Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vaksinemotstanderne, konspirasjon og ytringsfriheten


^fmj

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Benbjo said:

Ingen blanding her. Jeg velger å tro på disse studiene. På samme måte som mange ikke tror på studiene. 

For meg er long covid (subjektiv) fakta. 

Alt kan i utgangspunktet være sant/fakta. Så må man velge hvilke kilder man stoler på. 

 

Ok, verkar helt enkelt som att du ikke förstår vetenskap och forskning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, aomt said:

I fleire hundreår trudde folk jorda er flat.

Jeg vil nødig spore av diskusjonen. Men trodde man egentlig at jorden var flat før i tiden? De kunne jo se formen på månen og sola, skyggen av jorden på månen når de kom mellom månen og sola, og skip forsvinne ned under horisonten på havet.

Jeg vet ikke, men I call bullshit på hele "folk trodde jorda var flat før i tiden"-greia. Jeg tror det er en myte. 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 time siden):

Men det var jo nettopp Galileo som gjorde jobben, der kirka ville heller lene seg på bibelsk dogma. På samme måte er det vitenskapen idag, som har gjort jobben, og underbygget covid fakta, mens det er konspi folket som er kirkens dogma.

At du drar fram ubegrunnet påstander, kirkens dogma tilbake i tid, er jo eit argument mot konspi folket idag.

Vitenskapen er b.a lobotomy ikkje lenger enn 50 år siden. Det å stikke pinne inn i hjerne og føkke den (oftest med døden til følge). Vitenskap. Leger. Ingen "kirkens dogma". 

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (10 minutter siden):

Jeg vil nødig spore av diskusjonen. Men trodde man egentlig at jorden var flat før i tiden? De kunne jo se formen på månen og sola, skyggen av jorden på månen når de kom mellom månen og sola, og skip forsvinne ned under horisonten på havet.

Du kan selv undersøke gamle verdensbilder eller kosmologier. https://images-wixmp-ed30a86b8c4ca887773594c2.wixmp.com/f/a6cefe9a-2185-4bbd-828b-30cdbca2a2cc/d92557u-53de6e47-be30-4b75-b449-2923b5266b98.png?token=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJzdWIiOiJ1cm46YXBwOjdlMGQxODg5ODIyNjQzNzNhNWYwZDQxNWVhMGQyNmUwIiwiaXNzIjoidXJuOmFwcDo3ZTBkMTg4OTgyMjY0MzczYTVmMGQ0MTVlYTBkMjZlMCIsIm9iaiI6W1t7InBhdGgiOiJcL2ZcL2E2Y2VmZTlhLTIxODUtNGJiZC04MjhiLTMwY2RiY2EyYTJjY1wvZDkyNTU3dS01M2RlNmU0Ny1iZTMwLTRiNzUtYjQ0OS0yOTIzYjUyNjZiOTgucG5nIn1dXSwiYXVkIjpbInVybjpzZXJ2aWNlOmZpbGUuZG93bmxvYWQiXX0.W430onxbAFVIsJhD2nT0HjY4rTViPWho3WWwN5DPeOM

Litt lang lenke... er kun et bilde. Hjelper lite å skrive at du nødig vil spore av diskusjonen, når du faktisk gjør det. 

Lenke til kommentar
aomt skrev (11 minutter siden):

Vitenskapen er b.a lobotomy ikkje lenger enn 50 år siden. Det å stikke pinne inn i hjerne og føkke den (oftest med døden til følge). Vitenskap. Leger. Ingen "kirkens dogma". 

Lobotomi var eit kirurgisk inngrep, basert på dårlig forståelse av mental sjukdom. Vi veit dette, fordi vi har gjort bedre vitenskap siden. Samtidig har konspi folket gjort 0 vitenskap. Kun grunnlause påstander. Nett som kirka, når Galileo gjorde jobben, der kirka lente seg på bibelen. 

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 minutt siden):

Hva kan jeg si? Kanskje jeg bare har større tillit til de som levde før i tiden enn mange andre. 🙂

Ein må ikkje undervurdere overtro. Om det er verdensbildet for 2k år siden, eller om det er konspirasjonsteoretikere på internett idag. Vitenskapen har heldigvis luket bort mykje, men som ein ser i denne tråden, hjelper det ikkje med vitenskap, om dei ikkje har forståelse for arbeidet.

Lenke til kommentar

Frontene tilspisses i ytringsfrihetsdebatten. Motstanderne av ytringsfrihet tror at hvis vi bare kan kontrollere narrativet littegrann, så vil objektiviteten i informasjonen som publiseres øke. I realiteten er narrativene allerede shanghaiet av korporasjoner og stormakter, slik at alternativet ikke står mellom "en mer objektiv virkelighetsframstilling" og "frislipp av ytringer om virkeligheten", men mellom en "maktstyrt virkelighetsframstilling" og "frislipp av ytringer". Man må gjerne mene at "en mer objektiv virkelighetsframstilling" ville vært objektivt sett bedre, det er jo som å si at vann er vått, men dette alternativet er ikke annet enn en pai i skyen, man har valgt et alternativ som ikke er realistisk mulig.


Glenn Greenwald er i ferd med å flytte over fra Youtube til Rumble og kommer med relevant kommentar i sin siste video:
 


(Rumble versjon her, dersom youtube sletter)

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, fivebigcities said:

Jeg vil nødig spore av diskusjonen. Men trodde man egentlig at jorden var flat før i tiden? De kunne jo se formen på månen og sola, skyggen av jorden på månen når de kom mellom månen og sola, og skip forsvinne ned under horisonten på havet.

Jeg vet ikke, men I call bullshit på hele "folk trodde jorda var flat før i tiden"-greia. Jeg tror det er en myte. 🙂

Neida, folk før i tida visste at jorda var rund. Vi vet at de har visst det siden grekerne. Grunnen til at turen til Columbus ble regnet som umulig, var ikke fordi folk trodde at jorda var flat. De mente derimot det var umulig å nå øst Asia, pga et så svært hav som var mellom oss og at det ville ikke være nok forsyninger (de trodde ikke det var en landmasse som Amerika mellom oss). Columbus var derimot dårlig i matte og regnet ut at jorda var mindre enn hva andre hadde regnet seg fram til, og mente det derfor ikke var noe problem med forsyningene. Columbus hadde imidlertid regnet feil, men det var ikke noe problem siden Amerika var mellom oss og Asia, når man reiset vestover.

Så med andre ord..

Quote
I fleire hundreår trudde folk jorda er flat.

Synes jeg det er mer urovekkende at man i flere tiår har trodd at folk trodde at jorda var flat i middelalderen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Myth_of_the_flat_Earth

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En veldig trist historie om hva som kan skje når virkelighetsoppfatningen blir fullstendig forvrengt av konspirasjonsteorier.
 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/08/13/195779340/mann-40-mente-barna-hadde-slange-dna-drepte-dem-med-handharpun

Sitat

Mann (40) mente barna hadde «slange-DNA» – drepte dem med håndharpun

Mannen, som skal være påvirket av QAnon- og Illuminati-konspirasjonsteorier, har sagt til FBI at han gjorde det fordi barna hadde arvet «slange-DNA» fra kona, og kom til å bli monstre.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (På 12.8.2021 den 2.53):

Hvordan vet du at kildene dine er sanne? Om vi antar at konspirasjonsteorier er sanne. Da står de største nasjonene (USA, EU, Russland, Kina, etc) bak hele opplegget. Dvs all forskning er forfalsket og dine kilder er ikkje meir enn fantasi. Regjeringer i de største nasjonene styrer det meste av media, så alt som kommer til offentlighet er kun for å støtte under deres teori/synspunkt. 

Altså, eg trur ikkje på det. Men det blir heilt feil å hevde "det er berre å sjekke fakta" når vi har ikkje tilgang til virkelig uavhengig data. 

Hvordan vet vi at jorden ikke er flat? Noen av påstandene som kommer er på det nivået.

Med den argumentasjonen kan du sette spørsmålstegn ved all vitenskap. Hvordan kan vi vite noe som helst med sikkerhet?

Falisifikasjon i vitenskapsfilosofien, Karl Popper. Jeg kan for eksempel enkelt teste selv om jeg har blitt magnetisk og enkelt motbevise de som hevder at de har blitt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Splitter said:

En veldig trist historie om hva som kan skje når virkelighetsoppfatningen blir fullstendig forvrengt av konspirasjonsteorier.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/08/13/195779340/mann-40-mente-barna-hadde-slange-dna-drepte-dem-med-handharpun

Fordi om han der var en komplett idiot som klikka, så betyr det nødvendigvis ikke at informasjonen han trodde på var helt feil. Folk må hver og en vurdere informasjonen selv, og ta ansvar for sine handlinger. Innlegget ditt beviser ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (11 minutter siden):

Fordi om han der var en komplett idiot som klikka, så betyr det nødvendigvis ikke at informasjonen han trodde på var helt feil. Folk må hver og en vurdere informasjonen selv, og ta ansvar for sine handlinger. Innlegget ditt beviser ingenting.

Tenker du at mannen skulle godta at familien kom til å bli til monstre? Altså, vi snakker ikkje metaforisk her. Bokstavelig talt, bli til slanger, reptiler, då han trodde dei hadde reptil dna. Monstre, ifølge han sjøl.

Søndagstur i parken? 9 til 5 jobb. Besøke svigermor? Vanlige, firkantet dager, med sin reptil familie? 

Eller kan det tenkast at tro korrelerer med handling?

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (8 minutter siden):

betyr det nødvendigvis ikke at informasjonen han trodde på var helt feil

Friske mennesker forstår at mennesker ikke får "slange-DNA" og blir til monstre. Vedder en pakke tyggis på at denne fyren var "litt" ute å kjøre med psyken. Da hjelper det ikke å lese tull på internett. Tragisk sak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, :utakt said:

Friske mennesker forstår at mennesker ikke får "slange-DNA" og blir til monstre. Vedder en pakke tyggis på at denne fyren var "litt" ute å kjøre med psyken. Da hjelper det ikke å lese tull på internett. Tragisk sak. 

Det vi burde ha er et system der myndighetene og deres venner i foretningslivet, big tech, media pluss flere, bestemmer over all informasjon, hva som er sant og hva som ikke er sant. Dette systemet bør da kunne automatisk, med algoritmer, fjerne uønsket feilinformasjon fra internett. Da vil vi alle leve i en mye tryggere og bedre verden ikkesant...

Men vent litt nå... Dette systemet rulles ut i det virkelige liv allerede! Det kalles for The Great Reset, eller om man er litt oldschool som meg, for The New World Order... :wee:

Nyt friheten mens dere enda har den. Men hvordan kan dere vite at den blir borte, hvis man ikke lenger husker hva frihet var...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...