Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (10 minutter siden):

Hvordan måler du prestasjoner og betydningen av en offentlig ansatt politiker, da?

Godt spørsmål. Veldig vanskelig å skille det fra trynefaktor og andre usaklige ting. Jeg tenker det først og fremst bør være en sak for lønnssamtalen og at en leder med bein i nesa ikke bare jatter med, men følger godt med og belønner de som bør belønnes og tør å sette krav der det trengs.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker det først og fremst bør være en sak for lønnssamtalen og at en leder med bein i nesa ikke bare jatter med, men følger godt med og belønner de som bør belønnes og tør å sette krav der det trengs.

Hvem er det stortingspolitikerne tar lønnssamtalen med da? Er ikke de stort sett likt lønnet? De jobber jo ikke alle mot samme mål, og da blir det vel vanskelig å verdsette effekten av arbeidet deres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at det er disse politikerne som belærer hvermansen om moral og etikk både når det gjelder økonomi og alt annet. FrP fremstiller seg som "Lov og orden-partiet", KrF følger bibelen mer enn noen gang (du skal ikke stjele), og det har vel ikke vært en mer belærende statsminister enn Solberg så langt tilbake som jeg kan huske. 

Så ser man gang på gang på gang på gang at de lager egne regler for seg selv. De bestemmer sin egen lønn, får full pensjon på latterlig kort tid, konstruerer reiseregninger i hytt og pine, snylter til seg etterlønn (kaksenav) når de ikke skal ha det, og de snylter til seg "borteboerstipend" mens det er stor boligmanger for studentene.

FRP er moralsk indignert og daglig forulempet, mens de uten sanksjoner lar politikerne sine invitere smågutter til trekant, sende dickpics og tafse helt fritt.

Noen som husker SVs Solheim som måtte gå fra FN og som nå lefler med MDG mens han promoterer Kina?

Problemet er at politikerne har blitt en egen samfunnsadel, og de menger seg helst med matadel og exitderivater. De hever seg milevis over "almuen" og mener de ikke omfattes av normale etiske og moralske standarder.

EGENTLIG skal jo demokratiet være slik at Storting og Regjering skal forvalte samfunnet for oss og på vegne av oss, men det er kun relevant ved valg. Resten av året meler de sin egen kake og "holder styr på befolkningen" ved å slenge ut et ben med minst mulig kjøtt på i ny og ne".

Sykepleiermangelen er fortsatt voksende, og det er mangel på fastleger mens smitte slippes løs hver gang en verftseier med partiboken i orden sutrer på bakrommet.

Kanskje vi bør tvinge de til å ta seg av slikt fremfor å la de bruke tiden på å snylte seg til breddfulle lommer mens de strør om seg med milliardærbistand fra oljefondet.

Om hvermanser hadde gjort noe av alt politikeradelen har gitt seg selv fripass for med offentlige midler ville det i det alt vesentlige medført ubetinget fengselsstraff.

Endret av Haiku
Lagt til paragraf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 timer siden):

Denne avsløringen av Ropstad er ikke helt pen. Litt bittert for alle oss som har finansiert leiligheten hans at han nå bor i et hus til 12 mill...

Det har visst skjedd noe lignende før også, denne saken er fra 2019. Fikk gratis pendlerleilighet samtidig som han leide ut fire leiligheter i Oslo:

Himanshu Gulati kjøpte sin femte leilighet - fikk pendlerbolig av Stortinget
https://www.nettavisen.no/okonomi/himanshu-gulati-kjopte-sin-femte-leilighet-fikk-pendlerbolig-av-stortinget/s/12-95-3423689492

 

 

Snikpellik skrev (2 timer siden):

Ordningene er det Stortinget som bestemmer. Det er ikke vanlig å utnytte systemet på den måten Ropstad her har gjort, det er en grunn til at det blir en sak. Spesielt betent blir det kanskje fordi det er andre regler som gjelder øvrig befolkning, og dette er ikke noe man ville sluppet unna med som f.eks. student.

Mens man er inne på temaet, her er hva partiene har stemt i saker om godtgjørelser, lønn etc:

Sikre at stortingsrepresentantenes godtgjørelser senkes og deretter bindes til utviklingen i grunnbeløpet i folketrygden
For: SV, Rødt
Mot: MDG, Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Krf, Venstre, Høyre, Frp

Redusere stortingsrepresentanters godtgjørelser til 775.064 per år (8 ganger grunnbeløpet i folketrygden):
For: Rødt
Mot: SV, MDG, Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Krf, Venstre, Høyre, Frp

Senke stortingslønningene og binde lønnsutviklingen til grunnbeløpet i folketrygden (G) fremfor utviklingen i statlige topplederlønninger:
For: Rødt, MDG
Mot: SV, Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Krf, Venstre, Høyre, Frp

Redusere godtgjørelsene til stortingsrepresentanter, regjeringsmedlemmer og statsminister med 20% med virkning fra 1. januar 2021 til 31. desember 2021:
For: Rødt
Mot: SV, MDG, Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Krf, Venstre, Høyre, Frp

Ja, du har helt rett. Det finnes mange liknende saker, og Riksrevisjonen har vel ikke foretatt en skikkelig grundig gjennomgang av dette all den tid mye av det er legitimert av politikerne lover for dem selv?

Nå er ikke jeg voldsomt begeistret for Rødt, men den eneste jeg kjenner til som faktisk har gjort en skikkelig god jobb mht korrumpert politikk er Erling Folkvord. Så jeg tror nok de er de eneste som har vilje og ryggrad i forhold til slike problemstillinger.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 timer siden):

Det er spillereglene det er noe galt med, ikke spillerene, vil du som politiker bo sentralt, så bør man også måtte betale markedspris for det, det hadde vært en gylden inntekt i statskassen og politikerne kunne valgt om de ville betalt for det, eller pendlet til og fra Jessheim. 

Det er spillerne som lager sine egne regler og at reglene de har lagd kun gjelder for noen får spillere - dem selv - som er problemet. Det dannes et bilde av at lovgiver begunstiger seg selv og at sammenlignbare situasjoner vil være straffbare for "alle andre".

Dette er en sterk indikasjon på at de politiske prossessene er korrumpert. De fungerer ikke slik de bør gjøre.

Lenke til kommentar

Ropstad: – Jeg er lei meg for denne saken
https://www.nrk.no/norge/ropstad_-_-jeg-er-lei-meg-for-denne-saken-1.15638115

Sitat

Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad sier han er lei seg for at han i årevis har vært folkeregistrert hos foreldrene sine på Sørlandet, samtidig som han var gift og bodde i Oslo.

– Jeg er lei meg for denne saken. Vi som politikere forvalter innbyggeren tillit og da skal vi gjøre ting på en skikkelig måte. Så jeg har forståelse for at folk reagerer på dette. Slik kommenterer KrF-lederen boligsaken da han treffer NRK på Sola flyplass i dag.

Solberg sier Ropstads boligsak «kan være kritikkverdig», men får ikke følger for ham

STØRE VIL IKKE KOMMENTERE ROPSTAD-AVSLØRING

Ikke brudd på Stortingets regelverk, men sannsynligvis er det brudd på folkeregisterloven. Med mindre Ropstad tilbringer mesteparten av sin døgnhvile i en 12 måneders periode på gutterommet på Sørlandet, eller har fått et spesielt unntak som medlem av regjeringen (trolig ikke). Husker det var litt prat om denne loven ifbm da Bjørn Dæhli meldte flytting til Bø for å unngå skatt.

Uansett, så er det en sak som ikke er gravalvorlig, men som belyser en problemstilling som også har vært oppe før og forhåpentligvis fører til mer selvransakelse fremover.

EDIT: Ser ut til at han kan ha brutt loven ja: Jusprofessor mener Ropstad har brutt loven

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Kronene er sikret, og da kan han jo på komfortabelt vis være lei seg, men jeg tror nok at man generelt sett er mest lei seg for å ha blitt eksponert når det gjelder slike saker. Det er vel få partier på Stortinget som føler for å kommentere kritisk om praksisen, det kan rimelig fort slå tilbake på dem. Politikerne vet veldig godt at disse ordningene er høyst diskuterbare selv når de er 100% innenfor reglene, og da vet de også utmerket godt hva de gjør når de bryter reglene eller koser seg i gråsonen. I akkurat denne saken er det et spørsmål om moralen til "en moralist".

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/a7vnRM/moxnes-folk-har-faatt-nok-av-politikere-som-utnytter-egne-privilegie

Jeg er ikke helt enig i at saken ikke er gravalvorlig. Den er i konflikt med noen av forutsetningene for dette samfunnet, tillit, offentlige midler skal ikke misbrukes, og likhet for loven - eller lik lov for alle om du vil.

I kroner og øre på statsbudsjettet er jo dette småpenger, men for en sykepleier som ikke har råd til å bo i Oslo fremstår det helt anderledes.

Lenke til kommentar

Alliansen delte ut penger til elever som lovte ikke å ta vaksinen
https://www.nrk.no/osloogviken/hans-jorgen-lysglimt-johansen-fra-alliansen-delte-ut-penger-til-elever-under-skolevalget-1.15638512

Sitat

Hans Jørgen Lysglimt Johansen stilte opp på Valler videregående med skilt der det sto «stopp døds-kvaksinen». Totalt uakseptabelt, sier rektor.

Mandag hadde Valler videregående skole i Bærum skoledebatt. Det er skolevalg og elever skal bestemme seg for hvem de ønsker å stemme på.

Etter debatten kunne elevene møte politikere fra ulike parter i skolegården. Blant partiene var det innvandrerfiendtlige og nasjonalistiske partiet Alliansen.

Lederen av partiet, Hans Jørgen Lysglimt Johansen, stilte opp med plakater som det sto «stopp døds-kvaksinen» på.

Samtidig forsøkte han å dele ut penger til elever som lovet at de ikke skal ta vaksinen.

Sitat

Hvorfor møtte dere opp på Valler videregående skole uten tillatelse?

– Vi synes det er veldig udemokratisk at vi som et stort parti tidligere på den skolen ikke får lov til å delta, sier Lysglimt Johansen.

I 2017 fikk partiet 9,7 prosent av stemmene på skolen. I Bærum kommune totalt fikk de 0,1 prosent.

Hvorfor delte dere ut penger?

– Det er noe jeg gjør personlig, det var fra min egen lommebok, fordi jeg er opptatt av at ungdom ikke skal ta vaksinen, sier han.

Sitat

Skolen anmelder forholdet

Alliansen var ikke invitert til arrangementet på Valler videregående skole. Rundt klokken 11:00 kom de kjørende inn i skolegården.

De ble bedt om å forlate stedet, men gjorde ikke det.

– Det er totalt uakseptabelt det de har gjort. De sto her ulovlig og hevdet sin propaganda. Så jeg ringte politiet, og mens vi ventet på politiet, trakk de seg tilbake, sier rektor Berit Hetland.

– Vi tar helt avstand fra det de gjorde og skal anmelde forholdet, slår hun fast.

Ikke første gang denne nazien gjør lignende.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 minutter siden):

Ville en være umoralsk om en tok imot pengene deres for siden å vaksinere seg likevel?

Nei, det synes jeg egentlig ikke. 

Står nederst i artikkelen at noen tok mot penger, men de var allerede fullvaksinerte... synd for Lysglimt tenker jeg da. Målet hans er nok ikke å få elevene til ikke å vaksinere seg, men oppmerksomheten disse stuntene medfører.

Jeg ville nok ikke tatt imot noe penger fra han gjøken der, men kanskje man kunne tatt imot og gitt det til et veldedig formål eller noe sånt?

BadCat skrev (1 minutt siden):

Den som ikke har noe å fare med prater skit om andre.

Noe spesielt du sikter til eller er det bare et generelt utspill om valgkampen? :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (58 minutter siden):

Alliansen delte ut penger til elever som lovte ikke å ta vaksinen
https://www.nrk.no/osloogviken/hans-jorgen-lysglimt-johansen-fra-alliansen-delte-ut-penger-til-elever-under-skolevalget-1.15638512

Ikke første gang denne nazien gjør lignende.

Jaggu klarte ikke den gjøken å skrape til seg noe medieoppmerksomhet i år også. Det har jo vært så flott at vi har sluppet unna Alliansen så langt i valgkampen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (50 minutter siden):

Alliansen delte ut penger til elever som lovte ikke å ta vaksinen
https://www.nrk.no/osloogviken/hans-jorgen-lysglimt-johansen-fra-alliansen-delte-ut-penger-til-elever-under-skolevalget-1.15638512

Ikke første gang denne nazien gjør lignende.

På tross av at jeg har ytterst lite sans for personen og partiet mener jeg at en skole som holder skolevalg bør invitere/la alle partier som har stilt liste i området få lik mulighet til stand o.l. Det er ikke en skoles oppgave å bestemme hvem som får stille til valg, og skolevalg er til for at elever skal få erfaring/kunnskap om politikk, det politiske landskapet samt trening i å debattere. Så når det gjelder den biten burde de ha blitt behandlet på lik linje med andre.

Når det gjelder vaksine og korrumpering av unge - spark dem ut 🐵

Jeg har lest en hel del materiale om gammelnaziene, de ideologiske arvingene og deres støtte til neo og andre retninger etter '45 men jeg husker rett og slett ikke om disse folkene blir assossiert med gammelNS. Jeg innbiller meg at Alliansen er støttet av enkelte blant disse konstellasjonene. Det er ganske sannsynlig, men jeg skal ikke være bastant.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Ropstad: – Jeg er lei meg for denne saken
https://www.nrk.no/norge/ropstad_-_-jeg-er-lei-meg-for-denne-saken-1.15638115

Solberg sier Ropstads boligsak «kan være kritikkverdig», men får ikke følger for ham

STØRE VIL IKKE KOMMENTERE ROPSTAD-AVSLØRING

Ikke brudd på Stortingets regelverk, men sannsynligvis er det brudd på folkeregisterloven. Med mindre Ropstad tilbringer mesteparten av sin døgnhvile i en 12 måneders periode på gutterommet på Sørlandet, eller har fått et spesielt unntak som medlem av regjeringen (trolig ikke). Husker det var litt prat om denne loven ifbm da Bjørn Dæhli meldte flytting til Bø for å unngå skatt.

Uansett, så er det en sak som ikke er gravalvorlig, men som belyser en problemstilling som også har vært oppe før og forhåpentligvis fører til mer selvransakelse fremover.

EDIT: Ser ut til at han kan ha brutt loven ja: Jusprofessor mener Ropstad har brutt loven

Som en helt vanlig medborger synes jeg virkelig denne saken er gravalvorlig. Svindel i over tolv år det er vel en skattefri nettogevinst for Ropstad på en plass mellom 1 og 3 millioner kroner? Og da er vi nok tettere på 2 eller 3 enn på 1, for markedespris for den boligen Ropstad fikk dekket i 144 måneder. Hva er gjengs leie på stortingsboligene? Beliggenhet og størrelse? De har sikkert gangavstand og rikelig med armslag alle sammen? Adressen er helt sikkert innenfor ring 1 el 2 på riktig side av elva?

Det er skikkelig kvalmende hvordan eliten blir stadig feitere og bevilger seg selv goder andre bare kan drømme om. Distansen mellom stortingspolitikere og vanlige folk blir større år for år. Også jukser og svindler noen på toppen av alle godene og den høye lønnen? Det er virkelig ikke til å tro. 

Hvor mange andre på tinget driver på med snusk og fanteri? Er dette en akseptert måte å snike til seg ekstra midler fra fellesskapet blant de på stortinget? Det har jo faktisk manglet kritiske røster fra politikerne i denne saken. Er det fordi det er flere som har svin på skogen og ikke ønsker at slikt skal bli tema? En kan jo virkelig begynne å lure.

Ropsatd bodde alt i Oslo i 2009 da han kom inn på tinget. Det at han ikke meldte flytting til Oslo var nok for å få seg gratis bolig. I 12 år har Ropstad bodd gratis i Oslo. Og vi snakker nok ikke 18 kvm hybell øverst i Groruddalen. Ren svindel og samlet blir det enorme summer den skikkelige fyren har stjålet fra det norske folk. 

Her er jeg for fengselsstraff, for de på tinget har gode lønnsforhold og det er ingenting som tilsier at de skal måtte tøye loven for at ting skal gå rundt. Fyren har svindlet det norske folk med overlegg og i forbrytersk og vinnings hensikt. 

Hvordan kan noen si at dette ikke er straffbart? Det må da finnes en regel som sier at svindel av goder fra fellesskapet sidestilles med bedrageri eller tyveri, for det er jo det han har begått. Kvalmende er det. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Kajac skrev (14 minutter siden):

Jaggu klarte ikke den gjøken å skrape til seg noe medieoppmerksomhet i år også. Det har jo vært så flott at vi har sluppet unna Alliansen så langt i valgkampen.

...så er det vel også hele beholdningen så langt for deres del. Og godt er det.

Lenke til kommentar
Haiku skrev (17 minutter siden):

Jeg innbiller meg at Alliansen er støttet av enkelte blant disse konstellasjonene. Det er ganske sannsynlig, men jeg skal ikke være bastant.

Det er litt ymse hva gjelder Alliansen. Lysglimt har selv omtalt seg som rasist og nazist. "Partiet"/miljøet rundt Lysglimt består av flere fra Den Nordiske Motstandsbevegelsen og gjengangere i SIAN-miljøet, flere straffedømte for vold og/eller rasistiske ytringer. 

Filter som gjør gravejournalistikk på ekstremisme i Norge har gått Alliansen og Lysglimt litt i sømmene ved tidligere anledninger, dersom det skulle være av interesse: https://filternyheter.no/?s=alliansen

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...