Gå til innhold

Hvem fastsetter prisen på strøm?


Anbefalte innlegg

qualbeen skrev (12 timer siden):

Du må gjerne skrike dette så mye du orker, men det er jo faktafeil. Det er de blåe partiene som har lagt til rette for eksportkablene. 

Uten eksporten ville vi sluppet europeiske priser. Men strømprodusent går samtidig glipp av store inntekter. 

Vil tro det har vært langvarig og massiv lobbyvirksomhet for å få til dagens løsning. Lobbyen jobber sterkt, og egentlig spiller det liten rolle hvilken farge regjeringen har, dersom lobbyistene klarer å lure og lede både politikere og befolkningen generelt.. 

Jeg ønsker dog ikke å klippe kabelen. Jeg ser poenget med mulighet for import og eksport. Men jeg ønsker et todelt system, hvor kun reell overskuddsenergi får lov til å sendes ut av landet -- og da til en høyere pris enn vi betaler internt! 

Detaljer for hvordan dette skal gjøres i praksis har jeg (selvfølgelig) ikke. Men noe må det da være mulig å gjøre ... For dette fungerer ikke!

Det er allikevel mulig for en sosialistisk regjering å subsidiere disse strømsprisene til et levelig nivå. Ville ikke det være sosialistisk ideologi å gjøre det slik istedenfor å ignorere at hardt arbeidende mennesker må leve på et eksistensminimum? Det er ikke noe annet enn en skandale og en stor skam for en sosialistisk regjering å behandle sine medmennesker på en slik kynisk og hensynsløs måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dart skrev (17 timer siden):

Mens Angela er en politiker og ideologisk levning fra det gamle DDR. Der halve økonomien var svart, og halve de yrkesaktive jobbet med å overvåke og registere de andre. Ekte ledere fantes ikke, bare partipamper. Selv mellomledere og byråkrater var ekte sovjetbarn. Vanlige mennesker kunne leve "smått men godt" så lenge de fulgte alle regler og bukket for alle store og små pamper. Alle drev svartebørs halve sin våkne tid.

Et annet eksempel er Fidel Castro som sørget for et luksusliv til seg selv, sin familie og sine venner. Han donerte dem gaver som f.eks svinedyre Rolex ur. Han ble selv ofte sett med 2 Rolex ur på armen samtidig som han røykte de dyreste sigarene som er å oppdrive.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Lyncs skrev (1 minutt siden):

Et annet eksempel er Fidel Castro som sørget for et luksusliv til seg selv, sin familie og sine venner. Han donerte dem gaver som f.eks svinedyre Rolex ur. Han ble selv ofte sett med 2 Rolex ur på armen samtidig som han røykte de dyreste sigarene som er å oppdrive.

Egypteren Arafat døde med en formue på 50 mill USD. 400 mill kr. Hvor fikk han de fra? I Gaza er det ca 800 dollar- millionærer påstår bankene der. Enda er 90% av menneskene der fattige. Mafiaen tar alt. De som ikke samarbeider blir drept. Daglig. Terror-regime.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet trodde jeg det var en del ramaskrik basert på storm i vannglass, men jo mer jeg graver i dette jo mer ser jeg hvor mye ugang EU har stilt i stand for oss. Vi har hatt noen politikere som har sovet i timen for mange år siden som har forårsaket den suppa vi er i nå. Det er ganske komisk hvor mye mer administrasjon som nå trengs for alle støtteordningene p.g.a dyr strøm når man bare kunne beholdt suvereniteten og det gamle systemet heller enn den endringen som ble gjort i sin tid. Er egentlig mest overrasket over at bomba smeller øredøvende høyt først nå.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Strømregning for november er nå hos oss 3 ganger høyere enn for oktober (som var i maksområdet av hva vi har hatt). Tør ikke tenke på hva regningen for desember og januar vil bli.

Hadde 1800kr i oktober, 2500kr i november, tibber estimerer 3700kr for desember. 

Har prøvd å spare inn der vi kan. Tibber sier vi bruker 15% mindre enn snittet. Blir fortsatt en ganske heftig regning ser det ut som. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, dskg said:

Hadde 1800kr i oktober, 2500kr i november, tibber estimerer 3700kr for desember. 

Har prøvd å spare inn der vi kan. Tibber sier vi bruker 15% mindre enn snittet. Blir fortsatt en ganske heftig regning ser det ut som. 

Hvor mange kW brukte dere november? Vi lå på 1890 da vi ikke hadde fått begynt å fyre noe særlig med ved ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Da kom dere ut noe billigere enn oss. Mulig jeg bytter til Tibber i dag, har vurdert det en tid allerede.

EDIT:
Må jeg bestille åpning av HAN porten hvis jeg skal ha glede av appen til Tibber?
 

Neida, du kan fint bruke tibber uten HAN og tibber pulse. Har ikke den selv enda. Eneste du savner er realtime oppdateringer på forbruket, de kommer som regel dag for dag istedet. Sleng meg en PM om du vil ha en vervelink (500kr bonus til hver av oss)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, dskg said:

Neida, du kan fint bruke tibber uten HAN og tibber pulse. Har ikke den selv enda. Eneste du savner er realtime oppdateringer på forbruket, de kommer som regel dag for dag istedet. Sleng meg en PM om du vil ha en vervelink (500kr bonus til hver av oss)

Nice!
Og hvis jeg åpner HAN plugg så kan jeg se forbruket realtime med Tibber appen? Kjapp prat med sambo så blir det PM.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Nice!
Og hvis jeg åpner HAN plugg så kan jeg se forbruket realtime med Tibber appen? Kjapp prat med sambo så blir det PM.

Du må kjøpe en dings å koble i HAN-porten som heter tibber pulse. Den koster 695, men du kan slå av 500 med bonusen fra verving

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kroat skrev (På 4.12.2021 den 17.46):

Verdens rikeste land du liksom.

Hvis du skjuler pensjonsforpliktelsene, en kostnad som stadig øker. Tar du med den, så er vi vel kanskje på 54. plass i verden. I flg UNESCO. Det kan hende vi er lenger ned på lista nå, og regner du litt på det, så har vi null i formue etter det.

Kuriosa BTW: Egentlig skulle vi vært i samme båt som Hellas, uten oljen. Gjør du samme regnestykke med alle oljelandene i Midtøsten, fjerner oljen, så har de ikke større økonomi til sammen enn gode gamle NOKIA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er spent på om vi som ikke har bostøtte i det hele tatt får noe tilbake, og begrunnelsen for det. Uføre i Norge har akkurat så mye at de ikke får bostøtte. De fleste. 

BTW: Innbyggerne i de kommunene som ble offer for vannverkskandalen ble snytt for tilbakebetaling og alle de ansvarlige slapp billig unna. Henriksen hadde ikke nok penger til å dekke advokatregningene en gang. 

Det viser at "Ja vi har gjort mange tabber og feil, og vi innrømmer at du er et offer og har betalt for mye, men (ædabæda) du får ikke noe tilbake, av prinsipp. Du skal ikke bli vant til rettferdighet eller å tro du betyr noe for oss. Pengene dine beholder vi, for de har vi andre planer for. Hvis du får dem tilbake, så sløser du dem bare bort på ting du ikke trenger. Sommerferie, briller til unga, tannlegeregning, bensin, øl eller prostituerte f eks." 

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sosialklienter ser nå at den nylige økningen i bostøtte pga den økte strømprisen trekkes fra i sosialstønaden. Det er ang fordi det skal komme et tilskudd utenom og at ingen skal få dobbelt støtte. Dermed blir problemet større fordi det er betalingsfrister på regninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sedsberg skrev (3 minutter siden):

"Vi kan dessverre ikke gi noe av milliardene vi tjener på de høye strømprisene tilbake til borgerne våre 

fordi alle i Norge lever over evne og har for stor kjøpekraft. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...