Gå til innhold

Aliexpress og ebay håpløst?


Anbefalte innlegg

Sitat

Har sikkert kjøpt i over 20 år fra utlandet og i de få tilfellene det har vært noe surr så har det som regel løst seg, nå nylig fikk jeg noen strømkabler fra en Selger på Ebay som var koplet feil, tok det opp med selger og han skulle sende en ny batch til meg, de jeg hadde fått kunne jeg bare beholde (har verktøy så jeg kan kople de om, no problemo) som regel om man er høfflig og har en god tone med selgere å ikke kjøper fra de som har en stjerne så går det veldig bra.

Ja noen tilfeller går det bra andre tilfeller møter man selgere som knapt kan kinesisk\polsk og afrikans etc, selv om det er språkproblemet er de en del man må slite veldig for selv om er rundt 200 kr i tap er prinsippet som teller, sjekk hva:

HSABAT Power 5 15000mAh Battery for Ulefone Power 5 Power5 Smart Phone Batteries

https://www.aliexpress.com/item/4000282316060.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.92719f9fNoN7sa&algo_pvid=76c0815e-67be-41c0-9c89-e81eb79042ea&algo_expid=76c0815e-67be-41c0-9c89-e81eb79042ea-0&btsid=0bb0622916214105401334992e696b&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

https://www.aliexpress.com/item/4000879467369.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.92719f9fNoN7sa&algo_pvid=76c0815e-67be-41c0-9c89-e81eb79042ea&algo_expid=76c0815e-67be-41c0-9c89-e81eb79042ea-15&btsid=0bb0622916214105401334992e696b&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Får jo også bra for å være så billig. men godt mulig ikke kjøper har kompentanse å vurdere om hva som er falsk og ekte, bare det virker ekte ut.

Den har 5 stjerner review, men bestite for over 1 måneder siden selgeren sendte til adresse i oslo som jeg syns er litt rart, ble til slutt jeg fikk pengene igjen. Men er skeptisk det virker litt rart selger sier samme igjen og igjen bare noen dager slik har det gått over 1 måned. Noen selgere er jo redde for å få dårlig tilbakemelding men syns er litt rart.

Siden er lit skeptisk da det virker litt for godt å være sant, og er en grunn for orginale batterier har kapasitet på 13000 selvfølgelig kan de være vanskelig å bevise om batterier er falske eller kortere levetid at tvilen må komme selger til gode?

Men får ikke særlig god tillit til aliexpress i siste tiden kanskje jeg bare må være glad for den ble borte i posten så jeg ikke tapte penger på ubrukelig varer for det blir 400 kr med returkostnad for til kina bare fordi selger ikke kan gi riktig informasjon. Så dere får vel vurdere hva dere tror? Selv om noen selger er greie vil man i lengen risikere tap, siden skal være heldig hvis selgeren vil ordne opp hver gang. Kan jo være selgerne gjør det bevist for virker litt rart ting bare blir borte? Noen ganger kan batterier være forbudt på fly så mulig der er problemet? Selv om det ikke gjelder alltid siden er risiko for kapteinen ved brann.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, LMH1 said:

Men får ikke særlig god tillit til aliexpress i siste tiden kanskje jeg bare må være glad for den ble borte i posten så jeg ikke tapte penger på ubrukelig varer for det blir 400 kr med returkostnad for til kina bare fordi selger ikke kan gi riktig informasjon.

Ikke kjøp på aliexpress da! Gå på elkjøp!

Sånn seriøst så virker det jo som om det er noen som truer det til å bruke aliexpress. Om du ikke er komfortabel med vilkår, kvalitet og informasjon fra den kanten så er den suverent beste løsningen for ALLE parter at du ikke handler der.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (33 minutter siden):

Selger har vist ansvar for ting også går bra, mange selgere holder tilbake informasjon om varen i det tilfellet vil jeg mene er selgers feil, vet er noe på produktet som kan gjøre verdien faller, eller at det ikke er så bra som man skulle tro basert på bilder og informasjon.

Nå tar jo også selgere risiko å ved å sende uten sporing og forsikring så blir det borte er vel det selges risiko hvis det ikke er forsikret.

Men vet ikke kanskje jeg er for kravstor og ikke ser fra selgerens side er jo surt og ikke få månedslønn og kun få par hudre kr i måneden resten som tap, er jo tøft marked hvis ting går dårlig.

Altså, ja, jeg er enig med deg og dette har vært en problemstilling i mange land siden postordre ble populært. Er vel nærmere 100 år nå. Problemet i denne tråden er at du velger å fremstille det veldig ensidig og du baserer deg for mye på Norske lover, regler og rettigheter når du sammenlikner med utenlandske marked og selgere.

Så på mange måter forstår jeg problemstillingen din og på mange måter har du rett, men det er ikke så enkelt som du prøver å fremstille det. Vi har sett dette gjennom mye av menneskets historie og før postordre og netthandel så var det generellt foukus på de samme tingene bare i matmarkedet. Vi har nå endelig kommet til et punkt der matmarkedet forsåvidt er bra (jeg kjenner til problemene vi har i dag med mat, men i all hovedsak så er det trygt å handle mat verden over) og alle her ønsker selvfølgelig at alle marked skal holde en minimum standard. Men nå er det Aliexpress og Ebay som diskuteres :)

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (7 minutter siden):

Ikke kjøp på aliexpress da! Gå på elkjøp!

Sånn seriøst så virker det jo som om det er noen som truer det til å bruke aliexpress. Om du ikke er komfortabel med vilkår, kvalitet og informasjon fra den kanten så er den suverent beste løsningen for ALLE parter at du ikke handler der.

Så du får finne batteriet til ulefone power 5 best mulig, iwill selger dette https://www.iwill.no/ulefone-power-batteri-6050mah

MEn hjelper lite når det ikke passer og er usikker om det er mye bedre aliexpres og ebay.

Lenke til kommentar

Ut fra hva jeg leser her så evner jo ikke LMH1 og forstå noe som helst av hva som blir sagt. Det ser ikke engang ut som du prøver. Du bare mæler på angående rettigheter og hvor usikkert og utrygt det er å handle på AliExpress. Det virker som om du er en som skal ha i pose og sekk HELE tiden og tror at så lenge ting er dyrt så er det bra greier. 

noen ganger stemmer dette, men kunsten her er og bygge seg opp noen egne erfaringer og finne ut ting selv på egen hånd. En hobby koster penger og når hobbyen er elektronikk så er AliExpress et artig sted og handle. 

Sist jeg kjøpte noe fra AliExpress så hadde jeg 63 ordre i handlekurven. Etter ca. 2 måneder har alle produktene kommet frem og kun et av disse produktene holdt ikke hva specs lovet. (Ja, jeg tester alt jeg får selv som jeg har en mistanke om er dårlige). Detta var en 24V 10amp power adapter som ikke tålte større last enn maks 5 ampere. 

Men den var heller ikke dyr (150 kroner) og innmaten i denne samt selve casingen kan jeg bruke til andre ting. 

Jeg kan når som helst bevise at siden jeg startet ogbhandle på AliExpress så har jeg fått tilbake penger ca. 30 ganger. Altså ALLE disputes jeg har åpnet har gått igjennom og blitt godkjent. Ja, jeg kan bevise det også. Og ALLE produktene har jeg fått beholde. Dette gjelder stort sett for sen levering (over tre måneder) ødelagt under frakt, eller pakken har ikke kommet imdet hele tatt etc. 

skulle jeg kjøpt alt jeg har handlet på AliExpress her hjemme (Noe som ikke engang er mulig) så hadde jeg måttet bruke minst 100.000 kroner mer enn det jeg har brukt hos AliExpress. De 100.000 kronene jeg har spart (sånn ca.) får meg til å smile hver dag, og når keg leser det du skriver om rettigheter og skume selgere samt dårlige produkter så mener jeg du er totalt uvitende om hvordan AliExpress funker. 

Ja du får elendige produkter fra AliExpress også. Selvsagt. Det har ingen motstridet. Men dem som hele tiden klarer og motta elendige produkter fra AliExpress vet ikke hva dem driver med. 

Hvis jeg har fortstått deg riktig så har du problemer med ETT produkt som ikke dukket opp og du svartmaler hele AliExpress grunnet dette ene tillfellet. Da mener jeg du virkelig bør revurdere hele greia og jeg vil igjen påpeke det jeg og andre har gjort ett dusin ganger i denne tråden.

Ligg unna AliExpress! Du skjønner det bare ikke og vil aldri skjønne det. Du prøver ikke engang og forstå for du er alt for bitter og opptatt med å svartmale den kinesiske bruikken. Det meste du kommer med er svada, repetisjoner og sure oppgulp. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Bjerknez said:

Ut fra hva jeg leser her så evner jo ikke LMH1 og forstå noe som helst av hva som blir sagt. Det ser ikke engang ut som du prøver.

Du skal ikke ha vært lenge på dette forumet her for å forstå at det ikke akkurat er en nyhet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
xaco skrev (1 time siden):

Du skal ikke ha vært lenge på dette forumet her for å forstå at det ikke akkurat er en nyhet.

Det har jeg ikke fått med meg. Jeg har nok ikke deltatt i mange tråder hvor LMH1 har vært aktiv muligens. Men det ligger vel litt i kortene muligens når jeg ser hvordan han ordlegger seg og argumentene som kommer, eller mangel på sistnevnte. 

Uansett, så ser jeg meg ferdig diskutert med LMH1 for min del i denne tråden nå. Man kommer ingen vei uansett. Det birde jeg nok uansett skjønt for lenge siden, men det får jeg ta på egen kappe :)

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Ja du får elendige produkter fra AliExpress også. Selvsagt. Det har ingen motstridet. Men dem som hele tiden klarer og motta elendige produkter fra AliExpress vet ikke hva dem driver med. 

Hvis jeg har fortstått deg riktig så har du problemer med ETT produkt som ikke dukket opp og du svartmaler hele AliExpress grunnet dette ene tillfellet. Da mener jeg du virkelig bør revurdere hele greia og jeg vil igjen påpeke det jeg og andre har gjort ett dusin ganger i denne tråden.

Ligg unna AliExpress! Du skjønner det bare ikke og vil aldri skjønne det. Du prøver ikke engang og forstå for du er alt for bitter og opptatt med å svartmale den kinesiske bruikken. Det meste du kommer med er svada, repetisjoner og sure oppgulp. 

Men problemet er hvordan man blir møtt hvis man først opplever løsningen på aliexpress er selgeren og kjøperen må bli enige hvordan de løser problemet i prinsippet er egentlig selgeren er ansvarlig å betale frakt kostnaden om det er noe feil på varen eller bevise eller komme informasjon hvordan man bruket dette. For meg virker det ofte man kun får pengene igjen hvis man ikke får produktet er vel eneste omtrent man får pengene igjen ellers blir til man må ta returfrakten til selger for å få pengene igjen. Som ofte problemet ligger i.

De på aliexpress svarer slik om hvis man ikke sender retur tror de man vil beholde produktet derfor får man ikke refusjon så ja bortkastet tid.

Ebay er vel litt enklere, da man har step in and help men alikevel ingen ting er avgjort før man får pengene igjen. Så nei har ikke tillitt til verken aliexpres eller ebay på lengere tidperiode. De er bare det ikke finnes mye alternativer dx.com blir tap hvis det først blir problemer samme med mye annet. Så uansett er risikoen å tape penger.

Annen risiko at jeg har handlet en del år fra både aliexpress\ebay risikoen økes des lengere man har vært kunde, hvis man få for mye negativ erfaringer er ikke sikkert man får mere hjelp derfra. Så er jo slik det er.

Egentlig burde slike steder rydde opp i selgerlisten å ha 1000 selgere hjelper lite hvis mange selger søppel.

Men noen tilfeller er det nesten umulig å bevise at selger bevis svindler. Siden batterier og slik med chip enkelt kan forfalskes, gi 15 000 på AccuBattery i android men man merker lite forskjell i levetid mellom 13 000 og 15 000 så de er problemet selv om man oppretter video hjelper det ikke mye hvis selger sier batteriet er mye bedre. Man blir nesten ignort og må ta tapet selv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (14 timer siden):

Hakk i plata.

Men selv om man kjøper ting på biltema, jula og power samt clasohlson er man ikke sikret noe som helst før man faktisk får ny vare eller penger tilbake, så uansett hvor man kjøper er risikoen for tap. Det kan jeg bekrefte, så er forståelse for man vil betale minst mulig for en vare, kun fordi man ungår tap, selv om noe noen tilfeller kan man være heldig å få bedre produkt man kjøpte først. Selv om det er veldig skjeldent skjer.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Har man kvittering så er det 0 risiko for tap på Biltema.

De andre så er det null riskio om man har en gyldig grunn, og innen 5 år.

Det er dine meninger man opplever som regel de forsøker å skylde på brukerfeil, eller man ikke kan forvente mere 1 års reklamasjon så har man tidligere fått reklamasjon dermed begrunner de dette de ser ikke det er noe reklamasjon, men noen tilfeller er de greie, så jeg har ikke tilitt til butikker selv de er ikke god butikk å sitte med mye tap, man ønsker ikke folk som klager, blir fort kostnader særlig om det er ekstra mye reklamasjoner så men selvfølgelig man kan være heldig som som alt annet og man kan være uheldig. Om man kjøper joggesko til 2400 kr eller 150 kr vil de slites etter 1 år omrent så man må vel regne med de ikke er særlig bra etter den tiden, harddisker er man heldig holder i 5 år ellers man kan jo mistenke feil kjøp eller feil bruk. så det er jo slik det er. Har gjort både gode og dårlige kjøp men er veldig variene hvor enkelt de er hvis de først er vanskelig er ikke sikkert ting hadde kostet så mye men man har ikke noe garanti hvis man leier folk å reparere ting derfor hvis man ikke kan løse problemet selv så går vel meste i søpla eller man må leve med feil\manglene.

Sjekk tesla f.eks ganske utrolig hvor rask bilene faller i verdi. Så er noe utrolig at elbil kan selges til overpris og folk tror de gjør godt kjøp til 1 milion så hvis dekkene,brensene og må byttes etter 1 år fordi får skader som kan tyde på steinskader så er jo noe å ta på forsikringen hvis man er dekket.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (25 minutter siden):

Om man kjøper joggesko til 2400 kr eller 150 kr vil de slites etter 1 år omrent så man må vel regne med de ikke er særlig bra etter den tiden

Sålen på sko er slitevare og det skal dermed godt gjøres å reklamere på det, men jeg har reklamert på sko som revnet, og fikk da tilsvarende vare.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

La oss si at sålen på skoen til 150 kroner kun varte ett år og sålen på skoen til 2.400 kroner varte i fem år ved samme bruk. 

2400 kroner delt på fem år = 500 kroner pr. år (rundet opp litt for enkelhetens skyld)

Den billige skoen vil da koste deg 150 kroner hvert år. Hvilket av disse skoene vil du si ga deg det mest økonomiske kjøpet?

Selvsagt gir den dyrere skoen trolig større cred i venneflokken og alt det der, men det virker på meg som om penger og økonomi og rettferdighet ved kjøpt og salg står i høysetet her, så da kan du vel ikke si at den dyre skoen på XXL er et bedre kjøp enn billige skoen på feks. AliExpress?

Jeg vet det er VELDIG vanskelig for deg og forstå det med at varer blir dyrere jo flere ledd den går igjennom, men det er javnt over ett faktum. Det er noe av grunnen til at ting er billig på AliExpress, fordi man kjøper rett fra produsenten. 

Jeg vedder på at mange av varene XXL selger er produsert i Kina, men siden priser vil presses ytterligere ned hvis man kjøper veldig store kvantum så har XXL trolig et hovedlager i Norge som kjøper inn varer fra Kina (og andre steder selvsagt). Men de som jobber på dette hovedlageret jobber ikke gratis og drivten av dette hovedlageret er det vi kjøpere som betaler gjennom høyere pris på produktet. Så skal selvølgelig ansatte i XXL butikken ha sin lønn og lokalene skal betales, ved siden av markedsføringskanalen dems som også er en sum vi kjøpere til syvende og sist betaler. 

Gjennom god reklame og påvirkning klarer dem og overbevise deg om at de nye joggeskoene på markedet er verdt 2-3.000 kroner. ALT sammen er det DU som har betalt for til syvende og sist. 

Noen ganger er en sko til 2-3.000 kroner bedre enn enn billigere sko og jeg har opplevd også det motsatte. Saken er at det som oftest er mest å tjene på og kjøpe billig rett fra leverandør etter en god research og litt sunn fornuft. 

Jeg forstår ikke hvorfor dette skal være så himla vanskelig og forstå, og jeg forstår ikke hvorfor du hele tiden drar fram dårlig kundeservice hos AliExpress. Det er jo nettopp DERFOR kundeservisen oppleves som dårligere! Kineserne er jo ikke dummere enn at dem VET at vi nordmenn betaler kun en brøkdel hos dem. Derfor så vet dem at vi kommer til å handle der uansett, fordi det er pengene som styrer markedet. Jo mindre kineserne trenger å hjelpe sluttbrukeren, jo færre ansatte og mindre lønnskostnader blir det på produsenten. Noe som resulterer i billigere varer.

Jeg blir helt himmelfallen over hvor tranglærte enkelte kan være.

Endret av Bjerknez
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

La oss si at sålen på skoen til 150 kroner kun varte ett år og sålen på skoen til 2.400 kroner varte i fem år ved samme bruk. 

2400 kroner delt på fem år = 500 kroner pr. år (rundet opp litt for enkelhetens skyld)

Den billige skoen vil da koste deg 150 kroner hvert år. Hvilket av disse skoene vil du si ga deg det mest økonomiske kjøpet?

Tja min erfaring er jula sko omtrent er samme som dyrere merker er minimal forskjell, eneste forskjell er overpriset merke.

Så blir feil sammenling mener jeg og sammenligne adidas\nike mot jula eller andre på mye våt teregn steiner vil fleste sko bli utbrukt etter 1 år og man har minimal reklamasjon så det blir feil å regne på dette på denne måten. Billigste er vel best hvis vi regner på forbruk og reklamasjon men håpløst at vilkårene er så elendig.

Bildekk og slik kan jo også ødlegges i steiner og grus men tviler på de vil dekke slike skader er vel forsikringene i så fall som må ta det.  Samt steinsprut. Så lønner seg å kunne klare å ta reprasjonene selv.

Sitat

Jeg forstår ikke hvorfor dette skal være så himla vanskelig og forstå, og jeg forstår ikke hvorfor du hele tiden drar fram dårlig kundeservice hos AliExpress. Det er jo nettopp DERFOR kundeservisen oppleves som dårligere! Kineserne er jo ikke dummere enn at dem VET at vi nordmenn betaler kun en brøkdel hos dem. Derfor så vet dem at vi kommer til å handle der uansett, fordi det er pengene som styrer markedet. Jo mindre kineserne trenger å hjelpe sluttbrukeren, jo færre ansatte og mindre lønnskostnader blir det på produsenten. Noe som resulterer i billigere varer.

Jeg blir helt himmelfallen over hvor tranglærte enkelte kan være.

Nå er dette mest til informasjon så får dere ta stilling selv, hva dere mener, tydligvis har de ikke tatt med kostnadene ved reklamasjon i prisen.  Men har opplevd særlig vernesko på aliexpres som kan gi skader på tærne verneskoene ødlegger negl etc så slik vet nok selger om men de blosser å informere kundene om slik er jo slik det går å kjøpe noe uten å ha testet det og uten å være ops på slike ting. Blir møtt med total null hjelpsomhet. Men på butikk ville man ikke kjøpt det for si det mildt hvis man opplevde slik ved testing.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (30 minutter siden):

Tja min erfaring er jula sko omtrent er samme som dyrere merker er minimal forskjell, eneste forskjell er overpriset merke.

Ja... det er jo nettopp det jeg prøver å si her... Jula er en stor kjede som kjøper inn i store kvanta og selger billig. Derfor er sjansen stor for at man kan finne merkevarer der som er billigere enn andre steder. Men du forsto vel ikke hva jeg antydet kanskje?

Sitat

Så blir feil sammenling mener jeg og sammenligne adidas\nike mot jula eller andre på mye våt teregn steiner vil fleste sko bli utbrukt etter 1 år og man har minimal reklamasjon så det blir feil å regne på dette på denne måten. Billigste er vel best hvis vi regner på forbruk og reklamasjon men håpløst at vilkårene er så elendig.

Hva er det du egentlig snakker om??

 

Sitat

Bildekk og slik kan jo også ødlegges i steiner og grus men tviler på de vil dekke slike skader er vel forsikringene i så fall som må ta det.  Samt steinsprut. Så lønner seg å kunne klare å ta reprasjonene selv.

Er ganske kjent at man ikke bør kjøpe bildekk fra Kina. Man må kjøpe bildekk som er laget for landet man skal kjøre i. Jeg sier ikke at billigere bildekk nødvendigvis er dårligere enn dyrere bildekk, men javnt over ser man at de mer kjente og dyre merkene vinner tester, selv om sikkert unntak finnes. 

Sitat

Nå er dette mest til informasjon så får dere ta stilling selv, hva dere mener, tydligvis har de ikke tatt med kostnadene ved reklamasjon i prisen.  Men har opplevd særlig vernesko på aliexpres som kan gi skader på tærne verneskoene ødlegger negl etc så slik vet nok selger om men de blosser å informere kundene om slik er jo slik det går å kjøpe noe uten å ha testet det og uten å være ops på slike ting. Blir møtt med total null hjelpsomhet. Men på butikk ville man ikke kjøpt det for si det mildt hvis man opplevde slik ved testing.

Du snakker rundt deg selv og er veldig utydelig. Jeg ser også du trolig ikke er så god på norsk grammatikk. Trolig fordi du ikke er fra Norge? 

Men det du skriver gir bare ingen mening i det hele tatt. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte vernesko på Jula til 250 kroner, som er bedre å gå i enn skoene som ble kjøpt til ~3000 kroner, av firmaet.
De dyrere er "finere" og ser mer ordentlig ut, men jeg får gnagsår av de.
De fra Jula var på tilbud, så usikker på hva reell pris var, kanskje 350.

Blir nok å handle på Jula neste gang også.

Dyrt er ikke alltid best.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Det har jeg vel egentlig sagt hele veien, men du har hele tiden dratt opp dårlig kundeservice og dårlig kvalitet vedrørende AliExpress etc. Det er vel AliExpress vi i utgangspunktet diskuterer her?

Nei det har jeg ikke, du siterer feil person.

Har ikke kjøpt noe på AliExpress, men har kjøpt mye på Ebay

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...