i en avtale som nå gjør at de ikke kan installere el- pellets- eller oljefyr. Fjernvarmeprisen styres av strømtariffene, så da får de også føle "strømbonanzaen" på lommeboka. De fleste må sette opp fellesutgiftene ganske mye ved nyttår for å dekke energiregningen de får. Ofte er enegiforbruket i borettslag og sameier fra før ganske høy fordi de ikke har målere på hver boenhet. Kort sagt: alle sløser vilt fordi de vet at naboen må være med å dekke regningen. Vi vet jo nå at en dusj koster 10-20-30 kr. Det vil den koste med fjernvarme også, fordi FV-prisen følger strømprisen. Utrolig? Bare vent til regningen kommer....

Lenke til kommentar

forøvrig kommer jo også den nye effekt-tariff modellen på strøm fra 1. januar.

litt rart de ikke kunne innføre dette på sommeren i stedet, så folk hadde hatt litt tid på seg å bli kjent med hvordan det slår ut og evt. kunne blitt "smartere" til å styre forbruket i heimen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dart said:

De fleste må sette opp fellesutgiftene ganske mye ved nyttår for å dekke energiregningen de får. Ofte er enegiforbruket i borettslag og sameier fra før ganske høy fordi de ikke har målere på hver boenhet. Kort sagt: alle sløser vilt fordi de vet at naboen må være med å dekke regningen

Det blir vel sosialkassa som må dekke mye av dette. Mange av de gamle borettslag blokkene er kommunale boliger eller sosial klienter.

Jeg tror ikke politikerne er klar over hva de har stelt i stand her. Dette kan bli opprør på alvor. Stakkars dem som har trodd på alt av løgner de er blitt servert. De har nå installert både elektrisk oppvarming, skaffet elektrisk bil, kastet ut vedovn og oljefyr. Staten har nå full kontroll over dem ved å justere strømprisen. Jeg spår en tsunami av konkurser fra små bedrifter og butikker som ligger langs gatene, disse har allerede pressede marginer. Økte kostnader gjør at de må skru opp prisene, men da halveres kanskje salget, så omsetningen faller likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke alternativer, men må bruke strøm og en gassovn. 

Stakkars de med fjernvarme

Det er synd på de som har fjernvarme, de kan ikke gjøre noe. De fleste i Oslo og andre byer ble lurt inn i en avtale som nå gjør at de ikke kan installere el- pellets- eller oljefyr. Fjernvarmeprisen styres av strømtariffene, så da får de også føle "strømbonanzaen" på lommeboka. De fleste må sette opp fellesutgiftene ganske mye ved nyttår for å dekke energiregningen de får. Ofte er enegiforbruket i borettslag og sameier fra før ganske høy fordi de ikke har målere på hver boenhet. Kort sagt: alle sløser vilt fordi de vet at naboen må være med å dekke regningen. Vi vet jo nå at en dusj koster 10-20-30 kr. Det vil den koste med fjernvarme også, fordi FV-prisen følger strømprisen. Utrolig? Bare vent til regningen kommer....

Hva med tog og trikk og T-bane utrolig at prisene ikke stiger de får avtale en løsning feks ta i bruk fjernvarme selv eller finne løsning borettslag og sameier er større ellers får man flytte. Men snakkes vel å gjøre endringer der at prisen blir untakk ved spesielle forhold. Norge må finne løsning betale for atomkraftverk i Tyskland. Faktisk betaler fjernvarme lite og borettslag mindre en enebolig selv om man kan fyre med ved eller ha oljeradiator som er byttet med varmtvarm eller olje.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått så ansatte statskraft den meget sleipe direktøren Christian Rynning Tønnesen og betaler ham skyhøy lønn og bonus for å konstruere løsninger som øker inntjeningen til selskapet.

Hadde det f.eks vert mulig for LO å ta ut folk i en politisk streik som et opprør mot denne galskapen?

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (1 time siden):

Etter hva jeg har forstått så ansatte statskraft den meget sleipe direktøren Christian Rynning Tønnesen og betaler ham skyhøy lønn og bonus for å konstruere løsninger som øker inntjeningen til selskapet.

Hadde det f.eks vert mulig for LO å ta ut folk i en politisk streik som et opprør mot denne galskapen?

Ja blir jo mere urettferdighet i arbeidsmarkedet vertfall noen utnytter sitvasjonen særlig toppledere mens de som jobber nederst må leve med sosialstønad 7500 kr i måneden å jobbe en hel uke på lengere sikt. Hvorfor betale studenter og ungdom under 40 år lønn når de får penger fra nav?

Desverre kommer man ikke unna nettleie men du kan jo ungå høy strømbruk.

Problemet solkraft og slik er håpløs på vinteren klare kanskje å produsere 100 watt eller 300 watt mellom kl 11 og 14 så ikke mye strøm å spare med solsellepanel koster jo bare 0.25 kr for så lite strøm. eller rundt 2.5 kr per kilowatt.+?

Er vel sikkert flere som kan klage mere i en folk i norge, hva med england og tyskland?

https://www.fjordkraft.no/strom/strompriser/dagens/

https://www.strompris.no/

så bytter man avtale med bindingstid sikrer man seg mot høye priser. Men man er ikke garantert man velger den billigste.

Nå er det ulovlig streik å streike med annet hvis man blir tatt ut til streik og har lovlig grunnlag for streik men problemet mange burde være tatt ut til streik uten de blir det.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mr.M skrev (15 timer siden):

men det blir det jo ikke.

Lurer enda på hvorfor dette blir tatt så lett på av politikerne. Delvis også media. Jeg har aldri merket sånn aggressivitet blant kunder og kolleger siden 9/11 ... Mye skyldes at dette kommer på toppen av virus-situasjonen. Vi har sett mange ganger i historien at ulykker sjelden kommer alene når problemer berører mange mennesker. i 1987 ble vi rammet av en rekke "ulykker" tett på rekke og rad der noen virket som dominobrikker mens andre virket som å knekke et bein som faktorer ble holdt oppe av, det som var over raste ned. Vi har nå en boligmasse og elbilflåte som er belemret med enorm privatgjeld. Vi har en miljø-"krise" med dystopiske og voldsomme påstander/spådommer. Vi har delvis korrupte politikere som ikke sterkt nok innrømmer at de har vært bukken til havresekken. Vi har en svær innvandrerbefolkning som ikke svarer til forventningene. Vi har to store områder i Oslo der innbyggere fra tid til annen går beserk og angriper offentlige tjenestefolk. Vi har en svær ny uforståelig "religion" i Norge som skremmer og terger mange.

Hva skal til for at noe rakner såpass at folk begynner å brenne bildekk foran Stortinget?

Ennå vet ikke jeg hvem som bestemmer prisen på strøm.
Svaret på det tåler visst ikke dagens lys - sammen med en rekke andre svar. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Rapport 2010-017 Regulering av prisen på fjernvarme

Prissettingen av fjernvarme er først og fremst regulert gjennom de bestemmelser som er nedfelt i § 5-5 i energiloven, hvor det blant annet heter følgende: ”Vederlag for fjernvarme kan beregnes i form av tilknytningsavgift, fast årlig avgift og pris for bruk av varme. Prisen for fjernvarme skal ikke overstige prisen for elektrisk oppvarming i vedkommende forsyningsområde.”

El-prisene og FV-tariffene er altså tett bundet sammen. Rapporten som beskriver prisingen og drøfter problemer og fordeler er på 64 sider:

https://evalueringsportalen.no/evaluering/regulering-av-prisen-paa-fjernvarme/Rapport fjernvarme.pdf/@@inline

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Staten vet at de har blandt verdens snilleste og mest lydige undersåtter borgere og utnytter dette for alt det er verdt.

Trolig bare slått av tyskere. Inntil de importerte store mengder av noe som er stikk i strid med gamle tyske holdninger. 

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at de som jobber med eksport av kraft gjør det for å tjene penger og at eksport til utlandet resulterer i ekstra profitt. Hvis man subsidierer utlendinger så burde man selvsagt slutte med det.

Produksjonsprisen på vannkraften i Norge har ikke endret seg nevneverdig og ligger etter hva jeg har forstått på rundt 5-20øre/kWt.

Produsentene, dvs. stat og kommune, tjener derfor grovt på dette i tillegg til avgiftene og moms.
Hovedproblemet er at profitten ikke deles med de som betaler for strømmen i Norge.
Dette er ikke noe annet en ekstraskatt fra politikerene.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva skjer hvis myndighetene kompenserer folk for høye strømpriser? Jo da går strømprisen enda mer opp fordi det da blir mer penger i strømmarkedet som igjen fører til en slags inflasjon.

Eneste mulighet for å redde Norge fra høye energipriser er å bryte Acer-avtalen og regulere ned eksporten. Da vil det bli mer tilgang til strøm for norske forbrukere og prisen går ned.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
1 minute ago, PosteMonopolet said:

Eneste mulighet for å redde Norge fra høye energipriser er å bryte Acer-avtalen og regulere ned eksporten.

Umulig. Rett og slett umulig.

Dette landet er for en stor grad styrt fra Brüssel og Washington. 

Follow the money, og du vil til slutt finne ut hvem som bestemmer og tar avgjørelser for sin egen profitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...