Gå til innhold

Aliexpress og ebay håpløst?


Anbefalte innlegg

wil skrev (1 minutt siden):

Bjerknez: Det er fint og flott at du kommer med egne erfaringer fra AliExpress, men som du også sikkert skjønner, så har det ikke noe å si for LMH1 for han skjønner jo ikke en dritt av dette allikevel.

Det har jeg nok skjønt for lengst ja :) 

Men dette var mer ment som et generelt tilskudd til tråden, da jeg anntar det er flere som leser her. Om LMH1 plukker det opp og til slutt kanskje skjønner greia hadde jo det vært en bonus, men vi er nok kanskje ikke der 😅

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (1 time siden):

.Så det kan gå fort i svingene der borte når omløpet er stort. Personlig synes jeg det mest er litt gøy og det er ikke ofte det skjer, men dette ender nok med at jeg ber han om å IKKE sende meg battery wraps, siden kabelen jeg fikk var langt dyrere enn disse og fordi jeg ikke vil være et rasshøl.

Så det handler ikke alltid om å vinne, men å bygge opp et godt renome som kanskje kan komme meg til gode senere. Det er ganske små verdier det er snakk om pr. pakke og jeg har vertfall ikke tenkt til å bli stemplet som et rasshøl for noen kronestykker. 

Jeg er ganske sikker på at jeg havner i "god kunde" kategorien i denne butikken og skulle det skje feil senere så kan det nok hende at jeg blir prioritert og at jeg får hjelp raskere. 

Det er ikke det tråden handler om handler heller at aliexpress og ebay selger søppel er vanskelig å bevise og få medhold hvis man føler seg godt beskyttet på ebay så får man bare tegne forsikring. For kostnadene i returkostnader med sporingsnummer blir fort dyrere å sende noen pakker til kina sammenlignet mot varen kostnad. Så er vel slik så sant selgeren ikke taper noe å selge søppel så vil de forsette om det er kun kundene som taper på det. Det jeg syns er rart selv om selgeren ikke svarer og heletatt gir sin mening skal det gå selges fravør fordi selgeren ikke vil betale returkostnaden.

Så jeg driter i godt omdømme på slike det tror jeg selgene gjør også. Handler en del tilfeller å selge søppel til lav pris, men noen tilfeller kan man få ok varer til lav pris, er umulig for kundene å vite, blir som å kjøpe lotto lite sansynlig å spare penger.

For noen tilfeller blir varer borte selv om man er så heldig at selger vil tilbakebetale uten å selv opprette sak mener jeg har grunn å tro selgeren har sendt feil, eller gjort noe annet feil. Har mistanke når batteri har 25% over kapasiteten til orginalbatterier antakelig samme kapasitet eller dårligere en oppgitt er chip som er beregnet for andre batterier som gjør batteriet får kortere levetid etc. så dere må mene hva dere vil men får ikke en gang svar hva dere tror?

For har ikke lyst å tape penger men får ikke gjort noe med det siden er umulig å vite.

For mange selgere bryr heller ikke om omdømme.

De jubler bare hvis de får positiv tilbakemelding eller får penger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (6 timer siden):

Det er ikke det tråden handler om handler heller at aliexpress og ebay selger søppel er vanskelig å bevise og få medhold hvis man føler seg godt beskyttet på ebay så får man bare tegne forsikring. For kostnadene i returkostnader med sporingsnummer blir fort dyrere å sende noen pakker til kina sammenlignet mot varen kostnad. Så er vel slik så sant selgeren ikke taper noe å selge søppel så vil de forsette om det er kun kundene som taper på det. Det jeg syns er rart selv om selgeren ikke svarer og heletatt gir sin mening skal det gå selges fravør fordi selgeren ikke vil betale returkostnaden.

Det du sier her henger jo ikke på greip i det hele tatt! Jeg er ganske sikker på at jeg har langt større fartstid enn deg hos AliExpress og det du gulper opp av setninger stemmer bare ikke. Sjansen er stor for å kjøpe søppel på AliExpress hvis man ikke har peiling på hva man driver med, samt oppfører seg som et rasshøl ved evt. klagesaker. Trolig er det det som har skjedd deg, og da må du forstå at en kineser med mange tusen kunder som sitter på den andre siden av kloden bak et tastatur ikke gidder og vie mye av sin tid på deg. 

Jeg sier jo at så langt har ikke jeg trengt å sendt noe som helst i retur. Det er ikke meningen man skal det. Det lønner seg ikke for noen av partene. Så lenge du dokumenterer feil og mangler så får du igjen pengene av AliExpress de aller aller fleste gangene. 

Jeg har til sammen 26 stk. krav om pengene tilbake hos AliExpress og jeg har fått innvilget ALLE!

Her ser du en liten screenshot. Merk at de ter 10 produkter pr. side og at det finnes tre sider med disputer som jeg har fått godkjent. 

dispute.thumb.JPG.30599e8e5badd2c73762681f772144bf.JPG

Det du farer med her inne er et resultat av dårlig research og alt for høye krav, samt dårlig dømmekraft med tanke på hva du velger å kjøpe. Du kan gjerne synse og mene hva du vil, men jeg sitter på ganske gode data og bevis vedrørende det at det er ganske trygt og handle på AliExpress.

Men som nevnt tidligere, man må liksom skjønne greia, og det gjør ikke du. Du kommer heller aldri til å gjøre det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Jeg har til sammen 26 stk. krav om pengene tilbake hos AliExpress og jeg har fått innvilget ALLE!

Om du har hatt så mye som 26 krav mot AliExpress selgere så sier det jo litt om kvaliteten på det som selges for regner med du gjør nødvendig resertch på det du kjøper først, med mindre det ikke dreier seg om krav på betillinger som aldri kom fram for da er det ikke produktet sin feil men leverandør av pakken.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (Akkurat nå):

Om du har hatt så mye som 26 krav mot AliExpress selgere så sier det jo litt om kvaliteten på det som selges for regner med du gjør nødvendig resertch på det du kjøper først, med mindre det ikke dreier seg om krav på betillinger som aldri kom fram for da er det ikke produktet sin feil men leverandør av pakken.

Ingen av disse kravene gjelder kvaliteten på produktet. Hovedproblemet med å handle på ALiExpress er at ting blir ødelagt eller borte under frakten. Evt. kan man få feil vare. Det har hendt EN gang av ca. 1000 at jeg har fått en vare som ikke holdt mål. Det var en 24V 10amp adapter som ikke klarte mer enn 5 ampere last. Men denen valgte jeg å ikke klage på. Jeg skrudde den heller fra hverandre og jeg skal bruke innmaten i egne prosjekter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Ingen av disse kravene gjelder kvaliteten på produktet. Hovedproblemet med å handle på ALiExpress er at ting blir ødelagt eller borte under frakten. Evt. kan man få feil vare. Det har hendt EN gang av ca. 1000 at jeg har fått en vare som ikke holdt mål. Det var en 24V 10amp adapter som ikke klarte mer enn 5 ampere last. Men denen valgte jeg å ikke klage på. Jeg skrudde den heller fra hverandre og jeg skal bruke innmaten i egne prosjekter. 

Det er jo en rimelig bra failrate om det bare var 1 av 1000 produkter som ikke holdt mål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haahh.... Du verden. Hadde jeg hatt så mager kunnskap rundt elektronikk ville jeg åpenbart holdt meg for god til å åpne opp enhetene samt begynne å mase om 220V etc. 

Nok et bevis på at LMH1 IKKE burde handle fra andre steder enn norske nettbutikker. 

Dette er faktisk på grensen til morsomt 🤣

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (40 minutter siden):

Ingen av disse kravene gjelder kvaliteten på produktet. Hovedproblemet med å handle på ALiExpress er at ting blir ødelagt eller borte under frakten. Evt. kan man få feil vare. Det har hendt EN gang av ca. 1000 at jeg har fått en vare som ikke holdt mål. Det var en 24V 10amp adapter som ikke klarte mer enn 5 ampere last. Men denen valgte jeg å ikke klage på. Jeg skrudde den heller fra hverandre og jeg skal bruke innmaten i egne prosjekter. 

Stort sett har jeg også bare positive opplevelser med AliExpress. 

Jeg har ca 170 ordre totalt (Og en del av disse ordrene inneholder mange ulike objekter), og har egentlig aldri vært ordentlig misfornøyd. Det kan ta veldig lang tid å få en pakke, men sånn er det bare. Og man har jo på forhånd definerte intervaller for når man skal få pakken, og har kun i 1 tilfelle fått pakken utenfor dette intervallet. (Og fikk da pengene tilbake, ref under)

Men jeg har stort sett holdt meg unna 240V-produkter, og kun kjøpt kabler, elektronikk-komponenter, kabinettvifter, utvidelseskort, mindre verktøy og verktøytilbehør etc. 

Og man kan selvsagt ikke forvente all verdens kvalitet når man kjøper billige ting til en lav pris, og jeg synes det er vanskelig å vite hva som faktisk har god kvalitet.
Derfor har jeg stort sett kun kjøpt ting ut i fra den hypotesen at kvaliteten er så som så, men jeg har veldig ofte blitt positivt overrasket. 
 

Har fått refundert hele kjøpsbeløpet 3 ganger. 1 gang da produktet var ødelagt ved ankomst, 1 gang fordi jeg aldri fikk varen og 1 gang fordi jeg fikk den for sent (Fikk varen en stund etter at jeg hadde fått refusjon).

Jeg opplever AliExpress som ryddige, og at de er veldig strenge mot selgerne og er på din side som kjøper.
I 1 av tilfellene prøvde selger seg med mange unskyldninger, og tilbød bare deler av kjøpssummen i refusjon. Men sporingen viste klart at jeg hadde aldri fått pakken, så da fikk jeg utbetalt full erstatning mot selgers vilje.

Jeg kommer til å fortsette å bruke AliExpress.


eBay har jeg kun prøvd et par ganger, og det virker mye mer useriøst, og ikke like strukturert. Der virker det som det er mye lettere å bli selger, og at eBay bryr seg mye mindre om hva som skjer og i større grad bare "driver en nettside".
Men har altså ikke mye erfaringsgrunnlag.

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 minutt siden):

Stort sett har jeg også bare positive opplevelser med AliExpress. 

Jeg har ca 170 ordre totalt (Og en del av disse ordrene inneholder mange ulike objekter), og har egentlig aldri vært ordentlig misfornøyd. Det kan ta veldig lang tid å få en pakke, men sånn er det bare. Og man har jo på forhånd definerte intervaller for når man skal få pakken, og har kun i 1 tilfelle fått pakken utenfor dette intervallet. (Og fikk da pengene tilbake, ref under)

Men jeg har stort sett holdt meg unna 240V-produkter, og kun kjøpt kabler, elektronikk-komponenter, kabinettvifter, utvidelseskort, mindre verktøy og verktøytilbehør etc. 

og man kan selvsagt ikke forvente all verdens kvalitet når man kjøper billige ting til en lav pris, og jeg synes det er vanskelig å vite hva som faktisk har god kvalitet.
Derfor har jeg stort sett kun kjøpt ting ut i fra den hypotesen at kvaliteten er så som så, men jeg har veldig ofte blitt positivt overrasket. 
 

Har fått refundert hele kjøpsbeløpet 3 ganger. 1 gang da produktet var ødelagt ved ankomst, 1 gang fordi jeg aldri fikk varen og 1 gang fordi jeg fikk den for sent (Fikk varen en stund etter at jeg hadde fått refusjon).

Jeg opplever AliExpress som ryddige, og at de er veldig strenge mot selgerne og er på din side som kjøper.
I 1 av tilfellene prøvde selger seg med mange unskyldninger, og tilbød bare deler av kjøpssummen i refusjon. Men sporingen viste klart at jeg hadde aldri fått pakken, så da fikk jeg utbetalt full erstatning mot selgers vilje.

Jeg kommer til å fortsette å bruke AliExpress.


eBay har jeg kun prøvd et par ganger, og det virker mye mer useriøst, og ikke like strukturert. Der virker det som det er mye lettere å bli selger, og at eBay bryr seg mye mindre om hva som skjer og i større grad bare "driver en nettside".
Men har altså ikke mye erfaringsgrunnlag.

Jeg er helt enig med deg. Selvsagt kommer det litt ann på hva man kjøper og jeg ser at vi kjøper noenlunde produkter i den same kategorien. 

Kvaliteten på det jeg har kjøpt av komponenter og verktøy er helt på høyde eller bedre enn Biltema. Jeg har også opplevd dyre Knipex tenger ta kvelden etter ett par uker, men avbiteren fra AliExpress er nå snart ett år gammel og like fin. 

Så no kan kun være OK, mens andre ting kan være veldig bra. Kjøper man noe som er direkte elendig så mener jeg man har gjort dårlig research. 

AliExpress er som sagt ikke for alle og man må liksom "forstå greia" før man handler der. :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Jeg var inne og kikka litt på Ali, og så at man kunne halvere frakttiden ved å betale typ 15 kr. mer enn billigste alternativ. Funker det? Eller tar det en måned og vel så det uansett? 

Om det er sånn Ems shipping eller Express så funker det vel ikke så veldig bra nei, stort sett det meste fra Kina går ekstremt tregt for tiden, grunnet Covid blant annet.

men DHL og Fedex fungerer nå ganske greitt.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 minutter siden):

Jeg var inne og kikka litt på Ali, og så at man kunne halvere frakttiden ved å betale typ 15 kr. mer enn billigste alternativ. Funker det? Eller tar det en måned og vel så det uansett? 

Så fort DHL eller andre fraktselskaper får kloa i pakken din kan det være du både må betale toll/moms og hele pakka. Jeg ville valgt "standard" china chipping. På enkelte dyrere produkter har du ikke noe valg, men på det aller meste kan chinese standard mail brukes og ligger som standard. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Så fort DHL eller andre fraktselskaper får kloa i pakken din kan det være du både må betale toll/moms og hele pakka. Jeg ville valgt "standard" china chipping. På enkelte dyrere produkter har du ikke noe valg, men på det aller meste kan chinese standard mail brukes og ligger som standard. 

Har ikke fått moms på små ting i det siste, bestillte dog noe til rundt 1600,- som jeg strengt tatt ikke burde ha betalt moms på da jeg betalte til Aliexpress, fikk også invoice med VOEC nummer men det hadde ikke selger lagt ved forsendelsen, fikk derfor regning fra Fedex på utlagt mva og gebyr, de ville ikke rikke seg da VOEC nummeret ikke stod på pakken, har i senere tid bestillt fra samme selger og denne gangen var VOEC nummer på pakkene da jeg sa fra til selger, så får vi se om jeg får en regning i posten, den skal i såfall bestrides, gidder ikke betale mva to ganger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (15 minutter siden):

Har ikke fått moms på små ting i det siste, bestillte dog noe til rundt 1600,- som jeg strengt tatt ikke burde ha betalt moms på da jeg betalte til Aliexpress, fikk også invoice med VOEC nummer men det hadde ikke selger lagt ved forsendelsen, fikk derfor regning fra Fedex på utlagt mva og gebyr, de ville ikke rikke seg da VOEC nummeret ikke stod på pakken, har i senere tid bestillt fra samme selger og denne gangen var VOEC nummer på pakkene da jeg sa fra til selger, så får vi se om jeg får en regning i posten, den skal i såfall bestrides, gidder ikke betale mva to ganger.

Jeg tror du finner VOEC nummer på kvitteringen din for kjøpet. 

invoice.thumb.JPG.7971a68181eb4a7606b43a04740d9d9d.JPG

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...