Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vaksinemotstanderne, konspirasjon og ytringsfriheten


^fmj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, :utakt said:

Så er det bare for å lage en teit diskusjon, eller hva er greia?

Jeg kommerte det fordi du skrev dette :

Quote

En veldig trist historie om hva som kan skje når virkelighetsoppfatningen blir fullstendig forvrengt av konspirasjonsteorier.

Selve slange DNA greia er jeg selvsagt enig er bare oppspinn og at personen var gal som trodde på det. Men det betyr ikke at resten av informasjonen er helt feil, som det med Illuminati.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 timer siden):

Fordi om han der var en komplett idiot som klikka, så betyr det nødvendigvis ikke at informasjonen han trodde på var helt feil. Folk må hver og en vurdere informasjonen selv, og ta ansvar for sine handlinger. Innlegget ditt beviser ingenting.

Tja, det beviser iallfall at irrasjonelle konspirasjonsteorier kan være farlige når noen blir overbevist om at det er sannhet.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (På 12/08/2021 den 22.50):

Lobotomi var eit kirurgisk inngrep, basert på dårlig forståelse av mental sjukdom. Vi veit dette, fordi vi har gjort bedre vitenskap siden. Samtidig har konspi folket gjort 0 vitenskap. Kun grunnlause påstander. Nett som kirka, når Galileo gjorde jobben, der kirka lente seg på bibelen. 

Jaha, så si meg, kor mye vet vi om mRNA vaksiner og teknologi ellers? Hvor mye vet om langsiktige bivirkninger av COVID vaksinen? La meg hjelpe deg - nada. mrna vaksinen er heilt ny og uprøvd. Det same (logisk nok) covid vaksinen som ble laget/autorisert i løpet av 6 månader. Normalt så tar det 8-12 år fra IDA (initial drug application) til FDA godkjenner medisin/vaksinen til bruk. Her ble alt godkjent i hast og med minimalt kontroll. Det er vel logisk når det blir gjort på 6 månader istedenfor 12 år (72 månader). 
Så er det noe sjans at om 50 år så sier vi "vaksinen var medisinsk inngrep som vi gjorde, fordi vi ikkje viste bedre. Men NÅ, 50 år senere, så vet vi bedre"?
Altså, på den tida lobotomi var utført, så var det "vitenskap" og "medisin". Det var "riktig" og alle som prøvde å påstå noe annet ble stemplet som konspirasjonsteoretikere. Hvordan mener du det er ulikt med covid og konspirasjoner? Same shit. 

Som sagt, eg har tatt begge doser for lenge sia og oppfordrer alle til det. Men faktum er, vi vet ingenting hverken om bivirkninger av vaksiner (spesielt langsiktig) eller om mrna. Og det er vel grunn at ekstrem alvorlige bivirkninger (blødninger, hjerte betennelse) blir listet opp etter at fleire hundre millioner doser var satt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, aomt said:

Jaha, så si meg, kor mye vet vi om mRNA vaksiner og teknologi ellers? Hvor mye vet om langsiktige bivirkninger av COVID vaksinen? La meg hjelpe deg - nada. mrna vaksinen er heilt ny og uprøvd. Det same (logisk nok) covid vaksinen som ble laget/autorisert i løpet av 6 månader. Normalt så tar det 8-12 år fra IDA (initial drug application) til FDA godkjenner medisin/vaksinen til bruk. Her ble alt godkjent i hast og med minimalt kontroll. Det er vel logisk når det blir gjort på 6 månader istedenfor 12 år (72 månader). 
Så er det noe sjans at om 50 år så sier vi "vaksinen var medisinsk inngrep som vi gjorde, fordi vi ikkje viste bedre. Men NÅ, 50 år senere, så vet vi bedre"?
Altså, på den tida lobotomi var utført, så var det "vitenskap" og "medisin". Det var "riktig" og alle som prøvde å påstå noe annet ble stemplet som konspirasjonsteoretikere. Hvordan mener du det er ulikt med covid og konspirasjoner? Same shit. 

Som sagt, eg har tatt begge doser for lenge sia og oppfordrer alle til det. Men faktum er, vi vet ingenting hverken om bivirkninger av vaksiner (spesielt langsiktig) eller om mrna. Og det er vel grunn at ekstrem alvorlige bivirkninger (blødninger, hjerte betennelse) blir listet opp etter at fleire hundre millioner doser var satt. 

Jeg kan ikke unngå å komme til å tenke på hvordan viruset ville ha respondert på dette om det kunne ha skrevet på forum med egne meninger :

543228735_basslusk02.png.4d371af3acb72e548346f7842efd5116.png

Endret av geir__hk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (6 timer siden):

Jeg kan ikke unngå å komme til å tenke på hvordan viruset ville ha respondert på dette om det kunne ha skrevet på forum med egne meninger :

543228735_basslusk02.png.4d371af3acb72e548346f7842efd5116.png

Man kan jo si det slik at de som skriver dette befinner seg i tanke-kretser hvor oppfatningen om virkeligheten er fundamentalt forskjellig fra gjennomsnittsnordmannen for å si det mildt. Og også et godt stykke bort fra grenselands-konspirasjonsteorietikerne også. Det er noe religiøst over disse ideuniversene.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (12 timer siden):

Husk at du diskrediterer deg selv med å bruke fancy ord som "FDA" og "IDA" utenfor kontekst. 
Dog så lenge vi ikke får narkolepsi eller lignende som bieffekt ala fugleinfluensavaksinen kan vi prise oss lykkelig.

Det er ingenting "fancy" med FDA og det er i kontekst kor lenge det tar å utvikle ny medisin/vaksine.

Lenke til kommentar
aomt skrev (17 minutter siden):

det er i kontekst kor lenge det tar å utvikle ny medisin/vaksine.

Stemmer, argumentasjonen går mest i retning av å "ta en for laget" og at det er riktig å stole på tilrådingene fra dem som styrer. 

Det ser faktisk ikke ut til at vaksinen virker heller, tatt i betraktning av hva som skjer på Island og i andre land. I Norge er det foreløpig få innlagte, men vi vil sikkert se den samme utviklingen her. 

Lenke til kommentar
aomt skrev (18 timer siden):

Som sagt, eg har tatt begge doser for lenge sia og oppfordrer alle til det. Men faktum er, vi vet ingenting hverken om bivirkninger av vaksiner (spesielt langsiktig) eller om mrna. Og det er vel grunn at ekstrem alvorlige bivirkninger (blødninger, hjerte betennelse) blir listet opp etter at fleire hundre millioner doser var satt. 

For nåke motsigende vas. Du skriver at millioner av doser er satt. Tror du ikkje helsevesenet følger med på bivirkninger? Vi veit veldig godt kva "bivirkninger" folk får av sars-cov-2 viruset. Død er ein gjennomganger. Faktisk bare i USA er det rapportert 620k døde etter viruset. Og du syter og griner over at nåken få, får bivirkninger, som på lik linje med ALL medisin. Pass på og ikkje ta paracet heller. Du kan dø av det også. Alvorlige bivirkninger er rapportert der også. Rart det er godkjent, og fritt tilgjengelig i butikker rundt om i landet.

Forøvrig er over 4 milliarder doser satt. Kor mange alvorlige bivirkninger er rapportert på Pfizer og Moderna vaksinen?

Kordan tenker du vaksiner blir testet og godkjent? 

https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/how-are-vaccines-developed?gclid=CjwKCAjw092IBhAwEiwAxR1lRloDVnjb9L5iXcyoVuh-YlQfMOh2PVFZFWCZOXvE4y5jM3nD4ZBoQxoC_68QAvD_BwE

8-12 år for å utvikle vaksiner? Tøv igjen. Influensavaksine blir utviklet 2 ganger årlig. Kordan tenker du det blir gjort på 8-12 år?

https://no.wikipedia.org/wiki/Influensavaksine

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (4 timer siden):

Det ser faktisk ikke ut til at vaksinen virker heller, tatt i betraktning av hva som skjer på Island og i andre land. I Norge er det foreløpig få innlagte, men vi vil sikkert se den samme utviklingen her. 

Vær så snill utdyp den, det blir interessant.

Lenke til kommentar
On 8/11/2021 at 5:53 PM, ^fmj said:

Tenkt på dette, vaksinemotstanderne som tror på en stor konspirasjon sprer desinformasjon som potensielt kan koste liv, også her på diskusjon.no. Ytringsfriheten er sterk, hvor skal grensen gå? Er det riktig å la disse personene få fritt spillerom?

Hvem er de? Kan du vise meg dem, har ikke sett dem enda her inne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skiver dette:

Tenkt på dette, vaksinemotstanderne som tror på en stor konspirasjon sprer desinformasjon som potensielt kan koste liv, også her på diskusjon.no. Ytringsfriheten er sterk, hvor skal grensen gå? Er det riktig å la disse personene få fritt spillerom?

Ytringsfriheten er sterk,

Er det okay å la de for si sin mening, uten at du kjefte på dem?

Som du også sier: Ytringsfriheten er sterk    . Så de kan ikke få si sin menig.

Er det riktig å la disse personene få fritt spillerom.... Har de det?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (42 minutter siden):

Du skiver dette:

Tenkt på dette, vaksinemotstanderne som tror på en stor konspirasjon sprer desinformasjon som potensielt kan koste liv, også her på diskusjon.no. Ytringsfriheten er sterk, hvor skal grensen gå? Er det riktig å la disse personene få fritt spillerom?

Ytringsfriheten er sterk,

Er det okay å la de for si sin mening, uten at du kjefte på dem?

Som du også sier: Ytringsfriheten er sterk    . Så de kan ikke få si sin menig.

Er det riktig å la disse personene få fritt spillerom.... Har de det?

 

Ytringsfriheten er sterk, det er et faktum og det er veldig bra at den er det. Men det er en grense et sted, spørsmålet er da om vi i enkelte sammenhenger har passert den grensen? Det er premisset for diskusjonen, jeg sier ikke at jeg sitter på fasiten.

Jeg diskuterer med dem og prøver å opplyse, føler ikke at jeg kjefter. Det kanskje beste botemiddelet er å overøse dem med virkeligheten.

Den informasjonsflyten som er i diverse fora tyder på at det er greit å spre informasjon som i verste fall kan føre til dødsfall, da vil jeg si at spillerommet er ganske så fritt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (7 timer siden):

For nåke motsigende vas. Du skriver at millioner av doser er satt. Tror du ikkje helsevesenet følger med på bivirkninger? Vi veit veldig godt kva "bivirkninger" folk får av sars-cov-2 viruset. Død er ein gjennomganger. Faktisk bare i USA er det rapportert 620k døde etter viruset. Og du syter og griner over at nåken få, får bivirkninger, som på lik linje med ALL medisin. Pass på og ikkje ta paracet heller. Du kan dø av det også. Alvorlige bivirkninger er rapportert der også. Rart det er godkjent, og fritt tilgjengelig i butikker rundt om i landet.

Forøvrig er over 4 milliarder doser satt. Kor mange alvorlige bivirkninger er rapportert på Pfizer og Moderna vaksinen?

Kordan tenker du vaksiner blir testet og godkjent? 

https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/how-are-vaccines-developed?gclid=CjwKCAjw092IBhAwEiwAxR1lRloDVnjb9L5iXcyoVuh-YlQfMOh2PVFZFWCZOXvE4y5jM3nD4ZBoQxoC_68QAvD_BwE

8-12 år for å utvikle vaksiner? Tøv igjen. Influensavaksine blir utviklet 2 ganger årlig. Kordan tenker du det blir gjort på 8-12 år?

https://no.wikipedia.org/wiki/Influensavaksine

Tydelig du hiver det ut på noe du har null peiling om. Linke til wikipedia gir deg enda mindre creds.
Fint at du linker til WHO. Der står det b.a. "phase 1 trials", "phase2". Så nå kan du google kor lenge de fasene varer. Eg kan nevne at det finst både phase 1a, phase 1b og same for phase 2. 
Å komme med mindre modifikasjoner er nok relativt enkelt. Men å utvikle vaksinen fra bunnen av tar normal 8-12 år. Selv med "FDA fast-track designation". 
At covid vaksiner ble spyttet ut på markedet uten noe testing eller gjennomgang er fakta. At vi vet ingenting om langtidseffekt - fakta. Det tar 12 år å utvikle/godkjenne ny medisin har b.a. å gjøre med langtidseffekter, god kontroll/etterkontroll. Fakta at nye alvorlige bivirkninger blir listet opp både for AZ, Biontech  og moderna - etter fleire millioner doser var satt, viser også kor raskt vaksiner ble spyttet ut, uten skikkelig gjennomgang eller testing. 

Om det er bedre eller verre enn covid er heilt anna diskusjon. Men du kan ikkje nekte for det som står ovenfor. I verste fall er du like "utviklet" som konsp. teor. som benekter hele tingen. Same shit different wrapping. 

Endret av aomt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...