Gå til innhold

Fastlegeordningen feiler igjen.


Gjest 7f0a5...6f2

Anbefalte innlegg

Noe av fastlegeordningen kunne vært avbelastet ved å styrke helsesøsterorningen i skolene og nå som de er så mange eldre i samfunnet, en egen helsestasjon for eldre. På et sykehjem eller bofellesskap for eldre finnes det jo både sykepleiere og leger. Eldre som ikke bor på slike plasser burde fått et styrket tilbud spesialisert på dem. At unge med kreftsymptomer blir avvist hos fastlegen før det er for sent burde ikke avfeies som annet en uakseptabel svikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, The Avatar said:

Eg er likevel einig i at for min eigen del og den yngre delen av befolkninga ville hatt større nytte av ein legevakt som har kapasitet til å ta imot når du plutseleg treng legehjelp ein dag. Det er lite vits i å ha ein fastlege når den legen uansett har slutta neste gong du bestiller legetime.

Hovedproblemet der er ikke fastlegeordningen, men hvordan myndighetene skyfler unødvendig arbeid over på fastlegene. Fraværsgrensen på skolene er et knallgodt eksempel. Fastlegene må bruke tid på 20 år gamle mennesker med kraftig forkjølelse. Det er helt fullstendig idioti å bruke enorm helsekompetanse på folk som OVERHODE IKKE trenger helsehjelp. Fraværsgrensen kunne vært løst med at ufaglærte assistenter følger opp elver med høyt fravær.   

Lenke til kommentar
3 hours ago, William_S said:

Var vel kanskje ikke en radiograf som skrev det notatet, men kanskje heller radiolog (som er en røntgenlege). Men at man møter en radiograf på røntgen er det ingen tvil om,  men de dypdykker vel ikke så mye i bildetmaterialet etter at bildene er tatt tror jeg. Samme det, det er uansett helt sykt at andre overså det radiologen eller radiografen så og attpåtil når det var lagt til et notat om det. Anyhow jeg tror en del leger har godt av å ikke føre en form for profesjonskamp. Ja de kan iverkesette all slags mulig behandling og stanse den, men en del stoler ikke alltid på vurderinger tatt av andre helseprofesjoner. 

Her har vi også en barnelege som satte diagnoser på foreldrene til barnet og meldte dem til barnevernet. Ja helsepersonell har meldeplikt ved en del ting, men her opptrådte jo legen som bødler, dommer og aktor i samme sak. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5GWE4O/endte-i-konflikt-med-barnelegen-jeg-opplevde-at-vi-ble-latterliggjort

Det var faktisk radiografen og ikke radiologen som gjorde meg oppmerksom på det. Jeg er meget klar over forskjellen. Han sa også at de normalt sett ikke får lov å uttale seg. Men han synes det var så viktig at han valgte å gjøre det likevel.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
lada1 skrev (12 timer siden):

Det hadde du ikke.

På akutten sa de nei.  Så løsningen ble å stille seg i kø hos en fastlege (med sekretær som forstår sin rolle).

Denne første sekretæren burde dog ha tipset om denne akutt-muligheten.

 

 

Jeg sa da vitterlig "godt bemannet".  Jeg ser for meg at det er viktigere å få rask hjelp når jeg virkelig trenger det enn en fastlege det går år mellom at jeg bruker.   Så for meg, skrot hele fastlegeordningen og få heller legevakter som er skikkelig bemannet 24/7

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...