Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta med due fra parken?


Captain Kuijt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at "[h]østing og annet uttak av naturlig viltlevende dyr skal følge av lov eller vedtak med hjemmel i lov", jf. naturmangfoldloven § 15 første punktum . Så, hvis ikke det finnes en regel som sier det er tillatt vil det være forbudt å jakte byduer for å spise dem.

(Se også viltforskriften § 2-1 om krav om hjemmel for innfanging.)

Det kan kanskje også bli spørsmål om tillatelse fra grunneier (viltloven kap 7), jegerprøve og jegeravgift (jf. Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst) og om metoden er forsvarlig (jf. viltloven § 19).

 

 

 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 8/24/2021 at 4:34 PM, Dr. Brodsky said:

Jeg har ikke prøvd, men due skal visst være veldig godt. Litt usikker på om en tilfeldig due du plukker opp fra gaten er noe særlig...

 

Søk etter "squab".

 

Jeg har smakt due i Kairo. Den var fylt med en eller annen stuffing.

Det var tørt og kjedelig og fristet ikke til gjentakelse.  Som med all annen mat kan det hende jeg bare var uheldig med kokken den dagen og at det hadde vært en kjempeopplevelse om skikkelig tilberedt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BIGG skrev (På 25.8.2021 den 9.29):

Dette antar jeg er bare sludder... Eller?

var litt spøkefull ja, :)

sjansen for å snuble over ei brevdue "i tjeneste" er vel liten i dag. De ble jo mye benyttet som budbringere både under 1. og 2. verdenskrig. Hvorvidt det var straffbart å fange og "spise" en slik budbringer for mannen i gata, aner jeg ikke. En kunne vel kanskje risikere moralsk fordømmelse i det minste, hvis noen så deg.

https://www.aftenposten.no/norge/i/4dwGG/froespisende-krigshelter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/24/2021 at 4:12 PM, Captain Kuijt said:

Hei! Lurer på om det er lov å plukke opp en av duene som vandrer rundt i Bergen og ta den med hjem til å spise? Eller er duene vernet? 

Vet at det ikke er lov å jakte med gevær her i byen, men regnes det som jakt hvis en går bort til ei due og plukker den opp med henda? 

Dersom du vil dette for å spise due, så bør du heller skaffe dueegg og rugemaskin slik at du har kontroll på hva de utsettes for og hva de spiser. Byduer kan fort ha sykdomer eller gift i korppen.

Dersom du er ute etter å spare penger på mat, så ville jeg heller gått for bær og fisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...