Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Venstre-topp hardt ut mot Høyre i Ullevål-striden: – Det er en natur- og miljøpolitikk som ikke ligner grisen
https://www.ao.no/venstre-topp-hardt-ut-mot-hoyre-i-ulleval-striden-det-er-en-natur-og-miljopolitikk-som-ikke-ligner-grisen/s/5-128-170456

Sitat

Venstres gruppeleder i bystyret, Hallstein Bjercke, retter nå en innstendig bønn til Høyre å snu i saken om nedleggelse av Ullevål sykehus. – Om vi skal fortsette å ha et godt samarbeid, så er dette en viktig sak for oss.

– Det er en økonomisk uansvarlighet i dette prosjektet som ikke kler Høyre, det er en natur- og miljøpolitikk som ikke ligner grisen, og det er byutviklingspolitikk som ikke er Høyre verdig, sier Bjercke til AO.

Under en uke før valget gjør Bjercke noe som er helt uvanlig for hans parti i Oslo-politikken:

Han angriper Høyre – Venstres nærmeste samarbeidsparti i over 20 år.

Planene for et nytt lokalt og regionalt sykehus på Gaustad har skapt voldsom konflikt. Samtlige fagforeninger tilknyttet Ullevål er mot planene, der de vanligste innvendingene er at det ikke er plass til det nye sykehuset på den tenkte tomta på Gaustad, at prosjektet – som har en prislapp på nær 30 milliarder – er for dyrt, og at det vil føre til en oppsplittelse av fagmiljøene.

I bystyret er Høyre nå det eneste partiet som ikke støtter planene, etter at Arbeiderpartiet på oppsiktsvekkende vis snudde i saken så sent som i februar i år.

Og også innad i Oslo Høyre er det konflikt og splittelse i denne svært betente saken.

Lokal sak som er nasjonal. Uvanlig angrep fra Venstre mot egen samarbeidspartner. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser vel det slik at Lundeteigen har samme rolle i SP som Tybring-Gjedde har i FRP. Siden han forsvant ut på sidelinjen er det han som kommer med utspill som SP følger responsen på, og så justerer SP seg i forhold til responsen. Han får store oppslag men har ikke reelt ansvar og kan ikke arresteres. Litt som hvordan Høyre forsøkte å bruke Dahl om corona - det er i samme gata.

Det flyr litt i hytt og pine når det gjelder Oslos sykehus, og man må følge godt med for å ha oversikten fra før de begynte å surre med Aker på Bjerke. Jeg har ikke fulgt dette godt nok. Men det fremstår som en virkelig salig røre.

Lenke til kommentar

Med så mange kommisjoner, utvalg og departementer som stadig skapes eller eksisterer, så bør det også være rom for et kontrollorgan som sjekker at ytelser til politikerne er berettiget. Det er tydeligvis ikke bra nok med et tillittsbasert system. 

De sier de skal se på det nå, men konkluderer vel med at ordningen er godt nok sikret mot "svindel", ved at man stoler fullt og helt på at politikerne ikke prøver å jukse seg til ting de ikke har krav på. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg måtte ta en tenkepause før jeg skrev dette men har selv bekjente som jobber i departmenter, direktorater og annet. Det er en utbredt ekstremsport på å min/maxe absolutt hver dråpe av hva man kan få ut av systemet. Gjerne med metoder som ikke tåler dagens lys. Det er helt klart en utbredt ukultur.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Litt av utfordringen og årsaken til at det er sånn er jo at de er bukker med vanvittig store havresekker. De bestemmer selv hva de vil ha. Det er vel riksrevisjonen som skal håndtere slikt? Stemmer det. De har ikke noe med Stortinget å gjøre. Vi får sette Ropstad til å lede en kommisjon som rytter opp. 😆

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Haiku skrev (7 minutter siden):

Litt av utfordringen og årsaken til at det er sånn er jo at de er bukker med vanvittig store havresekker. De bestemmer selv hva de vil ha. Det er vel riksrevisjonen som skal håndtere slikt? Stemmer det. De har ikke noe med Stortinget å gjøre. Vi får sette Ropstad til å lede en kommisjon som rytter opp. 😆

Ropstad som leder for kommisjonen, og Lan Marie Berg som økonomisjef som tar ansvar for kommisjonens pengebruk. Så tenker jeg vi setter Morten Harket som talsmann, slik at man får tåkepratet bort det meste av hva som foregår i kommisjonen. Føler Charter-Svein burde ha en rolle der også. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (26 minutter siden):

Personlig synes jeg polls ikke burde vært lov før valget var overstått. Det får en del til å skifte stemmer over til et parti de ser gjør det bedre på pollen.

Jeg er faktisk enig der. Det var vel en fra Rødt som mente man burde slutte med meningsmålinger så snart forhåndsstemmingen startet. Synes det høres fornuftig ut. Det som gjør spesielt årets valg spennende og uforutsigbart er jo at det er så mange som har stemt allerede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (11 minutter siden):

Det var vel en fra Rødt som mente man burde slutte med meningsmålinger så snart forhåndsstemmingen startet. Synes det høres fornuftig ut.

Må si meg enig i det.

Akkurat nå ser det ut som noen hopper fra de store partiene til småpartiene for å redde de over sperregrensa.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (28 minutter siden):

Jeg er faktisk enig der. Det var vel en fra Rødt som mente man burde slutte med meningsmålinger så snart forhåndsstemmingen startet. Synes det høres fornuftig ut. Det som gjør spesielt årets valg spennende og uforutsigbart er jo at det er så mange som har stemt allerede. 

Tror ikke det er så mye realisme i et sånt forslag, men det hadde vært interessant å prøve det en gang. En god tanke. Han du trekker frem var Mimir Kristjansson i denne tweeten:

Mange veldig gode motargumenter under tweeten også, spesielt på det som går på ytringsfrihet og fri presse :)

Sånn for å nevne det siden det er litt relevant, så er resultater/valgdagsmålinger/prognoser forbudt (i valgloven § 9-9) å slippe før 21:00 mandag kveld. Hvis ikke vanker det bøter fra Medietilsynet, som følger nøye med. Sist det ble bøter var i 2015 tror jeg, til NRK (prognoser) og Svelviksposten (resultater). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...