Jump to content

Mind The Gap

Medlemmer
  • Content Count

    44
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

22 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Absolutt enig med deg, dette omhandler tross alt prioriteringer. Men igjen, med statsministre som møter opp på Cupfinalen "midt på vinteren", og NFF-ansatte på Ullevål med dypt sugerør ned i statskassen, tror jeg ikke våre ønsker blir innfridd. Tvert i mot. Du så jo hvor viktig det var å få i gang "elitefotballen" (har vi i hele tatt noe slikt i Norge?) under den verste Koronaepidemien, mens breddeidretten bare værsågod fikk vente. Min løsning ville vært å gå tilbake til fotballsesongstart ultimo april, og sesongavslutning medio oktober. Da ville dette problemet stort sett ha forsvunnet av seg selv.
  2. Ja, du har jo et godt poeng, all idrett er i grunn sløsing av naturressurser. Men fortell det til en fotballinteresserte, så tipper jeg du blir servert noen hyggelige ord på veien ;-) Dette omhandler at fotballforbundet har hatt et sterkt ønske om å gjøre om fotball til en utendørs helårsidrett. De har selvfølgelig alt å tjene på at antall kamper øker. Sesongen slutter vel i desember, og Holmenkollarrangementet går vel av stabelen samtidig som sesongåpning for fotball. Da er det noe som skurrer i mine ører. For ordens skyld, dette omhandler oppvarming av banedekke med varmekabler (vet ikke om det er vannbåren varme eller elektriske varmekabler, det er uansett stort areal vi snakker om). Slik sett er vel heller ikke "din klubb" helt uskyldig oppe i det hele, med Alfheim som er dekket med kunstgress og varmekabler. Samtidig er det vel kanskje heller ikke rimelig å forvente at vi skal tilbake til tidlig 70-tall, da "nord-norske" klubber som Bodø/Glimt og Tromsø ble nektet å spille i øverste divisjon, på grunn av sin geografiske beliggenhet. Det vil si snø og/eller steinhardt "permafrost" banedekke. Så ender vi med at fotballspillere med avrevne korsbånd opptar alle akuttplassene ved UNN, som skulle ha vært avsatt til eldre trengende Koronapasienter ;-P "Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that." - Bill Shankly-
  3. Skulle ønske at dette hadde nådd ut hele veien til oss forbrukere. Dessverre ser vi lite til disse prisene i praksis (elavgift, enova, nettleie, mva etc tilkommer uansett)
  4. For å komplisere dette ytterligere: I store deler Oslo kan konsulenter/håndverkere parkere elbiler på angitte plasser, hvis de kjører varebil klasse 2. Men som du påpeker, mange konsulenter har valgt personbil på grunn av bedre rekkevidde (samt slippe å sitte som en prest, på grunn av skilleveggen. Det er ikke spesielt god ergonomi for lengre kjørestrekk). Dette er jo også biler som er egnet for transport av ikke altfor volumiøse varer/utstyr. Inntil de en vakker dag fikk se den nye skiltingen, som jeg nevnte i foregående avsnitt. Det skal ikke være enkelt å ferdes i Oslo som yrkesaktiv, det er i hvert fall helt sikkert.
  5. Ja, her er det enda mer underfundige og politisk korrekte regler, som ligger til grunn. Det er bare å hive innpå øl og vin, og utgiftsføre det i regnskapet (ikke mva-refusjon naturligvis, såpass politisk korrekte må vi være). En avsluttende Irish derimot, kan naturligvis ikke utgiftsføres. Og for all del ikke få sprit og annen drikke/mat på samme kvittering/faktura. Da er ikke noe av det som er påført på kvitteringen fradragsberettighet. Puhh. Enkelt skal det være. https://hjelp.fiken.no/support/solutions/articles/13000042472-mat-og-drikke-i-foretaket Det gis aldri fradrag for brennevin. Med brennevin menes alkoholholdige drikker som har 20 års aldersgrense. Dersom det er brennevin på en kvittering gis det heller ikke noe fradrag for noen av de andre utgiftene på denne kvitteringen.
  6. Er det én ting vi begge er sikre på, så er at drivstoffpriser generelt aldri faller. Ei heller reduserte avgifter for slikt (er vel foreslått ytterligere økt i kommende statsbudsjett?). Det er hovedårsaken til at vi forsøker å benytte elbil, så langt det lar seg gjøre. Prisene du ser i vedleggene er for det meste hentet fra Akershus sydøst og Østfold, Drammensområdet, og Akershus nordvest og øst. Oslo pleier som regel å være dyrere. Dessuten har det nok vært fokus på å fylle på de dagene man har observert at pumpeprisene er lave. Var i hvert fall typisk mandags formiddag, vet ikke hvordan det er nå.
  7. Det er viktig å skille mellom firmabil og yrkesbil. Skattereglene er veldig forskjellig for disse to. Sistnevnte blir man i utgangspunktet ikke fordelsbeskattet av. Varebil klasse 2 er nok ganske vanlig for yrkesbiler, mens personbiler er mer vanlig for firmabiler. For varebil klasse 2 er dessverre alternativene få og dårlige, når det kommer til elbil (altfor små batterier). Det gjør at mange håndverkere velger tradisjonelt drivstoff fremfor el., for disse yrkesbilene.
  8. Ja, leasing er et annet tema, og er dessverre belemret med et villniss av skattregler, som gjør det enda mer uoversiktelig. Da går bil plutselig over til å bli et driftsmiddel på linje med kontormaskiner og annet utstyr, hvor alt blir tillagt mva, for deretter å bli fradragsberettighet i forhold til mva. Man kan da oppleve at produkter og tjenester som i utgangspunktet er fritatt for mva, må det plutselig betales mva for. Eks Bomavgift - fritatt for mva, men ikke når leasingselskapet viderefakturerer det. Da er de pålagt å legge på mva Årsavgift - fritatt for mva, men ikke...(se over) Forsikring - fritatt for mva, men ikke...(se over) Elbil - fritatt for mva, men ikke når bilen leases ut https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2009-2010/inns-200910-004/21/27/ Ved utleie/leasing påløper det i dag merverdiavgift for el-biler og andre nullutslippskjøretøy. Som sagt, dette er et kaos av et regelverk, og skulle vi ha diskutert det, hadde det fortjent en egen tråd. Men for min/vår del har vi konkludert med at vi ikke leaser elbilene, men kjøper bilene direkte, for å slippe ytterligere et regelverk å sette seg inn i, og som er under stadig endring. EDIT Ser nå at det ikke blir tillagt mva for leasing av elbiler for tiden. Det understreker forsåvidt bare poenget mitt at det er krevende å følge med et regelverk som stadig endrer seg. https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/6zPQVL/esa-gir-groent-lys-for-momsfritak-paa-el-biler-i-to-aar-til Elbiler er i dag fritatt for merverdiavgift, et fritak som også gjelder for leasing av elbiler og omsetning av batterier til elbiler.
  9. Nei, det vil jeg ikke si. Nå benytter jeg primært elbil både privat og i yrke. Men drivstoffbil til de lengre turene, da begrenset rekkevidde og tap av verdifull arbeidstid medgår ved hurtigladepumpene (som slettes ikke er så hurtige om vinteren). Og bare for å understreke det, jeg er helt enig i at strømprisene varierer betydelig mer enn drivstoffprisene, hvor førstnevnte skaper en ekstrem uforutsigbarhet for bedriftene (dette omhandler jo mer enn bare lading av bil). Slik som denne: https://borsen.dagbladet.no/nyheter/frykter-40-000---for-ett-dogn/74771396 Ifølge et anslag fra lokalavisa kan Kristiansund Ballklubb få en skrekkregning etter søndagens fotballkamp: - Skal vi betale 40 000 for én dag, må vi ta noen vurderinger internt, sier driftslederen til Børsen. Når det gjelder nevnte drivstoffpriser, hentet jeg ut noen bilag fra kollegaer, for å se hvilke literprisprise de har betalt. Det ser sjelden ut til å være over 15,- pr liter.
  10. Du feiler i hvert fall med 10 år! Måtte finne frem noen kvitteringerfor drivstoffkjøp gjort i ganske nær fortid. Ikke benyttet til bil, men UPS hos en kunde, uten at det gjør noen forskjell i prisen.
  11. Skatte av fordelen av å lade hjemme, og betale regningen selv? Og til overmåte uten mva-fradrag! På tross av det, jeg ville ikke blitt overrasket om du får rett på ett eller annet tidspunkt, for kreativiteten hos byråkratene i finansdepartementet virker ikke å kjenne noen grenser.
  12. He he, hadde det vært så enkelt. Med mindre man ikke benytter varebil klasse 2, får man ikke mva-fradrag for drivstoff eller kjøp av bil. Ei heller får firmaet mva-fradrag for julebordene. Og for den del, firmaet får ikke en gang mva-fradrag for mat fortært i bilen under arbeidsreiser. I hele tatt, det er ganske mye i regnskapet som ikke kvalifiserer til mva-refusjon. Så det er ikke der skoen trykker. Vi har flere elbiler i bruk, alle disse er fritatt for mva, mens bilene med tradisjonelt drivstoff ikke er det. Dessuten blir man skattemessig svært gunstig behandlet med elbil. https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/908-firmabilskattkalkulator "På elbiler settes grunnlaget til 60 prosent av nybilprisen i 2020 og 2021. Koster elbilen 200.000 kroner, blir dermed grunnlaget 120.000 kroner. Hvis du i tillegg har en kjørelengde på over 40.000 km i yrket blir grunnlaget 45 prosent" Så den enkle og saklige grunnen til fremdeles å benytte drivstoffbil fremfor elbil for disse 15-20%, omhandler i all hovedsak begrenset batterikapasitet, samt ladestoppene, som er direkte tapt arbeidstid.
  13. Andelen nye biler som selges som firma/yrkesbiler er nær 50% av totalmarkedet. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/LAvOlR/dette-var-de-mest-solgte-bilene-i-august "Elbilforeningen peker på at leasing- og firmabilmarkedet utgjør rundt halvparten av personbilmarkedet i Norge" Jeg har derfor allerede tatt hensyn til at ikke alle disse benytter bilene slik jeg beskriver, derav kun 15-20%. Disse siste 15-20% benytter bilen nettopp slik jeg beskriver. Det innebærer at det vil være ganske enkelt å få andel elbiler av nybilsalget opp til 80%, deretter vil det bli mye vanskeligere, selv med de høye pumpeprisene Simen1 innledningvis viste bilde av. Dette blir tilsvarende som mobil/DAB/fiberdekning. Disse siste prosentene er langt mer krevende, enn opp til 80%. Hva som må til for å friste disse siste prosentene er bedre batterikapasitet, slik at hurtiglading stort sett ikke lenger er et tema. Da kan denne andelen benytte treglading hjemme, på jobb eller hotell (når det kommer på plass), uten å legge opp dagen etter lading slik det er nå, og i stedet ha fokus på arbeidsoppgaver og følge en tett timeplan.
  14. Da har utleier tatt seg friheter overfor deg, som ikke er i henhold til lovverket. Men det er enkelt å si, til en student som naturligvis ikke kjenner til alt dette i ung alder. https://www.huseierne.no/nyheter/advokaten-svarer-kan-jeg-sette-opp-husleia-na-nar-strommen-er-dyr/ Faktisk burde slike "fastprisavtaler" heller ha vært til gunst for deg som leietager.
  15. Helt vanlig. Jeg har selv gjort det i en periode, for en del år tilbake. Disse avtalene mellom huseier og leietager er gjerne gjort for flere år siden, og da må utleier naturligvis stå ved denne "fastprisavtalen". At det berører ganske mange, fremkommer klart i disse artiklene: Advokaten svarer: Kan jeg sette opp husleia på grunn av høy strømpris? https://www.huseierne.no/nyheter/advokaten-svarer-kan-jeg-sette-opp-husleia-na-nar-strommen-er-dyr/ Husleieloven https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/fire_husleie-.pdf Årsaken til at mange har løst det slik, er naturligvis fordi det ikke har vært hensiktsmessig å installere egen måler. Både pris og behov for å trekke stor mengde ny kabling, har helt sikkert spilt inn her. Hybelbygg/campus ved store studiebygg har naturligvis separate måler, men det er ofte ikke tilfelle for sokkelleiligheter.
×
×
  • Create New...