Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Slike saker?

Ja, det må være sånn at uavhengige land har uavhengig konstitusjon og jurisdiksjon. Hvis ikke kan jo Nordkorea og Kina fastsette lover og regler i Norge.

Enhver uavhengig jurisdiksjon bestemmer selv om de vil være en del av f.eks FN eller økonomiske samarbeid. Men disse organisasjonene er gjerne dominert av andre land med andre interesser. Skal Bahamas gi fra seg fordeler til Norge uten at Norge gir noe tilbake? Skal Norge betale en avgift til Bahamas? Går ikke. Ikke engang EU greier å få Irland til å løfte bedriftsbeskatningen opp dit de ønsker, og ingen ønsker Frankrikes eller Engelsk innenlands beskatning i sine land.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dudeliduu skrev (3 minutter siden):

Men det har vært lignende saker før. Selektiv hukommelse? Var riktignok om lukkede facebookgrupper og andre samtelefora for kun journalister og redaktører den gangen. Ikke om de rikeste etc. Var fra 2015 eller noe, så gudene vet hva jeg skal søke på for å finne.

Slike grupper må du regne med finnes for alt mulig. Dette er bare en digital versjon av en klubb for velstående høyreorienterte. Det eneste som er spesielt er de har blitt avkledd. Det er litt underlig at folk fortsatt tror at slike løsninger er sikre.

Lenke til kommentar
Haiku skrev (2 minutter siden):

Slike grupper må du regne med finnes for alt mulig. Dette er bare en digital versjon av en klubb for velstående høyreorienterte. Det eneste som er spesielt er de har blitt avkledd. Det er litt underlig at folk fortsatt tror at slike løsninger er sikre.

Helt enig.
"SJOKKERENDE!"
Ingenting er sjokkerende med dette.

Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (47 minutter siden):

Helt enig.
"SJOKKERENDE!"
Ingenting er sjokkerende med dette.

Tror ikke jeg har sett noen omtale denne saken som sjokkerende. Jeg synes det er overraskende at de er blitt «avslørt» så enkelt, ikke at det eksisterer for å si det sånn. Noe overraskende er det også at enkeltpersoner som Helge Lurås fortsatt nekter for å være med i gruppa, selv om det er bevis på at de både er del av den og har deltatt, og at saken om Støres hytteterrasse ble bestilt fra Spetalen. Journalisten bak jobber nå i Høyre. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

AUF-ER SLÅTT NED AV MANN PÅ ÅPEN GATE
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/auf-er-slaatt-ned-av-mann-paa-aapen-gate.tIxFrHe3a

Sitat

En mann skal ha slått ned en 20-åring fra AUF utenfor Samfundet i Trondheim etter partilederdebatten torsdag og ropt «Breivik hadde rett. Dere skal alle dø».

Mathias Solli (20) ble slått ned av mannen, skriver Adresseavisen.

Solli hadde på seg AUF-genser. Det var flere vitner til hendelsen, deriblant tidligere AUF-ledere i Trøndelag, Julie Indstad Hole og Håkon Einarsve.

De forteller at mannen – som anslås å være i 60-årene – hoiet og ropte mot AUF-erne på lang avstand før han kom bort til dem. Angrepet mot Solli skal ha skjedd da 20-åringen ba mannen om å gå vekk, og beskrives som uprovosert.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Det er helt klart dårlig stelt med psykiatrisk pasientpleie i landet for tiden. Trist at et land som Norge ikke har slikt på stell.

Bor i Trondheim selv, og noen dager er det tydelig at Reitgjerdet er lagt ned. Ser i ny og ne gærninger som løper rundt og skriker, senest i dag stod ei dame på holdeplassen å ropte. Har møtt disse i hele Trondheim, også utenfor Samf (som vi kaller stedet der hendelsen skjedde). Jeg vedder en tier på at dette var et slikt tilfelle, og ikke en politisk aktivist. 

Dummeste du kan gjøre er å gi dem noe som helst oppmerksomhet, har gått på den feilen selv, og nesten fått en på tygga selv. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 timer siden):

Har du lest saken? Det handler ikke om oppførsel, men en stor gruppe svært mektige menn i finanseliten, politikere og det vi gjerne kaller samfunnstopper som ikke skyr noen midler, som altså samarbeider med journalister og redaktører. Kan ikke huske en lignende makt-sammensvergelse på denne måten i moderne norsk politikk, så det er vanskelig å sammenligne med noe annet.

Det blir ikke noe bedre eller mindre alvorlig hvilken side de står på politisk. Det er du som forsøker å gjøre dette til en venstre/høyreside-sak, og tydeligvis at det skal handle om meg og hva jeg eventuelt skal mene om helt andre tidligere saker i stedet for å holde deg til denne aktuelle nyhetssaken i DN. Det er ufint å prakke meninger på andre, og slik whataboutisme sklir diskusjonen ut i slike poster som denne jeg er nødt til å forfatte her nå, i stedet for om saken som er høyinteressant ifbm valget.

Stemmer det at DN har løyet nok en gang?

https://www.nettavisen.no/okonomi/filleristes-av-spetalen-dette-nektet-avisen-a-publisere/s/12-95-3424175241

DN har jo en ganske ufyselig historikk med mange løgnaktige artikler og "gutteklubben grei"-tilstander.

Men uansett, hvis det deltar journalister i lukkede nettverk der de menger seg med mektige personer de egentlig har som jobb å være vaktbikkjer overfor, så er det helt uakseptabelt. Men det er jo vanlig i dag for journalister å være bestevenner med de mest kyniske drittsekker av noen maktmennesker, og gjøre tjenester for dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, hekomo said:

Men det er jo vanlig i dag for journalister å være bestevenner med de mest kyniske drittsekker av noen maktmennesker, og gjøre tjenester for dem.

Manipulering via media er blitt en vitenskap. Her er bedre fortjeneste-muligheter enn å kjøre annonse-kampanjer. Eksempel: en kan få en journalist til snakke opp/ned kursen på aksjer før en selger/kjøper. En har via journalister økt omsetning på flaske-vann på butikk ved å snakke ned kvaliteten på springvann i Norge etc.  Og får en knyttet "arbeidsplasser" til en sak - så går den politisk lettere igjennom. 

Store aktører i samfunnet og med respekt for seg selv har en informasjons-avdeling som tar seg av forhold til media. Lønnsomt.

Men hvilke partier vinner/taper på løgner i DN - der spesielt "venstresiden" går på limpinnen?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Mr.Duklain said:

Bor i Trondheim selv, og noen dager er det tydelig at Reitgjerdet er lagt ned. Ser i ny og ne gærninger som løper rundt og skriker, senest i dag stod ei dame på holdeplassen å ropte. Har møtt disse i hele Trondheim, også utenfor Samf (som vi kaller stedet der hendelsen skjedde). Jeg vedder en tier på at dette var et slikt tilfelle, og ikke en politisk aktivist. 

Dummeste du kan gjøre er å gi dem noe som helst oppmerksomhet, har gått på den feilen selv, og nesten fått en på tygga selv. 

Ja det er virkelig trist at "verdens rikeste land" ikke tar seg råd til god psykiatrisk pleie av de som trenger det. Det utgjør også en fare for samfunnet. Ikke minst skaper det mange feiloppfatninger og generaliseringe ovenfor den generelle befolkningen. Man kan få inntrykk av at folk flest har holdninger disse uttrykker i sin lidelse. Noe som igjen er farlig når de som observerer dette ikke tenker i de baner.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Saken slo ned som en bombe i det politiske Norge, med særlig fokus på at rike og innflytelsesrike nordmenn har diskutert hvordan man kan svekke Arbeiderpartiets styrke i en ny regjering ved å støtte Senterpartiet.

Dette er vel et helt vanlig politisk maktspill?

Ellers helt enig i dette. Det er lite troverdig eller realistisk ved mye av politikken som føres.

Quote

 

Melby mener MDG rett og slett burde vært mer troverdig i sitt klimamål.

- Jeg mener det er viktig å ha en troverdig klimapolitikk. Når du skal legge fram ambisiøse mål så må du også ha en troverdig plan for å nå dem, sier hun, og påpeker:

- Jeg synes når man går ut veldig hardt og har et mål om kutt på 50 prosent, og ender opp med seks prosent, så vil jeg kalle det et mageplask.

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvor troverdig er egentlig Melby og Venstre sin miljø- og klimapolitikk da? Stemmer man Venstre liker man kanskje samvittigheten det gir at progressiv og miljøvennlig politikk blir lansert med stor ståhei i mediene en gang i året, for så bare å blokkeres av Frp og fisle ut i ingenting. Hvordan kan man være troverdig på klima og samtidig samarbeide med det partiet på Stortinget som ikke ønsker å gjøre nærmest noe som helst på samme område, og som ikke en gang vil si ja eller nei på om de tror på FNs forskning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt landbruk.

Norsk Bonde- og Småbrukarlag
https://www.facebook.com/smabrukarlaget/posts/4396146777132435

Sitat

Situasjonen i norsk jordbruk er presset og Stortingsvalget 13. september er viktigere enn noen gang. Vi er avhengig av en regjering som prioriterer norsk matproduksjon på norske ressurser, og legger opp til en ny retning i norsk jordbrukspolitikk

Men hva mener egentlig partiene om sentrale spørsmål i jordbrukspolitikken? Og hvilket parti er best på landbruk?

Fram mot valget vil vi dele hva partiene mener om flere ulike temaer innen jordbrukspolitikken. Følg med!

241380932_4396123360468110_5903311126551

 


Norges Bondelag: Hva mener partiene om matsikkerhet?
https://zjdmzxfp.mnm.as/r/115394/705847476/8360?l=nb-NO

Sitat

Koronapandemien har vist oss verdien av beredskap og matsikkerhet. Da er norsk sjølforsyning viktig. Vi bønder er opptatt av å produsere det vi kan på norske ressurser.

Vil du stemme på et parti som er opptatt av din matsikkerhet? Her ser du hva partiene mener:

  • Rødt vil øke sjølforsyningsgraden til 50 prosent i 2025 og 60 prosent i 2030.
  • SV vil øke sjølforsyningsgraden i løpet av de neste fire årene.
  • Arbeiderpartiet vil øke sjølforsyningsgraden til 50 prosent korrigert for import av fôr.
  • MDG vil at Norges selvforsyningsgrad, basert på landets egne ressurser, skal økes til 60 prosent innen 2030.
  • Sp vil styrke norsk matproduksjon basert på eget ressursgrunnlag slik at sjølforsyningsgraden, korrigert for importerte fôrråvarer, kan økes.
  • KrF vil ha minst 50 prosent selvforsyning av jordbruksprodukter, korrigert for fôrimport.
  • Venstre vil produsere mer korn, poteter, frukt og grønnsaker, og mindre kjøtt basert på importert fôr.
  • Høyre vil jobbe for økt norsk grøntproduksjon.
  • FrP vil styrke matvareberedskapen i Norge (korn og andre matvarer lagret over landet).

Da har du et litt bedre grunnlag for å gjøre et godt valg.

Bedre måling for Senterpartiet igjen:

Etterlengtet hopp for Sp
https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14203170/

Sitat

Senterpartiet går mest frem på fersk TV 2-galllup. Frp går mest tilbake.

Partiet øker med 1,4 prosentpoeng til 12,4 prosent. 

Målingen er helt fersk, Kantar gjorde de siste intervjuene like før klokken 20 torsdag kveld.

Bakgrunnstallene viser at Vedums parti har vært inne i en positiv trend de siste to dagene. Med 12,4 prosent får partiet 23 mandater på Stortinget - fire mer enn på gårsdagens måling. Sp løfter dermed venstresidens flertall fra 96 til 100 mandater.

Samtidig øker Støres foretrukne regjeringsgrunnlag, bestående av Ap, SV og SP, fra 79 til 82 mandater. Fortsatt mangler de opprinnelige rødgrønne 3 mandater på flertall.

Spoiler

55711442_Skjermbilde2021-09-04kl_10_18_58.png.fe4bcdd0191457a4bc23953e44a580ee.png

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Ja det er virkelig trist at "verdens rikeste land" ikke tar seg råd til god psykiatrisk pleie av de som trenger det. Det utgjør også en fare for samfunnet. Ikke minst skaper det mange feiloppfatninger og generaliseringe ovenfor den generelle befolkningen. Man kan få inntrykk av at folk flest har holdninger disse uttrykker i sin lidelse. Noe som igjen er farlig når de som observerer dette ikke tenker i de baner.

Her er jeg helt enig. Jeg mener også at Norge ikke har kapasitet til å ta imot så mange asylsøkere som vi gjør. Flere av disse har traumer som vi rett og slett ikke har kapasitet til å håndtere (vi kan ikke engang håndtere de som allerede er her). Det er en gjenganger at folk med bakrunn som asylsøkere begår drap og/eller vold i psylotisk tilstand. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Haiku skrev (1 minutt siden):

Til orientering er mannen som er mistenkt for å ha slått ned AUF'eren siktet, og er etter det jeg kan forstå en 60 år gammel "fyllik".

Ikke overveiende ofte alsylsøkere klassifiseres som fylliker....

Du forstår det er en fyllik? Hvis han er en fyllik, hvorfor tror du han drikker? 

Folk håndtere sine psykiske lidelser forskjellig. 

Siktet blir man uansettt om man er psykisk syke eller ikke. Det er eventuelt rettsapparatet som dømmer han til tvungen psykisk helsevern. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det vet hverken du eller jeg noe som helst om, vi vet ikke engang om han er fyllik, bare at det er "insinuert" og at han var "temmelig beruset" da han ble pågrepet. Det er nokså mange som har gjort noe dumt under ruspåvirkning.

Du kan ikke påføre noen kollektivt en diagnose for noe som helst. Det gjelder både rusmisbrukere og asylsøkere.

Lenke til kommentar
Haiku skrev (3 timer siden):

Det vet hverken du eller jeg noe som helst om, vi vet ikke engang om han er fyllik, bare at det er "insinuert" og at han var "temmelig beruset" da han ble pågrepet. Det er nokså mange som har gjort noe dumt under ruspåvirkning.

Du kan ikke påføre noen kollektivt en diagnose for noe som helst. Det gjelder både rusmisbrukere og asylsøkere.

Nå tilskriver du meg utsagn jeg ikke har skrevet. Jeg sa aldri han var en fyllik, du gjorde det. Alkoholisme og rusmisbruk er ofte knyttet til psykiske lidelser. Jeg har ikke kollektivt analysert alle asylsøkere som psykisk syke. Det jeg skrev at det finnes asylsøkere med psykiske problemer, det er en stor forskjell der. 

Er uansett dumt å lage kvalme i fylla uansett om man er psykisk syk eller ei. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...