Gå til innhold

Aliexpress og ebay håpløst?


Anbefalte innlegg

Igjen... vi må slutte og tro at vi nordmenn er så sabla dyktige på alt mulig. Jeg har åpnet og testet flere kinesiske ladere og duppeditter samt testet dem både med last og med tanke på støy. Så langt har jeg ikke funnet noen mangler. 

Er det noen 5v ladere jeg er skeptisk til så er det Apple sine typiske 5V ladere. Dem er veldig små og dem er også forseglet, så varmgang i disse vil jeg tro det er større fare for enn i andre ladere. 

Selvsagt kan jeg lett få tak i fake ladere fra AliExpress til noen få kronestykker som nok ikke ville imponert meg, men igjen så handler det om fornuft og god research før man kjøper noe derfra. En 5v lader etc. er ikke rocket sience i 2021. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Igjen... vi må slutte og tro at vi nordmenn er så sabla dyktige på alt mulig. Jeg har åpnet og testet flere kinesiske ladere og duppeditter samt testet dem både med last og med tanke på støy. Så langt har jeg ikke funnet noen mangler. 

Tror fleste som godkjenner slike ladere i norge vil nok finne svakheter, det er nok mindre beskytelse ved lydnedlag og ligdene, sansynslighet for brann er nok større der minstenker jeg. Men sansynligheten er liten.

Største problem er at ikke de vil åpne laderen å vise bilder på innsiden, da ser man fort om det er dårlig eller bra, for størrelse og vekt kan ha noe å si om det er mye luft virker jo rart selve laderen er 40% stor sammenlignet med boksen rundt? Er litt rart noen bruker 3 pins til 2 pins EU tegn på kvaliteten ikke er så veldig bra. Så er vel ofte lederne eller plasten på kabelene kan råtne slik at det kan ryke kabelen. Så er nok noe dårligere plast vet ikke PVC er vanlig i norge hva kina bruker kan jo diskuteres?

Lenke til kommentar
toreae skrev (3 minutter siden):

Om noen er interessert i hvordan elektronikken man eventuelt skal kjøpe, er lagd, vil jeg anbefale bigclivedotcom på youtube. Han har åpnet endel utstyr, både "kinavarer" og annet.

Han lagde også Baileys krem ved å kjøre kullsyre i det med en Sodastream :D Fantastisk kanal!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

Om noen er interessert i hvordan elektronikken man eventuelt skal kjøpe, er lagd, vil jeg anbefale bigclivedotcom på youtube. Han har åpnet endel utstyr, både "kinavarer" og annet.

Fleste vet jo 115 volt og 230 volt funger dårlig her, vekselstrøm så bør vel heller satse på 34 volt i så fall. Eller mindre. Det som er rart hvorfor slike ikke har overspenningsvern og sikring ville gått mindre farlig i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (15 minutter siden):

Fleste vet jo 115 volt og 230 volt funger dårlig her, vekselstrøm så bør vel heller satse på 34 volt i så fall. Eller mindre. Det som er rart hvorfor slike ikke har overspenningsvern og sikring ville gått mindre farlig i så fall.

Han har litt humor, ja. Geilo, (jeg lo).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Syns det ikke er særlig morsomt heller ikke kundeservicen til aliexpress "由于服务人数较多,当前您排队第 1 位,请您耐心等待 1 分钟,我们将立刻为亲亲服务。" Så er vel roboter som lager en sak som man har sak på. Ganske frusterende.

Bedre er ikke google translate "

På grunn av det store antallet mennesker som tjener, er du for øyeblikket nummer én i køen. Vent tålmodig i 1 minutt, så betjener vi de pårørende umiddelbart."
Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått høre at de skal lage et krav om sporingnummer på selgeren. Hvis de fremdeles ikke får svar så vil det går i min fravør. Så langt men har noen peiling på aliexpress på dette?

Overrasker meg de sier de kan lage et sporingsnummer fra kina eller asia slik som kan sendes med fra norge?

min erfaring med ebay både tyske\engelske og kinesiske er dårlig. Posten eller ingen sendingsbedrifter vil godta dette, de sier det er senderen som får regningen + faktura hvis man sender på denne måten. Så hva mener dere?

Sies også at kontoene som nekter å gi hjelp kan risikere utestengelse selv om det ikke hjelper meg noe ting. De venter vel siste stund og prøver vel å legge skylden på meg uansett. Typisk noe å selge billig og forsøke dytte skylden på kjøper.

Men aliexpres mener det skal virke å sende fra norge med utenlands sporingsnummer.

Sitat

Selvsagt kan jeg lett få tak i fake ladere fra AliExpress til noen få kronestykker som nok ikke ville imponert meg, men igjen så handler det om fornuft og god research før man kjøper noe derfra. En 5v lader etc. er ikke rocket sience i 2021. 

Men hva gjør du hvis du opplever useriøse selgere? gidder ikke å lage sak siden det uansett bortkastet tid? noen selgere blir utestengt men få tall for problemet man må ha gode beviser, og det må være bevist svindel ikke noe som kan være mistforståelser eller små produktmangel. Uansett er det tungvint slik mange selgere ikke gidder å svare eller svarer på kinesisk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Her ser det ut som om diskusjonen går i sirkel. Jeg har besvart det meste tidligere i tråden, opp til flere ganger. Mye hakk i plata her, å det er tydelig at elektronikk har du svært lite peiling på. Derfor skal ikke du handle på AliExpress. Bare ligg langt unna. det er det beste rådet jeg kan gi  dette har jeg også nevnt ett dusin ganger tidligere  

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

@LMH1Du skal ikke sende noe i retur til Kina. Det er ikke meningen. Ikke kjøp dyrere greier enn at du har råd til å tape pengene hvis varen ikke står til forventningene.

Hvis du vil ha reklamasjonsrett og kundeservice så handler du i norske butikker. 

Driter hva du mener jeg spør bare om noen kan bekrefte om de har fått til å returnert noe derfra som selger har sendt sendinginformasjon for det funger for norske butikker som komplett og ligdene hvis de betaler returkostnadene så det burde vel teknisk sett fungere på ebay og aliexpress.  Dere må gjerne anbefale noe annet men hjelper ikke når varene ikke finnes og heller ikke produkter.

Sitat

Derfor skal ikke du handle på AliExpress. Bare ligg langt unna. det er det beste rådet jeg kan gi  dette har jeg også nevnt ett dusin ganger tidligere 

Spiller vel liten rolle nå som har flere ting jeg venter på kan være ting løser seg men blir vel oppgitt hvor vanskelig ting er. Og hvor lite hjelp aliexpress\ebay faktisk er prøver å være vanskelig skal være sikkert.

Lenke til kommentar

Den plassen som har "lurt" meg er https://www.creality3dofficial.com/. Har valg shipping fra Czech i håp om få få utstyret innen en uke eller 2, og har endt opp med kina og 2 mnd. Mulig det er noe jeg ikke får med meg.

Med min (mangel på) tålmodighet er tid veldig viktig.

@LMH1 , kjøp heller fra https://www.elfadistrelec.no/no. Anbefales spesielt om du er like utålmodig som meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (34 minutter siden):

Driter hva du mener jeg spør bare om noen kan bekrefte om de har fått til å returnert noe derfra som selger har sendt sendinginformasjon for det funger for norske butikker som komplett og ligdene hvis de betaler returkostnadene så det burde vel teknisk sett fungere på ebay og aliexpress.  Dere må gjerne anbefale noe annet men hjelper ikke når varene ikke finnes og heller ikke produkter.

Det er irrelevant. Man sender da aldri tilbake noe til Kina...

Du sammenligner AliExpress med komplett.no etc. DET KAN MAN IKKE GJØRE! AliExpress er ikke det samme! Det ER en grunn til at det er billig! AliExpress er for dem som har litt mer erfaring vedrørende det dem kjøper og er også klar over en mye slettere og mindre personlig kundeservice. 

Dette har jo blitt gjentatt mange ganger i tråden. 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Så hvis du feks. kjøper deg et sett med skruhjern fra AliExpress til 100 kroner og blir av en eller annen grunn missfornøyd med disse så vil du sende disse tilbake og betale frakten for dette samt vente i flere uker på at pengene kommer inn på konto hvor fraktkostnaden trolig har oversteget kjøpesummen allerede? 

Selvsagt krever du at det sitter noen der og tar i mot disse varene og gir deg beskjed når dem har ankommet, samt når pengene kommer inn på konto. 

Dette skruhjernsettet er ikke verdt en dritt for dem. Dem driter en lang en i denne varen. Det koster dem mer i jobb og ta i mot varen enn å kaste det i søpla. 

sånne som deg trives best med å handle på Elkjøp. 30 dagers full returrett med pengene tilbake, uten spørsmål. Dyrere er det helt klart, men det er slik service du ønsker hvis jeg har forstått deg rett. 

Jo billigere den samme varen er, jo mindre service og lenger ventetid bør du forvente. Så blir spørsmålet hvor DIN terskel går. MIN terskel befinner seg vertfall langt ned på skalaen. Jeg vil ikke ha noe med selger å gjøre, og jeg driter i om det tar 3 måneder før varene kommer. Det jeg bestiller haster ikke overhodet og hvis det haster så handler jeg ikke på AliExpress. Så enkelt er det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Så hvis du feks. kjøper deg et sett med skruhjern fra AliExpress til 100 kroner og blir av en eller annen grunn missfornøyd med disse så vil du sende disse tilbake og betale frakten for dette samt vente i flere uker på at pengene kommer inn på konto hvor fraktkostnaden trolig har oversteget kjøpesummen allerede? 

Selvsagt krever du at det sitter noen der og tar i mot disse varene og gir deg beskjed når dem har ankommet, samt når pengene kommer inn på konto. 

Hvis selger er skyld i den ikke virker om det er vesentlig dårligere skrutrekker en norske forhandler de burde spesifiere hva forventet kvalitet og ligdene, kan jo bruke 98% bly eller tinn for å produsere skrutrekker vil jo være svakere en aliminum eller stål. Så er bare og velge. Vil tro er mange skrutrekker som blir produsert med mye dårlig blanding. Men finnes sikkert noe som er bedre en clasholson eller biltema til billigere pris.

Sitat

Jo billigere den samme varen er, jo mindre service og lenger ventetid bør du forvente. Så blir spørsmålet hvor DIN terskel går. MIN terskel befinner seg vertfall langt ned på skalaen. Jeg vil ikke ha noe med selger å gjøre, og jeg driter i om det tar 3 måneder før varene kommer. Det jeg bestiller haster ikke overhodet og hvis det haster så handler jeg ikke på AliExpress. Så enkelt er det. 

Det er noe som ikke er lønnsomt å kjøpe i norge, batteri og deler til pc\mobil f.eks er mye dyrere i butikk hvis de heletatt selger det, en hva det koster.  Så kan man spare mye noen ganger på aliexpress, men andre tilfeller er det tap. Kun fordi selgeren ikke informerer om feil\mangler.

For noen tilfeller er der dyrere og kjøpe ting man ikke kan fikse selv, og dårligere varer siden en del er umulig å reparere. Det er ofte derfor man kjøper et annet sted. Hifibutikk tar 10 000 kr for høytallere som koster 2000 kr i deler, så ganske godt betalt for noe som koster lite man kan gjøre kupp på salg og opprydding men man bør følge med som man ikke blir lurt å kjøpe noe som er dårlig, for er fort gjort når de er begrenset tilbud i norske butikker.

https://www.iwill.no/mobiltelefon-android er vel omtrent som å kjøpe på ebay og aliexpress, bare er norsk firma med reklamasjon men tror ikke man skal ha for høye forventinger hvis noe går dårlig ingen av disse har verksted i norge. så er vel ulønnsomt. Garantiene om 5g og fremtiden ytelse må man se langt etter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det du ikke virker å forstå er at dette selskapet opererer med Kinesiske regler. Du kan finne det meste fra Ali på Ebay og Ebay er bedre på diverse forbrukerting, men da også noe dyrere.

Jo bedre rettigheter du skal ha jo mer koster det. Faktum er at for hver vare som kommer i retur så må selger ofte selge hvertfall 2-3 av samme varen. Ved å ha "dårlige" forbrukerrettigheter og lav pris så kjøper selgerne seg på en måte forsikring mot det problemet og de kan trekke noen kroner av den vanlige "risiko %'en" mange legger på.

Samma som på REMA 1000, for hver vare de kaster som går ut på dato må de tjene inn på varene som blir solgt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Jo bedre rettigheter du skal ha jo mer koster det. Faktum er at for hver vare som kommer i retur så må selger ofte selge hvertfall 2-3 av samme varen. Ved å ha "dårlige" forbrukerrettigheter og lav pris så kjøper selgerne seg på en måte forsikring mot det problemet og de kan trekke noen kroner av den vanlige "risiko %'en" mange legger på.

Samma som på REMA 1000, for hver vare de kaster som går ut på dato må de tjene inn på varene som blir solgt.

Ja men det er jo risikoen man tar når man selger noe, så derfor bør man ikke kjøpe inn 1 milion elendig produsert søppel og selge uten å informere om feil\mangeler, tror mye av selgerne vet om feilene de selger, de løser det med å ta lav pris fordi de vil dekke sitt tap.

Men det kan ikke løse alle problemer, noen tar høy pris for varer de kjøper fra kina, fordi landet sitt tyskland eller england har dyrere fraktkostnader og gir høyere kostnader i lønn og slike ting.

Man kan jo løse problemet på flere måter

Man ser jo elretur.no der elkjøp og power muligens andre butikker selger igjen varer de får igjen som blir kastet, så ja de tjener jo penger også der. Muligens også de tjener på idiotiske kunder som ikke klager så faktiske utgiftene er ikke så høye mot inntektene.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Ja men det er jo risikoen man tar når man selger noe, så derfor bør man ikke kjøpe inn 1 milion elendig produsert søppel og selge uten å informere om feil\mangeler, tror mye av selgerne vet om feilene de selger, de løser det med å ta lav pris fordi de vil dekke sitt tap.

Og det er her poenget mange har prøvd å få frem kommer inn. Det er en enorm markedsplass som følger Kinesiske lover og hvis man ikke har kunnskap til å navigere den jungelen og forventer Norske forbrukerrettigheter så bør man styre unna. Det er alltid svindlere på slike markedsplasser, tilogmed på trygge gode Norske Finn.no er det svindlere.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...