Gå til innhold

Fastlegeordningen feiler igjen.


Gjest 7f0a5...6f2

Anbefalte innlegg

Gjest 7f0a5...6f2

Tirsdag døde Ida Øye Bjørkevold (28) etter å ha levd med uhelbredelig livmorhalskreft siden hun var 23 år gammel. Øye Bjørkevold drev Instagram-kontoen @kreftutenfilter, der hun åpenhjertig delte om livet som uhelbredelig kreftsyk.

Da Øye Bjørkevold først fikk diagnosen, hadde hun allerede vært hos en lege som ikke ville ta livmorhalsprøve av henne, fordi legen mente hun uansett var for ung til å ha livmorhalskreft. Det viste seg likevel å være tilfelle.

For Pia Lisand (29) ble historien om Ida en vond påminnelse om hennes egen erfaring med livmorhalskreft, og leger som avfeide uregelmessige blødninger og underlivssmerter med at det ville gå over av seg selv.

– Men det gjorde det ikke. Leger kan mye om kropp, men jeg kjenner min egen kropp best. Den har jeg hatt siden jeg var født, og jeg skjønte godt at noe var galt, forteller Lisand.

Ble nektet celleprøve

Da hun var 19 år gammel, dro hun til legen fordi hun merket at noe ikke var som det skulle. Hun hadde uregelmessige blødninger og smerter, så legen henviste henne videre til en gynekolog. Men gynekologen nøyet seg med en kjapp undersøkelse og sa at alt så fint ut.

Dette er ikke den eneste gangen jeg hører om en fastlege gjøre en så fatal feil. En venninne av meg gikk til fastlegen sin med klumper på lymfene ved kragebeinet. Legen så på det og avslo dette som noe farlig og skrev ut anti betennelse piller til henne. 7 mnd senere kom hun tilbake og hadde da smerter. Når hun da hadde blitt "diagnosert" så fant legen ut att dette var Kreft hun hadde gått unødvendig med i 7 mnd. Legen beklaget seg mye som man kan forstå, men det jeg ikke forstår er hvorfor disse legene ikke blir stilt til ansvar ??? Denne legen er en typisk Fastlege. Man kommer inn og har ca 5 min på å legge frem hvilke plager man har. Han gjør det samme som min fastlege også gjør. Etter 2-3 min begynner han å se på klokka og etter 5 min så sier han ,jeg må få inn neste pasient. Hæææ !! ?? Dette er jo samlebånd effekt på pasienter. Selv gikk jeg til legen min med en bristet rygg. Legen kjente på ryggen og spurte meg om det gjorde vondt ? Jeg svarte ett klart ja. Da satte han seg bak skrivebordet og skrev ut 100 Paralgin Forte, dette gjorde 3 fastleger gjennom 20 år uten en eneste henvendelse til kiropraktor eller noe som helst. Til slutt så var jeg veldig avhengig av disse pillene som inneholder Kodein og hadde ett rent helvete å rense ut det fra kroppen igjen. Meg selv, pasienten ringte legen selv og sa att jeg ikke ville ha flere slike piller. Det er Veldig feil att pasient må gjøre dette. Burde vært gjort en saklig vurdering på avtrapping av legen ihvertfall !! Ryggen min fortsatte ha store smerter og jeg bestilte da timer for massasje. Etter 4 omganger med massasje begynte ryggen å bli bedre, og nå etter 6mnd er den 95 % frisk igjen. Bare Privatleger på denne karen fremover, det er helt sikkert. Jeg skriver dette innlegget da jeg lurer på om det er mange flere der ute som har opplevd noe av det samme ? 

Anonymous poster hash: 7f0a5...6f2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen yrkesutøvende personer utøver sin jobb med 100% perfeksjonisme. Spesielt ikke leger. 

Jeg var på et foredrag med lege Jørgen Skavlan for noen år siden. Han har ofte uttalte seg kritisk til nordmenns holdninger til norsk helsevesen. Nylig uttalte han: "Nordmenn er blitt som bortskjemte enebarn". 
Vi har den nest beste legedekningen i verden (kilde: https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/norge-nest-best-i-mest-nesten) hele 1 lege pr drøye 180 innbygger. Allikevel ropes det varsku om legemangel her i Norge; særlig i distriktene. Der fastelgejobben er kjent for å være en lite attraktiv jobb.

Under foredraget uttalte Jørgen Skavlan at 9 av 10 legebesøk er unødvendige. At det skaper er unødvendig press på fastlegeordningen, og at dette igjen kan gå ut over kvaliteten til de som virkelig trenger det. Jeg nevnte dette til sekretæren hos min egen fastlege; og hu nikket gjenkjennelig og sa: "Ja; det er utrolig mange som vil sitte på fanget til *** og bare snakke om avføringen sin". 

Jeg er selv i relasjon med noen som bestiller en time hver 14-dag - "bare for sikkerhetsskyld"; og som på det verste bestiller time nesten hver eneste uke. Fullstendig unødvendig spør du meg. Og med det resultat at det blir knapphet på tid for de som virkelig trenger det; slik som eksemplene du kommer med i innlegget. Som dessverre kan ende nokså fatalt. 

Antall legebesøk har allikevel vært nedgående de siste årene. Mye skyldes nok et stadig økende privat tilbud; der ressurssterke tar legevisitten på private klinikker - og med glede betaler 1000-1500 kr,- for det.

Personlig betalte jeg nylig 349 kr,- for "Nettlegevakten" - fordi jeg vet trykket hos fastlegen min er ganske intenst. Så at SSB melder at nordmenn går til fastlegen mindre nå enn før.... tror jeg ikke er helt riktig; da det private tilbudet ikke er inkludert. 

Jeg mente Jørgen Skavlan sa at nordmenn gikk 4 ganger oftere til legen sin; enn svenskene..... Husker ikke helt hva konteksten var. Så litt usikker på hva det gjaldt. Men det hadde ikke forundret meg. 

Min personlige konklusjon er: Det er ikke legenes feil... Det er et holdningsproblem i Norge. 
Forslag til løsning: Økte egenandelen. At det skal koste 140 kr,- å gå til legen gjør nok at terskelen blir lavere for mange. Hadde det kostet 400 kr,- ville nok mange tenkt seg om en gang til. Men; frikort får man uansett -  om man for eksempel er kronisk syk.

Det blir litt for enkelt å bare skylde på legene. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dette er uansett ikkje eit svikt i fastlegeordninga. Dette kunne likegjerne skjedd om legetenesten var organisert på ein annan måte.

Er det slik å forstå at trådstarter meiner at ei slik feilvurdering ikkje hadde skjedd om ein ikkje hadde fastlegeordninga? Er det meir sannsynleg at det hadde blitt tatt celleprøve dersom dei to fekk tildelt ein tilfeldig lege? Hadde ein tilfeldig lege hatt meir tid å bruke på kvar pasient? Og oppfølgingsspørsmålet; om legane hadde hatt meir tid og hadde gjennomført meir testing, ville vi hatt god nok legedekning til at ein i det heile tatt hadde fått legetime innan rimeleg tid?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 7f0a5...6f2 skrev (2 timer siden):

Tirsdag døde Ida Øye Bjørkevold (28) etter å ha levd med uhelbredelig livmorhalskreft siden hun var 23 år gammel. Øye Bjørkevold drev Instagram-kontoen @kreftutenfilter, der hun åpenhjertig delte om livet som uhelbredelig kreftsyk.

Da Øye Bjørkevold først fikk diagnosen, hadde hun allerede vært hos en lege som ikke ville ta livmorhalsprøve av henne, fordi legen mente hun uansett var for ung til å ha livmorhalskreft. Det viste seg likevel å være tilfelle.

For Pia Lisand (29) ble historien om Ida en vond påminnelse om hennes egen erfaring med livmorhalskreft, og leger som avfeide uregelmessige blødninger og underlivssmerter med at det ville gå over av seg selv.

– Men det gjorde det ikke. Leger kan mye om kropp, men jeg kjenner min egen kropp best. Den har jeg hatt siden jeg var født, og jeg skjønte godt at noe var galt, forteller Lisand.

Ble nektet celleprøve

Da hun var 19 år gammel, dro hun til legen fordi hun merket at noe ikke var som det skulle. Hun hadde uregelmessige blødninger og smerter, så legen henviste henne videre til en gynekolog. Men gynekologen nøyet seg med en kjapp undersøkelse og sa at alt så fint ut.

Dette er ikke den eneste gangen jeg hører om en fastlege gjøre en så fatal feil. En venninne av meg gikk til fastlegen sin med klumper på lymfene ved kragebeinet. Legen så på det og avslo dette som noe farlig og skrev ut anti betennelse piller til henne. 7 mnd senere kom hun tilbake og hadde da smerter. Når hun da hadde blitt "diagnosert" så fant legen ut att dette var Kreft hun hadde gått unødvendig med i 7 mnd. Legen beklaget seg mye som man kan forstå, men det jeg ikke forstår er hvorfor disse legene ikke blir stilt til ansvar ??? Denne legen er en typisk Fastlege. Man kommer inn og har ca 5 min på å legge frem hvilke plager man har. Han gjør det samme som min fastlege også gjør. Etter 2-3 min begynner han å se på klokka og etter 5 min så sier han ,jeg må få inn neste pasient. Hæææ !! ?? Dette er jo samlebånd effekt på pasienter. Selv gikk jeg til legen min med en bristet rygg. Legen kjente på ryggen og spurte meg om det gjorde vondt ? Jeg svarte ett klart ja. Da satte han seg bak skrivebordet og skrev ut 100 Paralgin Forte, dette gjorde 3 fastleger gjennom 20 år uten en eneste henvendelse til kiropraktor eller noe som helst. Til slutt så var jeg veldig avhengig av disse pillene som inneholder Kodein og hadde ett rent helvete å rense ut det fra kroppen igjen. Meg selv, pasienten ringte legen selv og sa att jeg ikke ville ha flere slike piller. Det er Veldig feil att pasient må gjøre dette. Burde vært gjort en saklig vurdering på avtrapping av legen ihvertfall !! Ryggen min fortsatte ha store smerter og jeg bestilte da timer for massasje. Etter 4 omganger med massasje begynte ryggen å bli bedre, og nå etter 6mnd er den 95 % frisk igjen. Bare Privatleger på denne karen fremover, det er helt sikkert. Jeg skriver dette innlegget da jeg lurer på om det er mange flere der ute som har opplevd noe av det samme ? 

Anonymous poster hash: 7f0a5...6f2

Hva har dette med selve fastlegeordningen å gjøre? At enkeltleger kan svikte er noe helt annet enn at hele ordningen kan svikte. Svikt kan skje uavhengig av ordning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS har sakset halve innlegget fra denne artikkelen:
https://www.tv2.no/a/14304473/

Det TS ikke valgte å ta med er dette:

Sitat

Overbehandling

Overlege og forsker ved Universitetssykehuset Nord-Norge, Sveinung Wergeland Sørbye, understreker at en livmorhalsprøve er en screeningprøve, ikke en diagnostisk prøve.

Derfor vil ikke en slik prøve hos kvinner med symptomer på livmorhalskreft være tilstrekkelig – de må utredes hos gynekolog.

I artikkelen kommer det frem at det var gynekologen som gjorde en feil.

Allikevel vinkler TS denne tråden med tittelen: "Fastlegeordningen feiler igjen".
Her henvendte fastlegen pasient til gynekolog - som igjen gjorde den fatale feilen. 

Derfor er tråden delvis misvisende. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Dette er uansett ikkje eit svikt i fastlegeordninga. Dette kunne likegjerne skjedd om legetenesten var organisert på ein annan måte.

Er det slik å forstå at trådstarter meiner at ei slik feilvurdering ikkje hadde skjedd om ein ikkje hadde fastlegeordninga? Er det meir sannsynleg at det hadde blitt tatt celleprøve dersom dei to fekk tildelt ein tilfeldig lege? Hadde ein tilfeldig lege hatt meir tid å bruke på kvar pasient? Og oppfølgingsspørsmålet; om legane hadde hatt meir tid og hadde gjennomført meir testing, ville vi hatt god nok legedekning til at ein i det heile tatt hadde fått legetime innan rimeleg tid?

Signerer denne. Det er uansett også ytterst sjelden at kvinner under 25 år utvikler kreft, og kreft i livmorhalsen er en kreftform som utvikler seg veldig sakte. Det er derfor man gjerne kan gå med noen celleforandringer enn stund før det blir aktuelt med konisering (et lite inngrep som skal forebygge kreftutvikling). Kroppen ordner opp selv, i veldig mange tilfeller. I noen veldig få tilfeller er noen veldig, veldig uheldige og allikevel utvikler grove forandringer, før 25 år. Må bare presisere at dette gjelder noen ytterst få uheldige.  Som lege har man også ansvar for å ikke gjøre unødvendige undersøkelser som går på bekostning av nødvendige undersøkelser, og i de aller fleste tilfeller skal man stole på at legens vurdering om å ikke ta celleprøve før 25 år.  Vil også legge til at det er faktisk større sannsynlighet for at alvorlige symptomer blir fanget opp, når man har en fast lege som følger en opp og har kjent sin pasient over tid. 

Nå som barn blir vaksinert med HPV-vaksinen, vil det antakeligvis bli enda færre med livmorhalskreft, HPV vaksinen har visst seg å ha enda mer effekt enn man opprinnelig trodde også. 

Fastlegekrisen, forøvrig, handler mer om manglende politisk vilje.  Fastlegene har sagt ifra mange år om hva de trenger for å styrke fastlegeordningen. Da er viktig at regjeringen hører etter på hva denne faggruppen har å komme med. Nå har vi nettopp skiftet regjering, så nå må vi bare presse litt på den nye regjeringen med å ta i tak. 

Endret av GiaMahan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt både og føler jeg. Det er selvsagt riktig at det er sjeldent at unge mennesker får kreft. Samtidig så er kreftdiagnosistikk litt av et puslespill i en del tilfeller da mye av symptomene også er symptomer ved lite farlige tilstander og om alle skulle fått full kreftutredning  for ethvert symptom så ville det kosta samfunnet enormt. 

Men på den annen side så er kvinnehelse noe som generelt sett ikke har blitt tatt på alvor i helsevesenet før nå omtrent og der har hele helsevesenet en jobb å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fastlegeordningen er suveren på enkeltindividet - å kunne forholde seg til ett legekontor der alle journaler, sykehusepikriser og oppfølging blir ivaretatt. Feil vil skje. Den eneste måten å unngå feil på, er å låse døren. Det kan man ikke. Du kan snu på det og se hvor mye eldre vi blir nå enn før, vi får vanvittig god behandling og mange liv reddes av legene daglig, men vi har en tendens til å synliggjøre de feilene som er i et betydelig mindretall. 

Lenke til kommentar

Morsom anekdote:

en som nylig hadde flytta, måtte til legen før han hadde fått ordna med fastlege på det nye stedet. Vedkommende gikk til nærmeste legekontor og spurte om muligheter for å få en legetime. Sekretæren der sa at det kunne han ikke få før han hadde fastlege (og det er lang venting for å få det). Eneste mulighet var å betale seg frem til privat legetime (ett eller annen sted). Budskapet var at "du har kommet til feil luke!"

Slike svar godtar man ikke, så da fant en ut etter diverse undersøkelser at det bare var å melde seg på i en kø for en eller annen faste-lege, og så kunne en lekevel få legetime der før en fikk tilordna fastlege. Så pass opp for A4-sekretærer som ikke har forstått sin rolle 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Rune_says said:

Jeg hadde mye heller valgt en godt bemannet akutt legevakt enn fastlegeordning.

Men åpenbart er jeg i mindretall siden "vanlige folk" synes det er så viktig å ha en fastlege?

Det hadde du ikke.

På akutten sa de nei.  Så løsningen ble å stille seg i kø hos en fastlege (med sekretær som forstår sin rolle).

Denne første sekretæren burde dog ha tipset om denne akutt-muligheten.

 

 

Lenke til kommentar

Å praktisere medisin er en kunst, og mange som praktiserer medisin er elendige kunstnere.
 

Om man følger opp en del slike saker, fra legers skråsikre påstander uten noen god belegg innen rettssaker, til inkompetanse fra fastlegekontoret, og deretter til legen på kontoret for Norsk pasientskadeerstatning, så er det en enorm rekke av livsødeleggende beslutninger. En del leger lider dessverre av urokkelig hovmod, og det hjelper lite når nokså mange glorifiserer yrket såpass, at det hele blir som et narsissistisk luftslott uten like. 
 

Andre leger igjen er fortvilet over alt ansvar og forventinger de får. De vil gjerne påminne andre om at de og er mennesker. Er man heldig så ender man opp med en slik fastlege, og man bør virkelig tviholde på en god lege. Men hvem man henvises til har man ikke alt for mye kontroll over. Det har jo vært en rekke skrekkhistorier fra forskjellige sykehus, og den inkompetente har gjerne fått praktisert videre i flere år. 
 

En del opprydding behøves sikkert. Fra fastlege, til spesialister og sykehus, til Norsk pasientskadeerstatning og til rettssalen. På tide å erkjenne at leger er mennesker

Endret av anon_83104
Lenke til kommentar

Kanskje litt av problemet er at for hver reelle tilfelle flommer legekontoret over av folk som hovedsaklig er hypokondere eller som har vondt i viljen. 

Legen kan ikke sende alle til nærmeste sykehus for full utredning, og må screene som best ha kan. 

Sammenlign det med en mekaniker som skal bedømme hvilke biler som skal på service ved at de kjører forbi ham på veien. Han kan naturligvis stoppe noen av dem, riste litt i hjulene osv, men kommer det en ny bil med en liten fabrikasjonsfeil så er det fort gjort at den glipper gjennom, selv om feilen blir større etter hvert og eieren synes han hører en lyd innimellom. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Jeg gikk 10 år med alvorlig udiagnostisert sykdom (gikk hele tiden til fastlege for å finne ut hva det var) hvor jeg måtte bytte fastleger 3 ganger før jeg til slutt fikk en lege til å gjøre en enkel ultralyd undersøkelse. Etter livreddende hastekirurgi skulle det likevel ta ennå 7 år før jeg fikk den påkrevde oppfølgingen og behandling for tilstandene jeg nå hadde pådratt meg pga. legers uansvarlighet. 

Det verste med det hele var at i 2003 forelå det høyoppløselige MRII bilder som viste hva som var i ferd med å skje med advarsel fra radiografen i notatet. Likevel insisterte leger heller på at jeg trengte medisiner for helt andre type tilstander og én lege skrev de mest nedsettende ting om meg i sin journalføring fordi hun mente jeg ikke hadde "sykdomsforståelse". Den ene legen ville heller kjøre meg inn i uføre systemet fremfor å jobbe med å finne ut hva problemet var.

Vel da litt merkelig at det jeg sa hele veien var riktig. Nesten 17 år av livet med betraktelig nedsatt livskvalitet, ikke være i stand til å delta så mye som man ønsket i barns tilværelse og kroniske følgetilstander fordi man ikke fikk hjelp i tide.

Når jeg fortalte spesialister på Volvat om dette ble et par av de regelrett sint på mine vegne. Jeg var på ingen måte en vanskelig pasient, men opplevde at så lenge jeg ikke var villig til å prøve alskens medisiner får x-antall symptom relaterte ting eller at jeg hadde fordypet meg i hva problemet kunne være så ble man møtt med arroganse og avmakt. En av legene ga meg et ultimatum at enten begynner jeg på medisiner for angst og depresjon eller så vil hun ikke hjelpe. Selvsagt blir man etterhvert utslitt og har tendenser til å ser mørkt på livet når man går så lenge med uavklart alvorlig sykdom som setter livet på vent.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
35 minutes ago, WiiBoy said:

Dersom leger og helsevesenet utelukkende skulle hørt på pasienter, som «kjenner sin kropp best», ville hele helsevesenet kollapset  pga. overbehandling av friske mennesker.

De trengte ikke høre på meg, de kunne bare se på bildene og notatet til radiografen samt andre tester og resultater. Det var arrogansen og ovenfra ned holdningen som var problemet. At jeg gjorde de oppmerksom på notatet fra radiografen og bildet, ble et problem for dem. For ordens skyld var bildene tatt for å undersøke smerter fra ett gammel skadeområde men radiografen mente de også viste en mulig alvorlig sykdomsutvikling som det var viktig å få undersøkt.

Jeg respekterte alltid legen som fagperson på det medisinske området men når man selv er voksen og utdannet så må legen tåle saklige, faglige og faktabaserte innspill basert på bilde/testresultater. Hvorfor skal man prøve diverse medisiner som ser ut til å behandle et diffust symptombilde når bilder, prøver og annet peker på en mulig klar kandidat/årsak?

Jeg forsøkte alle tilnærminger og når man ikke sa noen ting ble man til et eksperiment. Diagnostikk består ikke av å prøve alskens nærmest i blinde, spesielt med tunge medisiner, man bør i det minste følge de klare spor man har.

Men det du sier er at det er bedre å bruke 10 år og store mengder ressurser i helsevesenet på tull fremfor å gå etter de spor som faktisk foreligger? Eller var det helt irrelevant for saken?

EDIT:
Jeg er selv en godt utdannet fagperson og når andre som ikke har like lang erfaring eller utdanning på området kommer med funn rundt et problem, så avviser jeg ikke dette basert på person og diplomer på veggen men hvorvidt det faglige i innspillet er relevant.

Det er helt irrelevant for meg om jeg har utdanning og 20 års erfaring på området hvis et menneske i en annen fagavdeling klarer å se noe jeg har oversett eller avdekker et viktig spor.

Ego hører ikke hjemme i god diagnostikk og problemløsing.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (16 timer siden):

Jeg hadde mye heller valgt en godt bemannet akutt legevakt enn fastlegeordning.

Men åpenbart er jeg i mindretall siden "vanlige folk" synes det er så viktig å ha en fastlege?

Det har nok med alder å gjere. Den største gruppa som bruker legetenestane er eldre, den gruppa har stor fordel med ein fast lege som kjenner pasienten og pasienthistorikken.

Eg er likevel einig i at for min eigen del og den yngre delen av befolkninga ville hatt større nytte av ein legevakt som har kapasitet til å ta imot når du plutseleg treng legehjelp ein dag. Det er lite vits i å ha ein fastlege når den legen uansett har slutta neste gong du bestiller legetime. Akkurat no så treng eg ingen fastlege, dei gongane eg treng lenge så er det kompetansen til å sy eit kutt eller signere på ei sjukemelding som er behovet, og skal eg ta ei helseundersøking så er det heller ikkje så viktig at den som analyserer prøvesvara kjenner meg.
Men det kjem nok ei tid der eg også er godt oppe i åra og må starte kvar einaste legetime med ein times livshistorie om eg får ein ny lege som ikkje kjenner min helsehistorikk.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

De trengte ikke høre på meg, de kunne bare se på bildene og notatet til radiografen samt andre tester og resultater. Det var arrogansen og ovenfra ned holdningen som var problemet. At jeg gjorde de oppmerksom på notatet fra radiografen og bildet, ble et problem for dem. For ordens skyld var bildene tatt for å undersøke smerter fra ett gammel skadeområde men radiografen mente de også viste en mulig alvorlig sykdomsutvikling som det var viktig å få undersøkt.

Jeg respekterte alltid legen som fagperson på det medisinske området men når man selv er voksen og utdannet så må legen tåle saklige, faglige og faktabaserte innspill basert på bilde/testresultater. Hvorfor skal man prøve diverse medisiner som ser ut til å behandle et diffust symptombilde når bilder, prøver og annet peker på en mulig klar kandidat/årsak?

Jeg forsøkte alle tilnærminger og når man ikke sa noen ting ble man til et eksperiment. Diagnostikk består ikke av å prøve alskens nærmest i blinde, spesielt med tunge medisiner, man bør i det minste følge de klare spor man har.

Men det du sier er at det er bedre å bruke 10 år og store mengder ressurser i helsevesenet på tull fremfor å gå etter de spor som faktisk foreligger? Eller var det helt irrelevant for saken?

EDIT:
Jeg er selv en godt utdannet fagperson og når andre som ikke har like lang erfaring eller utdanning på området kommer med funn rundt et problem, så avviser jeg ikke dette basert på person og diplomer på veggen men hvorvidt det faglige i innspillet er relevant.

Det er helt irrelevant for meg om jeg har utdanning og 20 års erfaring på området hvis et menneske i en annen fagavdeling klarer å se noe jeg har oversett eller avdekker et viktig spor.

Ego hører ikke hjemme i god diagnostikk og problemløsing.

Var vel kanskje ikke en radiograf som skrev det notatet, men kanskje heller radiolog (som er en røntgenlege). Men at man møter en radiograf på røntgen er det ingen tvil om,  men de dypdykker vel ikke så mye i bildetmaterialet etter at bildene er tatt tror jeg. Samme det, det er uansett helt sykt at andre overså det radiologen eller radiografen så og attpåtil når det var lagt til et notat om det. Anyhow jeg tror en del leger har godt av å ikke føre en form for profesjonskamp. Ja de kan iverkesette all slags mulig behandling og stanse den, men en del stoler ikke alltid på vurderinger tatt av andre helseprofesjoner. 

Her har vi også en barnelege som satte diagnoser på foreldrene til barnet og meldte dem til barnevernet. Ja helsepersonell har meldeplikt ved en del ting, men her opptrådte jo legen som bødler, dommer og aktor i samme sak. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5GWE4O/endte-i-konflikt-med-barnelegen-jeg-opplevde-at-vi-ble-latterliggjort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...