Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Dubious said:

Var ikke snakk om kjøre- og hviletid bestemmelser som for vogntog, kun kort og skriver, så en slipper å etterforske så mye når personen har kjørt av veien.

Så, mer byråkrati og overvåking er hva du egentlig etterspør?

Vel, det er godt mulig du vil få ønsket ditt innfridd, både i form av bl.a. våre Teslaers totalovervåking, kombinert med veiprising.

 

Jeg vet for egen del at det er helt uproblematisk å kjøre i ett strekk Oslo-Trondheim, og Oslo-Stavanger.
I enkelte tilfeller avbrutt av tissepauser på egnet sted, evt noen få minutter power-nap.
Men nå tar jeg også dette med årvåkenhet ekstremt nøye, og mener at døsig kjøring gjerne kan sammenlignes med "fyllekjøring".

 

16 minutes ago, Dubious said:

Tonn/vekt har lite å si.

Selveste Isaac Newton er uenig med deg.
Og forsøk deg med en frontkollisjon mot et vogntog/buss versus en personbil i samme hastighet, og du vil raskt oppdage en "bitteliten" forskjell i skadeomfanget/sannsynligheten for å overleve.

Et vogntog bryter også enkelt gjennom et midtautovern, i motsetning til en liten personbil.

Det er en årsak til at disse bestemmelsene er betydelig strengere for vogntog, fordi skadeomfanget er vesentlig større ved ulykker.

Endret av Mind The Gap
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mind The Gap skrev (7 timer siden):

Nei, kommentaren er bygget på praktisk erfaring av elbil benyttet i yrkessammenheng.

Jeg benytter meg også av "hjemmelading" (bolig/kontor), så langt det lar seg gjøre, men det er i praksis da primært for "matpakkekjøring" til lokale bedrifter.
For reiser til kunder oppholdende seg geografisk langt fra mitt kontor, er hurtiglading helt essensielt.
Da utgjør ikke fulladingen før avreise særlig mye av det totale forbruket.

Dessuten er det dessverre slik at de færreste hoteller tilbyr ladefasiliteter.
Ikke få ganger har jeg måttet tilbringe en 30-60 min etter endt arbeidsdag på en hurtigladestasjon, før jeg kan reise til hotellet.

Så foreløpig er det slik at elbil er godt egnet for kort og mellomdistanse, mens drivstoffbil er det soleklare valget ved lengre reiser.
Særlig vinterstid.

PS! Det er heller ikke noen grunn til å bestride at ladetid ved disse ladestasjonene er tapt arbeidstid.
For min del mer enn utligner det sparte kostnader i bomavgift/ferge.

Men det er helt greit, må må bare realitetsorientere seg, og velge "rett verktøy" til de forskjelllige prosjektene/oppdragene.

 

PS!

"Hurtigladere brukes også mye mindre på vinteren enn på sommeren"
For meg er det helt motsatt.
Jeg benytter slike ladestasjoner betydelig mer på vintertid, enn om sommeren.
Rekkevidden blir jo, slik du selv helt sikkert har erfart, betydelig redusert om vinteren.
Du har sikkert ferie- og fritidsreiser om sommeren i tankene.
For min del er oppdragsmengden snarere noe høyere om vinteren, enn midt i fellesferien.

Jeg kjører en del gjennom jobb, og det er nok ytterst få som jevnlig vil måtte innom hotellet for å lade 30-60 minutter etter endt oppdrag ett eller annet sted med de bilene man får i dag. 

Man kan derimot spare veldig mye på utgifter knyttet til drift og vedlikehold av bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Familier på seks som ikke har råd til å kjøpe de største familiebilene, spesielt syvseter, med god rekkevidde vil være tapere her. 

De rammes også hardt ved at man skal avgiftsbelegge rikingene som kjøper elektrisk bil. 

Hold dem på gamle farlige Voyagere ja, det er tingen. De frakter jo bare flere av det mest dyrebare man har. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Serpentbane said:

Familier på seks som ikke har råd til å kjøpe de største familiebilene, spesielt syvseter, med god rekkevidde vil være tapere her. 

De rammes også hardt ved at man skal avgiftsbelegge rikingene som kjøper elektrisk bil. 

Hold dem på gamle farlige Voyagere ja, det er tingen. De frakter jo bare flere av det mest dyrebare man har. 

Om man skal være knøen på og ha elbil og plass til 6 personer så kom jo Model S som 7 seter fra 2013. Får vel de for nermere 200 tusen i dag og prisene vil jo synke.

Det er biler med vanvittig mye barnesykdommer men de har kurrant rekkevidde og mye plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Serpentbane said:

Jeg kjører en del gjennom jobb, og det er nok ytterst få som jevnlig vil måtte innom hotellet for å lade 30-60 minutter etter endt oppdrag ett eller annet sted med de bilene man får i dag. 

Man kan derimot spare veldig mye på utgifter knyttet til drift og vedlikehold av bil. 

Har man rett bruksmønster, det vil si kort og mellomdistanse, gjerne inn og ut av bomringer, sparer man definitivt mye med elbil.

I yrkessammenheng, ved jobbereiser som varer over flere dager til forskjellige lokasjoner, har man ikke har lyst til å starte neste arbeidsdag på tom tank.
Hadde hotellene hatt ladefasiliteter, kunne bilen stått på lading gjennom natten, er vært fulladet neste morgen.
Hva man ikke ønsker er å starte dagen ved en hurtiglader.
Da tar man det heller kvelden før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

Om man skal være knøen på og ha elbil og plass til 6 personer så kom jo Model S som 7 seter fra 2013. Får vel de for nermere 200 tusen i dag og prisene vil jo synke.

Det er biler med vanvittig mye barnesykdommer men de har kurrant rekkevidde og mye plass.

Jeg vet det. Men argumentene er at man skal ta rikingene som har råd til elektrisk bil. De som kjøper så dyr bil har råd til å betale noen hundre tusen til. Sportsbiler. 

Bare se på bilene så langt. Hvor mye avgifter ble lagt på større biler som Grand Voyager eller en godt utstyrt Caravelle, som allerede er dyre fra fabrikk?

Ja det finnes brukte elektriske biler. Det finnes brukte Voyagere også. 

Felles nevneren er 10-15 år gamle biler som begynner å merke slitasje med like gamle sikkerhetsmekanikker. Og nå med batterier som begynner å vise at de har tapt seg. 

Men altså, poenget er altså argumentene om hvem som kjøper disse dyrere bilene. 

Jeg kan jo kjøpe en meningsløs sportsbil som har langt lavere avgifter enn en fornuftig familiebil.

Man skal premiere små "fornuftige" biler. KONA bra, Model X dårlig osv. Men det er ikke et reelt valg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (7 timer siden):

Har man rett bruksmønster, det vil si kort og mellomdistanse, gjerne inn og ut av bomringer, sparer man definitivt mye med elbil.

I yrkessammenheng, ved jobbereiser som varer over flere dager til forskjellige lokasjoner, har man ikke har lyst til å starte neste arbeidsdag på tom tank.
Hadde hotellene hatt ladefasiliteter, kunne bilen stått på lading gjennom natten, er vært fulladet neste morgen.
Hva man ikke ønsker er å starte dagen ved en hurtiglader.
Da tar man det heller kvelden før.

Igjen, ja, man kan ende opp med det.

Men ikke fortell at dette er noe du opplever så jevnlig at 30—60 minutter ved ladestasjonen fremstår som en plage når bilen går 50 mil... Eller 30 mil for den saks skyld?

Da er du i alle fall en av ytterst ytterst få personer som får til dette problemet i det hele tatt, og av den enda mindre gruppen som får det til jevnlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Serpentbane said:

Da er du i alle fall en av ytterst ytterst få personer som får til dette problemet i det hele tatt, og av den enda mindre gruppen som får det til jevnlig. 

Du må forsøke å se litt utenfor vårt private bruk, fordi dette berører en stor gruppe brukere, som benytter bilen i yrkessammenheng.

Det er vel slik at mellom 40% og 50% av nybilsalg omhandler firmabiler.
"Pumpepris" er selvfølgelig en viktig del av vurderingen, slik trådstarter skriver, for hvilken bil man skal velge
(inntil norske myndigheter forbyr alt annet enn elbiler).
Men slike tidstyver som lading ved hurtigladestasjoner er absolutt med i vurderingen.

Nylig var temaet om firmabilbeskatning oppe (elbiler blir foreløpig meget gunstig beskattet), og da ble disse ladestoppene tatt opp som en vesentlig ulempe for å velge elbil.

 

Annen bransje enn den jeg jobber i, men en artikkel som illustrerer ulempen ved firmaelbil.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/6653xL/titusener-i-skattesmell-for-dem-som-har-firmaelbil

Quote

I forrige uke sendte Odd Sund, som er administrerende direktør i anleggsmaskinfirmaet Hesselberg Maskin på Frogner nord for Lillestrøm, en mail til selgerne i firmaet.
Ville helst ha bensin eller diesel
– Selgerne jobber over hele landet og kjører 20–30 mil om dagen. De må som regel lade i løpet av dagen, så i utgangspunktet ønsket de seg en vanlig bensin- eller dieselbil for å slippe å bruke arbeidstiden til lading.
Jeg har sagt at dette er helt greit, det er vårt miljøbidrag, sier Sund.

Så lading omhandler faktisk tapt arbeidstid, enten den foregår midt i arbeidstiden, eller på slutten av dagen, slik jeg beskrev.
Ikke alle firmaer har heller anledning til å ta kostnaden med tapt arbeidstid for sine ansatte.
I den sammenheng utgjør faktisk denne tapte arbeidstiden et betydelig større beløp, enn noen kroner spart ved ladepumpene.

Hvilke biler som velges som firmabil i dag er viktig for hva som blir tilgjengelig for brukbilmarkedet for privatpersoner 3 til 5 år fremover i tid.

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
3 hours ago, Serpentbane said:

Man skal premiere små "fornuftige" biler. KONA bra, Model X dårlig osv. Men det er ikke et reelt valg. 

Ganske mange som kjøper disse "sportsbilene" som Model X, gjør det hovedsaklig på grunn av stort batteri.
Grunnet mangel av romslige (vare)biler med stort batteri, har jeg observert flere som har valgt Model X til ren yrkeskjøring/frakt av utstyr og varer.

Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (3 timer siden):

Ganske mange som kjøper disse "sportsbilene" som Model X, gjør det hovedsaklig på grunn av stort batteri.
Grunnet mangel av romslige (vare)biler med stort batteri, har jeg observert flere som har valgt Model X til ren yrkeskjøring/frakt av utstyr og varer.

Det er riktig, men i søken etter å straffe rikingene som kjøper Model X og andre store familiebiler med syv seter, straffer man de som har behov for dem. 

Og, argumentasjonen bak er at de som har råd til å kjøpe dyr bil har råd til å betale mer.

Hadde argumentasjonen vært en annen hadde det vært så sin sak.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (3 timer siden):

Du må forsøke å se litt utenfor vårt private bruk, fordi dette berører en stor gruppe brukere, som benytter bilen i yrkessammenheng.

Det er vel slik at mellom 40% og 50% av nybilsalg omhandler firmabiler.
"Pumpepris" er selvfølgelig en viktig del av vurderingen, slik trådstarter skriver, for hvilken bil man skal velge
(inntil norske myndigheter forbyr alt annet enn elbiler).
Men slike tidstyver som lading ved hurtigladestasjoner er absolutt med i vurderingen.

Nylig var temaet om firmabilbeskatning oppe (elbiler blir foreløpig meget gunstig beskattet), og da ble disse ladestoppene tatt opp som en vesentlig ulempe for å velge elbil.

 

Annen bransje enn den jeg jobber i, men en artikkel som illustrerer ulempen ved firmaelbil.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/6653xL/titusener-i-skattesmell-for-dem-som-har-firmaelbil

Så lading omhandler faktisk tapt arbeidstid, enten den foregår midt i arbeidstiden, eller på slutten av dagen, slik jeg beskrev.
Ikke alle firmaer har heller anledning til å ta kostnaden med tapt arbeidstid for sine ansatte.
I den sammenheng utgjør faktisk denne tapte arbeidstiden et betydelig større beløp, enn noen kroner spart ved ladepumpene.

Hvilke biler som velges som firmabil i dag er viktig for hva som blir tilgjengelig for brukbilmarkedet for privatpersoner 3 til 5 år fremover i tid.

Ja, sier ikke at det ikke skjer, men som jeg skriver, i realiteten er det ytterst få relativt sett. Poenget er at det blir vanskelig å basere en diskusjon på en ekstremt liten prosent, selv om man vet de finnes. 

Jeg har alltid påpekt at Elbil ikke passer for absolutt alle, og ja firma kan være spesielt.

Men rekkevidde er ikke i praksis et tema i dag. Jeg vil si mangel på lademuligheter der man parkerer er et større problem. Både hjemme, og som du nevner, andre steder. 

For meg er stor utbredelse av sakteladere der man er viktigere enn hurtigladere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 10/1/2021 at 8:58 AM, Simen1 said:

Nå har vi vel vært gjennom noen ganger her på forumet at fossilbiler er et dyrere valg enn elbil i alle prisklasser.. Skal du ha noe billigere enn (el)bil så blir det sykling, kollektivt eller gange.

Dette var en usedvanlig lite innsiktsfull kommentar for å komme fra deg Simen.
Vanligvis er jeg vant til at dine kommentarer er gjennomtenkte, og inneholder en god porsjon empati for andres situasjon.

Det er jo enkelt for de av oss som er kredittverdige og har god stabil økonomi, å konkludere med at også alle andre har det slik.
Ikke minst politikere har jo særlig vane for å gjøre akkurat det.
Men både du og jeg vet at det ikke alltid er tilfelle.

De som har mest glede av myndighetenes avgiftspolitikk er særlig de som ikke allerede har makset lånet på boligen (ikke uvanlig i bl.a Oslo-området), tilbakelegger stort antall kjørte km pr år, og har rikelig tilgang til hjemmelading.
Samt benytter bilen primært til kort og mellomdistanse.

Men du finner mange som ikke passer inn i denne malen.
Har en person allerede en eldre drivstoffbil ikke anledning til å ta opp ytterligere lån, og dessuten en anstrengt økonomi, vil en eldre drivstoffbil være langt gunstigere å eie, året sett under ett.

Jeg synes det er greit å se litt utenfor sin egen boble.

Endret av Mind The Gap
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

 

 

On 11/27/2021 at 6:01 AM, Serpentbane said:

Ja, sier ikke at det ikke skjer, men som jeg skriver, i realiteten er det ytterst få relativt sett. Poenget er at det blir vanskelig å basere en diskusjon på en ekstremt liten prosent, selv om man vet de finnes. 

Jeg har alltid påpekt at Elbil ikke passer for absolutt alle, og ja firma kan være spesielt.

Å marginalisere en stor gruppe som trolig står for 15-20% av nybilsalget, ved å omtale dette som en ekstremt liten prosent, vitner om lite forståelse av problemstillingen.
Dette er en gruppe som tilbakelegger stort antall kilometer hvert år.
Langt mer enn en bil pimært benyttet privatkjøring gjør.
Det er ikke uvanlig at slike biler går mellom 30 000-80 000 km pr. år.

Ellers har vi et sammenfallende syn når det gjelder elbil.
De aller fleste, vi to inkludert, sparer store summer hvert år på på elbil.

On 11/27/2021 at 6:01 AM, Serpentbane said:

Men rekkevidde er ikke i praksis et tema i dag. Jeg vil si mangel på lademuligheter der man parkerer er et større problem. Både hjemme, og som du nevner, andre steder. 

Rekkevidde er absolutt tema for firmabiler, som benyttes til yrkeskjøring.
Jeg har en nær bekjent som leverer avanserte løsninger til tannlegekontorer (AI radiologi og robotikk).
Utover å levere, installere og håndtere service, lærer han også opp tannlegene i bruk av dette utstyret.
Ofte avlegger han flere slike kontorer et besøk i løpet av en arbeidsdag.
Å kunne jobbe uavbrutt uten behov for lading, er helt avgjørende.

Han benytter elbil til privat kjøring, men det var aldri noen diskusjon om type bil han måtte velge til jobb.
Det er ikke fordi elbil ikke kunne ha fungert til jobb, men rett og slett de begrensningene dagens elbiler har, og d asærlig rekkevidde.

Temmelig mange har valgt/kommer til å velge elbil fremover.
For yrkeskjøring slik jeg nevner, som i sum utgjør en betydelig del av samlet kjøring i Norge, eksisterer det foreløpig ikke særlig mange gode elbilalternativer.

 

 

On 11/27/2021 at 6:01 AM, Serpentbane said:

For meg er stor utbredelse av sakteladere der man er viktigere enn hurtigladere. 

Helt enig.
Og det var årsaken til at (sakte)lading ved hotell ble nevnt.
Da kunne bilen vært fulladet neste morgen, i stedet for å avslutte eller starte påfølgende arbeidsdag med en halvtime ved ladepumpene.

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
On 11/26/2021 at 5:24 PM, Dubious said:

Kommer full pris i bom for elbiler.
Kanskje så tidlig som 2022.

Jeg skal i hvert fall ikke vedde i mot.
Mulig det ikke slår inn for fullt 2022, men innen 2025, høyst sannsynlig.
Men da har kanskje politikere kommet på at de skal forby alt annet enn elbil, uten å forstå rekkevidden av et slikt forbud.

Lenke til kommentar
On 10/1/2021 at 9:25 AM, Simen1 said:

Det stemmer. Har man ikke kapital så går man og får suppe av bymisjonen eller noe sånt. Da regner jeg med bilen, uansett type og stand, er solgt eller vraket for pant for lenge siden.

Fullstendig mangel på empati.

Noen ganger angrer man i ettertid på at man skrev en kommentar.
Jeg tipper dette var en slik for deg.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (14 timer siden):

 

 

Å marginalisere en stor gruppe som trolig står for 15-20% av nybilsalget, ved å omtale dette som en ekstremt liten prosent, vitner om lite forståelse av problemstillingen.
Dette er en gruppe som tilbakelegger stort antall kilometer hvert år.
Langt mer enn en bil pimært benyttet privatkjøring gjør.
Det er ikke uvanlig at slike biler går mellom 30 000-80 000 km pr. år.

Ellers har vi et sammenfallende syn når det gjelder elbil.
De aller fleste, vi to inkludert, sparer store summer hvert år på på elbil.

Rekkevidde er absolutt tema for firmabiler, som benyttes til yrkeskjøring.
Jeg har en nær bekjent som leverer avanserte løsninger til tannlegekontorer (AI radiologi og robotikk).
Utover å levere, installere og håndtere service, lærer han også opp tannlegene i bruk av dette utstyret.
Ofte avlegger han flere slike kontorer et besøk i løpet av en arbeidsdag.
Å kunne jobbe uavbrutt uten behov for lading, er helt avgjørende.

Han benytter elbil til privat kjøring, men det var aldri noen diskusjon om type bil han måtte velge til jobb.
Det er ikke fordi elbil ikke kunne ha fungert til jobb, men rett og slett de begrensningene dagens elbiler har, og d asærlig rekkevidde.

Temmelig mange har valgt/kommer til å velge elbil fremover.
For yrkeskjøring slik jeg nevner, som i sum utgjør en betydelig del av samlet kjøring i Norge, eksisterer det foreløpig ikke særlig mange gode elbilalternativer.

 

 

Helt enig.
Og det var årsaken til at (sakte)lading ved hotell ble nevnt.
Da kunne bilen vært fulladet neste morgen, i stedet for å avslutte eller starte påfølgende arbeidsdag med en halvtime ved ladepumpene.

At gruppen kjøper 15-20% av nybilene betyr ikke at 15-20% av dem har kjøremønsteret du beskriver. Igjen, jeg har full forståelse for at noen ikke kan velge elektrisk bil på grunn av praktiske utfordringer, men de utgjør en relativt liten andel av totalen.

Når det gjelder de som kjører 30 mil eller mer flere ganger i uken så blir det naturligvis en vurdering av mulighetene man har. For noen vil elektrisk lønne seg, for andre vil det være "en plage".

En stor andel av de som hevder at rekkevidde er et problem sliter imidlertid med ubegrunnet rekkeviddeangst, og er mer opptatt av å fortelle om deres 1994-modell ett eller annet som kjører 1000km på tanken på diverse forum, og har gjort det de siste ti årene selv om de kjører mindre enn en mil hver dag. Jeg har som sagt større forståelse for at folk velger bort elektrisk på grunn av manglende lademuligheter der man parkerer enn rekkevidden i seg selv.

For den gruppen du nevner er naturligvis manglende lademulighet der de parkerer årsaken til at rekkevidden blir et problem. Kommende biler og ladere nærmer seg 10 minutter på ladepumpene for å få nok rekkevidde for å dekke denne gruppen, så vi er nok ikke så langt unna for dem heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...