Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Ap sier nei til store leteoperasjoner på norsk sokkel
https://www.nettavisen.no/nyheter/ap-sier-nei-til-store-leteoperasjoner-pa-norsk-sokkel/s/12-95-3424176687

Sitat

Ap-leder Jonas Gahr Støre sier nei til store, nye leteoperasjoner på norsk sokkel, men vil fortsette kartleggingen på eksisterende felter.

Politikken flyttes jammen fort. Nå har både Høyre og Arbeiderpartiet gått inn for å slutte/bremse ned med konsesjonsrunder, som har stått sentralt i norsk oljepolitikk i alle tider. For bare noen uker siden ville dette vært ganske uhørt. MDG fremmet dette i 2013, 2017 og nå i 2021. Først adopterte Venstre og SV politikken, og nå kommer de større partiene etter steg for steg. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (39 minutter siden):

Ja ja. Det var jo også en måte å velge parti på. Mange av oss andre stemmer etter den politikken vi ønsker. Tror du noen bryr seg om hvor mange teoretiske minuspoeng du gir dem, eller har du faktisk endret stemmen din av dette?

Jeg synes det er ganske fornuftig å ikke stemme på politikere man ikke ønsker å ha i politikken. Jeg kjenner ganske mange som stemmer på faste partier uansett hva de foretar seg - under dekke av å gi dem "den politikken de ønsker". De har funnet en bjellesau, og hva kommer etter bjellesauen? Sauer. Den normale betegnelsen for disse er stemmekveg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (28 minutter siden):

Ap sier nei til store leteoperasjoner på norsk sokkel
https://www.nettavisen.no/nyheter/ap-sier-nei-til-store-leteoperasjoner-pa-norsk-sokkel/s/12-95-3424176687

Politikken flyttes jammen fort. Nå har både Høyre og Arbeiderpartiet gått inn for å slutte/bremse ned med konsesjonsrunder, som har stått sentralt i norsk oljepolitikk i alle tider. For bare noen uker siden ville dette vært ganske uhørt. MDG fremmet dette i 2013, 2017 og nå i 2021. Først adopterte Venstre og SV politikken, og nå kommer de større partiene etter steg for steg. 

Om man støtter politikken de har justert seg frem til, tror jeg man skal være ytterst forsiktig med å tro at stemmen bidrar til at en slik endring faktisk skjer. Hverken Høyre eller AP er det minste interessert i å gjennomføre dette, så de vil gjøre hva de kan for å slippe å holde et slikt svært vagt løfte. Mitt eneste forbehold er at AP har relativt stort press internt fra AUF for slike endringer.

Jeg for min del haker det av som valgflesk 😁

Lenke til kommentar
Haiku skrev (34 minutter siden):

Jeg synes det er ganske fornuftig å ikke stemme på politikere man ikke ønsker å ha i politikken. Jeg kjenner ganske mange som stemmer på faste partier uansett hva de foretar seg - under dekke av å gi dem "den politikken de ønsker". De har funnet en bjellesau, og hva kommer etter bjellesauen? Sauer. Den normale betegnelsen for disse er stemmekveg.

Litt enig i begge deler. 

Hvordan politikerne i et parti oppfører seg vil for meg ha noe å si for om jeg stemmer på dem. 
Et partiprogram kan i teorien være fornuftig, men hvis personene bak er håpløse, hjelper det lite. 
F.eks. tror jeg en del synes FrP har mye fornuftig i sitt program, men at personer som Gjedda (Christian Tybring Gjedde) er så uspiselig at de likevel vegrer seg for å stemme på partiet. I tillegg er mange av personene i partiet løse kanoner som flere ganger går på tvers av det som burde være typisk FrP-politikk, og som kommer med til dels håpløse utsagn og resonementer.

Det samme kan også gjelde MDG, der de har mye som er bra på papiret, men personene bak er håpløse og har uttalelser som er fulle av logiske brister. Også her har partiet mange løse kanoner som er til dels ufordragelige i sosiale medier.

Og for meg betyr dette at man ikke må se seg blind på partiprogrammet, men se på hvordan partiene også oppfører seg i praksis, for det er jo hvordan de gjennomfører politikken sin som til syvende og sist betyr noe.

Det viktigste er:
Tenk selv, prøv å se begge sider av en sak og prøv å finne logiske brister og ting du er uenige i,  i BÅDE partiprogrammer og praktisk politikk.
Når man summerer opp alt dette, finner man det partiet man totalt sett er minst uenig i, og stemmer på dette.

Edit:
Og så synes jeg det burde være en reell måte å få strøket politikere fra listene på.
F.eks. at en person detter en plass ned når 10% av velgerne stryker en person, og fortsetter en plass ned per hver tiende prosent helt til over 50% som betyr at vedkommende forsvinner helt ut. 

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg skulle gitt ETT råd om hvordan å velge parti/person ved valget, så ville det nok ha blitt "Se på hva de har gjort og løfter de har holdt/brutt tidligere, med makten de har blitt gitt".

Hva de sier og synes og mener og tror og bør har null betydning i forhold til hva de gjør. Livstil/etikk/moral i forhold til den politikken de argumenterer for er også et godt signal.

Et miljøparti som tillater dumping av giftig avfall i fjordene er en underlig konstruksjon.

Lenke til kommentar

Misliker når partier kjører mye reklame kun rettet mot andre partier, eller som bare angriper uten å presentere løsninger selv. Det er en retorikk kanskje mest brukt av partiene ytterst på på den politiske aksen, siden det ligger i deres natur. Har vært litt inne på det her i tråden før.

Her i Oslo er byen ganske tapetsert med valgkampreklame nå. Jeg jobber med kommunikasjon og reklame, så jeg synes det er interessant å observere og sammenligne. Frp har disse svære plakatene hvor det står veldig stort "Stopp Rødt, SV og MDG" og budskap om alt mulig om hva de ikke mener vi skal ha. Det er som regel noe negativt de spiller på i disse reklamene, eller et veldig forenklet budskap. 

Høyre har mye blandet, men mange todelte plakater - én rød del som sier noe negativt om Arbeiderpartiet og en blå del hvor det står "vi tror på Norge - stem Høyre" under. Arbeiderpartiet sine fokuserer egentlig mer på de større tingene som fellesskap og samfunn, SP sine er stort sett et bilde av en smilende Vedum med teksten "Hele Norge". Tror jeg liker Venstre og SV sine reklamer best av de jeg har sett, siden de presenterer en kjernesak de har og løsningen de mener er best, på en positiv måte. Enkelt, saklig og greit med fokus på egen politisk løsning uten at de sparker på andre partier.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er litt immun mot politisk reklame, men samtidig er det svært interessant. Reklamene forteller egentlig ikke så mye om hva de kan oppnå.

Men det forteller ganske mye om hvem de tror velgerne deres er, og det sier mye om hva de tror trigger de potensielle velgerne deres.

Reklamemateriellet sier også en del om hvilken posisjon partiene mener de befinner seg i. Er de aller mest bekymret for velgerflukt, eller ser de muligheter for å hente nye velgere, er det krise, har de resignert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja.

I år nøyde jeg meg med å stryke 2 kandidater i det partiet jeg stemte på, både for 2 og 4 år siden røyk det et parti på bakgrunn av oppførsel og hvordan partiene reagerte internt.

Jeg kan også tilføye at det er flere partier som jeg ikke vurderer å stemme på pga oppførsel selv om de har saker jeg kan sympatisere med og kan være kandidater f.eks pga viktige enkeltsaker.

Endret av Haiku
Lenke til kommentar
Haiku skrev (1 time siden):

I år nøyde jeg meg med å stryke 2 kandidater i det partiet jeg stemte på, både for 2 og 4 år siden røyk det et parti på bakgrunn av oppførsel og hvordan partiene reagerte internt.

jeg var nysgjerrig på det samme (relatert til Kr-F og Ropstad-saken) og tenkte hvis mange stryker ham så ryker han ut av Stortinget.

Men, det skal visst mye til. Over halvparten av velgerne i fylket må gjøre det, og skal aldri ha skjedd før at strykninger har fått betydning i et Stortingsvalg.

https://www.nrk.no/norge/meningslost-a-stryke-under-valget-1.6780505

artikkelen er fra 2009 så vet ikke om samme gjelder fortsatt, eller valgreglene evt. er forandret i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at du har ganske rett i at stryking er lite effektivt med tanke på valgresultatet parti for parti. MEN partiene vil jo gjerne ha kandidater som trekker velgere (om kandiatene ikke er en trussel mot noens makt internt i partiet naturligvis), så de ser jo at partiet de karver til seg posisjoner i vinner på tross av en kandidat og ikke på grunn av kandidaten. Så jeg ser på det som en internbeskjed i det partiet jeg stemte på.

Når det gjelder KrF, så HAR jo de ikke noen vanskeligheter med Mammon. Tvert imot. Fordelen ved å mane til nøysomhet er jo at de gamle som har spart et helt liv grunnet denne nøysomheten kan testamentere det oppsparte til til menighet og parti slik at det blir gode middager på pampene og cigar + fotball på stasministeren når de har slike karer innenfor rekkene.  Haugianerne preket nøysomhet og når en haugianer startet en bedrift var det ikke måte på hvor nøysomme de som aller nådigst fikk lov til å jobbe der måtte være. Noen var heldige og fikk betalt lønn men enkelte jobbet gratis i lange tider.

Noen husker vel erkekonservative moralistiske Apelthun-sæle og ektemannen bare-sæle som vel fortsatt er aktiv med progaganda.

En ting å måle etter er jo avstand mellom eple og stamme:

https://hildeorjan.com/about/

https://www.dn.no/marked/finn-orjan-sale/snaroya/saele-invest/nettverksmillionar-finn-orjan-sale-punget-ut-86-mill-for-luksusbolig-i-fjor-na-har-han-fatt-nar-det-dobbelte-i-eventyrlig-aksjegevinst/2-1-707349

Edit: Når det gjelder Ropstad har de jo gått "all in" for ham på bekostning av mer alment spiselige Hareide, og da vil de nok ikke innrømme at prinsipiell konservatisme gir de noe bedre utgangspunkt enn sosial oppfølging av jesu lære. Så de holder nok på ham en stund til.

Endret av Haiku
Lenke til kommentar

Lundteigens ultimatum: Går ikke i regjering hvis Viken ikke blir vedtatt oppløst
https://www.nrk.no/osloogviken/lundteigens-ultimatum_-gar-ikke-i-regjering-hvis-viken-ikke-blir-vedtatt-opplost-1.15642309

Sitat

Senterpartiets Per Olaf Lundteigen er «ferdig snakka» – og får støtte av Masud Gharahkhani (Ap).

– Viken skal oppløses. Det skal inn regjeringserklæringen, og der skal det stå at den nye regjeringen skal oppløse Viken og erstatte det med Buskerud, Akershus og Østfold. Ferdig snakka, sier Per Olaf Lundteigen (Sp).

Lundteigen nevner dertil at det skal gjennomføres fylkestingsvalg i 2023, og da skal det velges nytt fylkesting for Buskerud.

Sitat

– Det betyr altså at Senterpartiet går ikke inn i en regjering som ikke forplikter seg til å oppløse Viken?

– Helt korrekt. Vi går ikke inn i noen regjering som ikke forplikter seg til å oppløse Viken. Er vi ikke enige om å oppløse Viken så vil vi få trøbbel med arbeidet i den regjeringen på en rekke av de sentraliseringsreformer som Høyre har stått for og som Senterpartiet har sagt at dette skal vi få slutt på.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...