Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har {veteranbil, amcar, muskelbil, diverse fossile biler}-entusiaster, men det er vel ikke det samme som elbilmotstandere. Jeg tror de eneste ektefølte elbilmotstanderne er ideologiske liberalister som føler de blir frarøvet frihet, de som mener å vite de er offer for en stor, global klimakonspirasjon avslørt av de ekte forskerne på Youtube, og de som har fått opp en vindmølle i utsikten fra vinduet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Jeg føler at situasjonen med strømpriser er litt bensin på bålet til motstandere av elbiler. Man ser jo at fordelene forsvinner en etter en, snart er det ikke spesielt mange fordeler igjen. Vinter og ladekø er jo enda en faktor som kan skremme bort mange.

Diskusjonen om hurtigladere er ikke en avsporing, men jeg synes diskusjonen om tilretteleggelse av saktelading har kommet alt for langt bakpå. 

Dette er egentlig mye viktigere i hverdagen enn muligheten til å lade fort på kort tid. 

Svært mange har ikke lademulighet der de bor, og dette er et større problem enn rekkevidde og kø på hurtigladere, selv om mangelen på det første skaper mer av det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

Jeg føler at situasjonen med strømpriser er litt bensin på bålet til motstandere av elbiler. Man ser jo at fordelene forsvinner en etter en, snart er det ikke spesielt mange fordeler igjen. Vinter og ladekø er jo enda en faktor som kan skremme bort mange.

AvgiftsPartiet er vel kjent for å være større tilhenger av pisk, enn av gulrot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Serpentbane said:

At gruppen kjøper 15-20% av nybilene betyr ikke at 15-20% av dem har kjøremønsteret du beskriver.

Andelen nye biler som selges som firma/yrkesbiler er nær 50% av totalmarkedet.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/LAvOlR/dette-var-de-mest-solgte-bilene-i-august

"Elbilforeningen peker på at leasing- og firmabilmarkedet utgjør rundt halvparten av personbilmarkedet i Norge"


Jeg har derfor allerede tatt hensyn til at ikke alle disse benytter bilene slik jeg beskriver, derav kun 15-20%.
Disse siste 15-20% benytter bilen nettopp slik jeg beskriver.

Det innebærer at det vil være ganske enkelt å få andel elbiler av nybilsalget opp til 80%, deretter vil det bli mye vanskeligere, selv med de høye pumpeprisene Simen1 innledningvis viste bilde av.
Dette blir tilsvarende som mobil/DAB/fiberdekning. Disse siste prosentene er langt mer krevende, enn opp til 80%.

Hva som må til for å friste disse siste prosentene er bedre batterikapasitet, slik at hurtiglading stort sett ikke lenger er et tema.
Da kan denne andelen benytte treglading hjemme, på jobb eller hotell (når det kommer på plass), uten å legge opp dagen etter lading slik det er nå, og i stedet ha fokus på arbeidsoppgaver og følge en tett timeplan.
 

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar

Løsningen til å få opp de siste 20 prosentene - gitt at vi er enige om at de siste 20 prosentene er firmabiler - er å finne på julebordet: differensiering av refusjon av merverdiavgiften.  

Firmaet ditt får ikke refusjon for kjøp av alkohol. Dersom de heller ikke får refusjon for kjøp av diesel, bensin og dertil tilhørende forbrenningsbiler, vil det økonomiske insentivet som gjør at det private nybilsalget er elektrisk bli overført til næringslivet og veie tyngre på valg av neste firmabil.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (18 timer siden):

Du har {veteranbil, amcar, muskelbil, diverse fossile biler}-entusiaster, men det er vel ikke det samme som elbilmotstandere. Jeg tror de eneste ektefølte elbilmotstanderne er ideologiske liberalister som føler de blir frarøvet frihet, de som mener å vite de er offer for en stor, global klimakonspirasjon avslørt av de ekte forskerne på Youtube, og de som har fått opp en vindmølle i utsikten fra vinduet. 

Jeg synes at beskrivelsen din er noe tendensiøs. Det finnes mange grunner til at folk ikke har elbil, og det finnes mange grunner til at de aktivt unngår å få seg elbil.

Hvis de unge og 80% velger elbil så burde det være godt nok inntil videre. Om 20% av oss kjører diesel og trenger lengre tid for å evt endre mening så er ikke det et stort tap. På noen måter er det bra at vi har kjøretøy i omløp som fungerer (på noen måter) uavhengig av el-nettet.

En veteranbil eller en Ferrari er berikende innslag i samfunnet. Jeg tviler på at disse bilene blir kjørt så mye at det er noe man burde tenke på. Et mer betimelig spørsmål er kanskje bo-biler, men heldigvis kjøres disse lite i by-sentra.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
11 minutes ago, knutinh said:

Jeg synes at beskrivelsen din er noe tendensiøs. Det finnes mange grunner til at folk ikke har elbil, og det finnes mange grunner til at de aktivt unngår å få seg elbil.

Hvis de unge og 80% velger elbil så burde det være godt nok inntil videre. Om 20% av oss kjører diesel og trenger lengre tid for å evt endre mening så er ikke det et stort tap. På noen måter er det bra at vi har kjøretøy i omløp som fungerer (på noen måter) uavhengig av el-nettet.

En veteranbil eller en Ferrari er berikende innslag i samfunnet. Jeg tviler på at disse bilene blir kjørt så mye at det er noe man burde tenke på. Et mer betimelig spørsmål er kanskje bo-biler, men heldigvis kjøres disse lite i by-sentra.

-k

Da har du feiltolket meg. Det var snakk om elbilmotstandere - og jeg regner deg ikke som elbilmotstander bare fordi du har grunner til å velge diesel- eller bensinbil. Om du liker å kjøre Ferrari eller trenger å kjøre Toyota pick-up, betyr ikke det at du er elbilmotstander. Hvis du er vindkraftmotstander, derimot, da regner jeg det som mer sannsynlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...