Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dassen skrev (9 minutter siden):

Interessant at MDG bare får 6,8 prosent. I forkant av kommune- og fylkestingsvalget i 2019 hadde de 10,8 prosent i skolevalget.

Jepp! Samtidig er de partiet som har minst endring fra forrige stortings-skolevalg (bare -0.8%).

Det mest interessante er kanskje hvor stor forskjell det er på Venstre, SP og Høyre fra skolevalg til voksenvalg. Venstre mye større, SP og Høyre veldig mye mindre. De andre partiene er sånn ca. der meningsmålingene på Stortingsvalget ligger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Jepp! Samtidig er de partiet som har minst endring fra forrige stortings-skolevalg (bare -0.8%).

Det mest interessante er kanskje hvor stor forskjell det er på Venstre, SP og Høyre fra skolevalg til voksenvalg. Venstre mye større, SP og Høyre veldig mye mindre. De andre partiene er sånn ca. der meningsmålingene på Stortingsvalget ligger.

Venstre handler om Cannabis og rusomsorg. 100%. De kjørte knallhardt på det i skoledebatten på skolen jeg jobber.  Vet ikke hva du forventet av SP og Høyre. Som forventet tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nasjonalt, Kantar for TV2.

Høyre vakler på ny måling
https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14213477/

Sitat

Arbeiderpartiet siger frem til sin beste måling siden juni. Høyre vakler for tredje måling på rad.

Etter en usedvanlig stabil tilværelse mellom 22,5 og 23,5 prosent, snuser Arbeiderpartiet på 24-tallet på TV 2s siste partibarometer tirsdag kveld.

Partiet går frem 0,6 prosentpoeng til 23,8 - partiets beste resultat på denne siden av sommeren.

481827049_Skjermbilde2021-09-07kl_21_51_29.png.5058ba103963ccdd6bf7b97418e3b807.png

Spoiler

1141549195_Skjermbilde2021-09-07kl_21_54_13.png.bdb77b8aa7271e78b6d84bdcfe4ab4fa.png

 

Lenke til kommentar
Oksygen88 skrev (3 timer siden):

Til slutt så stemmer jo folk på partier som lar dette forsette, så man blir jo ikke kvitt sløsing med det første. 

Du skal ikke se bort fra at slike saker reduserer deltagelsen ved valg eller gir blanke stemmer. For egen del synes jeg at det er så mye møkk internt i mange partier, og at de er langt mer opptatt av å slenge dritt om de andre partiene enn å virkelig stå inne for den politikken de forsøker å selge - ikke fordi de virkelig står inne for den, men fordi de er sikker på at de kan holde noen velgere for narr og derved sanke noen stemmer til.

Jeg har under dette valget bestemt meg for å overse hele valgkampen (og så mye som mulig av drittpakkene som blir sendt ut til media), og heller valgt å se på hva de har gjort og hvordan de har oppført seg de siste 4 årene. Jeg har tatt hensyn til utspill som jeg er rimelig sikker på at partiene står inne for og vil sloss hardt for.

Det er litt for enkelt å finne saker/avgjørelser/oppførsel som ekskluderer enkeltpolitikere og partier. Det er et problem for dem og det er et problem for meg. Man kan svært enkelt finne grunner til ikke å stemme på et eneste parti, og om man er uinteressert kan man stemme på hva som helst.

For egen del landet jeg på et parti som jeg normalt aldri ville stemt på (men som har har mange gode saker). Men kvelden før jeg skulle ned å stemme på de, har de et utspill som jeg oppfatter som reelt, og som er helt uspiselig for meg. Da var det å lete på nytt, og finne det partiet som vil gjøre minst mulig skade og noe rett. 

Min stemme har ikke et eneste snev av ideologi bak seg. Det er en ren proteststemme. Og da har faktisk slike saker noe å si for mange. DENNE saken har ikke avgjort noe for meg - men den bekrefter på mange måter at det var riktig for meg å avgi en proteststemme. 

Nå er systemet slik at det er det samme antall stortingsrepresentanter uansett hvor mange som stemmer, og det kunne kanskje vært en tanke å regulere antall representanter ihht valgdeltagelse gitt at et slik system kan fortsette å være representativt. 90% deltagelse i et fylke vil gi X representanter. Om det er bare 50% så får fylket redusert antall representanter med 50%. 

Om representasjon og forholdstall blir de samme, så er jeg rimelig sikker på at politikerne må jobbe rævva av seg for sitt valgdistrikt. De kan jo tross alt tjene inn hele maxpensjonen sin på no time om de er dyktige......

Endret av Haiku
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (1 time siden):

Når du bruker et ord som galskap og skriver at "selv ungdommen" begynner å se det, så viser det at du har en nedlatende holdning til ungdom som du mener ikke er i stand til å se det åpenbare. 

Takk for forklaringen :) Jeg har nok kanskje litt nedlatende holdning til ungdoms politiske engasjement. Men som tidligere ungdom selv så vet jeg at ungdom er mer ideologisk enn fornuftig. Det er en grunn til at man (i mine øyne) bør øke laveste stemmealder fremfor å senke den. Og det er en grunn til at ungdommen tiltrekkes de radikale partiene, mens voksne går mot de mer fornuftige. Slik har det i stor grad alltid vært.

På en annen side så må man ikke ta skolevalget så seriøst. Sakene som presenteres på valgdebattene i skolen har jo som regel lite med virkelighetens politikk å gjøre. Husker godt siste skolevalg jeg var med på. Alle partiene hadde sine stereotypiske saker som de blåste opp. FrP/FPU ville ha billigere snus og sprit. SV/SU og Rødt ville ha gratis busskort for elever. Noen ville vel ha vekk karakterer. Osv. På min skole vant Venstre med overlegen margin, samtidig som Venstre gjorde et av sine dårligste stortingsvalg noen sinne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (16 minutter siden):

Jeg visste ikke at radikal var antonymt med fornuftig. At du tror det sier kanskje mer om ditt ståsted. Hva er grunnen til at ungdom tiltrekkes de radikale partiene mener du? Samme årsak til at akademikere gjør det? 

Uten radikale (ungdommer) vil det neppe være særlig fornuft i "sentrum" heller. Det er blant radikale ideer "sentrum" plukker opp de sakene som får "sentrum" til å endre politikk og justere kurs. "Sentrum" vil nesten alltid holde "det radikale" i sjakk og sørge for at det ikke går av hengslene. Så det er en del av den naturlige balansen. 

Velgerne plukker det som er viktigst for dem fra de som de liker best, og ettersom alderssammensetningen nok spiller en viktig rolle (ungdom er opptatt av fremtiden sin, de voksne av karrieren sin, og bestemor av fremtiden til barnebarna sine) vil ytterpunktene også sammenfalle noe med alder. Unge SKAL bryte ut, gjøre opprør og utfordre foreldre og samfunn. Det er deres natur og det er deres jobb.

Selv om radikalitet er den del av balansen (man behøver begge ytterpunktene - som styrkes/svekkes basert på den kollektive fornuften til den totale velgermassen), så er det de radikale som skaper endring. "Sentrum" skaper den ikke, de blir enten tvunget eller finner ut at de kan profitere på det.

Enig eller uenig i den enkelte radikale ide, vi er mye mer avhengig av radikale tanker enn av et sentrum uten ideer.

Endret av Haiku
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde ett tilleggsprinsipp ved valget i år som jeg burde hatt tidligere år og kommer til å ha med resten av livet og er som følger.

Jo mer et parti snakker negativt om andre partier jo flere minuspoeng får de i min stemmepott. De som har flest minuspoeng ved valgtid havner nederst blant kandidatene og omvendt. 

Kaller det heretter "Sutre barometeret". Ingen får plusspoeng da noen virker å ha som taktikk å snakke mye negativt om andre men fylle in med vesentlig mer "positivt". Så her går skalaen bare én vei. Fokuserer du på egen politikk, samarbeidsprosjekter, hvordan man skal gjennomføre osv. så snakker du slik jeg forventer av voksne politikere. Akkurat som ellers i arbeidslivet. Man slipper heller ikke unna med ulne positive vendinger, vær konkret Jeg er lei "bruktbilselgere" i politikken.

Håper også andre begynner med dette.

Må man rydde opp resultater av andres politikk, får man snakke om det når man er ferdig med valget, men da løsningsorientert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
8 hours ago, Dassen said:

Når du bruker et ord som galskap og skriver at "selv ungdommen" begynner å se det, så viser det at du har en nedlatende holdning til ungdom som du mener ikke er i stand til å se det åpenbare. 

Jeg er enig i at det burde vært ordlagt som "uansvarlig og urealistisk politikk". Men fremfor å fokusere på det negative med et parti er det bedre å fokusere på det positive med partiene man vurderer.

Å snakke ned et parti for å styre velgere vekk hører ikke hjemme blant voksne i innspurten av en valgkamp. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skolevalg har nok sin egen dynamikk. Noen partier satser voldsomt på å trene sine ungdommer foran disse valgene. Ikke alle lykkes.

Om du ikke liker MDG, så er det jo ikke så sikkert at dette er godt nytt for deg. Svake målinger har en tendens til å øke innsats og motivasjon, og gjerdevelgere kan jo føle at stemmen deres på MDG blir viktigere.

Mobilisering av "passive" MDG sympatisører gjennom et dårlig skolevalg er ikke godt nytt for de andre partiene i nærleiken.

Lenke til kommentar

Hehe....

Jeg synes det er ganske så morsomt når en politiker sier "vi prøver å fremstå som veldig ryddig"....

Viktig å FREMSTÅ som ryddig, å VÆRE ryddig har nok lavere prioritet i de politiske miljøer...

En ganske utbredt taktikk i flere partier er at 1 representant sier noe kontroversielt som har støtte i en bestemt velgergruppe, og så kommer en annen (eller 2 eller 3) og modererer budskapet uten noen klar imøtegåelse av det kontroversielle utsagnet.

De får MYE oppmerksomhet, de får støtte hos de få som liker utsagnet, og de beholder sine kjernevelgere som ikke liker utsagnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Jo mer et parti snakker negativt om andre partier jo flere minuspoeng får de i min stemmepott. De som har flest minuspoeng ved valgtid havner nederst blant kandidatene og omvendt. 

Ja ja. Det var jo også en måte å velge parti på. Mange av oss andre stemmer etter den politikken vi ønsker. Tror du noen bryr seg om hvor mange teoretiske minuspoeng du gir dem, eller har du faktisk endret stemmen din av dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...