Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vaksinemotstanderne, konspirasjon og ytringsfriheten


^fmj

Anbefalte innlegg

Tenkt på dette, vaksinemotstanderne som tror på en stor konspirasjon sprer desinformasjon som potensielt kan koste liv, også her på diskusjon.no. Ytringsfriheten er sterk, hvor skal grensen gå? Er det riktig å la disse personene få fritt spillerom?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De slår beina under seg selv og eget budskap i mangel på ordentlig argumentasjon eller kilder som underbygger deres verdensbilde. De fleste ser dog på disse som så gale, rare eller ute på viddene at man ikke tar det så seriøst.

Men, det er helt i grenseland mener jeg, fordi det er en sånn mangel på medmenneskelighet og empati i et spørsmål om noe helt avgjørende, nemlig folkehelse. Budskapet deres kan være forskjellen på liv og død for andre mennesker. Dette med at misinformasjon og konspirasjonsteorier fører til dødsfall har vi dessverre sett bevis på også i Norge.

Tror at flere av de som sprer slike konspirasjonsteorier, også her på forumet, er fullt klare over hva de gjør og at de ikke fullt ut faktisk tror på alt de selv proklamerer. Det gjør det egentlig verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snikpellik said:

De fleste ser dog på disse som så gale, rare eller ute på viddene at man ikke tar det så seriøst.

Hadde det enda vært sant. Dessverre vokser disse miljøene og har blitt endel av politikken i flere antatt opplyste land.

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (Akkurat nå):

Hadde det enda vært sant. Dessverre vokser disse miljøene og har blitt endel av politikken i flere antatt opplyste land.

Jeg tenkte på i Norge og ganske spesifikt disse folka her inne på forumet.

Ingen tvil om at du har helt rett i det når det gjelder en hel rekke andre land, for eksempel skrekkeksempelet USA eller en del land spesielt i Øst-Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (6 timer siden):

Tenkt på dette, vaksinenektere og de som tror på en stor konspirasjon sprer desinformasjon som potensielt kan koste liv, også her på diskusjon.no. Ytringsfriheten er sterk, hvor skal grensen gå? Er det riktig å la disse personene få fritt spillerom?

Eg har tatt 2 doser og oppfordrer alle til det, berre så det er sagt.

Men, hvordan vet du at de sprer desinformasjon? De deler informasjon som går på tvers av det regjeringen sprer. Og DET er jo ytringsfriheit, er ikkje det? Om regjeringen/staten skal blande seg inn og si "kun den info er riktig" - då er det diktatur. 

Nå er det slik at alle oppegående menneskjer greier å tenkje selv, hente informasjon fra flere ulike kilder og komme til noe fornuftig basert på det (ta vaksine). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg tenkte på i Norge og ganske spesifikt disse folka her inne på forumet.

Ingen tvil om at du har helt rett i det når det gjelder en hel rekke andre land, for eksempel skrekkeksempelet USA eller en del land spesielt i Øst-Europa.

Vi importerer jo mye av dette fra USA her i Norge og. Det er ikke like ille her enda men vi går i den retningen. Det er bl.a et ganske stort antivaxxer miljø på nesodden og du har miljøene rundt nyhetsspeilet +++.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Hva med å forsøke å bestikke folk til å ta vaksiner? Eller reklamere for dem? Innkalle til vaksinetime uten at man har bedt om det? Er det ok? Eller burde det være ulovlig fordi vaksiner tar liv?

Lenke til kommentar
aomt skrev (31 minutter siden):

Eg har tatt 2 doser og oppfordrer alle til det, berre så det er sagt.

Men, hvordan vet du at de sprer desinformasjon? De deler informasjon som går på tvers av det regjeringen sprer. Og DET er jo ytringsfriheit, er ikkje det? Om regjeringen/staten skal blande seg inn og si "kun den info er riktig" - då er det diktatur. 

Nå er det slik at alle oppegående menneskjer greier å tenkje selv, hente informasjon fra flere ulike kilder og komme til noe fornuftig basert på det (ta vaksine). 

Det vet jeg fordi det er mulig å sjekke påstandene som kommer, kildekritikk. Det er en del påstander som ikke har rot i virkeligheten og som dessverre tydeligvis har fått fotfeste.

Jeg er veldig for åpenhet, saklig diskusjon og bruk av kilder som har troverdighet. Det er ingen som sitter med fasiten om hvordan ting kommer til å utvikle seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (14 minutter siden):

Hva med å forsøke å bestikke folk til å ta vaksiner? Eller reklamere for dem? Innkalle til vaksinetime uten at man har bedt om det? Er det ok? Eller burde det være ulovlig fordi vaksiner tar liv?

Hvor mange liv har vaksinene tatt? Og hvor mange liv ville C-19 tatt dersom vi ikke fikk en vaksine? 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ytringsfriheten er det siste vi burde gje slepp på. At folk er lettlurt og lar seg lede til å tru på alskens tull har man jo greit svar på bare ved å sjå på antall religiøse. Om nokon forteller deg at du blir premiert ved å dø for ei sak, så er det opp til deg om du går fem på. Det einaste som hjelper er åpenhet og at myndigheter er ærlige rundt det di gjere. Myndigheter som ikkje er åpne og ærlige skaper grobunn for alskens fjas samt begrunna og nødvedige motreaksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (2 timer siden):

Det vet jeg fordi det er mulig å sjekke påstandene som kommer, kildekritikk. Det er en del påstander som ikke har rot i virkeligheten og som dessverre tydeligvis har fått fotfeste.

Jeg er veldig for åpenhet, saklig diskusjon og bruk av kilder som har troverdighet. Det er ingen som sitter med fasiten om hvordan ting kommer til å utvikle seg.

Hvordan vet du at kildene dine er sanne? Om vi antar at konspirasjonsteorier er sanne. Da står de største nasjonene (USA, EU, Russland, Kina, etc) bak hele opplegget. Dvs all forskning er forfalsket og dine kilder er ikkje meir enn fantasi. Regjeringer i de største nasjonene styrer det meste av media, så alt som kommer til offentlighet er kun for å støtte under deres teori/synspunkt. 

Altså, eg trur ikkje på det. Men det blir heilt feil å hevde "det er berre å sjekke fakta" når vi har ikkje tilgang til virkelig uavhengig data. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Men, det er helt i grenseland mener jeg, fordi det er en sånn mangel på medmenneskelighet og empati i et spørsmål om noe helt avgjørende, nemlig folkehelse. Budskapet deres kan være forskjellen på liv og død for andre mennesker. Dette med at misinformasjon og konspirasjonsteorier fører til dødsfall har vi dessverre sett bevis på også i Norge.

Sånn som denne karen beskriver; hans kone har grad 4 brystkreft og måtte på sykehus men ble ‘kastet ut’ før tiden da sykehuset var fullt av COVID-19 pasienter; pasienter som da nesten alle er uvaksinerte og som nekter vaksine men skal ha hjelp når de blir syke.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (4 timer siden):

Hvordan vet du at kildene dine er sanne? Om vi antar at konspirasjonsteorier er sanne. Da står de største nasjonene (USA, EU, Russland, Kina, etc) bak hele opplegget. Dvs all forskning er forfalsket og dine kilder er ikkje meir enn fantasi. Regjeringer i de største nasjonene styrer det meste av media, så alt som kommer til offentlighet er kun for å støtte under deres teori/synspunkt. 

Altså, eg trur ikkje på det. Men det blir heilt feil å hevde "det er berre å sjekke fakta" når vi har ikkje tilgang til virkelig uavhengig data. 

Veldig godt poeng! Dessverre er folk indoktrinert til å tro noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Snikpellik said:

Men, det er helt i grenseland mener jeg, fordi det er en sånn mangel på medmenneskelighet og empati i et spørsmål om noe helt avgjørende, nemlig folkehelse. Budskapet deres kan være forskjellen på liv og død for andre mennesker. Dette med at misinformasjon og konspirasjonsteorier fører til dødsfall har vi dessverre sett bevis på også i Norge.

Tror at flere av de som sprer slike konspirasjonsteorier, også her på forumet, er fullt klare over hva de gjør og at de ikke fullt ut faktisk tror på alt de selv proklamerer. Det gjør det egentlig verre.

Først : Oj en egen tråd som demoniserer slike mennesker som meg. Jeg hadde ikke sett det komme... :roll:

Mangel på å fremlegge gode nok beviser er kanskje et argument jeg kan forstå at dere bruker mot meg, men jeg har flere ganger lagt ved linker til folk og steder som har disse bevisene. De kildene blir bare avvist automatisk. Nå snakker jeg ikke bare om David Icke eller James Corbett, men de doktorene jeg har nevnt i den andre tråden. Det eneste dere gjorde da var å google navnene til disse folka, fant en artikkel som demoniserte eller "debunka" dem, og så tok konklusjonen at ALT jeg da kommer med er feilinformasjon og bullshit...

Jeg tror så absolutt at det finnes en global konspirasjon bak Covid-19 og vaksinene for det. Min intensjon har hele tiden vært å opplyse folk om dette slik at vi kan redde liv OG stoppe denne konspirasjonen fra å ta det neste steget. Altså jeg prøver å advare om ondskap, og du mener at jeg mangler empati og er farlig...?!

Uansett hva vi måtte mene om Covid vaksinene, så hvorfor ta en vaksine du ikke trenger å ta? Er det bare jeg som har tro på vårt menneskelige immunforsvar? Tro på at naturen vet best?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, aomt said:

Hvordan vet du at kildene dine er sanne? Om vi antar at konspirasjonsteorier er sanne. Da står de største nasjonene (USA, EU, Russland, Kina, etc) bak hele opplegget. Dvs all forskning er forfalsket og dine kilder er ikkje meir enn fantasi. Regjeringer i de største nasjonene styrer det meste av media, så alt som kommer til offentlighet er kun for å støtte under deres teori/synspunkt. 

Altså, eg trur ikkje på det. Men det blir heilt feil å hevde "det er berre å sjekke fakta" når vi har ikkje tilgang til virkelig uavhengig data. 

Flott innlegg! 

Det er med dette utgangspunktet at det er umulig å bevise noe. Fakta er subjektivt. Det avhenger av hvilke kilder man ønsker å stole på. 

Det er derfor uavhengige leger på bitchute e.l. fremstår som troverdige. De blir sensurert av de vanlige platformene på grunn av deres meninger. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...